MENU

The Blind Side (2009)

3,68

geregisseerd door John Lee Hancock
met Sandra Bullock, Quinton Aaron en Tim McGraw

De film vertelt het waargebeurde verhaal van Michael Oher (Quinton Aaron), een jonge, dakloze Afro-Amerikaanse jongen. Michael wordt op een avond opgemerkt door Leigh Anne Tuohy (Sandra Bullock) en omdat hij geen slaapplaats heeft biedt Leigh Anne hem onderdak aan. Dit zet een serie gebeurtenissen in gang die het leven van zowel Michael als die van de familie Tuohy voorgoed zal veranderen...

geplaatst op 1 maart 2013, 0:19 uur, permalink
TheBunk schreef:
Uiteindelijk blijkt dat het 'indrukwekkende waargebeurde verhaal' ook totaal niet te kloppen.

En waar haal jij die "wijsheid" vandaan?

geplaatst op 2 maart 2013, 11:24 uur, permalink
BBarbie schreef:
TheBunk schreef:

En waar haal jij die "wijsheid" vandaan?

Ten eerste, Michael oher zelf was niet tevreden over de film
I felt like it portrayed me as dumb instead of as a kid who had never had consistent academic instruction and ended up thriving once he got it. Quinton Aaron did a great job acting the part, but I could not figure out why the director chose to show me as someone who had to be taught the game of football. Whether it was S.J. moving around ketchup bottles or Leigh Anne explaining to me what blocking is about, I watched those scenes thinking, 'No, that's not me at all! I've been studying really studying the game since I was a kid!' That was my main hang-up with the film.

Ten tweede, de familie uit de film nam de jongen op in de familie omdat hij gewoon een veelbelovend talent was. Niet omdat hij zo zielig was.

geplaatst op 2 maart 2013, 13:25 uur, permalink
De kritiek van Michael Oher betreft enkel het feit dat in de film de indruk gewekt wordt dat men hem de grondbeginselen van American football nog moest brengen. Dat heb ik in mijn reactie van 16 oktober 2012 (zie hierboven) ook al aangegeven.
De rest van het verhaal is -ook volgens Michael Oher ! - gebaseerd op waargebeurde feiten.

Jouw opmerking
TheBunk schreef:

slaat dus helemaal nergens op.

Het is bovendien gevaarlijk je uit te spreken over de mogelijke motieven van mensen, die je helemaal niet kent. En het gebruik van termen als "botoxbotch" (je zult wel "botoxbitch" bedoelen) draagt ook al niet bij aan de geloofwaardigheid van jouw bijdrage.
Dat je de film helemaal niks vindt, is wat mij betreft prima. Smaken verschillen nu eenmaal. Maar als je jouw mening wilt onderbouwen, verzin er dan geen argumenten bij die kant noch wal raken.

geplaatst op 2 maart 2013, 13:53 uur, permalink
De film is gebaseerd op waargebeurde feiten. Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is. Wel is het overgedramatiseerd en wekt de film de indruk dat Michael Oher zonder zijn 'redders' nu ergens crack stond te verkopen. Oher had een zeer lastig leven en veel meegemaakt, maar stond bovenaan de scoutinglijstjes van alle grote colleges.

Het is nog gevaarlijker om klakkeloos aan te nemen dat deze mensen dit gedaan hebben omdat het zulke goede Christelijke modelburgers zijn. En ook naef. Deze film is een hele lange aflevering van Dr. Phil.

TheBunk schreef:

Misschien kan ik het woordje 'totaal' weghalen, buiten dat blijven mijn argumenten om dit als een slechte film te zien aardig overeind.

Waarom vind jij dit trouwens een goede film? (Want smaken verschillen inderdaad)

geplaatst op 2 maart 2013, 14:13 uur, permalink
TheBunk schreef:

Ik neem niks klakkeloos aan, maar het doet me gewoon goed dat er nog zulke mensen zijn. Maar ja, ik dateer dan ook van ver voor het moment dat het egocentrisme alom hoogtij ging vieren. En of die mensen nou christelijk zijn en/of modelburgers, dat zegt mij allemaal niks. Bovendien, ik treed niet in de motieven van anderen, tenzij ze mij die zelf vertellen.

Op 14 november 2011 schreef ik:
BBarbie schreef:

Meest verbazingwekkend vind ik nog dat dit verhaal, dat eigenlijk te mooi is om waar te zijn, gebaseerd is op waargebeurde feiten. Dat er nog zulke mensen zijn geeft je een extra goed gevoel.
Dat goede gevoel krijg je trouwens toch al door de film: een feel-good movie bij uitstek. Mooi ook het scherpe contrast in de rollen tussen enerzijds de extroverte Sandra Bullock (haar beste rol ooit) en de ingetogen Quinton Aaron anderzijds.
Heel mooi. Van mij mogen er meer van dit soort waargebeurde verhalen verfilmd worden.

