MENU

Alternatieve titel: The Complete Metropolis

3,75

Duitsland
Sciencefiction / Drama
153 minuten / 80 minuten (Giorgio Moroder-versie) / 145 minuten (gerestaureerde versie)

geregisseerd door Fritz Lang
met Alfred Abel, Brigitte Helm en Gustav Fröhlich

Het jaar 2027: de mensheid is opgedeeld in een denkende en een werkende klasse en de zoon van een kapitalist ontdekt in welke slechte omstandigheden de arbeiders werken. Hij wordt verliefd op de charismatische Maria, die bij de arbeiders tegen het gebruik van geweld predikt. Het leiderschap van Maria is echter een bedreiging voor de rijke klasse, en ze besluiten de wetenschapper Rotwang in te schakelen om een robot te ontwikkelen die er hetzelfde uitziet als Maria, om zo haar plaats in te kunnen nemen.

JvB Lucas
geplaatst op 15 oktober 2013, 14:02 uur, permalink
Ze hebben bij het Filmmuseum Berlin ook die prachtige set model staan van de Maschinenmensch die in Metropolis gebruikt is.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 18 oktober 2013, 20:57 uur, permalink
JvB Lucas schreef:

Bedankt voor die info, dat herinner ik me niet meer. Wat ik wel nog weet was die verdieping met al die spiegels, dat was precies alsof ik in een of andere futuristische plaats was!

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 18 oktober 2013, 21:03 uur, permalink
JvB Lucas schreef:

Weet je het zeker? Ik was in Babelsberg (Potsdam) deze zomer en daar stond ook zoiets. In de Babelsberg Studio is Metropolis opgenomen. Ik ben niet in het Filmmuseum geweest.

JvB Lucas
geplaatst op 18 oktober 2013, 22:44 uur, permalink
Ik weet het zeker. Hij stond er.

alexspyforever's opmerking over die spiegels bevestigt dat want dat was het museum in Berlijn waar ik dat model gezien heb.

avatar van royals
geplaatst op 8 december 2013, 15:31 uur, permalink
Zo wat zit er veel occulte/bijbelse symboliek in deze film. Het wachten op een Messias, de pentagram op de deur en achter de man-machine, de machine die Molech (oude god met stierenkop) werd , de werkers als slaven van de machine en die in pit van de hel vielen, het preken van Maria over de mediator (Jezus) en Babylon, John Federsen's hoofdkwartier 'New Tower of Babel', de Maria android die in de club een erotische dans doet en de rol speelt, Babylon, de grote hoer van de apocalypse....Je moet het maar zien en snappen. Maar de film is wel goed gemaakt voor die tijd. En een inspiratie geweest voor Star Wars en tal van andere films. Maar zeker niet de beste science fiction film ooit.

geplaatst op 13 februari 2014, 19:04 uur, permalink
Ik heb de gerestaureerde versie van 150 min gekeken en ik heb me geen moment verveeld.

ik begrijp wel dat mensen die de korte versie kijken een lagere score geven, want de teruggevonden scenes betekenen weldegelijk een meerwaarde, ondanks de dan uiteindelijk langere speelduur.

Fantastisch gewoon hoe men in 1927 zo een film heeft kunnen maken. Ik neem de woorden niet vaak in mijn mond, maar dit is een meesterwerk!!!

In een SF kan alles , dus we moeten de bijbelse en middeleeuwse taferelen er bij nemen, zelfs al passen ze niet in dit genre, maar mij heeft het in ieder geval niet gestoord.

De decors, de belichting, het verhaal, de acteerprestaties (met uitzondering van de theatrale zoon) zijn super!!!

Dit is een must voor iedere filmliefhebber vandaar een dikke 5 van mij.

avatar van Ebenezer Scrooge
geplaatst op 2 mei 2014, 22:01 uur, permalink
Queen bracht in 1984 een ode aan Metropolis met hun videoclip voor het nummer Radio Ga Ga, 5 jaar later deed Madonna hetzelfde met één van de duurste videoclips ooit, Express Yourself, geregisseerd door David Fincher.

