menu

Film / Spoilers / Mulholland Dr. (2001)

zoeken in:
avatar van fappie
Goede film, maar niet echt begrepen alleen . Ik zal wel niet de enige zijn denk ik. Mja.. weet iemand wat er is gebeurd? Het zit hem in dat blauwe doosje neem ik aan? De motieven waren natuurlijk duidelijk verder, maar er was een beetje een teveel aan personages die je maar even zag. Lastig om verbanden te leggen.

avatar van Naomi Watts
Het zit 'm in zoveel dingen. Niet alleen in dat blauwe doosje, er zijn nog 263 clues ongeveer .

avatar van fappie
Die cowboy zou er ook wel veel mee te maken hebben. Dat monster vond ik nog het vreemdste.. Dat zou David Lynch zelf moeten voorstellen? Hij heeft op het einde de kubus en vertelt dus het verhaal? (staat op wikipedia.. heb er zelf mijn twijfels over)

vdc
Het valt me op dat dat monster, die zwerver of hoe je dat gedaante ook noemt, eigenlijk best Louise Bonner kon zijn (maar dan met besmeurd gezicht).
Als monster is ze, volgens mij, het hulpje van Diane (stuurt de droom naar wens), als Bonner stuurt ze tegen.
Beetje moeilijk om het allemaal exact te plaatsen. Of beeld ik me die gelijkenis met Bonner maar in ?

avatar van Beevy
Ik heb de film nu 2 keer in één week gezien. Dit is de eerste keer dat ik dit doe, en er zal vast van alles wat ik schrijf al geschreven zijn, maar ik wil toch even neerpennen wat ik denk:

De eerste driekwart van de film, tot Diane het blauwe doosje open maakt, is een droom van Diane. Dit is echt als een droom neergezet: Er zijn wel dingen gebaseerd op realiteit, maar het is verdraaid in hoe Diane het zou willen, en gewoon verwarrend gemaakt omdat het een droom is. Ze heet daar Betty, en het is dus vanaf het begin van de film al de droom, de fantasie van Diane.

Dan, op ong. driekwart van de film, als Diane het blauwe doosje open maakt , zie je wat de realiteit is, en wat er voorafgaand aan de droom is gebeurd. Je ziet dat Diane eigenlijk heel slonzig is, en je ziet haar aan het einde van haar leven, vlak voordat ze zichzelf neerschiet. Ze heeft flashbacks naar het verleden, en door de flashbacks kom je erachter hoe ze Camilla heeft ontmoet, hoe haar relatie met haar is verslechterd, hoe ze uit jaloezie een moordenaar heeft ingehuurd om Camilla te laten vermoorden, en dat de moord gelukt is. Vervolgens zie je hoe ze zichzelf neerschiet uit schuld. Dan krijgt ze volgens mij de droom, wat dus eigenlijk de eerste driekwart van de film is.

De droom is dus eigenlijk pure fictie. Je ziet volgens mij wat Diane had gewild. Dat is dus dat de moord op Camilla mislukt is, dat Diane een goeie actrice is, dat Camilla zelfs op Diane wilt lijken, en dat Adam's (zo heette die regiseur toch?) leven klote gaat. Ik denk dat heel veel dingen ook gewoon raar zijn neergezet omdat het een droom is. Zo zou Diane Camilla pas ontmoeten op de dag dat de moord mislukt, terwijl ze in het echte leven Camilla al lang kende toen ze de moord opdroeg. Verder, zoals ik al zei zijn veel dingen op realiteit gebaseerd maar verdraaid in Diane's droom. En dan bedoel ik ook echt bijna alles; de limousine, de moordenaar die zogenaamd een grappige kluns is, Coco die hartstikke aardig is, Camilla die met de pruik op Diane wilt lijken, en ga zo maar door.

