- Home
- Filmforum
- Film - Video on Demand
- Video on demand - VOD
Video on demand - VOD
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Streamingdiensten vooral populair onder huishoudens met kinderen - Telecompaper
(betaalartikel)
Voor onder meer Disney+, Videoland, Amazon Prime Video en Netflix waren de huishoudens met kinderen afgelopen jaar de belangrijkste groeimotor. De dienst van Amazon blijkt ook relatief vaak gecombineerd te worden met andere diensten. Disney+-kijkers geven vaker dan abonnees van andere diensten aan vooral kindercontent te consumeren.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Hier nog wat extra informatie over dit onderzoek, met de grootste open deur kop die ze kunnen verzinnen:
Meerderheid van Nederlandse gezinnen heeft Netflix-abonnement | NU.nl
Ook schrijft Telecompaper dat het marktaandeel van Amazon Prime Video in het tweede kwartaal van 2021 hard is gegroeid, van 3 procent naar 8 procent.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Nieuwe film van Prime video blijkt een kijkcijferkanon | FilmTotaal filmnieuws
Betreft overigens Amerikaanse gegevens. Worth is hier eerst in de bioscoop verschenen en nog niet op VOD.
1 NETFLIX Kate (2021) 428
2 AMAZON Cinderella (2021) 423
3 DISNEY+ Cruella 386
4 DISNEY+ Luca (2021) 246
5 NETFLIX Worth (2020) 237
bron: https://www.nielsen.com/us/en/top-ten/ (zie 'movies')
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/ondemandupdates.jpg
Vanaf vandaag zijn de VOD-updates weer volledig te volgen!
Er is een centrale On demand menu-optie in het updates-menu gekomen, waar je gecentraliseerd alle VOD-updates kunt volgen.
Een korte toelichting:
De pagina is opgedeeld in twee gedeeltes: VOD topics en VOD pagina berichten
Dit onderscheid bestaat simpelweg omdat (nog) niet alle VOD-diensten in ons VOD-overzicht zijn opgenomen (zoals AppleTV+), daarom zijn er voor die diensten forumtopics. Ook is er zoals jullie weten o.m. een algemeen VOD-forumtopic.
Laatstgenoemd topic zal je als het goed is vanaf nu wat minder gaan gebruiken, omdat je nu direct kunt volgen bij welke VOD-dienst is gereageerd en je dan bij voorkeur beter direct daar kunt reageren.
https://www.moviemeter.nl/images/uploads/ondemandupdates2.png
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Ook hier nog even ter info:
Vanaf vandaag is het op de nieuwe site mogelijk zoekresultaten van een VOD te exporteren. Ga bijvoorbeeld naar Doorzoek het filmaanbod van Netflix Nederland - moviemeter.nl, stel je zoekcriteria in en download vervolgens een csv met titel, jaartal, MM-id, IMDb-id en stemgemiddelde. Handig voor de Excelfreaks onder ons.
Gegevens exporteren (Excel, CSV) - De Site: Algemeen - filmforum - moviemeter.nl
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Streamingdienst Bravia Core exclusief voor eigenaars luxe Sony tv's | Totaal TV
Nederland heeft er een nieuwe streamingdienst bij. Een heel exclusieve, want slechts een select gezelschap krijgt toegang tot Sony Bravia Core.
In het geval van Sony Bravia Core is deze streamingdienst vooralsnog alleen beschikbaar voor consumenten die onlangs een specifiek model Sony televisie hebben gekocht. Wie de in 2021 gemaakte televisies van de modellen A80J, X90J of X95J koopt, krijgt een jaar gratis toegang tot het onbeperkt kijken aanbod van Bravia Core, plus vijf credits voor het kopen van premium films. Bij de duurdere modellen A90J en Z9J is de periode van onbeperkt kijken verdubbeld naar 24 maanden (twee jaar) en worden tien credits geleverd.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Mocht iemand me een tip kunnen geven voor een degelijke stream - mag abonnement zijn of ook losse films - voor de Aziatische markt (Japan/ZK), dan hoor ik het graag!
