menu

Film / Spoilers / Mulholland Dr. (2001)

zoeken in:
Wat overigens opvalt is dat het vrouw met het blauwe haar in Club Silencio aanwezig is, op het moment dat de blauwe licht-effecten (lijkt op water reflectie) schijnen. Dat is vlak na de donder-effecten, dus ook vlak na haar spastische schokken. Op het eind zie je dezelfde lampen schijnen, en diezelfde vrouw met het blauwe haar, die vervolgens 'Silencio' zegt. Dat was voor mij nog een aanwijzing dat ze zich op dat punt (Tijdens bezoek Club Silencio) al neergeschoten had.

Het is misschien mogelijk dat haar fantasie op een bepaald punt is gestopt en is vervolgd op het moment dat ze op sterven lag.

vdc
Glacius schreef:
Het is misschien mogelijk dat haar fantasie op een bepaald punt is gestopt en is vervolgd op het moment dat ze op sterven lag.

Dit is wel erg onwaarschijnlijk. Ik geef dan nog liever de voorkeur aan een aaneengesloten droom na haar zelfmoord. Een door ons niet vatbare periode tussen leven en dood, waar plaats is voor een wensscenario (persoonlijk denk ik dat Lynch met Blue Velvet iets gelijkaardigs beoogde). In dat opzicht zijn die spastische schokken en de betekenis van het woord ‘Silencio’ goed te verklaren.
Een argument tegen is dan weer die confrontatie met het begrip “illusie”, de blauwe kleuren en het blauwe doosje die Diane weer in de werkelijke wereld lijken te sturen. De cowboy die het zelfs letterlijk komt zeggen : “time to wake up”. En dus ook de chronologie in het filmverloop pleit tegen.

Iemand anders een idee, wanneer Diane haar droom precies heeft ?

Het is inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik dacht zelf mogelijk het punt nadat zij seks had gehad met Camilla/Rita. Voordat zij wakker wordt door de woorden van Camilla/Rita, die onder andere het woord 'Silencio' meerdere malen uitspreekt. Het is eigenlijk het punt dat de verloop van het "onderzoek" en het "leven" spontaan totaal omslaat.

Time to wake up, slaat in dat geval zowel op het slapen in haar 'droom' als in de realiteit. Vanaf dat punt eindigt haar fantasie, en vervolgt het (Op het punt dat zij zelfmoord heeft gepleegd, maar nog niet overleden is aan het schot) in het wakker worden in haar fantasie.
Ja, het is wel vergezocht inderdaad

Heb het antwoord op de volgende vraag nog niet gevonden:
Als ze het geld verstoppen in de hoedendoos, gaat het hoedjes van tante er als laatste bovenop.
Later halen ze het geld weer uit de hoedendoos, maar dan zit het hoedje er niet meer in!

Is daar een verklaring voor?

Glacius schreef:
Het is inderdaad onwaarschijnlijk.
Ik dacht zelf mogelijk het punt nadat zij seks had gehad met Camilla/Rita. Voordat zij wakker wordt door de woorden van Camilla/Rita, die onder andere het woord 'Silencio' meerdere malen uitspreekt. Het is eigenlijk het punt dat de verloop van het "onderzoek" en het "leven" spontaan totaal omslaat.

Time to wake up, slaat in dat geval zowel op het slapen in haar 'droom' als in de realiteit. Vanaf dat punt eindigt haar fantasie, en vervolgt het (Op het punt dat zij zelfmoord heeft gepleegd, maar nog niet overleden is aan het schot) in het wakker worden in haar fantasie.
Ja, het is wel vergezocht inderdaad

Als het zo is dat voorvallen uit de werkelijkheid in de droom voorkomen (er is nergens in de film sprake van voorspellende droombeelden) dan moet één van de twee keer dat "Silencio" wordt uitgesproken echt zijn en de andere keer droom.

De dame in de opera is echt (blauw) dus de woorden van Camilla worden later (in de droom) uitgesproken. Daar wordt ze dus niet echt wakker van!

Steve-a
Bij deze film kreeg ik het idee van een parralell universum. Met als portaal dat vaage ding.

Ramon K
De twee dames hebben in de realiteit (tweede gedeelte van de film) net een relatie met elkaar beeindigd. Ik weet niet waar jullie nu precies over aan het discussieren waren (@Naomi Watts), maar dat leek me in ieder geval duidelijk.

vdc
Ik treed Ramon bij.

De scène waarin Diane en Camilla aan de deur van het appartement discussiëren : Camilla : 'Wees niet boos.' - Diane : 'Je weet niet wat je me aandoet'.

Waarin Camilla op de sofa bijdraait : 'Zo kan het niet langer. Het is verkeerd wat we doen'.

Hallucinatie of flashback ?

