- Home
- Filmforum
- Film - Spoilers
- Mulholland Dr. (2001)
Mulholland Dr. (2001)
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Het sarcastische lachje geeft mij het idee, dat betty/diane zelf wist dat het de verkeerde kant op gaat.
Hier moet je een onderscheid maken tussen beide : Betty zit intussen in een andere taxi en is totaal niet op de hoogte van dat sarcastische lachje. Diane is de persoon die het verhaal droomt, en dus dit onheilspellende beeldfragment wél in haar opneemt (en inderdaad hier al beseft dat het de verkeerde kant opgaat).
o en hoe zit het met de asbak naast de telefoon vol met peuken, hidden smoking habbit??
Kunnen Diane's peuken niet zijn. Het beeldfragment situeert zich in Diane's vroegere kamer, maar door de huizenruil met de buurvrouw (om de recherche te ontlopen) is dit nu de slaapkamer van die buurvrouw. Wellicht zijn die peuken van haar.
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Ik had het idee nadat diane bij Winky's had gewerkt ze daarna haar naam in het zwarte boekje had laten zetten. Om bij te verdienen als prostituee.
Ik had het idee dat ze in die periode is gaan roken. In de scene met het hoertje en die twee gasten zie je namelijk ook die rode lamp. En daar vraagt het hoertje om een sigaret, had het idee dat het hoertje betty symboliseerde.
Het feit dat ze bij Winky's is gaan werken is natuurlijk af te lezen aan de koffie mok die ze gejat heeft terwijl ze daar werkte.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Het feit dat ze bij Winky's is gaan werken is natuurlijk af te lezen aan de koffie mok die ze gejat heeft terwijl ze daar werkte.
Inderdaad, had ik nog niet ontdekt... Een duidelijke aanwijzing dat ze een verleden heeft bij Winkies.
Uit de scène met de 2 pooiers en het hoertje haal ik weinig concrete aanwijzingen (behalve dus dat de hitman informeert naar de ontsnapte Camilla).
Ik denk echt niet dat Diane rookte, zo zie je dat de asbak die de buurvrouw meepikt, leeg is. Gezien de toestand waarin Diane verkeert, zou je toch minstens verwachten dat ze rookt (en geen zin heeft om asbakken te ledigen/reinigen).
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Waar ik nog niet over nagedacht had, maar vanmiddag las, was het feit dat Louise Bonner aan de deur komt om te vertellen dat iemand in de problemen is.
Diane/Betty zegt: I'm Ruth's niece, my name is Betty.
Louise zegt: No it's not.
Daarna zegt ze: Someone is in trouble .
Dit gebeurt tijdens de droom van Diane, Louise dient dus als een soort van link naar het echte verhaal.
Iets uit het geheugen van Diane, haar herinnering aan de vreselijke waarheid.
Someone is in trouble slaat natuurlijk terug op Camilla die wordt gezocht door de huurmoordenaar en uiteindelijk vermoord wordt.
Als je naar de uitdrukking op het gezicht kijkt van Naomi Watts wanneer ze zegt; I'm Betty, zie je dat ze erg ongemakkelijk kijkt en zenuwachtig lacht alsof ze zelf nog niet zeker is.
--==--
Ze heeft in deze scene dus een 'mogelijkheid' om terug te keren naar de realiteit (door wakker te worden).
Ook bij de scene bij Winky's wanneer Diane/Betty de krant leest over het ongeluk van Camilla heeft ze de mogelijkheid de waarheid onder ogen te zien.
Wanneer Camilla vraagt of er nog iets in de krant staat, zegt Betty: Nothing that I can see.. Let hier weer op de blik van Naomi Watts, schitterend.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Ik vond het inbrengen van Louise Bonner op dat ogenblik ook merkwaardig, omdat de ware triomftocht van Betty (die auditie en zo) dan nog moest beginnen.
Het zou kunnen : eventjes duiden dat er een gevaar loert om uit die heerlijke droom wakker te schieten.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik heb net alle berichten hier doorgelezen, en ze hebben toch allemaal 1 ding gemeen; namelijk dat Diane het hele zaakje 'droomt'.
Ik heb mijn eigen verklaring bij de film zelf gezet, maar hier komt ie nog een keer.
De film begint alleraardigst. Twee meisjes komen door het toeval bij elkaar en gaan op zoek naar de identiteit van de ene. Wat hierin opvalt is, dat de film schijnbaar realistisch is, maar dat er een hoop dingen juist erg vreemd zijn. Bijvoorbeeld dat oude stel in het begin, dat met een vervremend geforceerde lach in die taxi zit. Waarom doen ze dat? Er zijn wel wat redenen te bedenken, maar die lijken toch niet echt helemaal waarschijnlijk.
Dan is er nog een scène die eruit springt, die van die jongen en die man in de Winkie's. Wat wil deze scène nu zeggen? Hij past perfect in het sfeertje dat over de film hangt, maar zit er niet meer achter? Wie is die jongen en wie is die man? Om de een of andere reden bedacht ik dat die man misschien de kijker was. Hij is dus jou als kijker. Ik weet niet meer hoe ik erbij kwam, maar zou dat niet kunnen? Deze man wordt niet toegelicht en hij komt niet opnieuw voor in de film. En hij moet toch een rol hebben?