Vervolgens, de scène in club Silencio is volgens mij het punt dat Diane doorkrijgt dat ze aan het dromen is. De hele droom door is rood toch wel dé kleur, en vervolgens als Diane zo gaat trillen zie je blauwe flitsen en die vrouw met het blauwe haar. Dit is natuurlijk alleen maar gissen, maar ik denk dat dat een soort vlaag van besef is bij Diane dat ze aan het dromen is. Er wordt dan ook verteld over bandopnames, en ik denk dat dat dus een synoniem is voor een droom; Herinneringen die je hersens opnemen en vervolgens in je droom weer afspelen. Als de zingende vrouw neervalt en het zingen door gaat, heeft Diane volgens mij eindelijk door dat het nep is, dat ze droomt en dat ze de realiteit onder ogen moet zien. Dan komt het blauwe doosje te voorschijn, blauw is volgens mij, net als bij de blauwe flitsen, een soort teken van de realiteit. Vervolgens, als ze het doosje opent gaat ze denk ik dood, en zie je daarom op het einde de vrouw met blauwe haren 'silencio' zeggen. Ik denk om duidelijk te maken dat de droom is afgelopen, dat de realiteit er is, en dat ze dus dood gaat omdat ze een kogel in haar hoofd heeft geschoten.

Echter, voordat ze dood gaat en nadat ze het blauwe doosje opent, en de droom dus is afgelopen, ziet de kijker wat er vooraf aan die droom is gebeurt. Dan beseft de kijker dus dat het allemaal een droom is geweest en krijg je te zien wat de realiteit van haar leven is geweest. Dat is wel even verwarrend, vooral omdat dat niet op een chronologische manier wordt verteld, maar als flashbacks. Het is zo gemonteerd dat het niet altijd even duidelijk is dat het om flashbacks gaat. Het lijkt dan een doorlopend verhaal maar aan kleine dingetjes zie je dat het steeds flashbacks zijn. Bijv. de buurvrouw die de asbak meeneemt. Vervolgens, als Camilla naakt op de bank ligt, staat de asbak er weer. Daaraan kun je zien dat het niet op dat moment gebeurt, en ook geen fantasie is van Diane, maar gewoon een flashback uit het verleden is. Dit is slechts een van de velen dingetjes die je pas ziet als je hem meerdere keren kijkt. Dit maakt het wel lastig om te begrijpen, want als je niet door hebt dat het flashbacks zijn snap je er al helemaal niks meer van.

Dit stuk is namelijk wel echt dé openbaring van de film. Je ziet het leven van Diane zoals het in de realiteit is gegaan. Je ziet dus dat Diane's leven eigenlijk best wel mislukt is, en Camilla's (en Adam's) leven juist heel goed. Je ziet dat haar relatie met Camilla beëindigd is door Adam, en dat Diane uiteindelijk Camilla heeft laten vermoorden uit jaloezie. Vervolgens zie je dus Diane's geweten opkomen (volgens mij gesymboliseerd door de 2 oude mensen) en pleegt ze zelfmoord. Nogmaals, dan krijgt ze volgens mij de droom, de eerste driekwart van de film, en gaat ze daarna echt dood, duidelijk gemaakt door de vrouw met het blauwe haar (de realiteit), en de enge zwerver (de dood).

Er zijn natuurlijk nog een hoop vage dingen, maar goed, ik wil er niet een al te lang verhaal van maken (het is eigenlijk al te lang). Ook zal ik hem ongetwijfeld nog wel een paar keer zien, en zal dan vast achter nog meer dingen komen. OF...ik heb natuurlijk alles fout en zie gewoon dingen die er niet zijn, maar dat denk ik niet . Dit is de 1e film die ik kijk van David Lynch, en wat ben ik blij dat ik hem gevonden heb zeg. Wat een geweldige film is dit. Ik ga zeker de rest van zijn films bekijken, hopend dat die even goed zijn als deze.

avatar van Naomi Watts
Je zit in de goede richting hoor . Vooral Inland Empire en Lost Highway gaan kijken van Lynch, qua constructie hetzelfde. Kan je ook vrolijk gaan puzzelen.

avatar van Beevy
Naomi Watts schreef:
Je zit in de goede richting hoor . Vooral Inland Empire en Lost Highway gaan kijken van Lynch, qua constructie hetzelfde. Kan je ook vrolijk gaan puzzelen.


