• 15.747 nieuwsartikelen
  • 178.079 films
  • 12.210 series
  • 33.981 seizoenen
  • 647.065 acteurs
  • 199.010 gebruikers
  • 9.371.928 stemmen

Horrorfilm challenge zomer 2016

zoeken in:

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5318 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Telt deze van Mario Bava ook mee?

Niet volgens de laatste spelregels (Mysterie, Thriller op MM en IMDb )

HALVE TAMME. (moderator series)

• 13470 berichten
  • 1305 stemmen

I Didn't Come Here to Die (2011) - RW - 1 punt - 28 juni 2016.

(afbeelding)

Review:

"Een mooie buiging voor de make-up artiesten.''

Voor een low-budget horrorfilm is I Didn't Come Here to Die (2011) prima te doen.

Het acteerwerk is belabberd, but who gives a shit, de ongelukken en de make-up

effecten maken een hoop goed.

Kortom kan ik mijn medegebruikers melden dat ik (voor de tweede keer) een fijne

filmervaring achter de rug heb.

3 solide sterren van mijn kant voor I Didn't Come Here to Die (2011).

(Totaal aantal punten H. T: 9).

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Bij allocine.fr en filmaffinity.com staat die wel als horror, maar t is aan de organisatie om het wel/niet te accepteren .

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5318 stemmen

arno74 schreef:

(quote)
Bij allocine.fr en filmaffinity.com staat die wel als horror, maar t is aan de organisatie om het wel/niet te accepteren .

Was reeds gebeurd

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5318 stemmen

HALVE TAMME. schreef:

I Didn't Come Here to Die (2011)

Die lijkt me wel iets

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

John Milton schreef:

(quote)
ik had dat eerst ook, het oogt mij ook logischer, stiekem. We gebruiken immers RW voor rewatch, dan zou ik ook sneller FTW verwachten voor first time watch dan first time view. Maar goed het maakt niet echt uit natuurlijk.

Ja, nu snap ik het. Makes sense indeed

Laat ik zeggen dat FTV een afkorting is die ik van imdb heb overgenomen daar spreken ze steeds van RW en FTV hoewel FW misschien logischer was geweest. Die Amerikanen toch en ik neem het gewoon over

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5318 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Ja, nu snap ik het. Makes sense indeed

Laat ik zeggen dat FTV een afkorting is die ik van imdb heb overgenomen daar spreken ze steeds van RW en FTV hoewel FW misschien logischer was geweest. Die Amerikanen toch en ik neem het gewoon over

Bij deze is FW verduidelijkt voor een volgende keer

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

1. Nightlight (2015) - FTV - 27 juni 2016 - 2 punten (totaal: 2 punten)

http://stfimages.in/images/2015/05/27/TFK9ZWV.pngEen found footage low budget B-horror/slasher(tje) die ik al een hele tijd hier had liggen, dus was de horrorchallenge wel de ideale smoes om het van mijn kijklijst af te halen . Verhaal gaat over een groep tieners/jongeren die besluiten om 's nachts in het bos verstoppertje te spelen met zaklampen, en dat spelletje noemen ze Nightlight. Ze pakken niet zomaar een bos, maar eentje waar jongeren heengaan om zelfmoord te plegen. En een van de jongeren besluit om stiekem een camera in een van de zaklantaarns te stoppen, waaruit de hele film dus wordt opgenomen. Kills gebeuren overigens vrijwel allemaal buitenbeeld. Voor de doorgewinterde horrorkijker is dit geen aanrader. Kwalitatief is het niet best (erg slechte make-up en dialogen) waardoor het bij mij een plaatsje krijgt tussen mijn 1*-films.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

2. The Conjuring 2 (2016) - FTV - 27 juni 2016 - 2 punten (totaal: 4 punten)

http://static1.1.sqspcdn.com/static/f/709071/26788544/1452719365987/patrick+wilson+conjuring+2.png

