MENU

West-Duitsland / Frankrijk / Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Roadmovie / Drama

geregisseerd door Wim Wenders
met Harry Dean Stanton, Nastassja Kinski en Dean Stockwell

De film vertelt het verhaal van Travis (Harry Dean Stanton). Travis wordt gevonden in de woestijn en door zijn broer Walt (Dean Stockwell) meegenomen naar huis. Daar aangekomen vindt een ontroerende ontmoeting plaats tussen Travis en zijn inmiddels 7 jaar oude zoontje Hunter. Als blijkt dat ook Hunters moeder (Nastassja Kinski) nog in leven is gaan Hunter en Travis samen naar haar op zoek.

nummer 151 in de top 250
momenteel te zien in 1 bioscoop (re-release)

avatar van bramono
geplaatst op 18 maart 2014, 9:50 uur, permalink
Wat een wrak van een film vind ik het. Het laatste uur voelt zo clichématig. Ik kan mij voorstellen dat sommigen een bepaald sentiment uit deze film halen omdat zij deze in het verleden hebben bekeken. Andere redenen kan ik mij niet verbeelden.
Ik sta erg open voor road movies, arthouse etc. maar zo corny als de ontmoeting tussen dat jochie en die moeder kon ik niet waarderen. Qua scripting erg zwak en bloedde de film langzaam dood.
Een knappe vrouw maakt nog geen goede actrice en een mooie surrounding kan een film naar mijn mening niet een dusdanige boost geven dat het de slappe scripts compenseert.
Het realisme achter het plotselinge verdwijnen kwam ontzettend onwerkelijk over en de gebeurtenis die ervoor zorgde dat dat tot stand kwam haalde mij tevens niet over de streep.

Een pessimist ben ik overigens absoluut niet! Alleen een kritisch denker zeer zeker. Maar ieder zijn film... Laatst heb ik 'Nebraska' gezien, die raakte mij wél...

Wel een prachtig jaar overigens, 1984...

avatar van Ajax&Filmfreak
geplaatst op 22 juli 2014, 23:23 uur, permalink
Als deze film niet zo traag was had ik nog een halfje hoger gegeven.

avatar van John Milton
geplaatst op 14 november 2014, 11:03 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Soms kun je de slaap niet vatten. Ik heb het zelden maar gisteren was zo'n nacht. Paris, Texas stond al lang klaar, maar werd telkens uitgesteld wegens de vermeende 'traagheid'. Maar zelfs halfmoe wist deze film me van meet af aan te boeien. Prachtcinema.

De criterion transfer van de film verraste me na het zien van bovenstaande trailer, die de film overigens geen recht doet. Hij is mooi helder en vrij van ruis. Harry Dean Stanton was altijd al een fijn bijrolacteur (zoals ik hem kende althans), maar hij draagt deze film zonder moeite. Ook de rest van de acteurs doen het prima, en gelukkig het zoontje ook. Een slechte kindacteur had de magie van deze film doorbroken.

mcouzijn heeft het hierboven over die magie die film soms heeft, enkele users vinden het maar een overschat filmpje. Op het moment dat je die magie gaat analyseren gaat er onherroepelijk wat glans verloren. Het heeft het, of het heeft het niet. Bij sommige films komt de magie mettertijd, bij andere gaat ze naarmate we ouder worden verloren. Als ik moet kiezen zou ik zeker zeggen dat Paris, Texas in de eerste categorie hoort. Wenders houdt de zaken simpel, maar wat hij doet, doet hij goed. Een beetje als de Sushi van Jiro, in Jiro Dreams of Sushi. Eenvoud hoeft (het streven naar) perfectie niet in in de weg te staan. Integendeel.

