menu

Film / Spoilers / Mulholland Dr. (2001)

zoeken in:
avatar van Naomi Watts
Weer herzien, zo rond de 20 kijkbeurten zit, is mij genoeg opgevallen dat misbruik heel belangrijk is in Mulholland Drive.

Het lijkt mij duidelijk dat Diane's seksueel misbruik een erg grote rol speelt.

Diane is misbruikt door haar vader. Haar tante Ruth wist ervan en probeert met elk middel dat ze in haar bereik heeft Diane stil te houden. Er komen veel hints voor haar misbruik naar voren

- Diane/Betty claimt uit Deep Ontario, Canada te komen, Ontario, het appartementen complex uit Blue Velvet waar Frank zijn misbruikpraktijken toepast.
- The Cowboy (die de misbruiker symboliseert en ook weer een godachtig type symboliseert) zegt glimlachend "time to wake up pretty girl". In een bepaalde scene in Aunt Ruth's appartement zien we ook dezelfde cowboyhoed hangen.
- De poster van Rita Hayworth. Hayworth die in haar leven misbruikt is door haar eigen vader
- Adam regisseert "The Sylvia North Story". Er bestaat geen film onder die titel maar na wat zoekwerk stuitte ik op de film Sylvia. De hoofdrolspeelsters karakter heet Sylvia West en werd ook misbruikt.
- Tijdens de auditie met Wally refereert Betty naar Dad's best friend, Wally & Dad's best friend lijkt mij een metafoor voor haar misbruiker en zijn geslachtsdeel. De regisseur zegt Betty ook nog "Don't play it for real, until it get's real", ofwel Betty hoort dit naar eigen ervaring geweldig weten te spelen.
- Als Adam Lorraine betrapt zegt de zwembadschoonmaker "Just forget you ever saw it, it's better that way".
- De roze verf die Adam over de sieraden heengiet. Roze is een metafoor voor Betty's onschuldige seksualiteit en de 'jewelry' is een slang term voor het geslachtsdeel van een man (voor de niet hiphop fans onder ons). Dus deze scene staat voor de ontmaagding van Diane.

Zullen nog veel meer aanwijzingen zijn maar daar gaat meer tijd in zitten.


In mijn ogen is haar misbruik dus duidelijk de oorzaak van Diane's lijden. Nu is heel mijn theorie omgeslagen. Daar ga ik nu aan werken en die is hier later dus te vinden.

vdc
Ik vind jouw theorie interessant, maar bij een aantal argumenten denk ik dat je het te ver gaat zoeken (jouw argumenten mbt de cowboy en Adams roze verf). De verwijzingen naar Rita Hayworth, Sylvia West, en de auditie bij Wally zouden hierin wél interessant kunnen zijn.

Een suggestie die jouw theorie kan ondersteunen :
De film suggereert dat de directe oorzaak van Diane’s zelfmoord moet gezocht worden bij dat oudere koppel. En dus niet bij Camilla’s afwijzing, of bij het feit dat de recherche aan haar deur staat : dit zijn maar secundaire oorzaken.
Dat oudere koppel vond ik tot nu toe het symbool voor het niet-bereiken van de verhoopte Hollywood-carrière ; maar waarom in hemelsnaam nu een ouder koppel hiervoor symbool laten staan ? Omdat zij haar ophemelden tijdens de Jitterbug contest ?
Misschien moet ik afstappen van het idee dat de carrière-mislukking oorzaak nr.1 is van haar zelfmoord. En dat dit oudere koppel misschien wel haar aanranders zijn (daarom nog niet haar ouders). Vlak voor haar zelfmoord komt de vreselijke gedachte in haar op, dat dit oudere koppel zich opnieuw aan haar wilt vergrijpen.
Wat denk je ?

avatar van Naomi Watts
Kunnen inderdaad haar aanranders symboliseren, of haar vader haar misbruikt heeft weet ik ook niet zeker maar dit is een film waar zo veel theorieen mogelijk zijn. Misbruik speelt een rol dat staat voor mij vast.

Ik ben ook niet honderd procent overtuigt van mijn theorie maar veel lijkt mij wel erg aannemelijk. De punten die jij noemde zijn inderdaad vergezocht, daar liggen mijn twijfels ook maar vond het wel interessant genoeg om te vermelden.