Deze week opnieuw gekeken deze Duitse sciencefiction-film uit 1927 en hij was nu nog beter dan de eerste keer. De majestueuze decors, het theatrale acteren, de pompeuze architectuur. Of je nu religieus bent, meer gelooft in een immanente God of helemaal niet, Metropolis biedt voor ieder wat wils. Het moment dat de gordijntjes opzij schuiven en we de robotvrouw te zien krijgen is voor mij toch wel een hele speciale scene.

Und wo sind die Menschen, Vater, deren Hände deine Stadt erbauten?
Wo sie hingehören..
Wo sie hingehören?
In die Tiefe.
Und wenn die in der Tiefe einmal aufstehen gegen Dich.. ?

avatar van baspls
geplaatst op 13 juli 2014, 11:01 uur, permalink
"Der Mittler zwischen Hirn und Händen muss das Herz sein"

Metropolis de expresionele Duitse sceince-fiction klassieker van regisseur Fritz Lang. Deze is van grote invloed geweest op de latere sceince-fiction en heeft ondanks dat hij destijds flopte toch een aardig publiek gekregen. Er zijn geruchten dat - dit ondanks joodse achtergronden - de favoriete film was van Adolf Hitler, en dat hij de Joodse Fritz Lang hierom gespaard zou hebben. Ook is Metropolis de duurste film van de jaren '20 (ruim 5 miljoen mark, dat is nu 16 miljoen euro), met alle indrukwekkende effecten en sets.

Ik heb de "complete" verzie gezien, waar het materiaal uit Argentinië is toegevoegd. Ik was erg positief verrast toen ik de film zag. Het is allemaal niet zo langdradig als ik eerst gedacht had. Als eerste het acteerwerk. In die tijd toen er geen geluid onder films zat werd er vaak heel erg overdreven geacteerd om emoties beter over te kunnen brengen, dat heeft op zich wel wat. Wel moet ik zeggen dat je kunt zien dat iedereen acteert, tegenwoordig zijn we er aan gewend dat acteurs aardig realistisch over kunnen komen maar hier is het nog iets "toneelerig". Al moet ik zeggen dat de hoofdrollen allemaal erg goed vertolkt zijn. Alfred Abel acteert heel serieus als de burgemeester Joh Fredersen. Gustav Fröhlich is een goede hoofdpersoon die erg in zijn rol opgaat. Brigitte Helm heeft een knap staaltje werk geleverd. Niet alleen speelt ze vol overtuiging de goede Maria maar ook speelt ze in zwaar kostuum De Machine, De dood en de zeven doodzonden.

Het verhaal van Metropolis is erg goed. Het bevat een duidelijke Christelijk/Joodse ondertoon. Ook hebben de stijl en het verhaal van Metropolis een grote invloed gehad op de latere sceince-fiction, zo zijn bijvoorbeeld Star Wars, Blade Runner en The Matrix geïnspireerd door Metropolis. Metropolis gaat over Freder, de zoon van Joh Fredersen de burgemeester, die op een dag in de Club der zonen de mooie Maria tegenkomt die de kinderen van de arbeiders onder haar hoede neemt. Maria word echter weggestuurd en Freder besluit haar achterna te gaan de diepte in. In deze toekomst wonen boven de rijke denkers en onder de arme arbeiders die 10 uur per dag zwaar moeten werken. Na lang zoeken vind hij Maria die voor de werkers predikt over een bemiddelaar die zal komen en tussen werker en denker zal bemiddelen. Als Joh Fredersen hier lucht van krijgt geeft hij de uitvinder Rotwang de opdracht om een robot het uiterlijk van Maria te geven en die dan haar plaats in te laten nemen.'

Het aparte sfeertje van Metropolis bevalt mij wel. Het is visueel erg mooi allemaal de stijl. Totaal anders als ik verwacht had. In plaats van een typische stilistische sceince-fiction wereld is Metropolis ook nog vol met eeuwenoude kathedralen en oude catacomben. De dood en de zeven doodszonden vind ik ook prachtig vormgegeven. En uiteraard de beroemde Metropolis-robot die de inspiratie was voor C-3PO uit Star Wars. Ik vind de shots van de gebouwen met bewegen de auto's en vliegtuigen voor die tijd heel indrukwekkend. Ook de vele reusachtige sets zijn geweldig. Erg kunstige beeldeffecten zijn gebruikt, dat deden ze door spiegels en projectors te gebruiken.