Opzettelijk toch maar in de bioscoop meegepikt vanwege de challenge. Het eerste deel (3,5*) stond me niet meer zo goed bij, en dat is maar goed ook, want dit tweede deel begint met meer van hetzelfde (het verhaal van de Warrens komt opnieuw voorbij, met dezelfde elementen die we al in het eerste deel zagen) waardoor deel 1 beetje bij beetje bij mij weer begon te dagen. Na een herhaling van zetten van ruim 1 uur begon dan het nieuwe van deze deel twee, en dat was op zich wel heel vermakelijk. Daarmee kom ik alsnog op een hele magere 3* uit. In dit deel verplaatsen de Warrens zich op verzoek van de kerk naar het VK om een gezin te helpen wiens huis is bezeten.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Moet zeggen dat deze challenge wel aanstekelijk werkt. Gisteren dus twee horrors gezien en vandaag Cybernatural (2014) tweedehands gekocht (ik verwacht er weinig van) en ook nog Sinister 2 (2015) gehuurd .

• 13470 berichten
  • 1305 stemmen

Boeikens schreef:

(quote)
Die lijkt me wel iets
Prima film Boeikens.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Il Gatto Nero aka The Black Cat (1981) - FTV - 27 juni 2016 - 3 punten (totaal 7 punten)

https://blwthrdr.files.wordpress.com/2015/03/04-5the-black-cat-1981-lucio-fulci-wallpaper-beyond-horror-design.jpg

Een Fulci die niet zo veel gore bevat als zijn Gates trilogie, maar de moorden erin zijn wel op een leuke manier gedaan. De film moet het sowieso eerder van zijn visuals en cinematografie hebben die prima zijn. Verhaal is niet geweldig maar ik heb er al zwakkere van deze regisseur gezien. Dat ik van de mystiek achter katten hou, heeft zeker meegeholpen. Een zeer genietbare Fulci en ik heb honger naar meer van zijn werk.

arno74 heel aanstekelijk inderdaad zoals je bij de meeste deelnemers kan zien. Ik nam me voor eentje per dag te kijken maar dat gaan er zeker meer zijn als de tijd het toe laat.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

05. Der Müde Tod (1921) (Destiny) - FTV - 5 punten - 28 juni ( Tussenstand totaal 5 films, 22 punten)

"Lang's cinema is that of the nightmare, the fable and the dissertation" - Andrew Sarris

http://i46.photobucket.com/albums/f135/Jeroen_Berndsen/image_zpss9tdymeb.jpeg

Nadat hij mij vorig jaar specifiek werd aangeraden door alexspyforever, kon ik Fritz Langs grote doorbraakfilm uit 1921 natuurlijk niet weglaten uit de selectie. Toen Truffaut Hitchcock vroeg om een film te noemen die specifiek indruk op hem had gemaakt in zijn jonge jaren, noemde hij Der Müde Tod (Destiny). En ook Luis Buñuel had lovende woorden in zijn autobiografie: "toen ik 'Destiny' zag, wist ik plotseling dat ik films wilde maken. [...] Iets in deze film sprak tot iets diep in mij; het verhelderde mijn leven en mijn visie op de wereld". Op loftuitingen door collega's wordt dus niet beknibbeld.

Net als Paul Leni's drie jaar jongere film Das Wachsfigurenkabinett (1924) die ik gisteren zag, is dit een raamvertelling waarin het hoofdverhaal tot drie andere verhaaltjes leidt. Wanneer de dood de verloofde van een jonge vrouw meeneemt, biedt hij haar wanneer ze hem smekend achterna gaat, drie kansen om haar verloofde te redden; als ze de dood van een van drie personen wiens 'tijd erop zit' kan voorkomen, dan zal hij haar verloofde aan haar teruggeven. Die drie verhalen spelen zich af in een Oosters land, het Italië van de Renaissance en China. Zoals ook Buñuel al constateerde zijn het niet die drie verhaaltjes die het hem doen, maar is het met name de verhaallijn van de twee geliefden en de Dood die mensen raakt.

Lil Dagover overtuigt als de jonge vrouw die er heilig van overtuigd is dat liefde sterker is dan dood, maar het is vooral Bernhard Goetzke die imponeert als de Dood. Het zou me ook verbazen als Bergman hier niet lichtelijk door beïnvloed is in zijn portrettering van de dood in Det Sjunde Inseglet (1957). Het is ontzettend jammer dat ik de live uitvoering begin dit jaar heb moeten missen in Utrecht, nu Der Müde Tod gerestaureerd is. Als ik die kans nog eens krijg, zal ik dat zeker niet laten schieten. De ensceneringen van Lang zijn geweldig en de effecten maakten destijds dusdanig indruk op Douglas Fairbanks dat hij meteen de distributierechten kocht, zodat hij soortgelijke effecten kon gebruiken voor zijn The Thief of Bagdad (1924).