Vanavond ga ik hem weer kijken en begin ik een beeld te schetsen over Diane. Morgen herzie ik nogmaals en begin ik aan het fantasy gedeelte. Allemaal hier te vinden natuurlijk.

vdc
Eventjes dat oudere koppel goed in de gaten gehouden. Uit de gesprekken valt duidelijk af te leiden dat ze Betty hebben leren kennen tijdens de vliegtuigreis naar LA. Na hun afscheid met Betty, rijden ze in een limousine weg. En dan is het moeilijk om uit te maken hoe ze in die limousine zitten : in ieder geval lachend, maar is het omdat ze nagenieten van hun hartelijke ontmoeting met Betty, of zijn het binnenpretjes, omdat ze denken “weer zo’n lichtgelovig wicht dat denkt dat ze het zal maken in Hollywood” ?
Aangezien dit een scène is uit Diane’s wensdroom, zou je eruit kunnen afleiden dat Diane er ook aan twijfelt : oprecht mee-verlangen naar succes, of sadisme.
Pas aan het einde van de film krijg je de oudjes terug te zien : als Diane al terug haar realiteitsbesef heeft. De oudjes die de kamer binnendringen, wijzen erop dat Diane gaat beseffen dat ze het niet gemaakt heeft, én dat haar omgeving daar alleen maar met leedvermaak op reageert.

Ik denk dus toch niet dat hier een link naar seksueel misbruik moet gezocht worden. Weinig concrete aanwijzingen hiervoor. Behalve die auditie : zou een hint kunnen zijn dat ze ooit misbruikt werd door een vriend van haar vader. Misschien wou Lynch dit er wel als verborgen thema invoegen, maar er zijn weinig harde argumenten.

avatar van Naomi Watts
Het is moeilijk om er van af te stappen vdc. Ik denk er nog over, morgen herzie ik nogmaals om aan het fantasy gedeelte. Even een Mulholland loos dagje vandaag. Gister weer herzien en nu eens na gedacht over wat Diane's verhaal zou zijn.


Diane had een droom om een actrice te worden na de dood van haar tante die haar geld achterliet, die wist hoe graag Diane zou willen acteren gaf ze haar de kans haar droom te verwezenlijken maar door gebrek aan rollen werd het moeilijk de huur van haar luxe appartementen aan Hayvenhurst te betalen. Ze gaat wonen in het Park Hotel #16. En besluit te gaan werken bij een lokale Winkies om haar huur te betalen in het goedkope downtown park hotel. maar haar salaris brengt te weinig op om rond te komen (cookie brengt haar een mededeling dat er toch betaalt zou moeten worden). De Adam persoon is in veel gevallen ook Diane en later krijgt ze een aanbieding om als call girl te gaan werken en laat zich inschrijven in the black book van een pimp. Het ingaan op dit verzoek kan vooral komen door het slachtoffer worden van seksueel misbruik. Hierdoor kan ze eindelijk haar rekeningen betalen en verhuist naar Sierra Bonita. Ook al werkte ze als Call Girl haar actrice droom bleef leven. Dus deed ze auditie voor The Sylvia North Story, een kleine productie dus ook minder bekende actrices krijgen een kans. Het ging over een meisje die in haar jeugd seksueel misbruikt werd, iets waar Diane zich mee kon identificeren. Maar de regisseur Bob Brooker was niet weg van haar en de rol ging naar Camilla Rhodes.

Camilla en Diane werden goede vrienden, alleen Camilla had problemen rond te komen dus besloten de twee samen te gaan wonen. Van het een kwam het ander en de twee werden 'lovers'. Diane hield zielsveel van Camilla en door haar gebrek aan zelfvertrouwen wou ze zoals Camilla zijn. Later kreeg Camilla geweldige reviews over haar optreden in The Sylvia North Story. Hierdoor boekte Camilla's carriere veel vooruitgang, die van Diane daarentegen niet. Camilla zegt dat ze wel wat rollen kan regelen maar dat ze daarvoor moet betalen in naturabij belangrijke mensen. Diane die alles doet voor Camilla omdat ze zoveel houdt van Camilla maar Camilla die niks van Diane moet weten. Dan krijgt Camilla een rol in een wat meer mainstream film, geregisseerd door Adam Kesher, ze verlaat het appartement van Diane maar hun 'relatie' houdt stand. Diane word langzaamaan van binnen vernietigt en raakt depressief, ze switched van appartement met haar buurvrouw De Rosa. De Rosa die het doet uit medelijden met Diane maar schijnt niet blij te zijn als ze merkt dat Camilla en Diane nog steeds met elkaar omgaan omdat ze Camilla ziet als de oorzaak van het lijden van Diane.