Een flashback valt te verklaren : Camilla voelt dat ze dank zij een relatie met Adam hogerop kan klimmen : ze laat verstand primeren boven gevoel. Los van het feit of ze lesbisch dan wel bisexueel is.
Sluit zeker aan bij de eigenlijke zelfmoord-oorzaak van Diane : haar naïeve verwachtingen en het beantwoorden hieraan van haar gesprekspartners (dat oudere paar, maar ook Camilla) botsen uiteindelijk. Haar gesprekspartners waren niet eerlijk (omwille van leedvermaak van dat oudere paar, en omwille van de drang naar roem bij Camilla, ondanks hun (effectieve) lesbische relatie).
(ik weet wel dat het oudere paar een opvoering uit de droom is, maar ze symboliseren duidelijk iets wat Diane diep zit : toewijding en bekommernis die vals is)

Indien het een hallucinatie was, zou ik eerder terug een Betty verwachten : maar we zien Diane. Bovendien is Diane anders gekleed dan wanneer ze in werkelijkheid rondslentert in haar woning : dus het is een ander moment. Een flashback, volgens mij dus.
(het valt me trouwens op hoe sterk de nadruk Lynch bij die sofa-scène legt op de verandering van de kop koffie en Diane's kledij)

Ook de complete verontwaardiging bij Diane over Camilla's toegroeien naar Adam, vooral op die avondfuif, overtuigt me eveneens van het feit dat er een relatie was. Diane kan wel heimelijk verliefd zijn op Camilla, maar ze leek me nuchter genoeg, om daarom nog geen moordplan op te voeren. Bij een effectieve relatie, die dan nog verbroken wordt ten koste van drang naar roem, lijkt me de stap naar een huurmoordenaar al veel vlugger gezet.

Ramon K
Ik denk ook dat de gehele film qua emotie in duigen zou vallen als de dames in het verleden geen relatie met elkaar gehad zouden hebben.

De schitterende 'silenzio' - scene in het droomgedeelte oa, maar ook de frustratiemasturbatie in de realiteit. Liefdesverdriet, jaloezie en teleurstelling (over carriere en Hollywood) vormen de rode draad. Lijkt me vrij duidelijk.

vdc
erwku schreef:
Stel jezelf deze vraag en som het op: 'welke scenes maak ik als kijker op dat ze een relatie hebben?' En toets deze aan de vraag of deze verhaal technisch maar vooral visueel als realiteit doorkunnen. Ik denk dat Lynch in het tweede gedeelte van de film wel degelijk visueel ons aan geeft wat een droom is, wat een fantasy of veronderstelling en wat de realiteit.

De 2 aangehaalde flashbacks uit mijn vorige quote (de vrijscène op de sofa, en de scène waarop Diane Camilla de deur uitzet).
Verhaal technisch : flashback
Visueel : ik zie niet in wat hier visueel ons moet duidelijk maken dat het een droom/hallucinatie dan wel realiteit is.

vdc

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://www.plaatjesupload.nl/bekijk/2009/02/01/1233508325-60.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Voor mij het sterkste bewijs dat er effectief een relatie was tussen die twee.

beetje late reactie maar hier alsnog:

vanaf dat Diane wakker wordt zien we enkele flashback en enkele gedachtegangen. Als je deze indeling maakt kan ik alleen maar de conclusie trekken dat de relatie met Camille niet echt is. Diane heeft een verborgen liefde voor Camille . Zij weet dit niet.

Als je op deze manier naar de film kijkt, zie je overduidelijk dat Camille alleen maar aardig wil zijn voor Diane als vriendin, en Diane uit jaloezie steeds foute dingen ziet. Jaloers is omdat ze verliefd op haar is, tegen haar opkijkt en omdat ze wel succes heeft. (De kus in de auto, de kus met die andere vrouw, de aankondiging van de verloving etc)

Als zij werkelijk een relatie hadden gehad en Camille wist dat Diane gek op haar was, zouden de bovenstaande scenes niet logisch zijn. (Waarom zou Camille Diane dan zo uitdagen, zo kleineren en tegelijk zo aardig zijn? )
voorbeeld hiervan is: Als de regisseur haar wil zoenen en iedereen van de set moet, zegt Camilla: mag Diane blijven, ja die mag blijven.
Waarom? om haar jaloers te maken? Om haar dit te laten zien? Nee, om haar er bij te betrekken, om haar bij de filmset te houden. Puur uit vriendendienst. En als vriendin zou Diane het toch niet erg vinden als zij zoent met de regisseur? Want waarom zou ze als vriendin jaloers moeten zijn?
Ook zegt ze aan tafel heel duidelijk dat ze nog steeds vriendinnen zijn en dat Camille sindsdien en nog steeds klusjes voor haar regelt. De moeder die dit met het handgebaar nog extra benadrukt; 'sommige hebben wel succes en sommige niet'

Waarom zou Camilla openlijk en half Diane aankijkend een ander vrouw op de mond zoenen? Om Diane jaloers te maken? Totaal geen logische scene als de relatie waar was. Want als de relatie er niet was, maakt het niet uit. Zou Diane het niet erg moeten vinden, vindt niemand het erg en zou niemand het opvallen. maar omdat Diane in het geheim verliefd op haar is, valt het haar op, zonder dat ze het laat merken.

flashback zijn:
- Het opnemen van de telefoon en de limo die staat te wachten en haar ophaalt.
- Het vanuit de limo ophaal van Camille naar de auto, naar het feest en de scenes aan tafel waarin ze zit. (niet alles- want soms luisteren mensen niet eens - en het wazig worden van de camera)
-Diane die toekijkt tijdens de repetities van de film.