De film start naast de vreemde personages en allesoverheersende vrolijkheid vrij normaal. Hij is vrij goed te volgen op wat rare situaties na. Het hoogtepunt van dat hele stuk is de scène dat Betty op auditie gaat, die is bijna onmenselijk goed. Het is onbeschrijflijk wat er precies gebeurde, maar dat was echt ongelooflijk goed gedaan. Dat is ook meteen een knikpunt in de film. Daarna is het afgelopen met het vrolijke sfeertje. De personages veranderen niet, maar het wordt allemaal wat drukkender. Tegen het enge aan. Die hele tweede helft van de film vond ik ongelofelijk spannend, en dat alleen maar door de sfeer!
Nadat het lijk van Diane Selwyn gevonden wordt, trekt 'Rita' het even niet meer. Ze verandert van kapsel en je ziet haar gevoelens. Dan neemt ze Betty mee naar dat theater, waar gesproken wordt over die opgenomen band. Is dat soms een metafoor? En zo ja, waarvoor dan? En waarom wil Rita überhaupt opeens naar dat theater? En waarom spreekt ze opeens Italiaans/Spaans? De film geeft je steeds meer stof tot nadenken.
En dan komt het; Betty vindt opeens een blauw doosje en Rita heeft de sleutel. Waar komt dat doosje nou vandaan? Ze gaan terug naar het appartement en Rita opent het doosje. Maar waar was Betty? Ze was opeens weg! Dat moet toch ook íets betekenen? En dan de bekende twist; de personages hebben plots andere namen en gedragen zich bozer en eigenlijk ook realistischer dan in het eerste deel.
Nu eerst even dat doosje: Waar staat dat voor? Het deed me denken aan een oud en (volgens mij) Grieks verhaal; Pandora's Box? Ik weet niet zeker of het zo heette, maar het ging in ieder geval over een doosje, en nadat het geopend werd verspreidde het kwaad zich over de wereld, of iets dergelijks. Gebeurt dat hier niet óók? Zo lijkt het toch. Misschien is dat dan ook de enige betekenis van dat doosje. Maar die creep met dat enge gezicht achter dat restaurant, die had dat doosje toch eerst? Is hij dan die 'Pandora' of hoe die heet? En zo ja, wie was dat dan?
Nu lijkt het mij, dat die 2e en donkerder wereld de echte is, aangezien dat gewoon realistischer overkomt. Iedereen blijkt dus anders te heten en zich anders te gedragen. Maar de grootste naamwisseling is toch wel die van Betty en die serveerster. Daarnaast heeft 'Coco' een heel andere rol. Ik denk dat die slechts benadrukt dat die eerste 'wereld' anders was. Wat niet veranderd is, is dat 'Betty' en 'Rita' van elkaar 'houden'. Daaruit lijd ik dan af dat 1 van de 2 dat eerste stuk heeft gedroomd. Wie dat dan was laat ik even in het midden.
Wat er in dit tweede stuk uitspringt, is die scène in de auto die zich vrijwel identiek aan die in het eerste stuk afspeelt, maar slechts een ander personage bevat. Maar wat dan weer omgedraaid is, is datin het 'vrolijke' deel er een pistool aan te pas komt, in het 'donkere' deel een aangenaame verassing. En die staan ook wel tegenover elkaar. Zouden die twee werelden dan elkaars tegenovergestelden zijn? Zou zomaar kunnen.
Dan blijkt 'Rita' een relatie te hebben met Adam (die z'n naam wel nog heeft!), en uit haat laat 'Betty' haar vermoorden. Vanaf dat punt sluit het min of meer aan bij het eerste deel. Maar dat eerste deel klopte niet met de werkelijkheid. Stukken daarvan kloppen in ieder geval niet, zoals al die vrolijkheid.
Mijn conclusie is dus dat dat eerste deel de droomwereld is van 'Rita'. Ze lijdt toch aan geheugenverlies? Dan kunnen al die vreemde ontwikkelingen er nog wel bij. Misschien is ze zelfs al dood, en 'stopt' haar droom als ze dat doosje opent. En wat gebeurt er? Ze ontmoet degene van wie ze oorspronkelijk hield opnieuw. Misschien is 'Betty' wel een andere vrouw, maar is ze voor 'Rita' haar liefde. Misschien ziet Betty er wel heel anders uit. Maar 'Rita' ziet nu wie ze wil zien. Haar liefde.
Dan komt ze in dat restaurant iemand tegen die Betty heet, maar zij ziet Diane staan. Dat denk ik tenminste. Zo herinnert zij zich haar, en bij dat huis aangekomen blijkt dat ze dood is. En 'Rita' reageert verschrikt. Misschien voelde ze wel liefde bij die naam, en heeft ze nu gezien dat die liefde dood is. En wil ze daarom veranderen.
