- Home
- Filmforum
- Gebruikers - Filmgames
- Horrorfilm challenge zomer 2016
Horrorfilm challenge zomer 2016
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
Deze titel telt toch gewoon ook mee voor het klassement?
Duurt 47 minuten, maar is geloof ik een silent film.
Yep, laat maar komen 
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Dracula's Daughter (1936) - FTV - 5 punten - 28 juni 2016 (3 films - totaal 12 punten)
Ook ik had deze net als Richard_Voorhees op mijn kijklijst staan voor deze week. Zijn weinig flatterende recensie was al niet motiverend maar doorgaans zijn die oude Universal horrors vrij kort zo ook deze. Ik ben het volledig met Richard eens. Terwijl de voorganger die lekkere gothic en duistere sfeer had, was dit een vrij standaard drama met lichte vampierelementen. Jammer want de dames waren wel een lust voor het oog.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
05. Der Müde Tod (1921) (Destiny) - FTV - 5 punten - 28 juni ( Tussenstand totaal 5 films, 22 punten)
Jouw reviews zijn echt wel fijn om te lezen 
Nog enkele tidbits over Lil Dagover. Ze speelde ook een rol in de moeder van de langspeel horrorfilms Cabinet of Dr. Caligari. En ik heb eens gelezen dat Hitler blijkbaar een grote fan was van haar.
Ik ben super benieuwd naar je opinie over Hands of Orlac, nog een van mijn favoriete silents.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
The Invisible Ray (1936) - FTV - 5 punten - 28 juni 2016 (totaal: 3 films, 15 punten)
http://www.scifi-movies.com/images/contenu/data/0001951/affiche-le-rayon-invisible-the-invisible-ray-1936-6.jpg
Review
Boris Karloff en Bela Lugosi spelen beiden in deze film als geleerden en weten middels hun samenspel de film te dragen.
Het verhaal heeft niet enorm veel om handen: een wetenschapper raakt wat gestoord door blootstelling aan het door hem ontdekte 'Radium X'. Het oplichten van Karloff's lichaam ziet er wel behoorlijk cheesy uit, maar past wel bij het tijdsbeeld over radioactiviteit. Wat dat betreft zelfs misschien wel een film die zijn tijd een beetje vooruit is.
Het hele wraak plot er nog rondom is eigenlijk weinig interessant, maar men probeert het hier en daar nog wel boeiend te houden door de toevoeging over de gesmolten beelden en het einde met Rukh's moeder.
Meer scifi dan horror misschien en vooral de moeite waard om Karloff en Lugosi samen aan het werk te zien. Geinig voor de liefhebbers van klassieke scifi: 3*.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Dank alexspyforever, leuk om te horen! Ja Hands of Orlac volgt binnenkort!
Over dat andere, Hitler hield erg van big-budget films sowieso, onder andere Disneyfilms en King Kong. Hij was sowieso een enorme filmliefhebber. Als ik het me goed herinner werden er de meeste avonden verplicht films vertoond voor alle aanwezigen op de Berghof. Veel mensen verwachten zoiets niet direct van zo iemand.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
Poultrygeist: Night of the Chicken Dead (2006) FW => 2 Pt (Totaal 6 Pt)
Wil je verhaal, acteerwerk en goede uitwerking, blijf liever weg ?
Voor de rest is het hier hilariteit alom in deze over de top ranzige splatter thrash horror doorweven met non-stop zwarte en droge humor!
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
die toiletmeneer uit die film (wát een scène was dat!!!!) overleed recentelijk 
Heb me met een aantal scènes daaruit echt lopen verkneukelen.
kos
-
- 46688 berichten
- 8846 stemmen
Heh, grappig topic. Jullie zijn goed bezig.
EW101
-
- 1256 berichten
- 2284 stemmen
Dr. Jekyll and Mr. Hyde (1920)-FTV-5 Punten- 28 Juni- Totaal: 10 Punten

Ik heb de 80 minuten-versie gekeken. De film leunt echt op het verhaal en acteerwerk.
De film wordt dan ook echt gedragen door John Barrymore. Hij speelt de rol van beide karakters sterk en kan van een vrome, vriendelijke man, snel veranderen in een speelsere Mr.Hyde. Je kan duidelijk zien dat hij er zin in had.
De barvrouw is ook het melden waard; nadat ze Mr. Hyde ontmoet had, dronk ze snel wat sterks. Die kleine momenten maken de film toch net wat leuker. 
De make-up ziet er ook goed uit en Mr. Hyde ziet eruit alsof hij soms net uit een graf is opgestaan. (de handen vooral zijn eng en lijken op knoken)
Het verhaal is wel goed te volgen, ondanks de film soms iets sleept.