Gefantaseerde relatie:(hallucinatie of gedachtegang tijd en plaats van de gedachte zijn niet bekent)
- Camilla in de keuken (you're back)
- De sex scene op de bank
- Het wegsturen van Camille bij de deur (its not easy for me)

Stel: Diane is in het geheim van verliefd op Camilla, ze fantaseert al weken over haar. Dan hoort ze dat ze gaat trouwen en beseft ze dat het absoluut nooit iets kan worden en dat Camille niet meer kan worden dan een vriendin. Ze wil haar uit aan hoofd zetten, maar zoals zovaak als je verliefd bent, lukt dat niet. De gedachtes over haar komen terug, (- Camilla in de keuken (you're back) )
ze blijft seksueel naar haar verlanger - (De sex scene op de banken) ze kan er maar moeilijk mee leven. (- Het wegsturen van Camille bij de deur (its not easy for me ) Visueel ondersteund: In elk van deze genoemde scenes, zien we Camilla volledig mooi, sensueel met make up- blauwe mascara, en rode jurk (of geen jurk!) De perfecte droom Camilla.

Ik garandeer; ga de eerst volgende keer op deze manier naar de bovenste scenes kijken: Neem dus in gedachte: Diane is verliefd op Camilla, Camilla weet dit niet. Vergeet wat je eerder gezien en gedacht hebt, en de puzzel valt op dit punt helemaal in mekaar.

Ramon K
Waarom? om haar jaloers te maken? Om haar dit te laten zien?

Uh.... ja?

Waarom niet? Bijna alles wat je stelt zou je ook met een gebroken relatie kunnen verklaren (waarbij de 1 nog verliefd is en de ander niet). Het wordt dan zelfs nog wat wranger.

Ramon K
(De sex scene op de banken)

Frustratiemasturbatie. Afgewezen worden, ook seksueel. Door een vrouw die overduidelijk niets meer met je wil, en die je in situaties plaatst (de kus op de set oa) om de waarheid nog harder te laten overkomen. Zij wil afstand creeeren.

vdc
Zoals Ramon zegt : Camilla wil afstand creëren.

Bekijk het eens zo : Camilla en Diane hadden een relatie. Camilla verbreekt deze omdat ze haar kans schoon ziet om via Adam hogerop te klimmen. Voor Camilla was Diane een seksueel avontuurtje, maar nu gaat de echte wereld voor haar open : de reden waarom ze in Hollywood is. Wat ze niet beseft is hoe ellendig Diane zich voelt. Wanneer ze de deur uitgezet wordt (zie foto hierboven) is ze verbaasd dat Diane er zo kapot van is. Ze is tegelijk bekommerd en kwaad : bekommerd omdat Diane er zo onder lijdt, en kwaad omdat Diane de nieuwe situatie niet wil accepteren. Vanuit Camilla’s oogpunt was die lesbische escapade iets waar je heel lichtzinnig kon overgaan, en ze is zo naïef om te denken dat ze Diane kan overtuigen om het uiteindelijk ook zo te interpreteren. Dit verklaart waarom ze Diane erbij wou op het avondfeest, bij de huwelijksaankondiging. Diane moest de nieuwe toestand nu eindelijk maar eens leren aanvaarden.

Lijkt me aannemelijker dan de scène aan de deur en op de bank (die beiden verschrikkelijke pijn betekenen voor Diane) als een niet waar gebeurde gedachtengang (anders dan flashback, anders dan wensdroom) te catalogeren.

Leland Palmer schreef:
Er zijn vier zaken die door elkaar lopen: Droom, Flashbacks, hallicunatie en werkelijkheid.

De eerste shots: de danswedstrijd, die Betty (Diane Selwynn) wint. De oude mensen zijn of haar ouders, of juryleden. Daarna het neervallen op het kussen. De danswedstrijd is zowel droom als flashback, het neervallen op het kussen lijkt mij realiteit.

In haar droom wordt gesuggereerd dat Betty heel succesvol is, en via haar tante in Hollywood producties kan gaan werken. In feite is Betty (Diane) een mislukking, zowel op het gebied van liefde als in de showbussines. Dit wordt allemaal uitgelegd in een van de laatste scenes, waar we in Adam Keshers huis zitten. Hier komt alles samen, maar laat ik daar op terugkomen.

Dan begint de film, en de droom. De limosine:

Rita (Camilla) die wakker wordt na de crash, de detectives, de hele crime scene, allemaal droom. Let op! De detectives vinden de blauwe sleutel, dit bewijst dat het een droom is, maar dat leg ik zo uit. Rita die het huis vindt, droom. Rita gaat ook onder de tafel slapen in die scene, in mijn ogen suggereert dat een droom.

De telefoongesprekken met de mannen van de filmorganisatie zijn heel esoterisch. In haar droom zijn deze mensen, waaronder de man in de rolstoel, mensen achter de organisatie. Diane haar gefrustreerde gevoelens manifesteren deze mensen op deze manier. Als in een droom. Let goed op. de laatste telefoon is dezelfde telefoon die Diane opneemt op het allerlaatst. Dat is dan weer een flashback. Dat moet wel, want twee seconden ervoor ligt ze in de realiteit jankend te masturberen.