Diezelfde nacht bedrijft ze voor het eerst haar liefde met 'Betty', en gaat ze met haar naar dat theater, waar dat doosje ligt. Wat betekende dat ook alweer? Het slechte, het einde van haar droom. Degene die Italiaans spreekt blijkt die vrouw met het blauwe haar, die je op het einde ziet. Ik ga dus voor de 'Pandora's box'-versie.
Dan is nog niet alles opgelost, een aantal lijntjes blijven open. Toen Diane 'Rita' wilde laten vermoorden, zou die blauwe sleutel op de afgesproken plaats komen te liggen. Is dat het lijk van Rita? Is die sleutel in de andere wereld diegene die 'Rita' bij zich heeft? Kan ook.
Wat ik niet kon plaatsen was wat de Cowboy met het hele verhaal te maken had, en dan die Adam. This is the girl. Het bleek 'Rita' te zijn in de echte wereld. Misschien ook een droom van 'Rita' die betekent dat zij bij elkaar horen. Maar Adam had toch een soort liefde op het eerste gezicht-moment met 'Betty'? Wat betekende dát dan?
--
Heb het hier en daar aangepast, maar ik had dus de indruk dat het eerste stuk van de film de belevenis van Rita was, maar omdat ze een ongeluk heeft gehad zijn haar gedachtes nogal verdraaid. En Betty is een soort van bijna schizofreen persoon voor haar.
Nu laat ik wel wat dingen open, maar 'mind sees what it choses to see'. Niet dat jullie verklaringen fout zijn, maar misschien dat het tweede deel wél min of meer echt gebeurd is, zij het verdraaid door Rita's geest.
Ik ga hem binnenkort nog maar eens kijken
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Ik ga hem binnenkort nog maar eens kijken
Lijkt me aangewezen.
polka_dots
-
- 14 berichten
- 70 stemmen
Ik heb net het hele topic gelezen en ik merk dat de cowboy duidelijk bij meer mensen vragen heeft opgeroepen...
Als de cowboy met Adam praat draagt hij hem op om het juiste meisje aan te wijzen voor de rol ('this is the girl') Als hij dit goed doet zal Adam de cowboy nog 1x zien. Doet hij het niet goed, dan ziet hij de cowboy 2x.
Als toeschouwer zien wij de cowboy hierna nog 2x. Als hij Bettie (nu Diane) wakker maakt en op het feest van Adam.
Betekent dit dat Adam de verkeerde keuze heeft gemaakt? Had hij toch Bettie moeten nemen?
Of staat dit los van elkaar omdat het eerste in de droom gebeurd en de andere 2 ontmoetingen in de werkelijkheid?
sydney
-
- 2223 berichten
- 0 stemmen
Dit bedoel ik nu... Lekker duidelijk deze film...
Ligt niet aan jou polka_dots, maar aan D.L.
polka_dots
-
- 14 berichten
- 70 stemmen
Wat mij opviel bij het lezen van het topic is dat niet iedereen het eens is over het moment van de droom.
Sommige mensen denken dat Diane wakker word uit de droom en daarna zelfmoord pleegt. Dat Bettie het lichaam van Diane vind is dan een soort waarschuwing, een blik in de toekomst.
Zelf denk ik dat de 'droom' zich afspeelt na dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Het is dus geen droom, maar een beeld dat vlak voor haar dood door haar hoofd flitst.
Zij ziet voor haar dood niet het leven dat ze geleefd heeft, maar het leven dat ze had willen (kunnen??) hebben.
djeffibrelich
-
- 50 berichten
- 0 stemmen
Voor mij gaat deze film gewoon over een mislukt leven dat anders had kunnen lopen.
Mischien gaat de film eigenlijk ook over het idee van een parallel universum, dus over het idee dat een andere jij en een andere ik net wat andere beslissingen maken in ons leven en dat dat leven er net wat anders uit ziet dan het leven dat we nu leiden.
ik ben het eens met polka_ dots dat diane mischien voor haar dood een leven ziet die ze had willen (en kunnen) hebben,
voordat ze zelfmoord pleegde vanwege haar schuldgevoel.
Maar ik geloof er ook in dat elke theorie die je kunt verzinnen bij deze film waar is, want ik geloof dat david lynch de film bewust zo gemaakt heeft.Zodat het voor meerdere interpretaties vatbaar is.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Als de cowboy met Adam praat draagt hij hem op om het juiste meisje aan te wijzen voor de rol ('this is the girl') Als hij dit goed doet zal Adam de cowboy nog 1x zien. Doet hij het niet goed, dan ziet hij de cowboy 2x.
Als toeschouwer zien wij de cowboy hierna nog 2x. Als hij Bettie (nu Diane) wakker maakt en op het feest van Adam.
Betekent dit dat Adam de verkeerde keuze heeft gemaakt? Had hij toch Bettie moeten nemen?
Inderdaad, bijzonder vage communicatie tussen Adam en die cowboy. Ik ben er ook nog niet uit. Eigenlijk zien Adam en de cowboy elkaar daarna helemaal niet meer.
