- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- Waargebeurde verhalen
Waargebeurde verhalen
powah
-
- 11 berichten
- 31 stemmen
Goededag dames en heren,
Nou ik ben opzoek naar films met het genre drama en die waar gebeurd zijn. Wat ik eigenlijk een beetje zoek is dat een underdog het maakt. Zoals bv Invincible ( pracht film ) of We Are Marshall. Die 2 films zijn toevallig over American Football maar dat hoeft natuurlijk niet. Naar films zoals Pursuit of Happyness ben ik ook opzoek.
Ik vind over zo'n soort films erg weinig maar dat komt ook omdat ik waargebeurde verhalen zoek of in ieder geval gebaseerd op een waargebeurd verhaal. Die aangedikte always-happy ending films kennen we ondertussen wel.
Als iemand er hier een aantal van weet hoor ik het graag.
Mvg,
Tom
gentenaar
-
- 162 berichten
- 172 stemmen
- Somewhere in April
- Mockingbird don't sing
- Four extraordinary women
- Breach
- Remember the titans
REDBULLETJE
-
- 42 berichten
- 5 stemmen
Lake mungo. Over een meisje die haar dood zag aankomen
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
In Film > Algemeen > 'Based on a true story':
Ik vraag me wel eens af in hoeverre een waargebeurd verhaal overeenkomt met de werkelijkheid. Hoeft alleen de grote lijn aangehouden worden en mag er veel worden afgeweken? Wanneer mag je als regisseur echt zeggen: 'based on a true story'?
kappeuter (crew films)
-
- 74020 berichten
- 5896 stemmen
Waargebeurd moet je vaak met een korreltje of een hele dikke korrel zout nemen.
Volgens mij zijn daar geen regels voor, je mag dat altijd zeggen. De Coen broers zetten het puur voor de grap voor Fargo...
Dk2008
-
- 10581 berichten
- 740 stemmen
Ik vraag me wel eens af in hoeverre een waargebeurd verhaal overeenkomt met de werkelijkheid. Hoeft alleen de grote lijn aangehouden worden en mag er veel worden afgeweken?
Het basisgegeven is vaak waargebeurd en eromheen wordt er vanaf geweken. Ik heb nog nooit een film gezien die geheel correct was, altijd lees ik wel iets van "maar in werkelijkheid..." Vind ik helemaal niet erg dat er van wordt afgeweken, anders krijg je een zoutloze film.
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Dus eigenlijk kun je dan vrijwel altijd spreken van een waargebeurd verhaal en heeft het nog maar weinig betekenis. Voorbeeld: vriend en vriendin verhuizen naar Texas en krijgen twee kinderen.
Jesper187
-
- 6434 berichten
- 2462 stemmen
Er staat niet voor niets 'gebaseerd op' voor, er wordt dus ook niet gesteld dat het waarheidsgetrouw zou zijn. Regisseurs enzo, willen ook geen beperkingen, maar willen juist vrij zijn in hun keuzes, daarom wordt er sowieso ook vaak afgeweken van de boeken die ze verfilmen. Een film wordt ook niet beter, puur en alleen van het feit dat het op een waargebeurd verhaal gebaseerd is. Het kan hooguit alleen wat schokkender worden voor de kijker, wanneer die realiseert dat het werkelijk gebeurd is, zoals bij films als In Cold Blood.
kappeuter (crew films)
-
- 74020 berichten
- 5896 stemmen
Het kan hooguit alleen wat schokkender worden voor de kijker, wanneer die realiseert dat het werkelijk gebeurd is, zoals bij films als In Cold Blood.
Wat ook 'werkelijkheid' is:
De ogen op die poster zijn van de echte moordenaars (niet van de acteurs).
John Lee Hooker
-
- 14934 berichten
- 1625 stemmen
Er staat niet voor niets 'gebaseerd op' voor, er wordt dus ook niet gesteld dat het waarheidsgetrouw zou zijn.
Precies, daarom vind ik het maar onzin dat het zo vaak vermeld wordt. De film In Cold Blood zal vast recht hebben op deze benoeming maar volgens mij wordt er over het algemeen een beetje misbruik van gemaakt. Puur om het publiek aan te trekken...
Minotaures
-
- 7808 berichten
- 2441 stemmen
Films richting het geloof in God; The Rite en The Exorcism of Emily Rose. Prima horrorfilms en de feit dat ze ''waargebeurd'' zijn brengt een angstig sfeer rondom de film.
kappeuter (crew films)
-
- 74020 berichten
- 5896 stemmen
Bericht verplaatst naar Film > Algemeen > Ik zoek... een filmtitel
BBarbie
-
- 12893 berichten
- 7675 stemmen
Badlands (1973)
Daens (1992)
Rosewood (1997)
Enemy at the Gates (2001)
Joyeux Noël (2005)
Sophie Scholl - die Letzten Tage (2005)
Nesfarsit (2007)
The Blind Side (2009)
Des Hommes et des Dieux (2010)
Achtste-Groepers Huilen Niet (2012)
Eden (2012)
alexspyforever
-
- 21228 berichten
- 2328 stemmen
Een mooie die ik onlangs nog heb gezien (via youtube weliswaar) is:
Gracie's Choice over een tienermeisje dat het hoederecht over haar stiefbroertjes wil omdat haar moeder het niet doet wegens losbandigheid.
The Sound of Music is ook op een waargebeurd verhaal gebaseerd al is het natuurlijk sterk geromantiseerd en veel bijgezet dat nooit is gebeurd.
En ja nog niet gezien maar de film over F1-rijders Lauda en Hunt die momenteel in de bios speelt, "Rush". Het gaat over het kampioenschap in 1976.
arno74
-
- 8700 berichten
- 3342 stemmen
Mar Adentro (2004) Euthanasie
Las 13 Rosas (2007) Spaanse burgeroorlog
Een top 30 waargebeurde verhalen is te vinden op Filmaffinity - Top 30 Based...
En een complete lijst films gebaseerd op waargebeurde verhalen is te vinden op Filmaffinity - Based on a t...