Wenders laat een hoop weg, voornamelijk in het plot. Beweegredenen, gevolgen van handelingen, effecten op anderen, we krijgen het meestal niet te zien. We volgen echt Travis, en zien hoe hij de controle over zijn leven terugneemt, daarbij ripples makend in de levens van anderen. De prachtige, tevens rustige cinematografie wordt begeleidt door dito slide-guitar muziek van Ry Cooder, waar Clint Eastwoord goed naar geluisterd lijkt te hebben toen hij de score voor Millions Dollar Baby schreef.

Het einde van de film laat vraagtekens achter, verhaaltechnisch. Is dat een probleem? Absoluut niet. Conventionele plotvertelling zorgt vaak voor een fijne resolutie, waarbij het verhaal netjes afgerond wordt. Dat zal hierbij niet het geval zijn voor sommige kijkers. Tot je bedenkt wiens verhaal dit is. Harry heeft gedaan wat hij wilde doen. Hersteld wat hij uit elkaar getrokken heeft. Hoe zijn broer en schoonzus zich voelen en of Hunter bij zijn moeder blijft, hebben in Wenders' film niet de focus.

Ik ben blij dat ik hem gezien heb.

geplaatst op 14 november 2014, 11:44 uur, permalink
John Milton schreef:
Beweegredenen, gevolgen van handelingen, effecten op anderen, we krijgen het meestal niet te zien.[...]
Het einde van de film laat vraagtekens achter, verhaaltechnisch.

Waar doel je dan precies op? Volgens mij was het meeste toch wel duidelijk/uitgesproken. Althans de monoloog bij Kinski is toch vrij ondubbelzinnig?

Maar mijn laatste kijkbeurt is ook wel zo'n 12 jaar terug denk ik.

avatar van John Milton
geplaatst op 14 november 2014, 12:02 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Mochizuki Rokuro schreef:

Maar mijn laatste kijkbeurt is ook wel zo'n 12 jaar terug denk ik.

Laat ik voorop stellen dat ik het niet als negatief ervoer, maar ik doel met name op wat er nu met iedereen behalve Travis gebeurt. Gaat Hunter bij zijn moeder wonen of terug naar Walt en Anne? Hebben deze niet de politie gebeld? Met name Anne zal gek van zorgen zijn geweest. Ik beelde me even een scène in waarin Travis ze op zou bellen en de vraag 'where is Hunter!' Zou beantwoorden met 'I left him with his mother' -'You did WHATTT!?!?'. Kan zijn echte moeder wel als single mom werkend in huis van plezier voor Hunter zorgen? Of gaat het hier echt alleen om elkaar weer zien en in de armen sluiten, het contact weer oppakken en is het vanzelfsprekend dat Hunter teruggaat naar Walt en Anne?

Voor mij was niet duidelijk, maar dat behoefde het ook niet te zijn. Het ging alleen wel even door mijn hoofd. Die monoloog verklaart vooral het verleden. Het ingesproken bandje vertelt Hunter dat Travis bij zijn moeder hoort.

geplaatst op 14 november 2014, 12:05 uur, permalink
Ah, je doelt vooral op afwikkeling vervolg, niet zozeer op de beweegredenen en zo van het voorafgaande.

geplaatst op 14 november 2014, 12:37 uur, permalink
Mochizuki Rokuro schreef:

Jup. Ik lees net dat Roger Ebert ook iets dergelijks opmerkt: Practical and logical objections can be raised about this story. Was Travis right to take Hunter away from Walt and Anne? Can Jane care for him? Could Jane work in the club?

Hij komt tot de conclusie dat Wenders weliswaard realistische elementen gebruikt, maar dat dit uiteindelijk een fabel is, net als Himmel Über Berlin. En met dat in het achterhoofd doen de vragen die je zou kunnen stellen inderdaad niet zo ter zake.

avatar van Mochizuki Rokuro
geplaatst op 14 november 2014, 17:32 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Precies. Voor mij gaat het verhaal toch vooral om een verstikkende liefde en (on)afhankelijkheid.
Dan doet soort praktische zaken er voor mij minder (niet) toe.