De drie lossen verhalen maken wellicht niet evenveel indruk als het centrale drama, bij lange na niet zelfs, en vergeleken met meesterwerken als Metropolis (1927) en het sublieme M (1931) verbleekt Der Müde Tod misschien toch een klein beetje. Maar dat Lang hiermee zijn naam vestigde, verbaast allerminst.

4*

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

02. Dark Night of the Scarecrow (1981) FTV 3 punten (totaal: 2 films, 5 punten)

(afbeelding)

Leuke setting en een prima Charles Durning in een film die me wat deed denken aan de tv-films naar aanleiding van korte verhalen van Stephen King. Nergens echt eng en zeker niet bloederig maar een aantal leuke vondsten brengen me toch wel op een (kleine) voldoende. 3*

03. Rare Exports (2010) FTV 2 punten (totaal 3 films, 7 punten)

(afbeelding)

In hetzelfde jaar dat we hier in Nederland de film Sint kregen, kwam Finland met hun eigen horror over een kindervriend met een lange baard. Deze keer is de Kerstman aan de beurt. Leuk geprobeerd allemaal maar af en toe wel erg van de hak op de tak, waar wil de film nou eigenlijk naar toe vraag ik me dan af. Het einde is best geniaal maar weet me niet te overtuigen een voldoende uit te delen. 2,5*

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Mooie (en mooi gepresenteerde) reviews, John Milton! Leuk ook dat je het uitdagendere werk uitkiest.

morpheus2000

• 599 berichten
  • 10386 stemmen

1. The Gravedancers (2006) - FTV - 27 juni 2016 - 2 punten (totaal: 2 punten)

(afbeelding)

Ok dan,

mijn eerste van een lading "oude" films die al geruime tijd op de harde schijf hier stonden om gezien te worden.

Nadat een bekende is overleden en begraven, gaan 3 vrienden 's nachts het "feestje" nog eventjes dun overdoen met een lading drank op de begraafplaats. Een spreukje uitspreken en ondertussen dansen over 3 verschillende graven kan natuurlijk nooit goed gaan. En dat klopt ook, want niet lang erna gaan deuren zo ineens open/dicht en begint een piano uit zichzelf te spelen. En zo worden de 3 vrienden elk door een eigen geest achtervolgt. Ondertussen worden er nog 2 ghosthunters bijgehaald en is er redelijk wat mensheid om afgemaakt te worden.

Matige film, met af en toe wat leuke dingetjes, maar het eind was volledig over the top..... 2,5*

morpheus2000

• 599 berichten
  • 10386 stemmen

2. Sorority House Massacre (1986) - FTV - 28 juni 2016 - 3 punten (totaal: 5 punten)

(afbeelding)

Mayday mayday mayday,

vandaag nummer 2 gekeken van die lading films.

Niveau daalt snel en ga snel vandaag of morgen over op nieuwere films.

Een slasher die overduidelijk leentjebuur speelt bij verschillende andere horrorfilms. Broer vermoord zijn familie op zus na en komt na een aantal jaren alsnog zijn werk afmaken. Klinkt bekend....

Hij weet te ontsnappen uit een psychiatrische instelling (klinkt ook bekend...) en richt een bloedbad aan in het studentenhuis waar zus nu verblijft. En tuurlijk, zus overleeft alles en ligt nadien in het ziekenhuis en wie staat er achter het gordijn?

Dramatische film en totaal niet spannend. Ontsnapping van broerlief is ook al zoiets. Als verpleger in een instelling rondlopen met een walkman op, is natuurlijk vragen om van achter besprongen te worden als je de separeer binnenloopt......1,5*

Miszmi

• 3240 berichten
  • 598 stemmen

Friday the 13th Part III (1982) - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 - Tussenstand: 14 punten