De shots in de nauwe straten van Londen in combinatie van orgelmuziek zijn ook erg fijn en zorgen voor veel sfeer.
Richard_Voorhees
-
- 2311 berichten
- 2135 stemmen
Geniaal stukje Troma onzin.
Friday the 13 th
-
- 2558 berichten
- 2023 stemmen
Lol ik kan jullie niet volgen met films zien! Ik ga als laatste eindigen denk ik
. Maar er zitten wel leuke titels tussen, daarvoor doe ik het! Leuke suggesties allemaal!
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
The Oregonian (2011) - FTV - 2 punten - 28 juni 2016.
Hier ben ik ook HEUL benieuwd naar, The Rambler van hem is geweldig! Heb je deze ergens legaal kunnen kijken?
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Nog ruimte voor iemand anders?
Zeker weten! Iedereen is welkom om nog mee te doen 
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Eens kijken of dit goed gaat...
The Beasts (1980) Shan Kou - FW - 3 punten (totaal 3 uit 1) - 27.06.2016

Eind jaren 70 liep de hongkong kungfu wave zo'n beetje op zijn laatste benen. De echte hype was al voorbij (hoewel de westerse wereld nog een beetje achterliep) en een nieuw era was geboren waarin films wat grimmiger, realistischer werden. En The Beasts is daar eentje van. Dennis Yu zet in een strak tempo een verrassend aardige rape revenge (exploitation) film neer.
In het eerste deel wordt de welbekende setting neergezet van onschuldige, naïeve jongeren die gaan kamperen in the middle of nowhere. Terwijl uit hun boombox The Police, Genesis, Supertramp, ... schalt, maken ze het zich gemakkelijk maken en plagen ze elkaar wat. Het duurt echter niet lang aleer ze de aandacht hebben getrokken van wat lokale tuig, de "Disco Boys". De naïeve, gemoedelijke sfeer verandert langzaam in iets meer dreigends tot er een "incident" plaatsvindt tussen beide groepen.
Dit luidt het tweede deel in waarin de focus, toch wel geheel tegen mijn verwachting in, nagenoeg compleet ligt bij de Disco Boys. Hun personages worden uitgediept en je wordt meegenomen in hun wereld van geweld, viezigheid en gewetenloosheid. Een wereld waardoor je toch sympathie voor ze krijgt, omdat ze, ondanks hun daden, geen echte sadisten zijn maar enkel "lol willen trappen".
Dennis Yu maakt handig gebruik van de standaard stereotypering. De stadse jongeren zijn super naïef, netjes, keurig, ... terwijl de lokale bendeleden veelal smerig en gewetenloos zijn. Hij beperkt zich echter niet tot enkel bordkartonnen personages. Waar de stadse jongeren expres eendimensionaal blijven (immers, de focus ligt niet op hun) worden de bendeleden uitgediept en krijg je zelfs sympathie voor hun gezien de wereld waarin de leven en hoe er op hen wordt neergekeken (of ze dat nu aan zichzelf te danken hebben of niet). Elk bendelid heeft een specifiek karakter, zoals de zwakzinnige, mollige Moe voor wie het lot nog iets in petto heeft.
De film bevat wat amusante, knullige humor welke gelukkig niet vervalt in melige slapstick (zoals in tig andere soortgelijke films wel het geval is). En hoewel het niet per se een minpunt is, was het beter geweest als deze zich beperkt had tot de groep stadse jongeren.
Naast oog voor het verhaal en de personages (de cast doet het trouwens prima) heeft Dennis Yu ook aandacht voor de sfeer en stijl. Hij hanteert een vlot tempo waarbij degelijk cameragebruik (o.a. de angles, ...) goed bijdraagt aan die "eery" sfeer. De film slaagt erin onderhoudend te zijn ondanks dat er weinig expliciet is (ondanks wat full frontal nudity) en het relatief weinig bloederigheid (een plus) en grimmigheid bevat.
Grootste manco aan de film ligt in het laatste stuk waarin de bendeleden opgejaagd worden door de vader. Deze jacht duurt, ondanks enkele aardige vondsten welke ik niet zal verklappen, gewoonweg te lang. De sfeer verandert van een thriller naar een wraak actie film (zeer vergelijkbaar met Death Wish met Charles Bronson in de hoofdrol). Jammer.
3*
In ieder geval heeft hij mij nieuwsgierig gemaakt naar The Imp (1981) Xiong Bang welke wel binnenkort zal volgen.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Meteen een geweldige aanwinst, die gaat op 't (toch al zo lange) Hongkong lijstje.
joolstein
-
- 10829 berichten
- 8915 stemmen
La Notte dei Diavoli (1972) - FTV - 3 punten - 28 juni 2016 (8 films 24 pnt.)