De muziek van Gottfried Huppertz is prachtig al had deze van mij op sommige momenten wat duisterder gemogen. Het schijnt dat de de verloren delen van de film op de muziek hebben gemonteerd. Ik ben een erg grote fan van Giorgio Moroder maar zijn versie van Metropolis is toch wel slecht te noemen. Ik ben dol op zijn Metropolis-soundtrack (waar ook Freddie Mercury en Jon Anderson aan meegewerkt hebben) maar deze past niet bij de het karakter van de film. Een stuk uit de 1984 versie die ik wel geslaagd vond was o.a. de scene met de dood.

Metropolis is een prachtige film die elke filmliefhebber wel een keer gezien moet hebben. Naar mijn mening de beste "stomme"-film en misschien ook wel beste zwart/wit-film. Echt een aanrader.
-Acteerwerk 7/10
-Muziek 9/10 (Originele & Giorgio Moroder versie)
-Effecten 8/10
-Sets 8/10
-Algemeen 9,7/10
Voor 12+ lijkt mij, grotendeels omdat jongere kinderen er niets van kunnen begrijpen en er wat excentrieke stukken voorkomen. Er is een scene waar in een nachtclub gedanst word (voor die tijd uber controversieel) maar dat valt voor standaarden vandaag de dag erg mee.

avatar van NYSe
geplaatst op 13 juli 2014, 11:34 uur, permalink
baspls schreef:
Joodse Fritz Lang

Lang was geen jood, maar zo katholiek als het maar zijn kan.

avatar van baspls
geplaatst op 13 juli 2014, 11:45 uur, permalink
NYSe schreef:
Lang was geen jood, maar zo katholiek als het maar zijn kan.

"Much to Fritz Lang's dismay, Adolph Hitler and Joseph Goebbels were big fans of the film. Goebbels met with Lang and told him that he could be made an honorary Aryan despite his Jewish background. Goebbels told him "Mr Lang, we decide who is Jewish and who is not". Lang left for Paris that very night." Aldus IMDb. Een of ander gerucht.
Het verhaal bevat inderdaad veel katholieke invloeden. Waarschijnlijk gewoon onzin door amerikanen verzonnen

avatar van NYSe
geplaatst op 13 juli 2014, 14:52 uur, permalink
Verdomd, het klopt. Zijn moeder was blijkbaar een jood, maar volgens mij is die achtergrond altijd op de... tja, achtergrond gebleven.

kappeuter (moderator)
geplaatst op 21 augustus 2014, 9:14 uur, permalink
So you want to watch Metropolis (1927)? - Pretty Clever Films

Artikel over de ontstaansgeschiedenis, achtergronden en de verschillende versies die zijn uitgekomen.
Ik ben erg benieuwd naar The Complete Metropolis. Ik zet 'm op mijn dvd wish list.

avatar van alexspyforever
geplaatst op 1 september 2014, 10:04 uur, permalink
Deze samen gekeken met mijn moeder die net als ik weinig ervaring heeft met silent movies. Ik had al eens een incomplete versie gezien en was blij verrast. Deze keer een zo goed als complete en gerestaureerde versie gezien. Allebei hebben we ervan genoten. De scènes die eerst verloren waren gewaand zijn zeker een geweldige toevoeging. De lange speelduur viel geeneens op, de film vloog echt voorbij. En dat er eigenlijk weinig tussentitels zijn ondanks dat er toch veel in lijkt gezegd te worden is helemaal geen nadeel. Het lijkt alsof je ten allen tijde weet wat er wordt gezegd. Ongelooflijk hoeveel je met mimiek en de nodige grime kan doen. Vooral Brigitte Helm zowel als de goede en als de slechte Maria was hier heel overtuigend in. Haar blik was bij momenten hypnotiserend. Ook die 'lijfwacht' van Joh Fredersen kwam qua expressie geweldig uit de hoek.