Thnx! Dan begin ik denk ik maar met Lost Highway, aangezien die ook in de top 250 staat.

vdc
Knap Beevy, om dit na 1 week al zo sterk geanalyseerd te krijgen. Kan me ook grotendeels in jouw analyse vinden (alleen wat moeite om die 2 oudjes als symbool te zien voor Dianes geweten ; volgens mij symboliseren zij meer de onoprechtheid, de maskers, zeg maar, die de mensen in Hollywood allemaal opzetten). Ik denk niet dat Diane, vlak voor haar zelfmoord, met gewetensproblemen worstelt.

Als je behalve de sfeer die Lynch neerzet, ook veel belang hecht aan een plausibele verklaring, dan vermoed ik dat je aan Lost Highway meer plezier zal beleven dan aan Inland Empire (die laatste krijg ik maar niet ontward )

avatar van Naomi Watts
Wat mij betreft zit beevy juist wel in de goede richting als het om de oudjes gaat. Ik denk er precies hetzelfde over.

vdc
Hoe zie je het "geweten" in die bewuste scène te verklaren, Watts?

avatar van Naomi Watts
Echt een geweten wil ik het niet noemen, maar wel de reden waarom ze zelfmoord pleegt. Al lijken ze op een manier wel haar constante state of mind te symboliseren. Tijdens de jitterbug contest/en aankomst in L.A. zij nzen et als Betty enorm opgetogen. Aan de andere kant is het wel overduidelijk dat er exacte gelijkenissen in appearance zijn tussen the old couple en Camilla en Adam. De limoscene lijkt een weerspiegeling van het 'feest', waar Diane's breekpunt ontstaat.

vdc
Net daarom lijkt het me zeker geen gewetenskwestie. Ik merk vooral wrok aan Dianes levenseinde, en zeker geen spijt van haar moordopdracht.
Die oudjes leken, in haar droom, aanvankelijk behulpzaam, maar even later, in diezelfde droom, zien we hen wegrijden met een onverklaarbare gemene lach. De eerstvolgende keer dat Lynch ze daarna terug in scène zet, worden ze inderdaad gecast als de echte aanleiding van Diane’s zelfmoord. Volgens mij staan die oudjes daarom het beste symbool voor de onoprechtheid die heerst in Hollywood.

avatar van Naomi Watts
Ik geloof ook dat het op het gebied van symbolisering de kilte en afstandelijkheid symboliseert. Maar daarnaast, hebben hun ook nog een functie in het 'verhaal' zelf. Spijt van haar moordopdracht lijkt het mij ook niet overigens, maar wel de angst voor de confrontatie met haar gefaalde leven, geen carriére, geen metgezel.

vdc
Akkoord, kilte en afstandelijkheid, maar dan achter een masker verborgen. Dat is wat bij Diane zo diep zit.
En inderdaad, het is een lijn die je over het gehele verhaal kan doortrekken : bijvoorbeeld de "correcte" houding van Dianes opponenten tijdens het feest (terwijl ze haar allen in werkelijkheid een slet vinden).

avatar van Naomi Watts
Klopt, dat kan je doortrekken in elke persoon die op Diane haar pad komt. Het zit haar enorm diep en vandaar dat het zulke catastrofale consequenties heeft. Heel de film is een aanklacht op Hollywood. Je hebt het voor elkaar vdc, over Mulholland Dr. praten geeft mij behoefte aan Mulholland Dr. Ik ga 'm maar weer eens opzetten straks .

avatar van Beevy
Ja, nu jullie dit zo noemen moet ik zeggen dat jullie wel gelijk hebben. Diane heeft idd geen spijt van de moord maar pleegt gewoon zelfmoord uit mislukking, en het bedrog van haar mislukte hollywood-carriere, waar de oudjes dan idd symbool voor staan

Voor wie MD trouwens een goeie film vind, 'Donnie Darko' is zeer aan te raden! Het is dan geen Lynch, maar alsnog een geweldige film waar je nog dagen mee aan het puzzelen bent.

