MENU

Achtste-groepers Huilen Niet (2012)

Alternatieve titels: Cool Kids Don't Cry, Achtste Groepers Huilen Niet

3,70

Nederland
Familie / Drama

geregisseerd door Dennis Bots
met Hanna Obbeek, Nils Verkooijen en Johanna ter Steege

'Achtste Groepers Huilen Niet' vertelt het verhaal van de levenslustige Akkie (Hanna Obbeek) die wild is van voetbal, ook al vindt klasgenoot Joep dat voetballen geen meidensport is. Akkie laat zich niet op haar kop zitten en met humor gaat ze tegen zijn pesterijen in. Wanneer ze leukemie krijgt, behoudt Akkie haar optimisme en energie. De hele klas van juf Ina leeft met haar mee en zelfs vanuit het ziekenhuis blijft Akkie zich met het schoolvoetbaltoernooi bemoeien. Als ze zo achteruit gaat dat ze onmogelijk aan het toernooi mee kan doen, bedenkt de stoere Joep een heel bijzonder plan.

geplaatst op 4 april 2013, 0:26 uur, permalink
Nadat ik vijf minuten nodig had om aan het acteerniveau te wennen,
pakte de film mij en liet mij daarna ook niet meer los.
Een verhaal wat helaas dagelijkse realiteit is voor veel mensen,
en die eigenlijk te weinig wordt verteld.
Best bijzonder eigenlijk dat in een 'vrij' land als Nederland,
waar alles maar open en bloot op televisie moet,
dat een onderwerp als dit nog steeds taboedoorbrekend moet zijn.
Maar prachtig in beeld gebracht, de film had geen slimme Amerikaanse truucjes
nodig om tranen te trekken. De bittere realiteit laten al snel de tranen rollen...
*4.0

avatar van Askikker
geplaatst op 26 april 2013, 23:10 uur, permalink
Absoluut geen kinderfilm.
Al doet de titel je anders vermoeden, en dat was ook de reden waarom ik deze film eigenlijk niet wilde zien. (komt in de film overigens helemaal goed met die titel)

Eerlijk en oprecht drama, waar een traantje hier of daar niet tegen te houden is.
Dat de Nederlandse film de laatste jaren op hoog niveau bezig is wist ik al. Voor mij komen de laatste jaren (onverwacht) de beste films uit Nederland en Belgie.

Vooral Loek Peters als dokter Snor was geweldig. Hij speelde ook de vader in Kauwboy. Deze man moet veel meer (serieuze) rollen krijgen!

Jammer van die afschuwelijke song aan het einde; dat was wel weer ouderwets Nederland op zn smalst.

avatar van Ste*
geplaatst op 5 juli 2013, 18:21 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Lichtelijk overschat hier op Moviemeter, wat mij betreft. Het is een vrij aardige kinderfilm, maar de lading aan 4'en en 4,5'en lijken me wat overdreven. Het heeft me vrijwel niet geraakt, terwijl ik normaal gesproken toch een makkelijke jankerd ben. Daarvoor is het toch wat te luchtig gehouden allemaal, zeker het einde met Akkies sterven had, ook al is het dan voor kinderen, best wat heftiger mogen zijn. Ik heb destijds het boek ook gelezen, en weet dat het door Akkies persoonlijkheid inderdaad vaak een luchtige bedoening is, maar zo treffend en aangrijpend als in het boek haar ziekte en uiteindelijke dood wordt beschreven, daar komt de film niet bij in de buurt.

Moet wel zeggen dat er een aantal leuke rollen inzitten die het nog wel de moeite waard maken. Dokter Snor is een leuke vent, die zwarte verpleegster speelt haar rol leuk en naturel, Eva van der Gucht - die ik normaal niet zo kan hebben - doet het best leuk als juffrouw, en Joep was gek genoeg misschien wel mijn favoriet. Hoewel hij met zijn baard in de keel wat oud aandoet voor iemand uit groep 8, vond ik zijn karakter erg leuk. Lekker kwaad en tegendraads, maar later slaat dat om en wordt het een leuk joch. Heb me wel geŽrgerd aan dat kleine stotterventje, mijn god zeg.