Zelf denk ik dat de 'droom' zich afspeelt na dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Het is dus geen droom, maar een beeld dat vlak voor haar dood door haar hoofd flitst.
Ja maar we worden toch zeer duidelijk een aanleiding aangereikt waarom ze een kogel door het hoofd jaagt, meer bepaald dat oudere koppel ? Aangezien dat oudere koppel deel uitmaakt van de droom, neig ik toch iets meer naar de theorie van zelfmoord nà de droom.
de_gashmunt
-
- 25 berichten
- 145 stemmen
Ik heb deze film gisteren voor de tweede keer gezien en het is wel duidelijk dat je het op verschillende manieren kunt beredeneren. Het is juist beter om niet teveel na te denken over deze film want zo maakt het zich nog onduidelijker. Iedere regisseur die aan een film als deze zou werken heeft er een eigen visie over. Ik bedoel hiermee te zeggen dat Lynch simpelweg de truc gebruikt heeft die stof tot nadenken geeft. Als je de basis van het verhaal snapt is de film opzich al duidelijk. Ik ben het met Polka Dots eens wat betreft de basis:
"Zelf denk ik dat de 'droom' zich afspeelt na dat ze zelfmoord heeft gepleegd. Het is dus geen droom, maar een beeld dat vlak voor haar dood door haar hoofd flitst"
Het grootste gedeelte van de film speelt zich af in het beeld dat voor je dood door je hoofd heen flitst )En zoals ik zelf weet, gebeuren er in bijvoorbeeld dromen de meest vreemde dingen. Juist in de momenten die Diane echt mee heeft gemaakt slaat zij een aantal personages in haar geheugen op die later in haar "Voordoodse droom" weer naar voren komen.
(logisch toch?) Even de realiteit bekijken: Alles wat je dagelijks meemaakt wordt in je geheugen opgeslagen alleen niet alles is even makkelijk weer terug te vinden sommige dingetjes blijven dan net weer wel hangen. De scenes die Lynch door elkaar laat zien maakt het uiteraard nog ingewikkelder maar dit is juist wat er in "dromen" ook gebeurt. Niets is zoals het lijkt.
Maar de film staat in mijn geheugen i.i.g vast!! 4,5****
djeffibrelich
-
- 50 berichten
- 0 stemmen
De film kan je iderdaad vergelijken met dromen.
Dromen geven je ook een aaneenschakeling van vage beelden en laten je ook zonder antwoorden achter.
Als dit de bedoeling van lynch was verdient de film 5 sterren en alle lof.
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Natuurlijk zijn er veel andere theorieen, maar het is toch duidelijk dat je in het begin iemand in slaap ziet vallen. Er wordt notabene op een kussen ingezoomed. Daar begint de lange slaap van watts. Haar droom eindigt na club silencio, haar buurvrouw belt ongeveer 60 keer aan haar deur. Dan zie je aan haar gezicht dat ze aardig diep in slaap was.
Was het maar zo dat ze voor eeuwig had kunnen dromen. Dan was ze nooit meer wakker geworden in de voor haar zo vreselijke realiteit.
in haar wensdroom, waar Watts haarzelf het mooie verhaaltje verteld, hebben de karakters andere namen en functies zodat het voor haar goed afloopt.
De realiteit is niet te ontlopen en gedurende de droom gebeuren er vreemde dingen, waardoor watts gedwongen raakt te ontwaken.
ik vind deze theorie heel aannemelijk en veel andere theorieen te omslachtig.
Als ik zo dat stuk van Scerpico lees, staan er meer vragen in dan antwoorden en kan ik begrijpen dat mensen in de war raken.
De wensdroom theorie, waar 'goede' en 'kwade' werelden elkaar kruis wordt ook al toegepast bij Blue velvet en Lost highway.
Lynch heeft een handelsmerk, en die geeft ruimte voor eigen invulling, dat betekend niet dat je zomaar alles kan roepen.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Als ik zo dat stuk van Scerpico lees, staan er meer vragen in dan antwoorden en kan ik begrijpen dat mensen in de war raken.
De wensdroom theorie, waar 'goede' en 'kwade' werelden elkaar kruis wordt ook al toegepast bij Blue velvet en Lost highway.
Lynch heeft een handelsmerk, en die geeft ruimte voor eigen invulling, dat betekend niet dat je zomaar alles kan roepen.
Was nooit mijn bedoeling om mensen in de war te brengen, al wat ik heb gedaan was mijn eigen logische verklaring neerpennen. Daarbij heb ik veel dingen weer vergeten of naar mijn hand gezet. En bij nader inzien zal er ook niet veel van kloppen. Ik kan bijvoorbeeld niet bepaald verklaren waarom dat eerste shot dat van een kussen is. Dat herinner ik me ook niet.
Ik sluit me aan bij die bijna standaard aangenomen theorie. Al denk ik dat dat blauwe doosje naar Pandora's Box verwijst. Niet naar een geheugen of wat dan ook.