Review: Een meesterlijke Italiaanse film uit de `70 jaren! Sfeervol, en spannend met de nodige gore . De spanning wordt langzaam opgebouwd wat zeker een pluspunt is aangezien het bloed er voor deze tijd een beetje nep uitziet. Toch is er veel aandacht voor detail. De Vourdalak deed me vooral denken aan een soort vampieren.
Miszmi
-
- 3240 berichten
- 598 stemmen
Legan, ik zal jouw punten bijhouden, tenzij alexspyforever anders beslist.
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
Poltergeist (1982) FW => 3 Pt (Totaal 9 Pt)
Prachtige ghost/demon horror!
Langzame creepy sfeeropbouw met oplopende spanningsboog. De cast speelt sterk en werkt gezamelijk juist sterk mee aan de sfeeropbouw. Het verhaal loopt redelijk vlot en verveelt nooit waarbij het laatste half uur misschien net iets minder is dan de rest.
Bas I.
-
- 461 berichten
- 4 stemmen
House on Haunted Hill - FTV - 4 punten - 28 juni 2016 (tussenstand: 2 films, 8 punten)
https://images-na.ssl-images-amazon.com/images/I/51NX2MF6ZYL._SY300_QL70_.jpg
Tweede film van deze challenge. Wederom een groot horror icoon in de hoofdrol. Ditmaal de man met misschien wel de meest bekende horrorstem aller tijden: Vincent Price. In deze klassieke spookhuis film nodigt het echtpaar Loren enkele wildvreemden uit om te komen overnachten in een huis waar het volgens de legendes spookt. Helaas meer mysterie dan dat het echt spannend wordt. Jammer, want de locatie is goed verzorgd en Price is op dreef. Kan zich echter totaal niet meten met andere films uit die tijd zoals The Haunting (1963) en The Innocents (1961). Niet wat ik ervan had verwacht maar toch prima vermaak. Eindoordeel: 3.5*
Kondoro
-
- 11519 berichten
- 2861 stemmen
Rogue (2007) - FTV - 2 punten (punten totaal: 5) - 28 juni 2016
http://www.wentom.com/wp-content/uploads/2014/05/Rogue-2007.jpg
In verband met de horror challenge ook deze maar eens gekeken, hij stond toch op N-filx dus ik kon hem snel de kans geven, toch is hij me wat tegengevallen en ook hier gaan we snel even door want het is al aan de late kant.
Rogue is een redelijke Thriller maar, niet echt een bepaalde horror film die zich afspeelt in Australië bij de Kroko kijken meren in niemands land. Horror vond ik hem zozeer niet want er was weinig bloed- spektakel in de film te beleven. Toch, is het spanning's niveau op een prima hoogte en met dat beetje horror er bij in is het nog prima te doen het is alleen wel eerder 'eng' dan bloederig.
Rogue verteld het verhaal over kanaaltochten die georganiseerd worden om krokodillen te bespieden. Een groepje mensen varen een aftakking binnen waar ze opeens een enorme klap krijgen waardoor hun bood lek raakt. Ze stranden en moeten zien te overleven waar de toch die enorme kroko hun achter na zit. Ze doen alles op alles om het te overleven en de kroko te verslaan.
Prima film, niks speciaal maar leuk gebracht. Miste soms zijn passie en de horror was laag, toch genieten zo op de avond. Waar de film goed begon eindigde hij slecht. Niet alleen voor de kroko maar ook voor de film zelf!
2.5*
(http://www.moviemeter.nl/film/35487/info/150#4490576)
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen

Kristen (2015) – FTV – 2 punten – 28 juni 2016
Nederlandse horror/thriller van Mark Weistra, een vrij sterke Nederlandse horror film die mij aangenaam heeft verrast de spanning zit constand achter je aan tot het einde van de film en ook daarna, het einde is wel even nadenken maar eigenlijk wel geniaal gevonden!!!
acteerwerk: zogoed als de volledige film word gedragen door de rol van Terence Scheurs, en ik moet zeggen ze doet dit uitmuntend goed geen moment gemaakt, ze draagt de film dan ook zonder enige moeite
Muziek: de muziek in deze film is pure klasse mede door de muziek is de sfeer en de horrorangst gewoon af!!!!
script-verhaal: wederom heel sterk echt een geniaal gevonden verhaal
originaliteid: eigenlijk niet zo slecht, er is wel niks vernieuwnd (hebben het al eerder in andere horrorfilms gezien ) maar naar normen van films uit de lage landen (Nederland,Belgie) nog nooit gezien.
