- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Russische film
De Russische film
Mochizuki Rokuro
-
- 18921 berichten
- 15400 stemmen
Hè hè daar is-ie: Ruskino 1913-2013: volledig programma | EYE, het nieuwe filmmuseum - eyefilm.nl
Met een retrospectief van Aleksej Balabanov. Het is helaas geen mega-programma geworden, maar er staan wel leuke dingen tussen. Er ligt naast Balabanov een zwaartepunt op de vroege periode (tot en met medio Jaren 30), maar er blijft ook veel buiten beeld.
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
20 november 19.00 Dagen van duisternis - Aleksandr Sokoerov (1988)
Wat Balabanov in december lijkt me ook niet verkeerd.
Mochizuki Rokuro
-
- 18921 berichten
- 15400 stemmen
Wel iets om ook een keer op het grote doek te ervaren Heb ik al twee keer gedaan. Uniek.
eRCee
-
- 13380 berichten
- 1936 stemmen
20 november 19.00 Dagen van duisternis - Aleksandr Sokoerov (1988)
In Groningen komt hij ook, 6 oktober in Images.
Denk dat ik Sokurov nog maar eens een kans geef.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Helaas een aantal gemist van het programma. Ik baal er vooral van dat ik a Life for a Life (Bauer) gemist heb. Justice D'abord van Protazanov ga ik proberen te zien, maar dat wordt wel heel Nederland door reizen die dag.
Hij moet nog toegevoegd worden op de site, maar op IMDB staat nauwelijks informatie.
Het is overigens een Franse film van Russische vluchtelingen (Protazanov en Mozzhukhin) na de revolutie.
Mochizuki Rokuro
-
- 18921 berichten
- 15400 stemmen
Ik weet niet of dit helemaal het juiste topic is, maar toch even de loftrompet steken over het Russische film-label RUSCICO. Van de week weer drie Russische films op DVD binnengekregen namelijk.
RUSCICO staat voor Russian Cinema Council: www.ruscico.com. Er zijn ontzettend veel Russiche films via hun label op DVD uitgebracht en het mooiste is: veel hiervan hebben Nederlandse subs (!) of op zijn minst toch wel Engelse of Duitse. Ook al is de hoes helemaal in het cyrillisch, er staat toch wel vaak 'голландский' tussen de subs, dus Nederlands...
Er is zowel een hele serie klassiekers, dooiwave, cultfilms, recente films (zowel arthouse als meer MOR en komedies en actiefilms), en vooral ook sprookjesfilms (skazka) etc - die laatste verdienen nog wel eens ooit een eigen topic hier btw. Voor een indruk hiervan: Amazon.com: Russian Fairy Tales.
De kwaliteit is over het algemeen prima, soms een beetje rafelig (vooral kleurinstabiel) en letterboxed, maar over het algemeen prima OAR en helder beeld. Dus weinig te klagen. De prijs en verkrijgbaarheid valt dan weer niet altijd mee. De meeste DVD's zijn toch wel rond de 20 euro, maar soms heb je geluk met een beetje zoeken op eBay of viaAmazon (andere sellers. Moskwood biedt een importservice aan, maar dan betaal je vaak de hoofdprijs: b/ IMPORT SERVICE : Moskwood Media, ...voor liefhebbers, door liefhebbers (reken op 30 euro).
Ik krijg overigens de indruk dat de titels OOP zijn er alleen nog voorraden worden verkocht en de lijst van titels niet meer groeit. Dus helaas. Iemand andere info of een andere indruk??? Op het Ruscico label zijn overigens ook Russische versies van niet-Russische films uitgebracht. En zoals altijd met Russen: (goedkope) kopieën en namaak bestaan ook hier.
Mochizuki Rokuro
-
- 18921 berichten
- 15400 stemmen
De Sovjets en Russen spelen in een korte periode een belangrijke rol bij de Oscars. Driemaal won een ‘Russische’ film de Oscar voor beste niet-Engelstalige film binnen 12 jaar. Eenmaal was het overigens Akira Kurosawa die dat voor de Sovjet Unie deed: in 1975 met Dersu Uzala (1975) . In 1968 won Voyna i Mir (1967) (Oorlog en Vrede – zaterdag in EYE/NFM in Amsterdam te zien!) en in 1980 Moskva Slezam Ne Verit (1980) (Moskou Gelooft Niet in Tranen).