Ook in een ruim aanbod aan Scandinavische films (bij voorkeur Deens) heb ik wel interesse.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Mocht iemand me een tip kunnen geven voor een degelijke stream - mag abonnement zijn of ook losse films - voor de Aziatische markt (Japan/ZK), dan hoor ik het graag!
Ook in een ruim aanbod aan Scandinavische films (bij voorkeur Deens) heb ik wel interesse.
Goeie vraag!
Dat gaat denk ik hier in de Benelux heel lastig worden. Dan moet je diensten als Cinemember, Lumière (vooral Scandinavische misdaadseries) en MUBI combineren. En of je dan genoeg hebt...?
Aziatische titels tref je op al deze diensten sporadisch aan. En dan met name het bekendere werk van Hirokazu Koreeda, Bong Joon Ho en Ghibli (Netflix) dat je waarschijnlijk al kent en gezien hebt...
Netflix en Cinemember hebben wel wat Scandinavische titels, en ik vermoed Lumière ook wel (naast de krimi's).
Hopelijk komt iemand anders alsnog met een goede aanvulling.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Combineren doe ik inderdaad momenteel. Netflix, Sooner, Lumière en Cinemember. Kore-eda en Studio Ghibli zijn erg toegankelijk zo. Wat klassiekers in de plaatselijke bib (Kurosawa onder meer) en dan wordt het zoals ik vaststelde moeilijker. Idem voor de Deense films.
Op AppleTV+ hier en daar ook nog wel iets verborgen te vinden, maar dat is het zowat.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Iemand trouwens ervaringen met MeJane? Zag ik hier vandaag ergens passeren. Lijkt me een zoveelste mainstream VOD. Vissen die niet te veel allemaal in dezelfde vijver? Wel interessant dat je films apart kan huren (ook vanuit België zo lijkt het).
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Iemand trouwens ervaringen met MeJane?
Geen ervaring mee.
Is geloof ik op MM in de plaats gekomen van MovieMax, ook al zo'n dienst waar je nooit iemand over hoort. Ja in de videotheektijd was dat een topmerk net als Videoland, maar op VOD-gebied is het de V&D onder de VOD-merken...
Kan misschien interessant zijn als ze qua prijsniveau onder Pathé Thuis, iTunes of Google Play gaan zitten, anders denk ik dat ze weinig kans maken. Ik zie prijzen variëren van €3,99 tot €5,99. €5,99 vind ik echt een veel te hoog bedrag. €4,99 zou bij uitzondering het maximum zijn wat ik evt. af en toe aan een exclusieve titel zou spenderen.
Je kunt gift cards kopen, dan behaal je enig voordeel met een filmbundel.
Ze hebben zo te zien wel een brede selectie titels. Enkele categorieën: arthouse, sciencefiction, animatie en horror.
Mijn voorkeur gaat vooralsnog uit naar Pathé Thuis en iTunes. Die hebben handig apps voor mijn AppleTV.
Mocht MeJane eens met 1 euro acties komen, dan wil ik het wel eens uitproberen.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Iemand trouwens ervaringen met MeJane? Zag ik hier vandaag ergens passeren. Lijkt me een zoveelste mainstream VOD. Vissen die niet te veel allemaal in dezelfde vijver? Wel interessant dat je films apart kan huren (ook vanuit België zo lijkt het).
Begin dit jaar voor het eerst gebruik van gemaakt nadat ik een gratis film kreeg als bedankje dat ik al zo lang een account had, iets wat ik volledig vergeten was. Geen idee ook waarom ik ooit een account had aangemaakt. Tijdens het EK ook weer genoeg punten voor een gratis film verzameld door helemaal niks te doen.
Dienst lijkt verder prima te werken, maar zal in mijn ogen wel hard moeten werken aan de zichtbaarheid om een volwaardige plaats in het VOD-landschap te verwerven.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Ik had er nog nooit van gehoord, om eerlijk te zijn.