Camilla die Diane nog steeds 'pimpt', laat Diane weten dat ze een rol kan regelen als ze met Executive Luigi Castigliani naar bed gaat. Diane begint getuige te worden va nde affectie tussen Camilla en Adam. Tot gevolg dat Diane erg jaloers word maar ze blijft de hoop houden dat het wel goed tussen hun komt. Op een dag terwijl ze de liefde bedrijven laat Camilla weten dat ze met de relatie wil stoppen en Diane reageert op een wat explosieve wijze wat hun alleen nog verder uit elkaar dreef en later gooit Diane Camilla haar appartement uit.

Daarna wordt Diane opnieuw uitgenodigt door Camilla voor een etentje bij Adam. De reden is Diane niet helemaal duidelijk. Camilla laat weten dat Luigi er ook is. Diane die toestemt omdat ze nog zielsveel houdt van Camilla en haar graag wilt zien. Het feest dat georganiseerd was ter bekendmaking van Adam's en Camilla's verloving en Diane werd door Camilla gebruikt om Camilla te promoten. Diane die erg angstig oogde totdat Camilla klaarstond om haar naar het feest te escorteren. Diane nietwetend over hun verloving straalt en heeft goede hoop om weer bij elkaar te komen. De affectie tussen Adam en Camilla op het feest laten Diane zich heel ongemakkelijk voelen. Luigi staart Diane aan op een heel onaangename wijze die niet kan wachten weer wat tijd door te brengen met Diane. Aan tafel volgen er ook wat gesprekken over Diane's levensverhaal, hoe ze Camilla ontmoette en hoe Camilla rollen voor haar regelde, hun die hun oordeel trokken dat ze dus gewoon met hu nnaar bed ging. Diane voelde zich vernedert. Erna kust een blonde vrouw Camilla sensueel op haar mond. Diane realiseerde hier dat er voor hun geen kans meer was voor hun en later toen Adam en Camilla hun verloving aankondigden brak het breekpunt aan, zoveel pijn die Diane meemaakte, haar liefde voor Camilla veranderde in diepe haat.

Daarna besluit Diane een huurmoordenaar in te huren. Ze spreekt af bij de winkies en neemt geld mee, een foto van Camilla. De huurmoordenaar vertelt Diane als de klus geklaard was hij een blauwe sleutel zou achter laten ergens in eeen steeg achter de winkies. Omdat daar het contract over Camilla's leven is afgesloten. Diane is zo onstabiel geworden dat ze zich begint te fixeren op allerlei dingen, De huurmoordenaar, het geld, de blauwe sleutel, het naamplaatje van de serveerster en uiteindelijk zelfs van het gezicht van een man die bij de toonbank staat.

Later vindt Diane de sleutel op de aangewezen plek, neemt hem mee naar huis en legt hem op de koffietafel. Op dit moment raakt Diane in de diepste depressie die ze ooit gekent heeft. Ze begint te slapen voor een lange tijd zonder de telefoon aan te nemen of de deur open te doen. Op een bepaalde manier wordt haar vertelt dat 2 detectives haar wouden ondervragen. Door haar sterke depressieve gevoelens neemt zij een drug en valt in slaap. Hierbij belandt ze in haar eigen fantasie (waar wij grotendeels getuige van zijn). Haar fantasie mislukt aangezien er steeds gebeurtenissen van de realiteit in haar droom glippen.

Als Diane wakker wordt hoordt ze luid geklop op haar deur het is haar buurvrouw De Rosa die haar laatste dingen komt ophalen. Ze pakt haar pianovormigeasbak en Diane's aandacht word daardoor gevestigt op de blauwe sleutel. Als De Rosa haar appartement verlaten heeft kan Diane alleen nog maar aan Camilla denken en denkt terug aan hun tijd samen.Diane beseft dat alles alleen nog maar erger is geworden. Camilla was dood en Diane ook, figuurlijk gesproken. Van een vrouw met een zeer laag zelfvertrouwen was ze veranderd in een vrouw die zichzelf alleen maar kon verachten en komt tot de conclusie dat ze niks meer heeft om voor te leven.