Vreemd genoeg zaten er in tussen die 12 jaar van de 3x winst ook nog eens vier nominaties voor de Sovjets. Maar het vreemde eraan is dat het voor mij gaat om onbekende regisseursnamen als Stanislav Rostotsky en Igor Talankin . En ook films die ik niet op lijstjes tegenkom: Bratya Karamazovy (1969), Chaikovskiy (1969), A Zori Zdes Tikhie (1972) en Belyy Bim - Chyornoe Ukho (1977). Hoewel, nu ik het zo nakijk zijn die toch wel te vinden geloof ik – maar ze doen niet direct een belletje rinkelen. Meer het type Russische film waarbij ik me kan voorstellen dat ze de Academy ermee plezieren (en mij minder).
Daarna blijft Rusland redelijk constant voor op de nominatie lijstjes van de Academy: Chastnaya Zhizn (1982) (dit is wat obscuurder werk zo te zien) en Voenno-polevoy Roman (1983) . Ook al onbekend hier en ook hier weer een volslagen onbekende naam.
Nadat de Sovjet Unie uiteen viel is de Russische nog wel in beeld geweest. Met name Mikhalkov is geliefd (3x): Urga (1991), Utomlyonnye Solntsem (1994) (winst) en 12 (2007) . Ook deze schopten het nog tot een nominatie: Kavkazskiy Plennik (1996) en Vor (1997) . Wat mij vooral opvalt bij al deze namen is dat op Mikhalkov na het niet de grote Russen zijn, daarvoor moeten we toch op zoek bij andere festivals denk ik. Georgië scoorde overigens nog eens met een komedie: Shekvarebuli Kulinaris Ataserti Retsepti (1996)
McSavah
-
- 9960 berichten
- 5268 stemmen
Zomaar een lijstje, mijn top-5 (al dan niet losse) broeders Strugatsky verfilmingen:
1. 5.0* - Dni Zatmeniya (1988)
2. 5.0* - Stalker (1979)
3. 4.0* - Trudno Byt Bogom (2013)
4. 3.5* - 'Hukkunud Alpinisti' Hotell (1979)
5. 3.5* - Gadkie Lebedi (2006)
Meer heb ik er volgens mij ook niet gezien Wel een cool rijtje.
Sol1
-
- 571 berichten
- 261 stemmen
Puur voor vergelijkingsdoeleinden en om te zien over welke getallen het gaat. Qua bezoekersaantallen in de USSR/Rusland, zou het volgende per begin 2014 juist moeten zijn.
De mij onbekende muzikale komedie “Carnavalsnacht” (Карнавальная ночь) uit 1956 heeft uiteindelijk 49 miljoen bezoekers getrokken.
De min of meer ook in het westen bekende film “White Sun of the Desert” (Белое Солнце Пустыни), zie ook hier op deze site, uit 1970 reikt tot 50 miljoen bezoekers of kijkers. De huidige score hier is 3,30.
“Ivan Vasilyevich changes profession” (Иван Васильевич меняет профессию, Ivan Vasilyevich menyayet professiyu, zie ook deze site) uit 1973 komt tot 60 miljoen bezoekers of kijkers. Dit is een komedie/science fiction film, soms ook genoemd “Ivan Vasilyevich: Back to the Future” door het karakter van de film. Wat voor de één humor is, is dat voor de ander absoluut niet. Deze film lijkt in het westen onder andere door onbekendheid met Rusland, dus gebrek aan referentiemateriaal, slecht te scoren. De huidige score hier op deze site is echter een redelijk goede 3,50.
Daarna volgt puur voor de statistieken een overstap naar een Russische politieserie uit 1979 met 80 miljoen kijkers (“Verander nooit de ontmoetingsplaats”, vrij vertaald). Daarin speelt de voor Rusland bekende acteur, zanger en dichter Vladimir Vysotski (Владимир Семёнович Высоцкий, 1938-1980) mee.
“Broer” (Брат, Brat uit 1997) van de regisseur Aleksey Balabanov zou uiteindelijk meer kijkers moeten hebben gevonden, maar daar tref ik verder geen cijfers van aan. Er is sprake van een klein bioscooppubliek, maar miljoenen verkochte filmdragers (VHS; DVD). Dat is daardoor even dubieus. De beoordeling volgens Moviemeter is hier op dit moment 3,17.
Citaat ter afsluiting van Lenin: “van alle kunsten, is de cinema het meest belangrijk voor ons”.
Sol1
-
- 571 berichten
- 261 stemmen
Van het recente festival van de Russische film in Honfleur, zijn een aantal willekeurige films getipt.