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
dat doosje laat ook ruimte voor vrije invulling, pandora's box is absoluut aan te nemen en goed ingebracht op het moment dat het kwaad zich over diane's wereld verspreidt.
d3TL3v
-
- 1 berichten
- 1 stemmen
Deze url kan je misschien op weg helpen om je theorie uit te breiden/analyseren: http://www.mulholland-drive.net
xenne
-
- 903 berichten
- 1367 stemmen
of deze : http://www.imanisystems.com/Mulholland_Drive_Analysis.html , 58 pagina's ... veel leesplezier
QuentinTarantino
-
- 106 berichten
- 1381 stemmen
Vannacht was Mullholland Dr. op tv en ik ben blij dat ik tot 3u ben opgebleven om deze David Lynch te kijken! Pas ook Lost Highway gezien, erg intrigerende film, Mullholland Dr. deed me er erg aan denken.
Behalve dat ik Lost Highway maar voor de helft begreep en ongeveer hetzelfde met Mullholland Dr. miste ik de eerste paar minuten van deze film :s! Misschien heldert het verhaal iets meer op als ik wordt bijgepraat wat er in de eerste minuten is gebeurt.
Ik schakelde in toen je twee detectives zag praten bij dat auto-ongeluk. En je dat donkerharige meisje, 'Rita' verdwaasd ergens in de bosjes zag liggen en daarna in een huis. Kan iemand mij vertellen wat ik allemaal gemist heb?
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Het begin van de film; je ziet mensen dansen en Naomi Watts aka Betty wint op dat moment de ‘Jitterbug’ contest. Op dat moment staat Betty vooraan het beeld en lijkt grote bekendheid te genieten (alsof ze op een rode loper staat).
Daarna zie je haar slaperig worden en laat ze haar zelf in bed laat vallen. Op dat moment begint de droom/film.
Als kijker wordt je meteen geconfronteerd met een auto ongeluk die plaats vind op een weg naar de ‘top’ van Hollywood, een weg genaamd Mulholland Drive.
Een vrouw achterin de auto overleefd het ongeluk en vlucht met een hoofdwond van de plek waar het ongeluk plaatsvond. Ze valt in slaap in de bosjes. De dag erna wordt ze wakker en ze ziet een aantal personen hun huis verlaten en slaagt erin het huis binnen te glippen.
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
Er zijn vier zaken die door elkaar lopen: Droom, Flashbacks, hallicunatie en werkelijkheid.
De eerste shots: de danswedstrijd, die Betty (Diane Selwynn) wint. De oude mensen zijn of haar ouders, of juryleden. Daarna het neervallen op het kussen. De danswedstrijd is zowel droom als flashback, het neervallen op het kussen lijkt mij realiteit.
In haar droom wordt gesuggereerd dat Betty heel succesvol is, en via haar tante in Hollywood producties kan gaan werken. In feite is Betty (Diane) een mislukking, zowel op het gebied van liefde als in de showbussines. Dit wordt allemaal uitgelegd in een van de laatste scenes, waar we in Adam Keshers huis zitten. Hier komt alles samen, maar laat ik daar op terugkomen.
Dan begint de film, en de droom. De limosine:
Rita (Camilla) die wakker wordt na de crash, de detectives, de hele crime scene, allemaal droom. Let op! De detectives vinden de blauwe sleutel, dit bewijst dat het een droom is, maar dat leg ik zo uit. Rita die het huis vindt, droom. Rita gaat ook onder de tafel slapen in die scene, in mijn ogen suggereert dat een droom.
De telefoongesprekken met de mannen van de filmorganisatie zijn heel esoterisch. In haar droom zijn deze mensen, waaronder de man in de rolstoel, mensen achter de organisatie. Diane haar gefrustreerde gevoelens manifesteren deze mensen op deze manier. Als in een droom. Let goed op. de laatste telefoon is dezelfde telefoon die Diane opneemt op het allerlaatst. Dat is dan weer een flashback. Dat moet wel, want twee seconden ervoor ligt ze in de realiteit jankend te masturberen.
De karakters in het Winkeys restaurant zijn figuren die ze kort ziet in de realiteit, dit gebeurt pas op het allerlaatst. Maar in haar droom komen ze terug en hebben ze de conversatie over "the one who is doing it". In mijn visie is die man, de zwerver, het "kwaad", of het onmachtige in Diane. De gene, of entiteit die haar aanzet tot het kwade, namelijk Cammila Rhodes vermoorden.
De aankomst in LA, de ontmoeting met Rita, hun plan om uit te zoeken over het ongeluk op Mulholland Drive, allemaal droom. Let goed op details. Als de ongelukkige een hartaanval krijgt na het zien van die zwerver zie je een telefooncel en een pijl wijzend naar achter het restaurant. Deze zelfde zaken zie je wederom als Betty en Rita naar de LAPD telefoneren. Dit toont een droom aan. In een droom zit je vaker vast met dezelfde informatie en gebeurtenissen.
Alle scenes in het midden van de film zijn een droom. De vergadering met de Castilliani brothers, de ontwikkelingen van Adam Kesher en the Cowboy, allemaal droom!