En Naomi Watts jij bent echt te verslaafd aan MD he, ik zie dat je vanaf dat de film is uitgekomen al aan het meepraten bent op dit forum, en je kijkt hem zo te zien nog regelmatig. Dat is nou een echte fan

avatar van Naomi Watts
Dank . Zonder deze film ging ik ook niet met deze username door het leven, door deze rol heeft ze zich in één klap onsterfelijk gemaakt. Dit is een film die toch ver boven elke andere film uitsteekt. Ik heb 'm ook iets te vaak gezien. Er zijn echt jaren geweest dat ik 'm elke week wel een keer keek, dat is nu nog maar een paar keer per jaar (zo rond de 5 maal ongeveer ).

Al is er geen 'echte' waarheid natuurlijk bij deze film. MD is gewoon multi-interpretabel, dus wat je ook denkt, jouw theorie is echt niet minder juist dan die van een ander. Dat maakt MD o.a. ook zo geniaal.

avatar van Pitakaas
Hoe zit het met de blondine (de Camilla uit de droom) op het feestje van Adam en Camilla (de echte, brunette) opeens gaan zoenen? Dat komt ook echt uit het niets en heb daar niemand over gehoord...

avatar van Naomi Watts
Ik neem aan dat je het karakter van Melissa George bedoeld? The Girl zorgt hiervoor één van de breekpunten van Diane. Verklaart gelijk ook waarom zij als the girl terug komt in Diane's droom.

vdc
Pitakaas schreef:
Dat komt ook echt uit het niets...


Heerlijk toch ? Daar mag je van Lynch je eigen verhaal rond verzinnen. Het hoeft zeker niet onlogisch te zijn (geen plothole of zo). De achterliggende reden waarom Lynch haar opvoert, gaf Naomi Watts hierboven al aan.

Mijn gedachtes over enkele onderdelen van de film:

De droom of bijna-dood ervaring is al uitvoerig belicht dus die sla ik voor een groot deel even over.

Behalve dat ik ook denk dat Diana in haar jeugd misbruikt is door een vriend (met een cowboyhoed?) van haar vader, dat komt in de droom terug als een toneelspel in een auditie. De cowboy herinnert haar daaraan, hij wekt haar, is dicht bij haar bed en is een gevoelloos en ultra machtig type in haar droom, iemand die vrijheid afneemt. Ze gunt hem de regisseur van harte. Maar in haar droom is zij de regisseur zelf, alsof zij haar eigen misbruik geregisseerd heeft. De bedreiging door de cowboy is de bedreiging die het meisje zelf vroeger te horen kreeg: 'Je zult me nog 1 maal zien als het goed gaat en 2 maal als het niet goed gaat, goedenacht' Het licht gaat uit en de repetitie met Camilla vindt plaats, Diana speelt daarin boos te zijn tijdens het misbruik, haar werkelijke gevoel hierover. Het is hiermee duidelijk dat er voor haar geen ontkomen aan was en ze daarom toegaf om er na 1 maal hopelijk vanaf te zijn. Haar vader(?) stelde haar NB aan haar misbruiker voor (auditie). Ze deed het uitstekend tijdens de 'auditie' (Woody, cowboy in Toy Story?), d.w.z. tijdens het misbruik werd ze uitmuntend bevonden en voelde ze zich schitteren. De tweede maal werkt zij juist gewillig mee in de daadwerkelijke (droom)auditie, ondanks haar gerepeteerde boosheid.
Dit geheel gaat over normale tegenstrijdige en ook schuldgevoel gevende gevoelens bij misbruik (ik zag dit bv ook in Sucker Punch)