De karakters in het Winkeys restaurant zijn figuren die ze kort ziet in de realiteit, dit gebeurt pas op het allerlaatst. Maar in haar droom komen ze terug en hebben ze de conversatie over "the one who is doing it". In mijn visie is die man, de zwerver, het "kwaad", of het onmachtige in Diane. De gene, of entiteit die haar aanzet tot het kwade, namelijk Cammila Rhodes vermoorden.

De aankomst in LA, de ontmoeting met Rita, hun plan om uit te zoeken over het ongeluk op Mulholland Drive, allemaal droom. Let goed op details. Als de ongelukkige een hartaanval krijgt na het zien van die zwerver zie je een telefooncel en een pijl wijzend naar achter het restaurant. Deze zelfde zaken zie je wederom als Betty en Rita naar de LAPD telefoneren. Dit toont een droom aan. In een droom zit je vaker vast met dezelfde informatie en gebeurtenissen.

Alle scenes in het midden van de film zijn een droom. De vergadering met de Castilliani brothers, de ontwikkelingen van Adam Kesher en the Cowboy, allemaal droom!

Die Castilliani brothers bestaan in feite niet. De driftkikker is een verzinsel in haar droom, en de man die de espresso uitspuugt ziet ze gewoon heel kort, in de flashback op het einde van de film tijdens de huwelijksverklaring van Adam en Camilla. Daar ziet ze ook the cowboy. hij loopt gewoon langs. Totaal insignificante figuren, maar ze verschijnen in haar droom. Heel normaal. Je kan zaken dromen die je hebt gezien, maar nooit kan herrinneren dat je ze hebt gezien. De moeder van Adam Kesher is de concierge van haar droom appartement van haar tante, die in feite dood is, wat verteld wordt in de flashback scene in Adam's huis op het einde. Daar zie je ook de blondine die in haar droom weer Camilla Rhodes is.

"this is the girl" een hele belangrijke hint. Camilla moet dood.

Diane is lesbisch. De vrouw met wie ze van huis wisselt in haar droom is in werkelijkheid haar ex vriendin. Daarom komt ze ook over als een apatische, norse vrouw. Op het allerlaatst als de Cowboy haar "wakker" maakt (het einde van de droom) komt ze haar spullen halen, en zie je dat ze in feite een gekrenkt persoon is.

Dan zie je ook dat Diane hallicuneert, want Rita is dan plots weer in haar kamer.

De blauwe doos, de blauwe sleutel, ze manifesteren zich in de droom omdat de huurmoordenaar de sleutel als teken gebruikt dat de klus, het doden van Camilla Rhodes, geklaard is.

Let wel: De huurmoordenaar scene in het begin van de film waar hij de dikke vrouw, de schoonmaker en de kantoorbediende afmaakt is gewoon een droom. Belangrijk om op te merken dat de kantoorbediende zeer waarschijnlijk de bestuurder van de auto was die bij de crash betrokken was, uiteraard, in haar droom.

De scene in het theater is zeer belangrijk: ''no eye bandaa''

Dit betekent: er is een band. Het is allemaal een illusie. Zeer treffend. Deze scene, een geniaal absurde scene, is namelijk een droom. De vrouw op het linkerbalkon heeft blauw haar. Toevallig?

En let op dit, en dat is heel ziek. De vrouw die zo lang gaat zingen en dood neervalt zijn in feite twee vrouwen. De close up is de zangeres, maar de ruimere opname is in feite het lijk wat ze op het bed vinden. Maar dat kán alleen maar in een droom.

In deze film valt alles op zijn plek. Overal is een verklaring. Zelfs de man die achter winkeys sterft na het zien van "the one who is doing it". Hij is gewoon een figuur die Diane in de realiteit ziet als ze de huurmoordenaar de opdracht en de foto geeft. De tas vol geld. Die ze in haar droom verstopt, als pact met Rita.

Er zijn wat karakters die niet te verklaren zijn: de vrouw van Kesher en haar minnaar, de vrouw die belt dat kesher blut is. Dit is echter irrelevant. Deze karakters zijn er om je te verwarren. maar let goed op: De hotel bediende, Cookie, die Kesher waarschuwt dat "ze" weten waar hij zit, is in feite de presentator in het rode kostuum bij de ''no eye bandaa'' scene.

Het is prachtig hoe Lynch de huidige droomtheorieeën toepast in zijn films. Wat dat zijn het: Droomtheorieën.

Het is treffend dat als Betty in haar droom de krant leest met Rita de serveerster haar naamplaatje ziet met Diane. Dat zegt ze ook: Thank you....Diane... Nogal wiedes dat dit in haar droom terugkomt.

Op het allerlaatst is Diane zo aan het hallicuneren dat haar ouders, of de juryleden uit het weggeworpen zakje lopen, en onder de deur kruipen van Diane. Haar opjagen. Ze pleegt zelfoord.

Einde.

Hehe, geinig toch?

Heb eergisteren de film voor de tweede keer gezien en ben het helemaal eens met deze uitleg.

