MENU

Nederland
Misdaad / Drama

geregisseerd door Pieter Kuijpers
met Egbert Jan Weeber, Tygo Gernandt en Angela Schijf

De 17-jarige scholier Stan sluit vriendschap met de 3 jaar oudere, kleine crimineel Maikel. Als de jongens bij een overval in paniek hun slachtoffer doden, maken ze onbedoeld indruk op het hoofd van de plaatselijke drugsmaffia. Deze ziet wel wat in de jongens en ze maken snel carrière als zijn doodseskader. Hun vriendschap wordt door de gebeurtenissen steeds hechter. Alleen Anna, Maikels vriendin, vormt een probleem. Stan is meer voor haar gaan voelen dan hij zou willen, maar slaagt er toch in haar op afstand te houden. Dan komt Anna erachter waar Maikel zo veel geld mee verdient. Bang geworden, doet ze een beroep op Stan om haar te helpen weg te komen. Stan moet kiezen tussen Maikel en de doodsbange Anna. Een onmogelijke keuze.

avatar van tommykonijn
geplaatst op 10 augustus 2013, 18:40 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Van God Los moest één van de beste Nederlandse films zijn. Regisseur Pieter Kuijpers ken ik tot dusver enkel van Dennis P. en De Griezelbus. Niet bepaald twee meesterwerken, maar wel vrij aardige films. Ik was hier dus best wel benieuwd naar.

En ik moet toch zeggen dat ik een beetje teleurgesteld ben. Het is absoluut geen slechte film, maar imo ook absoluut niet de beste Nederlandse film. De film begint nog redelijk, maar het duurde niet lang of mijn interesse zwakte steeds meer af. De voice-over die gebruikt wordt vond ik erg overbodig. Veelal worden er dingen vermeld die duidelijk zijn door gewoon naar de film te kijken. Daarnaast zou het misschien effectiever zijn geweest als er wat meer rustigere momenten in hadden gezeten waar je bijv. Stan ziet lopen zonder dat er de hele tijd een brommerige stem overheen praat. Het accent vond ik ook nogal geforceerd overkomen. De stemmen deden me eerder denken aan die van de New Kids dan aan Limburgers.

De moorden worden een beetje op een vlakke manier in beeld gebracht. Ook de relaties tussen de personages onderling kwam niet geheel overtuigend over. De vriendschap tussen Stan en Maikel is erg ongeloofwaardig, evenals Maikel's 'romance' met Anna. Ik zal niet zeggen dat de acteurs het slecht doen, maar op de een of andere manier vind ik de samenhang tussen de personages niet helemaal overtuigend. Toch wil ik de film niet helemaal in een kwaad daglicht zetten. Er zitten namelijk toch wel een aantal goede momenten. Eén daarvan is als de twee verkleed als gorilla de oude mensen overvallen en ook het einde werd vrij goed naar voren gebracht. Hier werd er wél een beetje emotie getoond waardoor de personages direct een stuk interessanter werden. Daarnaast is het niet zo dat ik me heb lopen vervelen. De film is zo gemaakt dat ik wel van begin tot eind ben blijven kijken en, ondanks dat ik niet alles even onvoorspelbaar vond, weet de film toch min of meer te interesseren.

Geen slechte film, maar wel een tegenvaller. De film slaagt er om de een of andere reden gewoon niet in om bij mij binnen te komen. De film kent enkele leuke momenten en zaken als setting en aankleding zijn nog best redelijk verzorgd, maar over het algemeen blijkt Van God Los toch niet zo indrukwekkend als dat ik gehoopt had.

avatar van Captain Pervert
geplaatst op 26 september 2013, 18:41 uur, permalink
Het is dit jaar 10 jaar geleden dat Van God Los uit kwam. Op 1 oktober verschijnt de film opnieuw in de bioscopen. De film is hiervoor volledig gerestaureerd.

Een film uit 2003 die gerestaureerd moet worden? Huh? Dat is toch meer iets voor films uit de Charles Chaplin tijd die 80 jaar lang op een vochtige zolder lagen?

avatar van Zinema
Zinema (crew)
geplaatst op 27 september 2013, 20:23 uur, permalink
Perfecte performances.

