MENU

Alternatieve titel: The Complete Metropolis

3,74

Duitsland
Sciencefiction / Drama
153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Fritz Lang
met Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich

Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.

avatar van JvB Lucas

geplaatst op 15 oktober 2013, 14:02 uur, permalink
Ze hebben bij het Filmmuseum Berlin ook die prachtige set model staan van de Maschinenmensch die in Metropolis gebruikt is.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 18 oktober 2013, 20:57 uur, permalink
JvB Lucas schreef:

Bedankt voor die info, dat herinner ik me niet meer. Wat ik wel nog weet was die verdieping met al die spiegels, dat was precies alsof ik in een of andere futuristische plaats was!

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 18 oktober 2013, 21:03 uur, permalink
JvB Lucas schreef:

Weet je het zeker? Ik was in Babelsberg (Potsdam) deze zomer en daar stond ook zoiets. In de Babelsberg Studio is Metropolis opgenomen. Ik ben niet in het Filmmuseum geweest.

avatar van JvB Lucas

geplaatst op 18 oktober 2013, 22:44 uur, permalink
Ik weet het zeker. Hij stond er.

alexspyforever's opmerking over die spiegels bevestigt dat want dat was het museum in Berlijn waar ik dat model gezien heb.

avatar van royals
geplaatst op 8 december 2013, 15:31 uur, permalink
Zo wat zit er veel occulte/bijbelse symboliek in deze film. Het wachten op een Messias, de pentagram op de deur en achter de man-machine, de machine die Molech (oude god met stierenkop) werd , de werkers als slaven van de machine en die in pit van de hel vielen, het preken van Maria over de mediator (Jezus) en Babylon, John Federsen's hoofdkwartier 'New Tower of Babel', de Maria android die in de club een erotische dans doet en de rol speelt, Babylon, de grote hoer van de apocalypse....Je moet het maar zien en snappen. Maar de film is wel goed gemaakt voor die tijd. En een inspiratie geweest voor Star Wars en tal van andere films. Maar zeker niet de beste science fiction film ooit.

geplaatst op 13 februari 2014, 19:04 uur, permalink
Ik heb de gerestaureerde versie van 150 min gekeken en ik heb me geen moment verveeld.

ik begrijp wel dat mensen die de korte versie kijken een lagere score geven, want de teruggevonden scenes betekenen weldegelijk een meerwaarde, ondanks de dan uiteindelijk langere speelduur.

Fantastisch gewoon hoe men in 1927 zo een film heeft kunnen maken. Ik neem de woorden niet vaak in mijn mond, maar dit is een meesterwerk!!!

In een SF kan alles , dus we moeten de bijbelse en middeleeuwse taferelen er bij nemen, zelfs al passen ze niet in dit genre, maar mij heeft het in ieder geval niet gestoord.

De decors, de belichting, het verhaal, de acteerprestaties (met uitzondering van de theatrale zoon) zijn super!!!

Dit is een must voor iedere filmliefhebber vandaar een dikke 5 van mij.