Dit is mijn inziens het verhaal van Diane en in haar droom komt natuurlijk veel symboliek naar voren. De Adam persoon is dus ook heel vaak een projectie van Diane. Over sommige aspecten ben ik dus ook nog niet uit.

Hartverscheurend meegeleeft nu ik mij echt in Diane ging verplaatsen. Een onbeantwoordde liefde plus nog eens gebruikt te worden door diegene. Wel wat traanmomenten gehad. Hoe onzeker ze zich al toont op de set waar Camilla de auto scene moet spelen, hartverscheurend.

vdc
Je projecteert dus verschillende gebeurtenissen uit de droom, naar het vroegere leven van Diane.
Ze komen in de droom terug omdat een droom gebaseerd is uit ervaringen en déjà-vu’s.
Aannemelijk.

Maar ik vind toch de vrijheid die de film laat, te ruim, om zomaar eventjes de exacte voorgeschiedenis van Diane in detail te gaan omschrijven.
Kan je natuurlijk doen, maar dan kom je op EEN versie uit ; daarom niet DE versie (de versie die Lynch voor ogen heeft, zeg maar).

Enkele opmerkingen bij jouw versie :
- de appartementswitch met De Rosa is volgens mij om de recherche te ontlopen (dus pas na de huurmoord-plannen).
- Luigi Castigliani zie je op dat etentje. Volgens mij is hij daar gewoon een anonieme genodigde, waarvan we verder niets afweten. Maar zijn gezicht is Diane bijgebleven, en bijgevolg geprojecteerd naar de wensdroom, waar hij de rol toebedeeld krijgt als Castigliani-brother, perfect passend in Diane’s wens om Adam te vernederen onder het gezag van een preutse hiërarchie. Ook de cowboy, Coco en de vervangactrice (Camilla Rhodes) passeren de revue op het etentje en doen daarna dienst als déjà-vu in de wensdroom.

avatar van Naomi Watts
De reden die je geeft voor een apartment switch is logischer en die neem ik dan nu ook op in mijn theorie. Had het zelf kunnen bedenken, stom.


Tuurlijk Lynch's bedoeling was dat ze door haar 'fucked up' levensverloop een fantasie creeert hoe zij het graag had gezien.

Dat is duidelijk maar Diane heeft natuurlijk ook een slecht leven achter de rug, ook zij heeft een verhaal maar hoe en wat precies blijft mysterieus (of is in Lynch's ogen niet eens zo belangrijk), voor mij dus wel aangezien mijn diepe interesse in Diane. Ik voel de pijn echt mee met haar en kijk Mulholland vaak met tranen in mijn ogen.

Er zitten wat stukken in wat erg vergezocht is natuurlijk over de voorgeschiedenis van Diane (heb ook geen theorie over heel Diane's leven maar wou gewoon even wat puzzlen met haar leven. Over de theorie over de relatie tussen Camilla en Diane ben ik overtuigt en hoe de harteloze Camilla haar zo kapot heeft gemaakt. Komt ook duidelijk over in het laatste gedeelte van de film.

Dus maak je niet druk, dit was gewoon iets wat ik even wou doen. Alleen het relatiestuk behoort tot mijn Mulholland logica.

vdc
Waar we 't grondig over eens zijn, is dat deze film je, als kijker, blijft achtervolgen.

Het verhaal van Diane is hartverscheurend. Toch is het bij mij vooral de sublieme manier waarop dit als mystery/thriller werd verwerkt, wat me aanspreekt.

O ja, nog een opmerking bij jouw versie : de sleutel van de huurmoordenaar (bevestiging van de moord) is toch niet blauw ? Het is een gewone metalen sleutel. De blauwe sleutel, die elders in het verhaal voorkomt, heeft een andere betekenis.

Don Gertus
vdc schreef:

O ja, nog een opmerking bij jouw versie : de sleutel van de huurmoordenaar (bevestiging van de moord) is toch niet blauw ? Het is een gewone metalen sleutel. De blauwe sleutel, die elders in het verhaal voorkomt, heeft een andere betekenis.


Jawel, die sleutel is ook een blauw gekleurde sleutel.

vdc
Het is een gewone inox (rvs) sleutel, plat model, zoals er miljoenen in omloop zijn.