John Milton
-
- 24221 berichten
- 13386 stemmen
Comcast Has Lost $520 Million On Peacock - slashfilm.com
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Misschien ook niet zo'n pakkende naam. Het klinkt eerder als een naam voor een muziekdienst.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
En weer een nieuwe 'dienst' erbij; STUDIOCANAL PRESENTS exclusief als kanaal op mediaspeler AppleTV:
Vooralsnog alleen UK begrijp ik.
De StudioCanal portefeuille zien wij eigenlijk al via Netflix.
We're launching a new streaming channel exclusively on the Apple TV platform in the UK - STUDIOCANAL PRESENTS. The channel offers subscribers access to a wealth of exceptional film and television from its renowned and world-spanning library. The channel will be available through Apple TV channels on the Apple TV app on iPhone, iPad, Apple TV, iPod touch, Mac, popular smart TVs from Samsung, LG, Sony, VIZIO, TCL, and others, Chromecast with Google TV, Roku and Amazon Fire TV devices, and PlayStation and Xbox consoles.
The channel launches with a plethora of quality titles from home-grown crowd-pleasers and world cinema greats, to acclaimed independent movies and modern and classic horror.
Launch titles include: Legend starring Tom Hardy, The Coen Brothers’ Inside Llewyn Davis, Amazing Grace, digitally restored The Third Man, Apocalypse Now: Final Cut in 4K, timeless classic Whisky Galore, Lynne Ramsay’s thriller You Were Never Really Here and Céline Sciamma’s acclaimed Girlhood. Also available are Nicolas Roeg’s The Man Who Fell To Earth, recent American award-winners Manchester by the Sea and Room, seminal titles Belle de Jour and Breathless and modern British classics Submarine, Four Lions and Alan Partridge: Alpha Papa.
STUDIOCANAL PRESENTS will also offer TV highlights such as Hannibal and, for the first time ever on a streaming channel, acclaimed crime drama Spiral.
Exclusive to Apple TV, customers can sign up for a seven-day free trial and subscribe directly to STUDIOCANAL PRESENTS on the Apple TV app for £4.99 a month.
Subscribers to STUDIOCANAL PRESENTS through Apple TV channels can watch online or enjoy offline downloads of their favourite shows on the Apple TV app. Through Family Sharing, up to six family members can share subscriptions to Apple TV channels using just their Apple ID and password.
With the channel’s catalogue of titles growing each month with new and exclusive content, STUDIOCANAL PRESENTS promises to be an essential destination for anyone who loves great movies and television.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Er is voor België nu een interessante dienst bijgekomen, genaamd Picl. Dit is een in Nederland al langer bekende VOD-dienst opgestart vanuit de filmtheaters, die meedelen in de opbrengst.
Mochten er Aziatische of Scandinavische films in het filmhuis spelen, dan kun je die films meteen al op Picl bekijken.
Het bedrag komt dan wel in de richting van de prijs van een bioscoopticket, maar je hebt de film dan wel exclusief in huis op jouw tv-scherm, én je steunt het betreffende filmtheater.
Het is overigens geen vereiste dat je een theater uit jouw woonplaats selecteert (zo die er is), je kunt eender welk theater uitkiezen.
Ik denk dat het Belgische netwerk zich nog moet uitbreiden. Als het een beetje aanslaat dan zullen andere Belgische theaters zich wellicht rap aansluiten bij Picl.
Net als in Nederland bestaat het aanbod uit titels die net in première zijn gegaan, al een tijdje draaien of net uit de bioscoop zijn verdwenen. Ook in het Belgische model deelt het filmtheater in de opbrengsten van ieder 'filmbezoek'.
Het Belgische aanbod zal iets afwijken wellicht van het Nederlandse, maar om een indruk te krijgen hier het Picl-overzicht op MM:
Film Pegasus (moderator films)
-
- 31148 berichten
- 5448 stemmen
Ik ken Picl niet, maar de site heeft toch een mooi aanbod op het eerst zicht. Mooi!