De oudjes staan wat mij betreft voor de warmte en steun die het meisje eens voelde bij haar ouders. De gedachte aan het feit dat de oudjes nu niet meer achter haar daden (opdracht tot moord) zullen staan boezemt haar veel angst in voor een eventuele latere confrontatie met hen. Zij kan nu helemaal niet meer terug.
De oude man kan opeens zien in haar droom, de man ziet haar zoals ze werkelijk is/was. De oudere man (vader) weet van haar misbruikverleden, tesamen zijn de oudjes een associatie met haar ouders. Logisch dat zij haar ouders als laatste ziet in hun, voor haar, werkelijke enge gedaante. Zij is doodsbang voor haar eigen ouders geworden.

Het doosje staat bij mij voor het omhulsel van de mens waarin Diana (in zichzelf) moet afdalen om de waarheid (haar eigen ziel en levenstaken) te vinden. Het doosje vindt zij in haar tas (heeft ze altijd bij zich) en de sleutel had Camilla in haar tas in haar droom. Camilla heeft haar haar waarheid laten zien en heeft zelfs haar leven daarvoor geofferd (ook al zou zij zichzelf daar niet bewust van zijn/karma/natuurlijk evenwicht). Ook in de realiteit heeft Diana een blauwe huissleutel ontvangen als herinnering aan haar daad. Het doosje is tenslotte ook nog te vinden bij de 'baglady' achter de Winkie's als antwoord op de vraag wat de sleutel opent en na het nuttigen van een bakje 'koffie' en tenslotte valt het doosje op het tapijt voordat haar tante het doosje (Diana?) ophaalt.


De realiteit:

Een naief meisje, Diana, komt aan in Hollywood omdat ze een contest gewonnen had en hoopt op een carrière aldaar. Met wat geld van haar overleden tante denkt ze een goede start te kunnen maken.

Op het feest kwam alles tot een climax, haar ogen gingen open. Diana krijgt oog voor de werkelijkheid achter de Hollywood facade en wordt ook nog eens persoonlijk benadeeld (voor haar gevoel). Haar (gewenste) vriendin blijkt iedereen op de mond te kussen (niet speciaal uit liefde voor Diana bv) en ondertussen een gevierde regisseur aan de haak te slaan. Diana wordt dus niet liefgehad zoals zij zich ingebeeld had (alweer niet, ze voelt zich weer miskend). De wereld is volgens haar zo nep en gevoelloos dat iedereen deze nepliefde aanvaart zonder blikken of blozen in haar ogen. De regisseur zal kiezen voor wie het meest ingeburgerd is in die wereld en meedoet met deze vertoning. Diana erkent uiteindelijk de onbeantwoorde liefde, het verdrongen misbruik (cowboyhoed), de door haar op haar manier beleefde verdorven moraal in Hollywood en dat zij daarbij wilde horen en zichzelf dom en naief vindt. Na het 'drinken van wat 'koffie' gaat Diana (weer) hallucineren. Dan ziet ze de (ingebeelde) te intieme kus van Camilla met het andere meisje en ook dat de cowboy langsloopt. Diana stort psychisch in en vlucht in voor haar nieuwe emoties als woede en wraak (ipv afwachtend en bedroefd slachtoffer te zijn). De sleutel op de tafel geeft uiteindelijk de genadeslag. Want haar daden blijken haar in werkelijkheid nog verder psychisch in de put geholpen te hebben.