Je kan hooguit stellen dat er wat blauwe belichting op zit. Niet toevallig trouwens, want de link met de blauwe sleutel van het blauwe doosje is vlug gelegd : beiden symboliseren de ontnuchtering. Diane krijgt haar wensdroom niet in de richting gestuurd zoals ze het zou wensen : de inox sleutel op de salontafel (en in haar wensdroom de blauwe sleutel uit Camilla's handtas) ontmaskeren haar illusie.

vdc schreef:
Het is een gewone inox (rvs) sleutel, plat model, zoals er miljoenen in omloop zijn.

Je kan hooguit stellen dat er wat blauwe belichting op zit. Niet toevallig trouwens, want de link met de blauwe sleutel van het blauwe doosje is vlug gelegd : beiden symboliseren de ontnuchtering. Diane krijgt haar wensdroom niet in de richting gestuurd zoals ze het zou wensen : de inox sleutel op de salontafel (en in haar wensdroom de blauwe sleutel uit Camilla's handtas) ontmaskeren haar illusie.


Ik denk ook dat het een blauwe sleutel was die de huurmoordenaar achterliet voor Diane. Diane vroeg dan aan de huurmoordenaar, in winkies toen zij de foto gaf, wat die sleutel kon openen. Dan moest de huurmoordenaar daarop beginnen lachen en gaf eigenlijk geen antwoord. Voor mij heeft Lynch hier een symbolische waarde aan gegeven, namelijk dat dit nadien voor Diane het besef zal worden wat ze gedaan heeft en haar nog dieper in een depressie zal doen gaan.

Wat ik verder nog niet zo goed kon vatten of de symboliek ervan in haar wensdroom was de rol van de cowboy maar dan vooral toen ze haar ontwaakte? Of zou hier een link kunnen zijn met hetgeen de cowboy vertelde aan Adam? Ook bij de scene met Mr.Rogue werd er gezegd dat 'the girl is still missing' dan werd er daarna getelefoneerd naar een plaats waar er niemand was, maar je kon wel een rode lamp zien staan bij die plaats. Zou dit het appartement van Diane geweest kunnen zijn zoals je later in de film ook dezelfde lamp kunt merken bij haar thuis? En wat zou Diane hiermee in haar droom kunnen bedoeld hebben?

In de realiteit op het verlovingsfeest van Adam en Camilla ziet Diane plotseling die blonde actrice van de auditie uit haar droom die iets fluistert tegen Camilla en haar dan op de mond kust. Nu vraag ik me steeds af of Diane dit inbeeld, een illusie is? Want niemand anders aan die tafel merkt haar op zou je toch kunnen afleiden.

vdc
avalanche schreef:
Ik denk ook dat het een blauwe sleutel was die de huurmoordenaar achterliet voor Diane. Diane vroeg dan aan de huurmoordenaar, in winkies toen zij de foto gaf, wat die sleutel kon openen. Dan moest de huurmoordenaar daarop beginnen lachen en gaf eigenlijk geen antwoord. Voor mij heeft Lynch hier een symbolische waarde aan gegeven, namelijk dat dit nadien voor Diane het besef zal worden wat ze gedaan heeft en haar nog dieper in een depressie zal doen gaan.

Allemaal juist wat je zegt, maar (en ik blijf koppig) : het is een inox sleutel die wat blauwe belichting meekrijgt (of ik moet een andere versie van de film gezien hebben ).

In verband met jouw andere vragen :

Ik ga ervan uit dat op het avondfeest bij Adam alles is verlopen zoals we ’t zien. Wie het gehele verhaal aan een verklaring wil onderwerpen, moet hier starten : hier zijn alle aanknopingspunten te vinden.
Dat die blonde actrice aan Camilla een kus geeft, is volgens mij geen illusie maar realiteit. Dat er niemand anders aandacht aan schenkt, wijst erop dat iedereen dit aanvaardt, wat het onbehaaglijke gevoel bij Diane alleen maar versterkt. En dan moet de officiële verloving met Adam nog bekendgemaakt worden...
Volgens mij is het Lynch’ bedoeling om dit allemaal als realiteit aan te nemen, om bij de kijker maximale haat-gevoelens op te wekken, zodat Diane’s huurmoord-plannen begrepen en aangenomen kunnen worden.