Akkie zelf doet het heel aardig, maar ook zij werkte me af en toe op de zenuwen met haar gedrag.

Maar goed, voor kinderen is dit een heel prima film. Zelf word ik denk ik wat te oud voor al dat geschoolvoetbal van bijdehante koters. Ben het dus ook totaal niet eens met de opmerking van Askikker hier boven mij.

avatar van Pelagatti
geplaatst op 5 juli 2013, 23:06 uur, permalink
Na het kijken van de wat teleurstellende Mees Kees meteen ook deze "kinderfilm" maar gaan kijken. En ik moet zeggen wat een contrast! Uiteraard totaal verschillende onderwerpen, maar het gaat me vooral om de acteerprestaties en professionaliteit van de film zelf.

In tegenstelling tot Mees Kees zit Achtste-groepers huilen niet erg goed in elkaar en de film is van een hoog niveau voor Nederlandse begrippen. Deze film wist mij te raken en er zitten een aantal mooie (sympathieke) personages in. Ik leefde hierdoor intens mee met de kinderen.

Echt een mooie, onderhoudende dramafilm (niet alleen een kinderfilm!). Mooi camerawerk, muziek en acteerprestaties!

avatar van Pelagatti
geplaatst op 5 juli 2013, 23:09 uur, permalink
Askikker schreef:

Inderdaad echt een leuke acteur is dat
In de serie Penoza is hij ook al zo vermakelijk als boef Berry

avatar van cantforgetyou
geplaatst op 11 augustus 2013, 11:07 uur, permalink
Goede kinderfilm met zwaar onderwerp. Soms wat 'over acting', maar dat stoorde niet. Mooi drama.

geplaatst op 15 augustus 2013, 16:24 uur, permalink
Had deze film al heel lang liggen en bij gebrek aan 'beter' toch maar eens gaan kijken. Ik had verwacht een nogal kinderlijke film te zien te krijgen, maar dat viel alles mee! Wat is dit een mooie film! Een absolute aanrader!

avatar van FILM!BOY!
geplaatst op 19 oktober 2013, 14:25 uur, permalink
Ik heb het boek drie keer gelezen en uiteindelijk na verl uitstellen de film gekeken. Wat is dit een prachte film. Zonder dat dokter Snor ook maar een woord zei, was het voor Akkie al duidelijk dat het voor haar voorbij was. Een bijzonder ontroerend moment waarbij je een traantje wegvinkt. Haar overlijden is ook zeer ontroerend gemaakt. Zo kan ik nog wel een uur doorgaan met alle goede, mooie en ontroerend punten uit deze mooie film. 4,0

geplaatst op 20 oktober 2013, 13:51 uur, permalink
FILM!BOY! schreef:
mooie film. 4,0

Heb je ondertussen je stem verlaagd of heb je per ongeluk 3 sterren gegeven?

avatar van FILM!BOY!
geplaatst op 21 oktober 2013, 13:16 uur, permalink
jippie2010 schreef:

Heb je ondertussen je stem verlaagd of heb je per ongeluk 3 sterren gegeven?

Per ongeluk drie sterren gegeven. Heb het al veranderd naar 4,0

geplaatst op 21 oktober 2013, 14:07 uur, permalink
FILM!BOY! schreef:

Per ongeluk drie sterren gegeven. Heb het al veranderd naar 4,0

avatar van pablo7727
geplaatst op 27 oktober 2013, 18:20 uur, permalink
wauw wat een film. Alles klopte en het greep me naar mn strot

avatar van JohnWilliams
geplaatst op 27 oktober 2013, 23:56 uur, permalink
Pelagatti schreef:
Na het kijken van de wat teleurstellende Mees Kees

Mees Kees is ook een heel ander genre, dat moet je sowieso al niet serieus nemen!