Die Castilliani brothers bestaan in feite niet. De driftkikker is een verzinsel in haar droom, en de man die de espresso uitspuugt ziet ze gewoon heel kort, in de flashback op het einde van de film tijdens de huwelijksverklaring van Adam en Camilla. Daar ziet ze ook the cowboy. hij loopt gewoon langs. Totaal insignificante figuren, maar ze verschijnen in haar droom. Heel normaal. Je kan zaken dromen die je hebt gezien, maar nooit kan herrinneren dat je ze hebt gezien. De moeder van Adam Kesher is de concierge van haar droom appartement van haar tante, die in feite dood is, wat verteld wordt in de flashback scene in Adam's huis op het einde. Daar zie je ook de blondine die in haar droom weer Camilla Rhodes is.
"this is the girl" een hele belangrijke hint. Camilla moet dood.
Diane is lesbisch. De vrouw met wie ze van huis wisselt in haar droom is in werkelijkheid haar ex vriendin. Daarom komt ze ook over als een apatische, norse vrouw. Op het allerlaatst als de Cowboy haar "wakker" maakt (het einde van de droom) komt ze haar spullen halen, en zie je dat ze in feite een gekrenkt persoon is.
Dan zie je ook dat Diane hallicuneert, want Rita is dan plots weer in haar kamer.
De blauwe doos, de blauwe sleutel, ze manifesteren zich in de droom omdat de huurmoordenaar de sleutel als teken gebruikt dat de klus, het doden van Camilla Rhodes, geklaard is.
Let wel: De huurmoordenaar scene in het begin van de film waar hij de dikke vrouw, de schoonmaker en de kantoorbediende afmaakt is gewoon een droom. Belangrijk om op te merken dat de kantoorbediende zeer waarschijnlijk de bestuurder van de auto was die bij de crash betrokken was, uiteraard, in haar droom.
De scene in het theater is zeer belangrijk: ''no eye bandaa''
Dit betekent: er is een band. Het is allemaal een illusie. Zeer treffend. Deze scene, een geniaal absurde scene, is namelijk een droom. De vrouw op het linkerbalkon heeft blauw haar. Toevallig?
En let op dit, en dat is heel ziek. De vrouw die zo lang gaat zingen en dood neervalt zijn in feite twee vrouwen. De close up is de zangeres, maar de ruimere opname is in feite het lijk wat ze op het bed vinden. Maar dat kán alleen maar in een droom.
In deze film valt alles op zijn plek. Overal is een verklaring. Zelfs de man die achter winkeys sterft na het zien van "the one who is doing it". Hij is gewoon een figuur die Diane in de realiteit ziet als ze de huurmoordenaar de opdracht en de foto geeft. De tas vol geld. Die ze in haar droom verstopt, als pact met Rita.
Er zijn wat karakters die niet te verklaren zijn: de vrouw van Kesher en haar minnaar, de vrouw die belt dat kesher blut is. Dit is echter irrelevant. Deze karakters zijn er om je te verwarren. maar let goed op: De hotel bediende, Cookie, die Kesher waarschuwt dat "ze" weten waar hij zit, is in feite de presentator in het rode kostuum bij de ''no eye bandaa'' scene.
Het is prachtig hoe Lynch de huidige droomtheorieeën toepast in zijn films. Wat dat zijn het: Droomtheorieën.
Het is treffend dat als Betty in haar droom de krant leest met Rita de serveerster haar naamplaatje ziet met Diane. Dat zegt ze ook: Thank you....Diane... Nogal wiedes dat dit in haar droom terugkomt.
Op het allerlaatst is Diane zo aan het hallicuneren dat haar ouders, of de juryleden uit het weggeworpen zakje lopen, en onder de deur kruipen van Diane. Haar opjagen. Ze pleegt zelfoord.
Einde.
Hehe, geinig toch?
ikvoereendjes
-
- 196 berichten
- 248 stemmen
Nog een andere theorie (gevonden op IMDB) die ook zeer zeker interessant is.
The Bum is Diane, please bear with me:
I read a lot of the interpretations of the 'bum' and I found them lacking.
Obviously the long knowing stare the guy in Winkies gives Diane is related to the 'bum'. Its obvious he sees the evil in her.
She feels so disarmed and laid bare by the guys long look at her that she imagines him dying from shock at the horror of his knowingness. If he could see me now he would be shocked, I can imagine the bum thinking.
I think the 'bum' is Diane. Not Diane's 'bad side' or 'superego', I mean the 'bum' is living breathing Diane. Let me explain.
First off we see the bum in the dream. But we dont see the bum again until late in the film. If post Silencio is 'reality' then why didnt Diane have an encounter with the 'bum'. Every important character in the first 2/3 of the film that is in the dream Diane sees in reality.(cowboy, hitman, etc) But Diane never sees the bum, so how would she know to dream of it?