Diane’s wensdroom bestaat uit verschillende scenario’s. De ultieme scène is uiteraard de ontmoeting van een (letterlijk) gehersenspoelde Camilla met een reïncarnatie van haar eigen persoon, onder de vorm van Betty (deze naam haalt ze uit het naamkaartje van de serveerster tijdens de huurmoord-besprekingen). Diane moet ergens geloven dat, als ze zelfmoord pleegt, haar ziel kan reïncarneren in iemand die een analoog leven als het hare leidt, maar nog maar aan het stadium zit dat ze Hollywood binnenstapt.

Maar haar wensdroom bevat ook nog enkele andere scenario’s : situtaties waar ze eens en voor altijd mee wil afrekenen.
1. De hiërarchie in Hollywood is volgens Diane sterk overdreven, en aan de top heerst er alleen maar zinloze preutsheid. Het expresso-incident met Castagliani is hier een uitvergroting van. Ook het feit dat de absolute topman een dwerg is die niet van zijn stoel komt.
2. Adam Kesher is in werkelijkheid zeer machtig en invloedrijk : in de wensdroom wordt hij voorgesteld als iemand met weinig macht. Hij moet de duimen leggen voor die preutse heren aan de top in Hollywood. Als zijn hoofdrolspeelster (Camilla) vermist is, is het niet hém, maar zijn het de verschillende rangen boven hem, die het bericht doorspelen : ‘the girl is missing’. Het laatste telefoontje komt uit bij Diane. Diane wenst dat men uiteindelijk bij haar komt informeren, omdat ze vroeger toch de vriendin was van Camilla.
3. Die mogelijke getuige van de huurmoord zit haar dwars, dus wenst ze hem vreselijke dromen en een hartaanval toe.
4. De huurmoordenaar vond ze ook maar een klungel. Bij de moord op zijn kompaan (inzake de macht op het huurmoord-bedrijf, nu de 2 bedrijfsleiders zich te pletter gereden hebben), moet hij noodgedwongen nog 2 andere moorden plegen.
5. Adam Kesher kan er niet genoeg van krijgen : behalve zijn functie als regisseur krijgt hij er ook nog eens privé van langs (z’n vrouw bedriegt hem). Hij wordt financieel drooggelegd, en tenslotte door een mysterieus figuur gedwongen om Camilla Rhodes te kiezen als vervangactrice voor de echte Camilla. Die mysterieuze figuur is de cowboy.

De cowboy zag je in het avondfeest van Adam ook al even. Volgens mij is hij een onbeduidend figuur, die Diane er uitgeplukt heeft, in haar vernederingsscenario tegenover Adam. Hij dwingt Adam om te kiezen voor een situatie die hij niet wil kiezen.

En in die symboliek (iemand dwingen voor iets waar je niet wilt voor kiezen), is het verklaarbaar, dat het nu nét de cowboy is, die Diane uit haar wensdroom wekt.
Haar wensdroom werd steeds meer stuurloos (Silencio), en wordt beëindigd met de cowboy die haar (tegen haar zin) komt wekken.

Een heel interessante beschrijving.

Wat me verder opviel in Betty's droom, naast hetgeen Diane projecteert op Adam(vernedering) is dat ze in haar droom een meer dominante rol heeft over Rita. Beide groeien meer naar elkaar toe, maar het is toch vooral Betty die Rita wil helpen zoeken naar haar ware identiteit.
Ik vond het dan wat vreemd op het moment dat ze Diane gingen opzoeken en haar lijk aantroffen dat eigenlijk alleen Rita hevig schrok. Dat kwam precies over voor mij dat Diane(Betty) wou aantonen wat Camilla haar aandeed in het echte leven ondanks dat ze enorm verliefd was op haar in haar droom en werkelijkheid.
De scene die daarop volgt waar Rita haar kapsel wou veranderen en uiteindelijk een pruik draagt op aanraden van Betty begreep ik voor mezelf steeds nog niet, maar nu hoe meer ik erover nadenk heb ik het gevoel dat Diane met deze droom Camilla doet inzien wat ze gedaan heeft met haar, ze beseft dat en wil daardoor zo een andere uiterlijk aannemen omdat ze schuldgevoelens heeft als het ware. Diane(Betty) vergeeft haar dat en dan net beleven ze hun hoogtepunt van hun relatie in de droom.

Wat denken jullie daarvan?

avatar van Naomi Watts
Ik denk het niet, vergiffenis is geen optie voor Diane. Ze droomde gewoon over de liefde die wel beantwoordt werd, hoe zij het graag gezien had dus.