Review: Eindelijk lijkt er wat meer verhaal in te komen, kijkt een stuk fijner. Tevens de verschijning van Jason zoals ik hem ken, is er prettig. Hier heb ik toch eigenlijk vanaf deel 1 op gewacht. Wederom begrijp ik niet zo goed waarom het begin wordt getoond, dit is slechts het einde van deel 2 en totaal niet relevant voor het huidige deel. Voor mij is dit tot nog toe het beste deel, er komt steeds meer vooruitgang in. Aangezien ik alle delen wil gaan kijken, verwacht ik ook een terugslag mettertijd. Grootste minpunt aan deze film was het einde, absoluut niet uniek, het was al een eerder te zien. Er zijn in dit soort films voldoende eindes te bedenken, jammer dat er voor dit einde is gekozen. Tevens geen antwoorden gekregen op mijn vragen van deel twee, blijft dus onduidelijk. Dit deel rondt wel duidelijk af, blijf niet met vragen zitten. Wat deze film tevens sterker maakt dan de voorgaande twee delen is het stuk na de terugblik op het tweede deel. Ondanks dat het weinig met de rest van de film te maken had, behalve dan dat Jason aan het moorden sloeg, vond ik het een mooi begin om gelijk lekker in de film te komen.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Thanks, Zwolle84! Ja, ik had er ook zin in

Nou moet ik zeggen dat ik van dat soort exploitatieve posters als van Sorority House Massacre (1986) ook wel zin krijg om zoiets er tussendoor te gooien..! Tot ik dan zo'n 1.8* zie, uiteraard.

EW101

• 1256 berichten
  • 2284 stemmen

Ik wil nog zeggen, dat er veel films hier genoemd worden, die ik wel ken, maar nog nooit gezien heb. Veel films zijn toch stil van mijn kijklijst verdwenen. Er staan ook zo'n 400-500 films op mijn ''nog-zien''-lijst.

De poster van I Didn't Come Here To Die (... vind ik ook wel wat hebben.

leatherhead

• 3556 berichten
  • 1813 stemmen

III (2015) - FTV - 2 punten - 28 juni 2016

http://www.fangoria.com/new/wp-content/uploads/2015/11/Screen-Shot-2015-02-03-at-9.28.31-AM.jpg

Review: Het is me een raadsel waarom deze kennelijk aan veel horrorliefhebbers voorbij is gegaan, want dit was bij momenten gewoon verbluffend. Verhaaltje is niet al te bijzonder (maar wel leuk gebracht), had misschien ook nog net wat intenser gemogen allemaal, maar op audiovisueel vlak één van de indrukwekkendste horrorfilms van dit jaar lijkt me. Al moet je wel uitkijken met je verwachtingen bij de term 'horror', want voor een avondje vetzakkerij kun je beter elders wezen. De film is vooral mega sfeervol dankzij een visueel geweldige look (veel grauwig rood) en een waanzinnige soundtrack. Kan er denk ik net 4* aan kwijt, hopelijk volgt er gauw meer van deze regisseur.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Heel toevallig wilde ik die ook gaan kijken, ga ik overigens als nog doen maar dan niet voor de challenge. Veel andere films van Bava staan wel als Horror op Moviemeter/IMDb

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

leatherhead schreef:

Het is me een raadsel waarom deze kennelijk aan veel horrorliefhebbers voorbij is gegaan, want dit was bij momenten gewoon verbluffend. .

Hey, ik heb deze op Imagine gezien twee jaar terug, maar nergens beoordeeld! Was erg bijzonder idd!

Edit: hij was hier nog niet toegevoegd toen ik hem zag. Had hem op icm en letterboxd wel ingevoerd...

Willy Wartaal

• 433 berichten
  • 3802 stemmen

Communion 1976 - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 (totaal 3 punten)

Was van plan te beginnen met 50's en 60's horror maar heb toch besloten te beginnen rond eind 70 begin 80 om vanuit daar terug in de tijd te gaan. Na wat onderzoek leek mij dit nodig om wat te wennen aan het acteren en de sfeer in die wat oudere cinema, ben niet zo bekend en heb nog geen geweldige ervaringen gehad met film van voor 1965.