Wat mij betreft: einde gedachtenwisseling.

avatar van marissaheinrich
geplaatst op 21 juni 2013, 1:10 uur, permalink
Indrukwekkende film, vooral omdat het allemaal waargebeurd is maakt het voor mij extra mooi.
Wat is Sandra Bullock toch een fantastische actrice, en uiteraard de jongen die Michael speelt... geweldig! Ik heb wel vaak een traantje (..... VEEL....) moeten laten, maar het is toch ook weer zo'n feelgood film. Geweldig, aanrader!

avatar van TimZor
geplaatst op 5 juli 2013, 8:54 uur, permalink
Had er weinig van verwacht maar toch maar eens gekeken vooral vanwegen dat Sandra er in mee speelt. En ik was blij verrast met dit mooie drama. Vandaar ook een dikke voldoende.

avatar van Joy4ever
geplaatst op 7 juli 2013, 8:43 uur, permalink
Mooie film met een Bullock in topvorm. Ik moet wel zeggen dat ik het eerste deel van de film het sterkst vond. Toen was ik echt zwaar onder de indruk. Dat ebde wat weg tegen het eind. De film had voor mij ook wat langer mogen duren, het slot was enigszins te abrupt voor mij.

avatar van mikey
geplaatst op 2 maart 2014, 22:49 uur, permalink
Geen idee wat het achtergrond was van dit maar, toch weer een verheerlijking van de american. Veel sentiment, sportheroiek en het constante gevoel dat de feiten lichtelijk zijn overdreven (bijv de motivatie van ma-am).

avatar van arno74
geplaatst op 13 maart 2014, 1:17 uur, permalink
Wie is het niet overkomen, je rijdt ergens rond in Amerika en moet plots vol op de rem, omdat je voorligger (een republikeins gezin) in het donker stopt om een grote zwart getinte jongen mee naar hun huis te nemen, alsof het een hulpeloze pup is.

Wat is het toch een fijn gevoel, als je ziet dat er rijke blanke republikeinen bestaan die zich over domme simpele negers uit de ghetto's ontfermen en hen een mooie toekomst bieden. Want zonder de blanken zijn ze kansloos, deze jongen heeft het geluk dat hij door hen is opgepikt en zo aan een afschuwelijke toekomst (zelfs een zekere dood!) is ontsnapt. Het lukt hem om dankzij de extra moeite van blanken met krappe voldoendes te slagen, meer dan spierkracht zit natuurlijk niet in zo'n jongen. Het is een hele prestatie voor dit blanke gezin dat hij nipt slaagt. En zo is het ook, want dit is een waargebeurd verhaal. Waar zouden we zijn zonder al die goedaardige christelijke Amerikaanse republikeinen? Zie hoe lief ze met die zielige donker gekleurde mensen omgaan. Oscarwaardig.

En in Nederland zitten we te discussieren over Zwarte Piet...

Mag ik een teiltje?

Het is alweer een halve eeuw geleden dat films zwarte mensen met zoveel vooroordelen portreteerden, alleen de dikke rode lippen ontbreken hier.

Gelukkig maar dat we het "waargebeurde" ook bij deze film met een korreltje zout kunnen nemen... Ik had de hele tijd het gevoel dat deze film zichzelf niet serieus neemt. Ik mag ook echt hopen dat dit zo is, al vrees ik dat het allemaal wel serieus bedoeld is.

En zo roept deze film onbewuste reacties bij de kijkers op over hoe "aandoenlijk" de zwarte jongen.is, of andere commentaren dat hij het gezin best meer dankbaar had mogen zijn.

Kortom, een mooie, maar racistisch getinte film barstensvol vooroordelen die ook eens republikeinen als engeltjes weergeeft.

avatar van Brabants
geplaatst op 3 april 2014, 1:40 uur, permalink
Deze film vertelt het verhaal over een blanke rijkeluis vrouw die buiten haar luxueuze leventje om uit rechtvaardigheidsmotief zich weet te ontfermen over een minder bedeelde getinte jongen. Dat de film op feiten gebaseerd is, wil hierin niet zeggen dat het allemaal waargebeurd is. Althans in de VS zullen ze er van gesmuld hebben, maar in andere landen zullen kijkers het met behoorlijk wat korrels zout hebben genomen. Ondanks dat het allemaal wat minder sappig had gemogen, biedt deze film met goed acteerwerk toch een bijzonder verhaal en is het geen onaardig geheel.

avatar van LPereboom
geplaatst op 17 april 2014, 18:18 uur, permalink
heel sterke film, met daarin een super Sandra Bullock, schitterend in deze rol vind ik! een heel aangrijpende film die toch waargebeurd is! deze film nu al 2 keer zien en moet zeggen hij blijft me nemen met de keel, mooie film!

avatar van soom
geplaatst op 6 juni 2014, 23:56 uur, permalink
Mooi. En wat, waargebeurd? Typisch Amerikaans om daar van te genieten. Sandra weet haar zwakke kanten goed te maskeren en is om die reden prettig en leuk. Het geeft een extra randje dat het waargebeurd is. In mijn - helaas verwijderd toen ik zat te stoeien met bericht bewerken op mijn smartphone- bericht bij Intouchables gaf ik al aan dat het feit dst het waargebeurd is, echt iets extra's geeft. Tel daar bij lekker acteerwerk dat overtuigt en dit is gewoon een heel goeie drama film. Prettig en mooi, weet mee te slepen.