Naomi Watts schreef:
Ik denk het niet, vergiffenis is geen optie voor Diane. Ze droomde gewoon over de liefde die wel beantwoordt werd, hoe zij het graag gezien had dus.


Hoe zie jij dan die scene's waar ze het lijk ontdekken en dan erna met het veranderen van het kapsel van Rita?

avatar van Naomi Watts
De kapselverandering symboliseert de onzekerheid van Diane en hoe erg ze tegen Camilla opkeek, ze keek zo erg tegen haar op dat ze haar wou zijn.

Over het lijk heb ik meerdere theorieen

Mijn verklaringen zijn:

- Het symboliseert Diane's gedachte om zelfmoord te plegen.
- Het laat zien wat er in Diane's innerlijkwezen omgaat, vervalling/bederving door wat ze gedaan heeft.

Of het meest onwaarschijnlijke :

Het lijk kan Diane's misbruik symboliseren aangezien ik er heel erg van overtuigt ben dat misbruik een grote rol speelt in MD, zie vorige posts.

vdc
Volgens mij :

De confrontatie met het lijk betekent voor Diane : “Camilla (Rita) moet maar eens zien wat ze mij aangedaan heeft”.

De kapselverandering is me ook wat onduidelijk, maar ik dacht ook aan een ander uiterlijk wegens schuldgevoel, en, zoals Naomi Watts schrijft : er willen uitzien als Betty (waar ze steeds meer naar opkijkt).

Iemand een idee of de koffie een symboolwaarde heeft ? Hoe vaak zien we niet een tas koffie, espresso, een koffiezetapparaat, enz.

vdc
Even enkele scènes herbekeken om een verklaring te vinden voor die koffie.
Ik vermoed dat Diane, nadat de buurvrouw haar spullen komt halen, iets aanmaakt met haar koffiezet, maar dan wel geen koffie. Wat het ook is (vermoedelijk een soort drug), het is iets wat haar helpt om droombeelden op te wekken. Want na enkele volle tassen gedronken te hebben, vindt ze Camilla naakt in de ligzetel.
Ze gebruikt dus de koffiezet om makkelijker te hallucineren.

Het verklaart ook waarom, in de wensdroom, Luigi Castagliani, de gewone koffie of espresso maar niet lust. Er bestaat immers een veel betere methode om “heerlijke” koffie te maken.

Er is ook een focus op haar koffietas, op dat avondfeest bij Adam. Lynch wou hier aanduiden dat, als ze geen “wonderkoffie” drinkt, ze alleen maar geconfronteerd wordt met bittere waarheid.
Niet toevallig stoot ze even later, haar tas (gewone) koffie om.

Dat was me nog niet echt opgevallen ivm een eventuele symbolische waarde met de koffie. Voordat Diane naar haar sofa toe stapt en Camilla naakt ziet liggen kun je idd goed zien dat ze eerst koffie aan het zetten was maar ik dacht steeds dat ze op dat moment gewoon dacht aan vroeger aan een moment waar hun relatie begon fout te lopen(flashback) en niet zozeer een hallucinatie.
Van die koffie op het verlovingsfeest kan ik me niet meteen herinneren Iedere kijkbeurt levert zo wel iets nieuw op.

Nu ik er opeens aan denk wat ook nog heel onduidelijk is het moment waar Diane zich zelf bevredigd er beelden worden afgewisseld van witte keien.

vdc
Je moet eens goed kijken naar het beeld waarop Diane Camilla naakt ziet liggen op de sofa. Op de achtergrond zie je duidelijk een sierschouw, die bestaat uit witte keien.
Bij haar zelfbevrediging, even later, worden de beelden afgewisseld met datgene waar ze naar kijkt, dus die witte keien.
Volgens mij wil Lynch aanduiden dat ze op dat ogenblik vergeefs probeert om droombeelden op te wekken, maar dat ze er niet (meer) in slaagt (vandaar de afwisselende beelden die "werkelijk" te zien zijn).
Had ik gisteren ook ontdekt. Het is inderdaad een blijvende ontdekkingstocht .

avatar van Naomi Watts
Dat ontdek je weer lekker laat vdc.

Wel leuk al die theorien lezen van jullie
Het is voor mij een film waarbij je nooit uitgekeken raakt :d

BoordAppel schreef:
Volges mij probeerd lynch ons GEK te maken.


volgens mij is dat de enige goeie verklaring waarom de film zo is... maar zowaar: prachtig!!!