Begonnen met het sfeervolle Communion (Alice, Sweet Alice) aka Holy Terror. Lekker geschoten en muziek die zeker bijdraagt aan de groezelige, wat kille sfeer in combinatie met een paar memorabele locaties en personages. De film bevat zeker wat slasher elementen, twee jaar voordat natuurlijk de moeder der slashers zou verschijnen. Had in eerste instantie meer een soort demonische machten film verwacht met het verhaal rondom een pastoor, een kerk en een communie maar dat blijkt niet helemaal het geval te zijn. Redelijk verassende plotwendingen, een aantal kills, en een paar liters bloed.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Willy Wartaal schreef:

Communion 1976 - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 (totaal 3 punten)

Was van plan te beginnen met 50's en 60's horror maar heb toch besloten te beginnen rond eind 70 begin 80 om vanuit daar terug in de tijd te gaan. Na wat onderzoek leek mij dit nodig om wat te wennen aan het acteren en de sfeer in die wat oudere cinema, ben niet zo bekend en heb nog geen geweldige ervaringen gehad met film van voor 1965.

Begonnen met het sfeervolle Communion (Alice, Sweet Alice) aka Holy Terror. Lekker geschoten en muziek die zeker bijdraagt aan de groezelige, wat kille sfeer in combinatie met een paar memorabele locaties en personages. De film bevat zeker wat slasher elementen, twee jaar voordat natuurlijk de moeder der slashers zou verschijnen. Had in eerste instantie meer een soort demonische machten film verwacht met het verhaal rondom een pastoor, een kerk en een communie maar dat blijkt niet helemaal het geval te zijn. Redelijk verassende plotwendingen, een aantal kills, en een paar liters bloed.

Voor mij is dit de moeder der slashers ipv Halloween, maar het is veel meer dan slasher. Film staat om diverse redenen in mijn top 10. De allereerste slasher is blijkbaar Black Christmas (1974) die ook nog op mijn kijklijst staat.

John Milton

• 24221 berichten
  • 13386 stemmen

Die Black Christmas wordt inderdaad vaak genoemd. Ik vond hem erg aardig, maar was er ook weer niet kapot van. Die communion zal ik ook eens checken some day.

• 13470 berichten
  • 1305 stemmen

The Oregonian (2011) - FTV - 2 punten - 28 juni 2016.

(afbeelding)

Review:

''Creatief zooitje.''

T. O. (2011): Een film die mij weer eens op 't puntje van mijn

stoel heeft gekregen. Effectief verhaal, bizarre personages

en hier en daar belabberd acteerwerk, maar dat siert deze

film wel ben ik van mening.

Kortom: Heerlijk gek, super vaag en de vele maffe situaties

maken The Oregonian (2011) in mijn ogen toch wel tot een

bijzondere film die niet voor iedereen is weggelegd.

Vierenhalve ster van mijn kant.

(Totaal aantal punten H. T: 11).

Left4Dead

• 3240 berichten
  • 3691 stemmen

alexspyforever schreef:

Left4Dead je kan als je wil nog steeds meespelen.

THX Alex, ik heb er afgelopen weekend wel over nagedacht. Maar ik heb nog een lijst films staan die eigenlijk vroegpensioen van minsten 35 jaar nodig is . Zit er helaas nog niet in.

Verder klap ik er tegenwoordig niet zo snel een horroretje in. De nieuwe zijn over het algemeen mijn soort niet en de oudere heb ik niet zoveel mee.

Daarentegen pik ik zo nu en dan wel een paar berichten mee en wellicht dat mijn interesse ontwaakt wordt, zo heb ik nu via deze challenge de film Another op het oog. Dus stiekum, heel stiekum doe ik sneaky een beetje mee!

Toppers heren, blijf zo doorgaan!

Boeikens

• 4467 berichten
  • 5318 stemmen

Deathgasm (2015) FW => 2 Pt (4 Totaal)

Verhaal en uitwerking moet men vooral door de vingers zien maar dat is bij deze prent ook niet echt van tel.

De nadruk ligt vooral op de verweving van splatter en comedy en hier is van beiden zeker overvloedig aanwezig! Nar een rustiger beging, spuiten de bloedfontijnen naar het einde toe alsmaar hoger ? Dit alles omkaderd met een leuk en rebels metal sfeertje maakt het geheel voor de genrefan zeker een kijkbeurt waard ?

Gang_Star

• 6837 berichten
  • 3401 stemmen

Deze titel telt toch gewoon ook mee voor het klassement?

Duurt 47 minuten, maar is geloof ik een silent film.

The Call of Cthulhu (2005)

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.