Dit daarintegen is een waargebeurd verhaal wat je dankzij de mooie beelden echt naar de strot grijpt.

avatar van De Knip
geplaatst op 22 december 2013, 12:08 uur, permalink
Ik kan me niet heugen dat ik een pakkender 'jeugdfilm' heb gezien dan deze. Een traantje (en meer) weggepinkt:

****1/2

geplaatst op 15 januari 2014, 11:44 uur, permalink
Dit is nou een film die je bij blijft! Hulde voor Akkie en Joep!!

avatar van Ajax&Litmanen1
geplaatst op 4 februari 2014, 10:51 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Dit was echt afschuwelijk tenenkrommend om te bekijken zeg. Het onderwerp leukemie is zwaar en tot de doelgroep behoor ik al vele vele jaren niet meer (neem aan dat dit op basisschoolleerlingen gericht is), maar om dan nou zo'n beroerd werk af te leveren...

Achtste groepers huilen niet kent qua acteerwerk echt een vreselijke cast. Ze konden er zonder uitzondering allemaal niks van. Zoveel overacting, dialogen van een papiertje oplezen of van die geforceerd nep over komende dialogen waar de haren in je nek recht van overeind gaan staan, brrr. Dat stotterende buitenlandse jochie, die treurig lomp zijnde Joep (later in de film werd zijn acteerwerk wel iets beter, toen hij normaal kon doen), die vervelende Akkie. Pijnlijk matig geacteerd. Alleen dokter Snor ging wel.

Verder wordt het onderwerp leukemie wel vrij lichtzinnig getoond. Akkie is misselijk en ze verliest haar, maar meer krijg je als kijker ook niet te zien. Dat had wel wat realistischer getoond mogen worden, want het proces dat een leukemiepatiŽnt moet ondergaan is wel heel wat heftiger dan wordt vertoond. Verder verbaasde ik me er ook over dat zo ongeveer niemand van al die kinderen snapte wat kanker nou betekent. Als je een jaar of 10, 11, 12 bent dan ben je toch niet onwetend dat je denkt dat je met bidden iemand kan redden?

Het verhaal zelf is ook zeer voorspelbaar. Ik ken het boek niet, maar natuurlijk verandert Joep. En waarom Akkie hem leuk vind, terwijl hij zo'n eikel is, dat snap ik dan weer niet. Er zit wel 1 sterk moment in de film, als dokter Snor zonder snor de kamer op komt lopen. Dan weet je genoeg. Maar het het niet genoeg om mij te weerhouden om de film een vette onvoldoende te geven. Ook als educatieve film vind ik dit helemaal niks. Dan zijn er wel betere (buitenlandse) films over dit onderwerp te vinden.

geplaatst op 5 februari 2014, 10:34 uur, permalink
Aangrijpende film. Ik moest er eerst even inkomen, maar vervolgens werd ik ook helemaal in de film getrokken. Bepaalde plotwendingen zijn inderdaad wat voorspelbaar, maar dat stoort mij eigenlijk niet zo.

avatar van mjk87
geplaatst op 9 februari 2014, 12:24 uur, permalink
Ajax&Litmanen1 schreef:

Ach, er zijn ook nog volwassen die zo denken, dus ik zou het de kinderen vergeven.

geplaatst op 10 juli 2014, 21:39 uur, permalink
Redelijke film waarin een meisje uit groep acht te horen krijgt dat ze leukemie heeft. Het verloop is wat voorspelbaar en alhoewel de film zeker een aantal goeie en soms ook aangrijpende momenten kent, was de film me over het geheel iets te naÔef (duidelijk gericht op de jeugd). Het acteerwerk van de jonge cast is van een wisselend niveau.

avatar van DjFrankie
geplaatst op 25 oktober 2014, 23:59 uur, permalink
Mij pakte deze film wel, is natuurlijk altijd een heftig onderwerp en zeker bij kinderen.
Deze film heeft me erg kunnen boeien. Ik had van te voren niks over de film gelezen, dus had geen idee welke kant deze film op zou gaan. Dacht eerst over verhoudingen binnen groep 8, maar toen het onderwerp zich aandiende ging het dus een hele andere kant op. Ik vond Hanna Obbeek erg goed in deze film.

Goeie nederlandse film.