Gisteren nog eens bekeken en weeral vallen er bepaalde dingen op die ik voordien niet echt opmerkte. Zoals bij die scene in het begin van de film waar de getuige met die man praat over zijn droom. Toen die andere man naar de kassa ging betalen kon je duidelijk zien dat de getuige nog zo goed als niks van zijn bord had gegeten, toen de getuige opstond om ook naar buiten te gaan kon je dan juist wel zien dat er niks meer in zijn bord lag???
Toen Adam zijn ontmoeting met de cowboy had, zij de cowboy dat Adam hem nog één keer ging zien als hij het goed deed en twee keer als als hij dit niet deed. Maar verder in de droom heeft Adam de cowboy toch niet meer gezien. Je ziet de cowboy wel langs passeren op het verlovingsfeest van Adam en Camilla maar ik vermoed dat alleen Diane hem opmerkt.

vdc
avalanche schreef:
toen de getuige opstond om ook naar buiten te gaan kon je dan juist wel zien dat er niks meer in zijn bord lag???

Dit heb ik ook even opnieuw bekeken. Er wordt toch maar één keer op die borden ingezoemd ? De één heeft z'n bord uit, bij de ander (de getuige) ligt het bord nog vol ?

avalanche schreef:
Toen Adam zijn ontmoeting met de cowboy had, zij de cowboy dat Adam hem nog één keer ging zien als hij het goed deed en twee keer als als hij dit niet deed. Maar verder in de droom heeft Adam de cowboy toch niet meer gezien. Je ziet de cowboy wel langs passeren op het verlovingsfeest van Adam en Camilla maar ik vermoed dat alleen Diane hem opmerkt.

Vreemd, inderdaad, dat we de cowboy niet na Adam’s toewijzing van de actrice (“this is the girl”) te zien krijgen.
Alsof Diane hem zelfs het gevoel van "ik ben quitte met de cowboy" niet gunt, om de vernedering compleet te maken.

avatar van Naomi Watts
Diane gunt hem ook helemaal niets, niet iets wat leuk voor Adam zou zijn in ieder geval.

Vanuit mijn interpretatie zijn de woorden van The Cowboy bedoelt voor Diane. In haar droom kan ze verdraaien wat ze wilt.

vdc schreef:
(quote)

Dit heb ik ook even opnieuw bekeken. Er wordt toch maar één keer op die borden ingezoemd ? De één heeft z'n bord uit, bij de ander (de getuige) ligt het bord nog vol ?

.


Ik heb vannamiddag die scene nog eens opnieuw bekeken. Je kan idd zien dat van de getuige zijn bord vol ligt en van die andere persoon is zijn bord leeg. Maar als dan de de getuige opstaat en ook naar buitengaat blijft de camera eventjes filmen in winkies en zie je hun tafel dit keer zonder borden. Dat is wel wat vreemd, ik heb precies zo het gevoel dat dit wel de bedoeling was? Ofwel zoek ik het te ver

Naomi Watts schreef:
Diane gunt hem ook helemaal niets, niet iets wat leuk voor Adam zou zijn in ieder geval.

Vanuit mijn interpretatie zijn de woorden van The Cowboy bedoelt voor Diane. In haar droom kan ze verdraaien wat ze wilt.


Daarvoor kan ik voor mezelf nog geen eigen interpretatie aan geven. Ik dacht steeds dat de woorden van de cowboy voor Adam wel degelijk voor hem bedoeld waren, uiteindelijk doet hij wat de cowboy van hem verlangt.
En daarna is het de cowboy die ook Diane laat ontwaken uit haar droom, dat zag ik ook steeds als een soort macht die de cowboy heeft zoals hij bij adam heeft gedaan.

avatar van Naomi Watts
In haar droom is het zeker voor hem bedoelt maar bepaalde dingen die hij zegt is echt bedoelt voor Diane. Maar in de realiteit is er weinig aan te merken op Adam en zou Diane haar gedrag moeten veranderen. Terwijl ik vindt dat er met de persoonlijkheid van Diane helemaal niks mis is, door onmenselijke streken raakt de al onzekere Diane zichzelf kwijt, kan ik haar niet aanraken. Nog nooit zo meegevoeld met een personage.

Gast
geplaatst: vandaag om 07:44 uur

geplaatst: vandaag om 07:44 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.