Toch denk ik dat zelfs het stukje over de vrouw van Kesher en haar minnaar te verklaren zijn.

Daine droomt dit... Het is denk ik in dit geval dat de wens de vader van de gedachte is. In de werkelijkheid heeft Kesher succes en pikt ze haar vrouwtje in. In haar droom, droomt ze het tegenovergestelde. Dat Kesher juist wordt belazerd door zijn vrouw en daarnaast ook nog zijn geld verliest... Het is haar vurige wens dat dingen zo gelopen zouden zijn en daarom droomt ze het...

Mescaline (moderator)
Heb de film nog eens bekeken, en aangezien je in het begin van de film ziet dat camille omkomt in een auto ongeluk en dat je later de zo gezegde zwerver ziet verschijnen dat hier een duidelijke connectie moet zijn.
Kan het bijvoorbeeld niet zo zijn dat camille de aanslag overleefde(het ongeluk) maar daarna levendig verbrand werd en niet meer wist wie zij was? dat verklaard het donkere figuur achter het restaurant?
Of zit ik nu echt op een dwaalspoor?

Vooral de link van goodfella en de uitleg van Harmjanstegenga maken het voor mij veel duidelijker, dankjewl hiervoor

Mulholland Dr. sequel in de maak? - FilmTotaal filmnieuws

Dit zou wel gaaf zijn, als er een vervolg komt!

Als de originele cast en Lynch meewerken. Waarom niet.

Een sequel zou een flinke dooddoener zijn..

Mescaline schreef:
Heb de film nog eens bekeken, en aangezien je in het begin van de film ziet dat camille omkomt in een auto ongeluk en dat je later de zo gezegde zwerver ziet verschijnen dat hier een duidelijke connectie moet zijn.
Kan het bijvoorbeeld niet zo zijn dat camille de aanslag overleefde(het ongeluk) maar daarna levendig verbrand werd en niet meer wist wie zij was? dat verklaard het donkere figuur achter het restaurant?
Of zit ik nu echt op een dwaalspoor?

Erg onwaarschijnlijk is het niet, best plausibel ook. Al blijf ik erbij dat de bum de ziel van Diane symboliseert.

Ik lees hier amper theorieën over het misbruik verleden van Diane. Terwijl die subtiele hints daar naar toch erg overduidelijk zijn imo.

gmx
Heb de film net nog eens herzien (was al weer een tijdje geleden) en hier volgt dan de gehele uitleg van de film. Let op, dit is dus geen interpretatie, dit is gewoon hoe de film in elkaar steekt (in ieder geval de hoofdlijn, sommige details zijn uiteraard open voor eigen interpretatie, maar de hoofdlijn ligt gewoon 100% vast). Heb hiervoor ook al wat gepost, hier dan de totale film helemaal uitgelegd:

Allereerst de samenvatting van de film, die ik hieronder zal uitleggen:

Diane (de blondine) wint jitterburg contest, denkt dat ze goed is, gaat naar Hollywood, mislukt hier echter falikant, wordt bevriend met en verliefd op op Camilla (de brunette) die WEL succes heeft, wordt zo jaloers door zowel het succes van haar vriendin (wat ze zelf mist) plus het feit dat deze Camilla ook nog eens een relatie met een ander heeft en met hem wil trouwen, dat ze Camilla wil laten vermoorden; doet dit en raakt hier dan zo mee in de knel dat ze zelfmoord pleegt.

De film bestaat uit 2 delen. Het eerste deel is een droom (lynch laat dit zien door aan het begin van de film in te zoomen op het kussen waar Diane op ligt), het tweede deel de realiteit (deze begint bij het stuk waar je Diane op bed hebt zien liggen en de cowboy zegt 'it's time to wakeup'. Lynch maakt het de kijker iets moeilijker, omdat dit 2e deel van de film, de realiteit. niet geheel chronogisch wordt verteld.

Laten we beginnen met de realiteit (en later de droom bespreken). Het handigste is om eerst het verhaal dat Diane vertelt, op het feestje aan het einde van de film, te citeren:

"Ik kom uit een klein dorp in Canada, ik wilde altijd al hier (hollywood) komen. Ik won een jitterburg contest, wat resulteerde in de wens om te acteren. Mijn tante stierf en liet me wat geld na. Ik ontmoette Camilla, op de set van een film. Ik wilde de hoofdrol zo graag, maar Camilla kreeg deze. De regisseur vond me niet goed. Camilla en ik werden vrienden en ze hielp me bij het krijgen van wat kleine rolletjes in sommige van haar films".

Dit is een belangrijke basis van de film. Het tweede deel van de film, de realiteit, wordt zoals gezegd niet chronologisch verteld maar bevat flashbacks. Lynch maakt echter de tijdslijn duidelijk mbv wat aanwijzingen: Diane heeft 3 weken lang de asbak van haar buurvrouw geleend. Als Diane wakker wordt uit haar droom, komt deze buurvrouw de asbak ophalen (en ligt er een blauwe sleutel op tafel !). In een volgende scene staat deze asbak echter weer op tafel (en is er geen blauwe sleutel) en liggen Diane en Camilla te vrijen op de bank (de asbak staat nog op tafel, dus de kijker kan concluderen dat dit zich ergens in de voorgaande 3 weken heeft afgespeeld). Camilla zegt tegen Diane dat ze niet langer wil sexen met Camilla en dat er een einde aan hun affaire moet komen. Diana draait helemaal door en schopt haar het huis uit. 'it's him, isn't it ?' zegt ze nog. Vervolgens krijgen we een flashback te zien, waaruit duidelijk wordt wie die him is: Adam, de director. We zien Adam en Camilla op de set van een film, kussend in een auto terwijl Diane groen van jaloezie toe kijkt.