Effecten: wederom niks vernieuwend
Boeikens
-
- 4467 berichten
- 5318 stemmen
Poltergeist (2015) FW => 2 Pt (Totaal 11 Pt)
Op zich is deze Extended Cut remake, vooral in Blu Ray, zeker niet slecht.
Blitze effecten, mooie CGI, overtuigende sound dragen bij tot een mooie opgepoetste versie van het origineel.
Echter, wat net dit origineel zo sterk maakte was de sfeeropbouw en prachtige cast. Laat dit nu, in mijn ogen, net juist minder geslaagd zijn waardoor deze in het rijtje "onnodige remakes" mag toegevoegd worden.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen

I Spit on Your Grave (1978) – FTV – 3 punten – 28 juni 2016
Amerikaanse horrorfilm van Meir Zarchi, lugubere en gore horrofilm in een jaren 70 sfeertje, is voor mij soms wat gedateert voor de rest wel een gore en ziekelijke horrorfilm vooral de verkrachtingscene's zijn luguber en grijpen je naar de keel
(totale punten tot nog tot = 10)
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Meteen een geweldige aanwinst, die gaat op 't (toch al zo lange) Hongkong lijstje.

Merci.
Der Müde Tod (1921) - FW - 5 punten (totaal 8 uit 2) - 27.06.2016

Verhaaltechnisch zeer sterk uitgangspunt maar Fritz Lang slaagt er niet in om iets meers af te leveren dan een zwak melodrama. Personages worden geïntroduceerd maar vervolgens terzijde geworpen zonder dat er iets mee is gedaan. Van het trio dat de hoofdcast vormt is enkel Lil Dagover aardig bezig; (over)acteert prima. Wat betreft haar mannelijke tegenspeler Walter Janssen, zijn onervarenheid speelt hem overduidelijk parten; pijnlijk om aan te zien. Bernhard Goetzke (als o.a. De Dood) had in theorie de mooiste rol maar doet amper iets met zijn personage behalve stoïcijns kijken. Zijn vermoeidheid (zoals de titel suggereert) is nauwelijks aan hem af te zien. Een gemiste kans.
Een ander pluspunt hadden de special effecten kunnen zijn. Deze zijn echter beperkt tot vrijwel hetzelfde eenvoudige trucje. Alweer een gemiste kans. Een ander visueel mispunt is het "ontbreken" van de duits-expressionistische gestileerdheid, zoals bijv bij The Cabinet of Dr. Caligari (1920) of Nosferatu (1922). De decors, schaduwspel, camera-angles, composities, ... zijn op zijn zachts gezegd teleurstellend.
Van het middenstuk met de drie aktes steekt de tweede (Italiaanse renaissance) met kop en schouders boven de andere twee uit. Kort en eenvoudig doch het krachtigst qua emotionele impact door zijn bittere grimmigheid. De eerste akte is weinig meer dan een achtervolging welke veel te lang is uitgesponnen, terwijl de derde door de komische insteek totaal geen emotionele impact heeft en enkel door wat visuele trucjes slaagt te overleven.
Op het einde (haar zoektocht naar iemand wiens leven de plaats van haar overleden minnaar kan) herpakt de film zich wat, maar dan is de schade al geleden.
Enfin, Fritz Lang levert een film af met een prachtige titel (De Vermoeide Dood), maar een titel als "Liebe ist Stärker als der Tod" had de film, dat weinig meer is dan een povere melodrama, meer eer aan gedaan.
2*
Waarom moviemeter de film onder de genre horror schaart is mij trouwens een raadsel. Drama/romantiek (aangevuld met fantasy) is een betere weergave van de werkelijkheid.
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Amerikaanse horrorfilm van Meir Zarchi, lugubere en gore horrofilm in een jaren 70 sfeertje, is voor mij soms wat gedateert voor de rest wel een gore en ziekelijke horrorfilm vooral de verkrachtingscene's zijn luguber en grijpen je naar de keel
Heb je de "remake" van een paar jaar geleden ook gezien? Die greep me nog veel meer naar de keel.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Vrije dag take #2 
Bride of Frankenstein (1935) - FTV - 5 Punten (28-06-2016)
Vond hem minder dan de eerste Frankenstein van Whale. Ook The Invisible Man, die ik na deze zag, beviel beter. Vond dit iets te melig voor het Frankenstein verhaal. De eerste speelt nog best goed in op klassieke angsten van een onbekend monster en de doorgeslagen wetenschapper, hier borduurt hij daar op verder maar dan met kleine nuances zoals de toon (meliger, dus). Einde is wel weer smakelijk. Mooie sets, maar nergens zo meeslepend als de eerste film. Uiteindelijk wel charmant, maar snap niet zo goed waarom deze boven de eerste wordt verkozen door vele. Feit dat de bruid er maar even in zit, vind ik ook een behoorlijke domper. Dat is een uitgangspunt waar je de film volledig op kunt laten draaien, niet alleen tijdens de finale.