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Prima tip kappeuter!
Ik kende Picl al vanuit Nederland, maar dacht niet dat we er in België gebruik konden van maken. Dit is een erg zinvolle extra VOD. Zo één per één misschien niet zo goedkoop, maar ideaal als je er eens eentje hebt gemist omdat ik nu ook niet élke week naar Gent trek.
Fisico
-
- 10039 berichten
- 5398 stemmen
Als het een beetje aanslaat, zeg je... Mochten ze er nu wat reclame voor maken... Ik juich dit toe, maar wist tot nu ook niet van het bestaan af. Het is nu niet dat ik wereldvreemd ben als filmliefhebber.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Het zal pas net opgestart zijn. Artikel De Standaard van 6 dagen geleden:
Picl brengt Belgische bioscopen online - De Standaard
En dus springt het Nederlandse bedrijf Picl nu in het gat waar het eigenlijk al vorig jaar in wou duiken. Veel Belgische distributeurs van arthousefilms zijn gericht op de Benelux en werkten toch al met Picl in Nederland. En Picl vond vijf bioscopen bereid: Zed in Leuven en Hasselt, Netwerk Aalst, The Roxy Theatre in Koersel, en vanaf december ook Buda in Kortrijk en Sphinx in Gent. ‘Dat zijn de eerste durvers, maar wellicht sluiten er daar later nog bij aan’, zegt Noortje van de Sande van Picl. ‘Zo ging het in Nederland ook.’ Dat zou alvast de versnippering van het online aanbod tegengaan.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Update over verbetering van de site m.b.t. de VOD-links:
'Kleinere' VOD diensten worden nu ook bij het blokje met links van beschikbaar op VOD getoond ipv enkel bij externe links.
Zie bijv. Een Echte Vermeer (2016)
Dit geldt nu ook voor de rechtenvrije films op YouTube die we gelinkt hebben!
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
Op de toch al drukke markt voor streaming video komen er in 2022 drie aanbieders bij in Nederland. Wat betekent dit voor de markt? Hoe zit het met de verzadiging en met cord cutting? En hoe gaan de diensten de onderlinge concurrentie aan? Drie nieuwkomers staan in de startblokken voor een entree in Nederland in 2022:
• Viaplay van de Zweedse NENT Group.
• HBO Max van WarnerMedia (dat medio 2022 opgaat in Discovery). Op termijn worden HBO Max en Discovery+ samengevoegd.
• SkyShowtime, joint venture van Comcast (dat in Europa Sky bezit en in de VS de streamer Peacock) en ViacomCBS (dat diverse streamers heeft, met name Paramount+ en Showtime).
Montorsi
-
- 9716 berichten
- 2375 stemmen
Ik hoop toch dat deze diensten verstandig zijn en dat een aantal de handen in een gaan slaan, zodat die versplintering eens minder wordt in plaats van alleen maar meer. Je kunt moeilijk van consumenten gaan vragen om 5 of meer vergelijkbare diensten af te nemen, dit gaat allemaal niet werken op deze manier ben ik bang. Per dienst wordt het aanbod steeds beperkter als je ook Showtime nu al met iets eigens ziet starten.
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Misschien is het bedrijfsmodel wel een marktpositie verwerven en dan overgenomen worden.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
'Nederlanders blij met videodiensten, maar ervaren ook keuzestress' | RTL Nieuws
Maar dat grote aanbod zorgt bij veel Nederlanders ook voor keuzestress. Vier op de tien gebruikers (41 procent) haakt wel eens af in de zoektocht om iets te gaan kijken. De meeste gebruikers (80 procent) slagen er in om binnen 20 minuten een film of serie te vinden die zij willen zien. Elf procent van de gebruikers is langer dan 30 minuten aan het zoeken, dat zijn ruim 1 miljoen Nederlanders.
kappeuter (crew films)
-
- 74672 berichten
- 5981 stemmen
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Pijnlijk voor Netflix. Goed voor Disney.