Van God Los bestaat 10 jaar en kreeg ter ere van dat heuglijke feit een digitale restauratie. De film draait opnieuw in de bioscopen en verschijnt, voor het eerst, op Blu-ray middels een goed uitgeruste jubileumeditie. Diegene die de film nog op DVD heeft liggen zal versteld staan van de verbetering van de beeldkwaliteit. De film ziet er daadwerkelijk stukken beter uit. Dit is niet zomaar even een snelle overzetting geweest, hier is echt wat mee gedaan. Geheel terecht overigens, want de film behoort tot een van die zeldzame goede producties die ons land rijk is. Een meeslepend misdaaddrama dat staat als een huis. Van God Los mag dan ook gezien worden.

Losjes gebaseerd op het verhaal omtrent De Bende van Venlo, begint dit misdaaddrama gelijk sterk met een surrealistisch aanvoelende beeldbenadering van carnaval. Als kijker bekruipt je gelijk een vervreemdend gevoel, dit gaat er vast niet zachtaardig aan toe. En dat klopt want de film doet de titel eer aan. Een drietal vrienden trekt elkaar de afgrond in tijdens een geweldspiraal die realistisch overkomt en daardoor impact maakt. Wat nog meer indruk achterlaat zijn de acteerprestaties. Gernandt en Weeber, maar ook Schijf en Wittermans, acteren perfect. Met name eerstgenoemde weet echt angst in te boezemen met zijn onheilspellende performance.

Terug naar de 10-jarige jubileumeditie van de Blu-ray. De beeldkwaliteit is werkelijk waar prachtig geoptimaliseerd. De oude DVD uit 2003 lijkt wel een videoband vergeleken met deze gerestaureerde versie. Ook het geluid is flink verbeterd met een 5.1 DTS-HD Master Audio geluidstrack. De bijgevoegde bonusdisc bevat een hele hoop extra’s: verwijderde & verlengde scènes / VPRO’s ‘Shot on Location’/ Making of Van God Los / Audioscript in dialect / nieuwe teaser en een nieuwe trailer. Kortom voldoende om de hele avond mee te vullen. Kunststukjes moet je af en toe oppoetsen en zo geschiedde. Het maakt dit filmjuweeltje nog meer tot een klassieker.

Zeer goed.

Met dank aan Entertainment One voor het recensie-exemplaar.

avatar van maxo922
geplaatst op 27 september 2013, 20:24 uur, permalink
Fijne film met goede, eigenlijk perfect passende sfeer. De luchtigheid van het begin dat doorgevoerd wordt tot het einde van de film is erg prettig en blijft leuk. Verder maken de spannende scenes ook echt een impact.

geplaatst op 28 september 2013, 14:05 uur, permalink
Een re-release in de bios? Zo goed was de film nou ook weer niet.

avatar van daxclusive
geplaatst op 29 september 2013, 11:30 uur, permalink
Benieuwd of de re-lease beter is

avatar van BigFiction
geplaatst op 12 november 2013, 19:04 uur, permalink
De neppe Limburgse accenten zijn echt te erg om aan te horen ze hebben de hele film voor mij verpest. Het verhaal ging wel, jammer dat er zo'n cliché liefdeselement in moet zitten dat niet goed is uitgewerkt.

avatar van Film Pegasus
geplaatst op 1 januari 2014, 14:04 uur, permalink
Het geheel is nogal doorsnee en als verhaal niet echt boeiend. Gelukkig loopt het wel wat los in de 2e helft van de film. Jammer, want ik had hier wel wat meer van verwacht, maar het verloop van de film levert weinig verrassingen op. Als je dan een Belgische Dief! bekijkt mis ik toch wel een leuk script. In tegenstelling tot die Belgische film wordt de quasi lege doos van Van God Los wel veel mooier omkleed. Het oogt allemaal wel mooi en tegen het einde van de film kwamen toch nog wat emoties en sfeer naar voren.

Op zich dus geen slechte film, maar dat is vooral te danken aan de regie en niet aan de inhoud.

avatar van DjFrankie
geplaatst op 2 februari 2014, 15:33 uur, permalink
De film is zeker niet slecht, maar dat foute accent had niet gehoeven. Klinkt totaal niet Venloos. Jammer dat verpeste voor mij weer een deel.

avatar van de grunt
geplaatst op 14 februari 2014, 14:58 uur, permalink
Paul verhoeven heeft deze film hoog zitten.

Bron

En terecht.

geplaatst op 14 augustus 2014, 19:14 uur, permalink
Dat "niet-uit-de -streek-komende acteurs" een accent gaan nadoen vind ik ook storend. In Amazones vond ik het ook al niks. Die speelde zich af in Breda en ik dacht: er zijn toch zat Brabantse acteurs? Bij de Bende van Oss bijvoorbeeld,dat klonk veel natuurgetrouwer.