Diana voelt zich mislukt. Haar buurvrouw (ex-relatie) komt na 3 weken nog wat spullen ophalen en een asbak. Diana zet koffie, het geluid lijkt toevallig(?) op het inhaleren van een crackpijp (het zal wel meer dan een waterpijp zijn). Ze is m.i. onder invloed en hallucineert dat Camilla haar vrijer was (ik denk dat het in het echt die buurvrouw was ivm de asbak die er weer staat en dat Camilla hierin een gewenste persoonsverwisseling is). Niets wijst erop dat Diana en Camilla in het echt een seksuele relatie hadden. Alweer bij een bakje 'koffie' hoort ze op de deur kloppen en ziet 2 figuurtjes onder de deur doorkomen, ze hoort daarbij eerst kindergelach, wederom hallucinatie. De ouders/oudjes hoor je nu ook lachen (waarschijnlijk in een andere kamer in haar ouderlijk huis in haar herinnering) terwijl zij gilt omdat ze misbruikt wordt. Dit gillen gaat over in haar eigen gegil op dat werkelijke moment, het moment dat de hallucinatie en herinnering één worden . Zij ziet maar 1 uitweg en pakt het pistool.
Dit staat voor de uiteindelijke rust oftewel Silencio.
Maar . . . ook voor: ssst, de voorstelling gaat beginnen.

vdc
Ik heb nooit echt veel geloof gehecht aan die misbruik-theorie (een theorie die user Naomi Watts ook sterk onderlijnt), maar moet toegeven dat je hier toch een tweetal sterke argumenten aanhaalt :
- de auditie (meer bepaald het thema, en de verbluffende manier waarop ze dit speelt)
- de manier waarop die oudjes, vlak voor haar zelfmoord, op haar afstormen

Lijkt me steeds aannemelijker, dat Lynch dit bewust in gedachten had, bij zijn verhaalopbouw.

Anderzijds kan ik geen vrede nemen met je veronderstelling dat Diane een relatie zou hebben met die buurvrouw ipv Camilla. Je veronderstelt dat ze een wishful-thinking relatie had met Camilla , maar die flashback waarin ze de deur wijst aan Camilla lijkt me geen hallucinatie maar een echte flashback.
Ook de vrijscènes Diane/Camilla en de dialogen ("it's him") zijn volgens mij flashback en geen hallucinatie. Ik denk dat Lynch duidelijk die lijn wou trekken : ofwel geef ik een actuele droomscène (of hallucinatie) weer, ofwel een (waar gebeurde) flashback.

avatar van Naomi Watts
Misbruik theorie . Dat klinkt mij wel als muziek in de oren inderdaad.

@ vdc

Vooropgesteld dat het ook maar mijn gedachten zijn en dat veel dingen volgens mij heel divers uitgelegd kunnen worden dat is trouwens ook zo waanzinnig interessant.

Ik kwam op het idee van de relatie met de buurvrouw i.p.v. met Camilla puur vanwege het feit dat die asbak die van de buurvrouw was. Voor mij voelde dat als een eyeopener.
En daarnaast hoorde ik opeens het geluid van het koffiezetten als een geluid zoals ik omschreef (ook zo'n aha moment voor mij). Ik kreeg dus het idee dat er naast de flashbacks ook hallucinaties vanwege 'koffie' gebruik konden zijn. Toen ik die manier het koffiedrinken door de gehele film ging bekijken dacht ik steeds meer dat het over drugsgebruik zou kunnen gaan (of in ieder geval iets wat een hallucinerende werking heeft, medicijnen?).
In dit licht dacht ik dat Diana ook wel Camilla en de buurvrouw door elkaar zou kunnen halen en op die manier (wishful) dacht inderdaad. De uitspraak "it's him" zou ze wat mij betreft ook kunnen doen als ze aan Camilla en de regisseur dacht terwijl de buurvrouw de relatie wilde beëindigen op haar bank, dus in verwarring/hallicinatie. Maar ik hou meerdere opties open