https://i.ytimg.com/vi/xckJcOR8qQk/hqdefault.jpg
The Invisible Man (1933) - FTV - 5 Punten - (28-06-2016)
Geestig. Veel minder een horrorfilm / horrorfiguur dan Whale met Frankenstein liet zien, maar wel duidelijk een film waar hij zichtbaar met veel plezier zijn trucages showt. Ook hier wordt het vaak wat melig, wat weer wegneemt van de kracht en kwade intenties van Rains. Dit is wel één van de redenen waarom ik zelden pre 60's horror keek. Vind de tone of voice zelden bij de inhoud passen. Maar that's just me. Verder uitstekende rollen, behalve die van O'Connor. Die was in Bride of Frankenstein ook al verschrikkelijk.
http://snrfilms.com/thesand/images/thesand_bg.jpg
The Sand (2015) - FTV - 2 Punten - (28-06-2016)
Vond het wel meevallen. Grootste probleem is dat het budget op leek te zijn na de eerste practical effects. Hierna volgen nog tal van kills, maar vrijwel altijd zo veel mogelijk buiten beeld gelaten of opgelost door de slachtoffers in het zand te laten verdwijnen (en zelfs dan is het nog brak..). Concept is gelukkig erg tof. Gabaeff heeft er schijt aan en start / eindigt de gebeurtenis zonder uitleggerig te worden. Het is hoe het is en de paniekerige teenagers mogen het oplossen. Had wel wat meer mogen inspelen op de omstandigheden. Wordt weinig aandacht geschonken aan de hitte, terwijl dat júist de factor is die alles zo ondraaglijk kan maken. De CGI doet pijn aan de ogen, maar de rest is prima B-voer.
http://i692.photobucket.com/albums/vv288/samityville_photos/url.jpg
Damned by Dawn (2009) - FTV - 2 Punten - (28-06-2016)
Oef. Kan me nog goed herinneren dat ik destijds de trailer aanschouwde en er wel degelijk potentie in zag. Dat is nu helaas anders. Veel van die ogenschijnlijk experimentele, Evil Dead-achtige capriolen zijn er niet in terug te vinden. Een half uur lang kan het nog alle kanten op gaan. Ziet er niet bijster strak uit allemaal, nogal goedkope kleuren en veilig opgebouwd, maar de dikke mistbanken creëren een umheimlich sfeertje en het gevoel dat er iets te halen valt blijft. Eens de 'Banshee' ten tonele verschijnt vervliegt alle hoop. Schreeuwerig, slordig, inspiratieloos. Typische B-voer dat zich anders probeert voor te doen, maar in de kern gewoon geen enkel teken van talent laat zien. Al het leuke is eigenlijk een herhaling van bekend werk (Raimi), alleen dan minder.
https://i.ytimg.com/vi/VvnZF8eTvos/hqdefault.jpg
Super Hybrid (2010) - FTV - 2 Punten - (28-06-2016)
Leuk. Is natuurlijk niet het meest originele uitgangspunt en echt een eyecatcher is de auto zelf ook niet, maar de bovennatuurlijke tentakels en action packed style van deze horror/thriller maken het een makkelijk uitzitbare rit. Lijkt trouwens wel een thema voor mij vandaag, eerder kwamen er al geest-tentakels uit het zand met The Sand (2015) ..
Films als Christine (1983) en The Car (1977) doen het veel beter, door meer karakter aan het moordvoertuig mee te geven. Zelfs Rubber (2010) , wat slechts een onderdeel van een auto is, doet het beter
Maar Super Hybrid is dan ook een film uit een andere categorie. Oersimpel B-voer. Nergens een echte toevoeging aan het bestaande aanbod killer cars, maar voor wie er geen genoeg van kan krijgen prima filler.
Totaal punten 13 + 16 = 29.
U96
-
- 731 berichten
- 762 stemmen
Heb je de "remake" van een paar jaar geleden ook gezien? Die greep me nog veel meer naar de keel.
nee nog niet staat nog op het lijstje dvd's nog niet in mijn bezit
Zwolle84
-
- 8022 berichten
- 0 stemmen
Is vaak wel goedkoop te scoren. Er zijn ook boxen met alle drie delen, maar die tweede vind ik persoonlijk erg flauw.