In the dream Diane dreams of a corpse inside her house on the bed where she shoots herself. If she hadnt already shot herself(and survived) when she was dreaming of the corpse is she psychic or what? Why dream of a corpse it makes no sense? In the dream its Rita that is mortified over the corpse, Betty has the presence of mind to cover Ritas mouth. There doesnt seem to be much horror in Betty. This is Dianes dream remember we see the corpse because she wants to be dead, she wants Rita/Camilla to see her corpse and feel terrible about it. She wants the suicide to have been successful and she wants her rotting corpse to be in the bed. But its not she survived her 'suicide' but in her dream she is dead, this is her desire.
So if Diane is alive as the bum this brings up another point. The bum is the center of the story not Diane. The bum is dreaming of dreams within a dream. The only 'present' part of the story is the bum sitting behind Winkies with the blue box.
That explains why the 'reality' after Club Silencio is fractured in its own way. Its its own series of rememberings(more lucid this time) but still they jump around of their own devices. The piano ashtray being taken away and then reappearing later shows that the 'reality' sequences are not ordered they are the fragmented rememberings of the 'bum' who is Diane.
If you notice in the 'finale' Diane puts the gun to her mouth, not to her head. The position she places the gun would not result in a fatal shot.(this relates back to the corpse in her dream she wished she'd have successfully killed herself). The bum(Diane) with noone else to blame at this point pins the whole attempted suicide on her parents who chase her into her room where she unsuccessfully trys to commit suicide.(but the stern knock on the door tells otherwise, the jig is up the cops have found her). The parents appearance of course signifying the final dream of the story. As the bum 'Diane' slips into her final dream the crazed parents(minature crazed parents dont exist outside of a dream folks), signify the link between the bums final dream and the scene with the 'suicide'.
Also the fact of Diane being the bum explains how the bum got the blue box. The last view of the film we get is the last clue. The bum is shown transposed over the picture of Diane. The Bum is Diane.
I will now guess that this whole story started out as Lynch creating the 'bum' character and applying his own being into working backwards to try and understand how one comes to such a state.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
The Bum (die zwerver dus) zie ik persoonlijk als Diane's denkbeeldig hulpje voor haar dromen.
Hoe moet ze nou die kerel die het gesprek opving, dat ze voerde met die huurmoordenaar, gaan straffen ? Ze voelt er haar ongemakkelijk bij, die kerel zit haar dwars. Dus, ze voert hem op als een bange wezel, met nachtmerries, maar ze heeft nog net iets te kort om hem die fatale hartaanval te bezorgen. Wel, de zwerver springt hier dan maar even bij.
Aan het einde van de film (als de realiteit teruggekeerd is) zien we de zwerver tevergeefs het blauwe doosje (de werkelijkheid) in de rode zak (de droom) wegstoppen. Opnieuw een signaal dat de zwerver symbool staat voor het (proberen) instandhouden van Diane's droom.
Jisraw
-
- 115 berichten
- 192 stemmen
Ik heb nog een aantal vragen over de film . Ik ga dus ook ervan uit dat tot het blauwe doosje het een droom is van Diane.
Wanneer droomt ze het? Ik persoonlijk denk dat ze het droomde in haar half-dood nadat ze zichzelf door het hoofd had geschoten, de reden hiervoor is dat je Diane droomt dat zij al dood is en precies ligt waar zij in haar half-dood ligt.
Wie zijn die twee oudjes? Ouders van Diane misschien?
Het doosje (Pandora's Box) staat overigens voor Diane's dood denk ik, dan is de droom afgelopen en ook haar leven (tenminste als je uitgaat van mijn antwoord op vraag 1).
GENIAALSTE FILM EVER
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Ik denk dat Diane droomt (of beter : fantaseert) vóór haar zelfmoord. ‘Wat lijkt mij het mooiste scenario nadat ik mezelf straks neerschiet ?’
Die oudjes vormen duidelijk één van de redenen waarom ze zelfmoord wilt plegen (naast de afwijzing van Camilla, en het feit dat de politie haar achterna zit). Op het moment dat ze effectief zelfmoord pleegt, maakt Lynch ons duidelijk dat ze zelfs de voornaamste reden zijn. Persoonlijk denk ik dat ze symbool staan voor de onverschilligheid, ja zelfs het leedvermaak in Hollywood. Van een ouder koppel verwacht je nog enigszins wat begrip, medelijden, of behulpzaamheid, maar dit is hier niet het geval. En dit tergt Diane nog het meeste van al.
Het doosje staat symbool voor de werkelijkheid.
Leland Palmer
-
- 23740 berichten
- 4699 stemmen
http://www.themoviespoiler.com/Spoilers/mulholland.html
Een interessant verhaal over de film.
Zeer goed verhaal over de film. Alles is weer wat duidelijker geworden
Glacius
-
- 4249 berichten
- 2845 stemmen
Ik vond het moeilijk om mijn eigen interpretatie te geven aan deze film, maar na het lezen van moviespoilers uitleg vallen toch een aantal dingen op zijn plaats.