Het misbruik staat voor mij wel zo goed als vast, voornamelijk vanwege het kindergelach en daarna -geschreeuw wat je vlak voor de zelfmoord hoort, wat voor mij staat voor het definitieve doordringen van de pijnlijke (ondragelijke) realiteit van het misbruik bij haar.
Dat van die cowboy is puur intuïtief, maar past wel precies in het plaatje van evt misbruik. Die man vond ik zo kil en manipulatief (acteren, goed hè?) dat ik de associatie had met een misbruiker, ook doordat Diana op het feest in de verte weer zo'n hoed ziet en vrij snel daarna psychisch instort (mede opgeteld uiteraard met ook de andere feiten die dan plaatsvinden). En omdat de cowboy haar wekt van haar bed dacht ik dat dat haar herinnering kon zijn.
Zou Diana bv haar vader ook nog eens geestelijk hebben opgesplitst in haar vader en een verzonnen vriend van haar vader (cowboy) om het draaglijk te maken, vroeg ik mij af? Dan zou het zelfs over incest kunnen gaan.

vdc
Meerdere opties zijn uiteraard mogelijk (bij dit soort films kan je moeilijk een verklaring voor 100% weerleggen). Misschien verkeerd uitgedrukt van mij “kan ik geen vrede nemen met”. Maar ik hou het bij een voorheen werkelijk bestaande relatie Diane/Camilla.
Die koffie, daar stelde ik mezelf ook al vroeger vragen bij. Waarom komt dit zo uitgebreid in beeld ? Alsof Diane een uniek eigen recept heeft, waarmee ze makkelijk haar eigen wensdromen/hallucinaties kan voeden. En in verband met die gebroeders Castagliani : zij mogen dan nog de hoogste in rang zijn in de filmindustrie, het is alsof ze gefrustreerd rondlopen omdat ze niet over dat ideale koffierecept beschikken (vandaar dat ze dat incident met dat servet zo graag in haar droom opneemt).

Ik kan me wel vinden in wat jullie allemaal zeggen. Maar ik blijf echter met de vraag zitten, wat die man in het begin met die nachtmerries in dat café er mee te maken had?

vdc
Op het einde van de film zie je diezelfde man terug : hij is getuige van de deal tussen Diane en de hitman. Dit is, chronologisch gezien, dus eerder gebeurd.
In Diane's wensdroom blijft die man haar dwars zitten, en wenst ze hem hevige nachtmerries en een hartaanval toe.

(verwijderd)
Meer dan tien jaar na de première van dit meesterwerk wordt er nog steeds gezocht naar antwoorden op vragen, die bepaalde details en scènes oproepen. De min of meer traditionele droom-realiteits-interpretatie verklaart heel veel, maar een van de meest pregnante kwesties blijft onaangeroerd (in bed) liggen:

"Who is the blonde decaying corpse in bed?"

Een uitgebreide verklaring heb ik een tijdje terug op het IMDB-forum gedropt.

Xav's theory - Diane's true...

avatar van bredabanaan
Deze film heeft mij zo gek gemaakt. gedurende een week gingen mijn gedachten steeds uit naar het proberen te begrijpen van de film Ik heb nu ook niet meer gedurfd om Blue Velvet aan te raken. op zich wel verstandig denk ik tijdens mn examens.

Ik las ergens dat die man met dat café eigenlijk David Lynch symboliseert die eigenlijk speelt met de kijker, die dan dus het doosje voorstelt

Ik ga m denk ik wel nog een keertje kijken, ik denk dat deze film alleen maar in waarde stijgt daardoor

avatar van cordiacovens
Film net voor het eerst gezien, dit houd mijn hersen wel draaiende de komende uren, overigens ben ik van mening dat idd het laatste gedeelte de waarheid was in de film en Betty dus een persoon is in de droom van Diane..ook het misbruikverhaal klinkt aannemelijk, binnenkort nogmaals herzien

Gast
geplaatst: vandaag om 10:33 uur

geplaatst: vandaag om 10:33 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.