Ik zal kijken of ik de filmposters bij deze films los kan uploaden bij de "toevoegingen" op deze site, om de grootte van deze posting hier te beperken (voor zover deze films nog niet zijn toegevoegd).
1. Van de nieuwe, jonge regisseuse Darya Poltoratskaya: Побег из Москвабада "vaarwel Moskwabad". Een film over illegale migratie en de invloed daarvan op de eigen tradities. Migratie, omdat gesproken wordt over eigen Russische bevolkingsgroepen uit andere regio's, die naar de stad trekken.
2. Van Viktor Dement: Находка "Nakhodka". De enige officiële vertegenwoordiger van de staat, probeert zijn eigen ideeën over normen en waarden op te leggen aan de inwoners van een stadje in een geïsoleerd deel van het Russische noorden. Hij komt daardoor buiten de gemeenschap te staan.
3. Van Bakour Bakouradzé: "broer Deyan". Gebaseerd op het verhaal van Ratko Mladic. Een drama over een tiran, die eerst alles kon doen en laten wat hij wilde, maar nu - oud geworden - bang is voor wraak.
4. Van Alexander Kott: “Insight”, een volledig Engelse naam maar op zijn Russisch gespeld voor de Russische cinema. Een film over de positie van gehandicapten in de maatschappij, wat als thema niet gebruikelijk lijkt voor deze cinema.
5. Van Alexeï Prochkine: "Orleans". Met de duivel als feitelijke rechter in een stad vol oneerlijke mensen.
Fortune
-
- 4129 berichten
- 2599 stemmen
Citaat ter afsluiting van Lenin: “van alle kunsten, is de cinema het meest belangrijk voor ons”.
Voor propagandadoeleinden zeker? Niet dat Rusland niet goed scoort met film maar qua literatuur staat ze toch echt wel op 1!
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Er was blijkbaar nog geen toplijsten forum voor Russische films. Bij deze alsnog aangemaakt.
Enkele berichten verplaatst naar Film > Toplijsten en favorieten > Beste Russische films (/top 10)
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Dylda (2019) - vanaf 20 februari 2020 in de bioscoop
John Milton
-
- 22396 berichten
- 12108 stemmen
Ik kick dit topic maar weer even. Het was vanavond of Beanpole of Aritmiya (2017), en het werd de laatste.
Een film die meer stemmen verdiend, wat mij betreft. Al wil ik Beanpole ook nog zien
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Once in Trubchevsk (2019) - vanaf 8 juli in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Petrovy v Grippe (2021) - vanaf 9 december in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Razzhimaya Kulaki (2021) - vanaf 14 april in de bioscoop
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Ik meldde het ook al in het topic Klassiekers in de bioscopen, maar aangezien er een mooie trailer is verschenen post ik het hier ook even:
Russische Dooi - Sovjet New Wave (1957 – 1968) van 2 t/m 22 december 2021 in Eye
Nieuwe digitale restauraties van Als de Kraanvogels Overvliegen en De Brief Die Nooit Verzonden Werd (Michail Kalatozov, 1960) zijn vanaf 2 december te zien in Eye en in de filmtheaters.
skinny_tie
-
- 1227 berichten
- 3648 stemmen
Russische bioscoopbezoeker ziet alleen nog patriottische B-films of illegale westerse kopieën - NRC
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Betreffende film staat nu ook op MM: Cheburashka (Film, 2023)
kappeuter (crew films)
-
- 74069 berichten
- 5900 stemmen
Zhena Chaikovskogo (Film, 2022) - vanaf 11 mei in de bioscoop
John Milton
-
- 22396 berichten
- 12108 stemmen
Vanmorgen met Brat (1997) precies de helft gezien van de lijst Russian Guild of Film Critics's Best Russian Films.
Mijn eerste Balabanov, en die smaakt zeker naar meer. Vrolijke kost is het niet, maar dat hoeft ook niet altijd.
Ik zal de komende 3 maanden voor de Empire lijst Russia's 100 Best Russian Films nog wat meer Russisch werk ontdekken, waaronder nog een Balabanov, het controversiële Gruz 200 (2007), maar verder vooral films uit de jaren '50, '60, '70 en '80.
Fisico (moderator films)
-
- 9534 berichten
- 5190 stemmen
Ik zag enkel Morfiy (Film, 2008) van Balabanov, maar ik herinner me nog dat ik toen onder de indruk was van de grauwheid en mistroostigheid. Prima geschoten ook.