Kortom, Camilla en Diane hebben een (sex)relatie, Camilla wil er mee stoppen omdat ze met Adam wil trouwen en Diane draait door en schopt Camilla het huis uit.

Een volgende scene: Diane zit met een huurmoordenaar aan tafel, ze schuift hem een foto toe van Camilla, zegt hem 'this is the girl', ze heeft een zak met geld bij zich om hem te betalen. Hij zegt, dat ze de blauwe sleutel zal vinden op de afgesproken plek als Camilla vermoord is ...

Deze blauwe sleutel ligt dus op tafel als Diane ontwaakt uit haar droom (waar Lynch begint met het vertellen van de realiteit), dus aangevend dat Camilla is vermoord). Hierop volgen dan de flashbacks die hierboven beschreven staan (het uitmaken van de relatie, het feestje van Camilla en Adam etc).

Een volgende scene (vrijwel het einde), Diane ligt op bed, sleutel ligt op tafel (Camilla is vermoord), geklop op de deur (er waren 2 detectives naar haar op zoek, zoals haar buurvrouw zei) en ze ziet 2 soort van kwelgeesten onder de deur doorkruipen, ze pakt haar geweer en schiet zichzelf dood.

Maw, weer samenvattend: ze had Camilla uit jaloezie laten vermoorden, hoopte dat dit rust zou brengen, maar ze pleegt uiteindelijk zelfmoord.

Ok, dat is het verhaal Nu de droom. In de droom komen een hele boel aspecten terug uit de realiteit, alleen op een andere manier. Ik ben me pas na het kijken van deze film gaan realiseren dat dromen ook echt zo werken ! Een voorbeeld: ik was onlangs verwikkeld in een juridische zaak met een klant die niet betaalde en de dag voor de rechtszaak droomde ik dat ik in een bos achter een dief zat aan te rennen, (die overigens iemand ander was dan de klant). Dat is EXACT wat Lynch ons in deze film laat zien.

In de droom heten de 2 dames anders: Camilla lijdt in de droom aan geheugenverlies na een ongeluk en zegt dat ze Rita heet (wat ze op een poster zag staan), maar vermoedt daarna dat ze 'Diane' heet, nadat ze dit op een naamkaartje van een medewerker bij Winkies, in de droom, had gezien. Diane (de ECHTE) heet in de droom 'Betty'. Het grappige is dat in de realiteit, ze deze naam is tegengekomen: toen ze met de huurmoordenaar in winkies zat, keek ze naar het naamkaartje van de serveerster, die 'Betty' heet. Maw, in de droom komen 2 namen uit de realiteit terug (Diane en Betty).

Voor het gemak blijf ik hieronder de echte namen gebruiken, Diane en Camilla.

Een aantal situaties uit de werkelijkheid, die in de droom (op een andere manier) terug komen:

* In de realiteit is het Diane die over Mulholland drive rijdt in de limo (in de droom is het Camilla). Zowel Diane in de realiteit als Camilla in de droom stoppen op Mulholland drive. Beiden zeggen "what are you doing, we're not supposed to stop here".

* Coco komt in zowel de droom als realiteit terug. In de realiteit is het Adam's moeder, in de droom is het Diane's huishoudster. In zowel de realiteit als droom zegt Coco: "you can call me Coco, like everybody does"

* De huurmoordenaar. Is in de droom een enorme kluns; moet in de droom iemand vermoorden maar dit gaat compleet mis. Ik denk dat Diane ergens ook stiekem hoopt dat de moord niet lukt.

* De 2 detectives, die achter Diane aanzitten. In de droom zijn dit de 2 detectives die het raadsel rondom Camilla moeten oplossen

* De cowboy op het feestje in de realiteit, komt in de droom terug

* Camilla's partner, Adam, komt in de droom terug. Echter, in de droom zit alles voor hem tegen, hij wordt geforceerd door een stel machtige mannen, om een bepaalde actrice voor z'n hoofdrol te kiezen. Als hij dit in eerste instantie niet wil, wordt z'n leven finaal kapot gemaakt (banksaldo naar 0 etc), zodat hij uiteindelijk toch doet wat de 'bad guys' van hem vragen en ene 'Camilla Rhodes' (die Diane in de realiteit heeft gezien op het feestje) inderdaad aanwijst voor de rol

* Het geld voor de huurmoordenaar in de realiteit; in de droom zit dit geld in Camilla's tas.