Wat me bijvoorbeeld opvalt is dat de huurmoordenaar in de droomwereld erg klunzig en onprofessioneel is. Mogelijk een aanwijzing richting het 'wishful thinking' van Betty/Diane, die in verband staat met de hoop, dat in de realiteit, de huurmoordenaar op dezelfde wijze te werk gaat en deze gefaald zou hebben in zijn opdracht om Camilla/Rita te vermoorden? (Spijt-gevoelens?)
Wat me ook opviel is dat één van de eerste dingen die Camilla/Rita herinnerde, de naam Diane was (door de toevallige benaming van de serveerster) wat kan duiden op het feit dat Betty/Diane ergens de hoop had dat zij toch erg belangrijk was voor Camilla/Rita.
Ik denk dat mogelijk ook dat de blonde pruik een aanwijzing is voor de gewilde verbondenheid die Betty/Diane met Camilla/Rita wou hebben. (Of de aanzien en respect die zij wou hebben, zij als succesvol persoon)
Andere aanwijzingen zijn;
-Het geheugenverlies van Camilla/Rita, een makkelijke manier om van voren af aan te beginnen, het verleden (problemen) te doen verdwijnen en haar (Camilla/Rita) zondelijk gedrag te wissen.
-Haar eigen succesvol leventje en uitmuntende kwaliteiten op het gebied van acteren.
-Camilla/Rita die in nood is en integenstelling tot de realiteit alleen Betty/Diane heeft en haar hard nodig is.
-De vele vernederingen en tegenvallers van regisseur Adam.
(Wraak voor zijn rol in de realiteit)
-Camilla (Droomversie) die hoogstwaarschijnlijk vermoord zal worden. (Wraak voor haar rol in de realiteit)
-De plotselinge uiting van liefde voor Camilla/Rita tijdens de sekssecene.
De sleutel lijkt me inderdaad een herinnering aan de realiteit.
Samen met het doosje, de onontkoombare realiteit.
Silencio oftewel 'de stilte' die Camilla/Rita uitspreekt, de eerste aanwijzing dat zij dood is, en tevens de eerste herinnering/stap terug naar de realiteit. Het woord Silencio op het einde representeert de dood van Betty/Diane. Club Silencio, waarin illusies worden aangegeven, voor Betty/Diane de laatste grens tussen leven en dood. Ik ga er vanuit dat ze na het kogelschot niet direct overleed.
De schokken die ze kreeg in Club Silencio, in werkelijkheid de spastische schokken van haar lichaam die op sterven ligt.
Just some thoughts that passed my mind
[Edit]
Overigens wat betreft de jongen die sterft aan het begin.
Op het einde lijkt het alsof hij heeft gezien/gehoord wat Betty/Diane hebben besproken. Hij heeft letterlijk het kwade (van Betty/Diane) gezien, die zich in haar droom omzet tot deze duivelse zwerver. (Haar boze/wraakvolle/duivelse kant) De nieuwschierigheid die hij heeft in de realiteit, leidt in de droomwereld tot zijn dood. Curiousity killed the cat.
De cowboy zegt tijdens het gesprek dat als Adam zijn "opdracht" vervult, hij (in dit geval niet duidelijk of hiermee specifiek Adam wordt bedoeld) de cowboy nog eenmal zal zien. Voor zover ik weet, zie je de cowboy pas op het moment dat hij bij het "lijk" van Diane staat.
Camilla in de droomwereld is vermoord. De eenmalige verschijning van de cowboy, is het bewijs hiervan.
Dit kan ook aanduiden dat Camilla/Rita dus inderdaad vermoord is in de realiteit.
vdc
-
- 825 berichten
- 609 stemmen
Aan je mijmeringen te zien, zijn er al veel puzzelstukjes op z’n plaats terechtgekomen, Glacius.
Dus jij denkt dat het volledige “droom”verhaal zich afspeelt na het fatale zelfmoordschot (een reeks laatste hersenactiviteiten in een stervend lichaam).
Ik vermoed dat Diane het verhaal nog fantaseert terwijl ze leeft (echter wel met de bedoeling om één van de komende uren/dagen zelfmoord te plegen). Het ophalen van de spullen van de buurvrouw, het koffiezetten enz. gebeurt nog nadien ; dus eigenlijk de chronologie van het verhaal klopt op die manier (enkel op het einde zijn er nog de flashbacks met het avondfeest en de huurmoord-opdracht).
Glacius
-
- 4249 berichten
- 2845 stemmen
Heb zonet de rest van de berichten gelezen, en ik zag dat een aantal mensen ongeveer dezelfde ideeën als ikzelf hadden.
Ikzelf vond het mooier dat haar fantasie plaatsvind ten tijde dat zij op sterven ligt. (Vandaar ook haar abrupte verdwijning in haar fantasie)
Opzich hoeft de direct aansluiting van fantasie naar haar wanhopige situatie op het moment dat ze nog leeft, niet te betekenen dat haar fantasie ook op dat specifieke moment plaatsvond, alhoewel je hoogstwaarschijnlijk wel gelijk hebt. (Ook gezien de scéne met de cowboy, die haar zegt dat het tijd is om wakker te worden.)