* Diane komt zelf in haar droom terug, ze is het 'lijk' dat op bed ligt als de Diane en Camilla in haar droom haar kamer binnen komen vallen

* De foto met uitspraak 'this is the girl', in de droom gaat het om de leadactress, in realiteit is het de foto voor de huurmoordenaar

Zo zijn er nog ENORM veel zaken uit de realiteit die in de droom terugkomen. Ik wil er nog 2 uitlichten:
* De koffie die die machtige filmbaas heel smerig uitspuugt in de droom: In de realiteit zit Diane koffie te drinken als ze kapot gaat van jaloezie op het moment dat Adam zegt dat ie met Camilla gaat trouwen. Deze associatie met koffie en dit nare moment, komt in de droom op prachtige (en hilarische) wijze terug ...

* Diane's angst. In haar droom komt een man voor die in Winkies zit en aan een andere man vertelt dat ie over Winkies heeft gedroomd en er iets ontzettends engs was. Deze man, komt in de realiteit ook terug, Diane heeft deze man in Winkies gezien, op het moment dat ze de huurmoordenaar de opdracht geeft om Camilla te laten vermoorden. Dit gevoel, de angst, komt dus weer op prachtige wijze in de droom terug. Ook erg mooi: in de droom overlijdt de man na confrontatie met het 'engs' (het 'monster'), in realiteit gebeurt hetzelfde ..

Zo zijn er nog super veel details die in de droom terugkomen, maar ik houd het wat dat betreft even hierbij.

Verder nog wat dingen:

* De blauwe sleutel en het blauwe doosje: In de realiteit zegt de huurmoordenaar dat hij de blauwe sleutel op de tafel zal leggen, als teken dat Camilla vermoord is. In de droom komt deze sleutel terug, in combinatie met een blauw doosje waar deze op past. In de realiteit vraag Diane aan de moordenaar, waar de sleutel op past. De huurmoordenaar zegt niks, lacht alleen. In de droom past deze dus op een blauw doosje. Mijn theorie hieromtrent is deze: het blauwe doosje is symboliek voor 'de doos van Pandorra' In deze griekse Mythologie dacht Pandorra dat er in dit doosje allemaal juwelen zaten, er bleken echter demonen en onheil in te zitten'. Dit is symboliek voor het geheel: Diane wil Camilla laten vermoorden. Ze denkt dat dit haar rust zal brengen. Het tegendeel blijkt waar: in het doosje zitten 2 kwelgeesten (haar eigen gedachtes) die haar zo kwellen na de opening van het doosje (na Camilla's dood) dat ze uiteindelijk zelfmoord pleegt.

* De 'club silencio' scene: In haar droom, gaan Camilla en Diane naar deze club, waar verteld wordt dat niks is wat het lijkt, dat het allemaal nep is. Dit is het moment waar Diane zich bijna realiseert dat ze aan het dromen is en dat al het moois uit de droom niet echt is; ze begint hevig te schudden op de stoel (ontwaakt bijna). Verder, als allerlaatste scene van de film zien we weer de club silencio, waar de toeschouwster met dat blauwe haar fluistert 'silencio' ... Diane heeft eindelijk rust na haar dood .. In haar droom is het juist Camilla die weer tijdens haar droom schreeuwt 'silencio ... silencio !!!'. Het is de stilte die Diane zoekt en uiteindelijk met haar eigen dood vindt.

* Het verschil tussen talent hebben en succesvol zijn: In de droom zegt Diane "I'd rather be known as a great actress than a movie star, sometimes people become both". Dit staat mijn inziens ook centraal in de film. Lynch haalt hiermee uit naar Hollywood, waar het 'goed zijn' en 'succesvol zijn' lang niet altijd hetzelfde betekenen. De leadactress in de film wordt ook niet gekozen omdat ze talent heeft, maar omdat dit van bovenaf 'bepaald is'. Grappig weetje hierbij is dat de zangeres uit de club silencio scene, die dat PRACHTIGE nummer ten gehore brengt met haar loepzuivere stem, een echte zangeres is die nooit succesvol is geworden. Ook komt dit terug in het gesprek in de droom met de cowboy als hij zegt " A man's attitude goes some ways, the way his life will be, is that something you might agree with ?"

* Het omdraaien van de posities van Camilla en Diane in de droom: in realiteit helpt Camilla Diane aan wat baantjes, in de droom is het juist Diane die Camilla helpt bij haar zoektocht. Ook grappig is dat deze verdraaiing zich ook weer uit in het feit dat Camilla een blonde pruik opzet en daardoor ineens veel op Diane lijkt

* Het kleurgebruik: in de droom is alles heel mooi, in realiteit is alles heel grauw en naar. De droom is dan ook duidelijk een 'wensdroom': Camilla is afhankelijk van Diane in de droom (in werkelijkheid andersom), Adam wordt kapot gemaakt in de droom en Diane is een geweldige actrice in de droom)

* Het acteerspel: in de droom komen sommige reacties heel onwerkelijk over, in realiteit juist heel intens echt. Werkelijk briljant hoe lynch dit voor elkaar heeft gekregen.

* Diane's auditie in haar droom: Tja, briljant Lynch zegt tegen Naomi Watts: Je moet nu een auditie spelen, maar je moet dit zo briljant mogelijk doen, omdat je in de droom een briljante actrice bent, waar iedereen helemaal idolaat van is. Naomi Watts doet dit vervolgens zo bizar goed, die auditie is gewoon TE goed, de vonken en passie spatten eraf, echt briljant

* Een quote van iemand die Lynch ooit omschreef. Was iets als 'Lynch is not a director, he's a painter: he paints emotions onto the screen'. Ook hier doet ie dat weer geweldig: de jaloezie van Diane op het feest, de sexuele spanning tijdens de vrijpartij, de angst van de man in winkie's, de auditie van Diane, de frustratie van Diane bij haar zelfbevrediging ... Tja, echt simpelweg briljant

Tja, kan nog wel uren blijven doorgaan wat er zo goed is aan deze film, wat er allemaal op geweldige wijze in elkaar valt en in elkaar past, maar denk dat ik de basis zo wel heb uitgelegd !

Mescaline (moderator)
Een hele mooie recensie! maar is dit grotendeels je eigen gedachte of heb je het grotendeels van de uitleg gewoon gezocht?
Heb zelf de film ook 2 keer gezien en had ook door dat het eerste gedeelte een droom was en het 2de gedeelte realiteit maar echt veel verder kwam ik niet.
Het Monster bij winkie´s blijft 1 van de engste monsters die ik ooit gezien heb in een film en vind je uitleg ook wel passend, heb me lang afgevraagd wat de reden was van dat monster wist alleen dat ik het op de 1 of andere manier gewoon briljant in de film weg gestopt vond worden, hij blijft ook verrassend na meerdere kijkbeurten

Mooie recensie, en ik vind hem redelijk objectief dus niet echt een interpretatie.
Moet deze weer eens bekijken. Want mijn eerste kijkbeurt was niet briljant.

Niet echt een interpretatie inderdaad, met een beetje common sense is dit toch de basis theorie waar je terecht komt.

Mescaline (moderator)
Naomi Watts schreef:
Niet echt een interpretatie inderdaad, met een beetje common sense is dit toch de basis theorie waar je terecht komt.

Ja, het maakt allemaal wel logica inderdaad, maar vroeg het me gewoon af hoe hij aan al deze informatie kwam en of hij de touwtjes helemaal zelf aan elkaar knoopte, is wel erg knap

Dat wel natuurlijk Ik denk dat deze feiten wel te plaatsen zijn bij een tweede kijkbeurt omdat je from scratch weet wat de realiteit is en wat de droom. Dan kun je die gebeurtenissen wel makkelijk linken natuurlijk.

Je kan je theorietjes ook door gaan drijven natuurlijk. Ik ben er heilig van overtuigd dat Diane misbruikt is en daar heb ik ook wel genoeg verwijzingen naar gevonden, dat kan niet anders zijn dan dat het bewust is. Wat kan je toch veel kanten op deze film.

gmx
Mescaline schreef:
Een hele mooie recensie! maar is dit grotendeels je eigen gedachte of heb je het grotendeels van de uitleg gewoon gezocht?

Thanks ! Dit is mijn persoonlijk favoriete film, heb 'm dan ook inmiddels denk ik al wel minimaal 6x gezien. De eerste keer is 't uiteraard vooral genieten van de sfeer, het is denk ik onmogelijk om de film dan al te kunnen doorgronden. Echter ben ik al een lange tijd fan van David Lynch, heb veel van 'm gezien en diverse interviews met 'm bekeken en het is mij duidelijk dat door veel van zijn films dezelfde rode draad loopt: een 'alternatieve' realiteit wordt gecombineerd met een 'objectieve' realiteit. Die alternatieve realiteit kan dan bijvoorbeeld dus een droom van iemand zijn, of de 'subjectieve realiteit' van een verknipt persoon voorstellen (lost highway) etc. Vandaar dat ik bij de eerste kijkbeurt toch al wel gelijk de hint van Lynch omtrent de droom kon plaatsen en als je eenmaal doorhebt wat de droom is en wat niet, dan valt alles bij meerdere kijkbeurten toch wel steeds meer op z'n plaats. En toen ik zelf die droom van die klant had, wat ik hierboven vertelde, toen zag ik pas echt het licht En dat blijft enorm interessant en ik ben inmiddels vrij goed geworden in het analyseren van m'n eigen dromen. Het is eigenlijk heel simpel en het werkt exact zoals Lynch dat hier schetst: emoties en associaties die je overdag ervaart komen in je dromen terug, alleen dan in andere (soms bizarre) situaties. Het meest interessante hiervan is misschien nog wel dat je dromen je dan vertellen waar je, soms onbewust, mee zit. Dat klinkt misschien wat zweverig maar als je er over nadenkt, is dat zeker niet het geval. Overigens is dat ook waar Lynch zelf erg op gericht is (meditatie etc), zoals hij vertelde in zijn interview op de Nederlandse TV.

Vind dit echt een van de meest ingewikkeldste films aller tijden!

Wie zou mij z'n duidelijk en goed verhaal willen geven hoe de film in elkaar steekt?

Er staan er in dit topic zeker tien, dus ik zou zeggen: lees even terug. Of beter nog: denk er zelf een tijdje over na, da's een stuk bevredigender.

Gast
geplaatst: vandaag om 10:25 uur

geplaatst: vandaag om 10:25 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.