MENU

Verenigd Koninkrijk / Duitsland / Verenigde Staten
Documentaire

geregisseerd door Alastair Fothergill en Mark Linfield
met de stem van Patrick Stewart

In de documentaire "Earth" wordt een tocht van Noordpool naar Zuidpool gemaakt en benadrukt daarbij de strijd om te overleven. "Earth" confronteert ons door middel van indrukwekkende beelden en landschappen, uitgelicht door een oogverblindende zon, met de harde realiteit van het leven op onze planeet. De documentaire volgt hiertoe een ijsberenfamilie, een kudde olifanten en twee bultrug walvissen in hun vaste leefomgeving en toont de invloed van seizoenswisselingen daarop. Het wordt duidelijk hoe de opwarming van de aarde de overlevingskansen van vele diersoorten bedreigt. Het lukt de makers om in gebieden te filmen waar nog nooit eerder filmopnames zijn gemaakt. Zo wordt er gefilmd op ijzingwekkende hoogte op de Mount Everest.

nummer 66 in de top 250

avatar van Knisper
geplaatst op 20 mei 2012, 22:19 uur, permalink
Ik kon helaas de laatste 10 minuten niet zien, maar het feit dat ik eigenlijk ook niet de behoefte heb, die alsnog te zien, geeft eigenlijk al aan dat er iets mis is. Hele indrukwekkende beelden, prachtig, maar ook een hele willekeurige selectie aan dieren, die elkaar redelijk snel afwisselen, zodat geen enkel verhaal diepte krijgt. Jammer, want het is allemaal best interessant en vooral zeer mooi. Overigens lees ik hier over een belerend toontje op het einde, misschien goed dat ik dat dan niet gezien heb. Zeker de moeite waard, maar ik hou mijn beoordeling gematigd.

geplaatst op 28 mei 2012, 4:30 uur, permalink
Echt prachtige beelden. Of je nu een natuurfreak bent of niet. Bij zulke beelden kan je toch maar met je ogen open zitten slijmen. Echt interessant en BEAUTYFUL. Zeker aan te raden met een jointje

avatar van galaxydriver32
geplaatst op 3 juni 2012, 17:10 uur, permalink
dikke 5 jonge

avatar van helleke
geplaatst op 3 juni 2012, 18:09 uur, permalink
Knisper schreef:

Deze documentairefilm is dan ook een compilatie van de ganse serie Earth, die uit 11 afleveringen bestaat.
Daarin komen de vele dieren wel uitgebreid aan bod.
Ik kan u die ten zeerste aanbevelen, aangezien je het spijtig vond dat men niet meer tijd besteedde aan de vele dieren en hun omgeving.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 13 september 2012, 15:04 uur, permalink
Wat ik van de serie heb gezien vond ik inderdaad aanzienlijk beter. Dat komt vooral door een veel sterkere opbouw. Die deed hier nogal willekeurig aan. Verder eens met de twee veel voorkomende kritieken hier: De overbombastische muziek en het te expliciet belerende einde.

avatar van TheLionKingFan
geplaatst op 4 november 2012, 10:05 uur, permalink
Fantastische film met prachtige beelden.Heb de serie niet gezien.

avatar van filmliefhebber92
geplaatst op 13 januari 2013, 20:26 uur, permalink
Dat einde kan echt niet _O^.

De serie was beter, maar de beelden blijven natuurlijk mooi.

avatar van RuudC
geplaatst op 13 januari 2013, 23:31 uur, permalink
Als ze de boodschap verder buiten beschouwing laten, dan zie ik mezelf nog wel een keer de hele serie kijken. Door het flauwe ecologische geneuzel, heb ik het idee gekregen naar een lange reclamespot gekeken te hebben. Alsof je trouwens door geld te doneren iets kan doen aan een natuurverschijnsel als klimaatverandering. Wat de prachtige van close ups naar afstandsshots laten zien: je bent als mens zo verdomde nietig.

Verder niets dan lof over de plaatjes. Een belangrijke reden waarom ik naar natuurdocumentaires kijk, al steek ik er ook graag wat van op. Hoe mooi de plaatjes zijn van paradijsvogels, kuddes grazende dieren of walvissen, als documentaire faalt de hoofdfilm Earth als een malle. Als het om de seizoenen gaat, heb ik weinig van de herfst en de lente gezien. Als het om de pracht van onze planeet en haar kwetsbare plekken gaat, heb ik nauwelijks wat gezien. Als we iets over dieren zien en leren, is het uitermate zwak verteld. Het moraal van het verhaal is dat de ijsbeer dood gaat, wanneer hij niet op tijd op jacht gaat. Er wordt zo weinig verteld, zo oppervlakkige informatie gegeven. Het doet me denken aan een gemiddeld interview bij De Wereld Draait Door, waarbij de geïnterviewde graag interessante informatie wil geven, maar steeds op het moment suprême een nieuwe vraag op zich afgevuurd krijgt of bedankt wordt om plaats te maken voor een nieuwe gast. Dan zie ik in Earth bijvoorbeeld een lynx, en dan wil ik eigenlijk wel graag weten in welke taigabossen dat beest leeft, maar dan zien we al jonge eendjes uit een boom springen. De plaatjes zijn prachtig. Ik heb weer veel mooie dingen gezien. Het is dat ik laatst nog Earth Flight zag, die erg interessant was, maar Earth zelf is narratief erg zwak. Dit lijkt me eerder gewoon een matige compilatie.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst op 14 januari 2013, 0:28 uur, permalink
RuudC schreef:
Dit lijkt me eerder gewoon een matige compilatie.

Ik heb niet de hele serie gezien, maar op basis van wat ik gezien heb is het dat ook.

geplaatst op 11 februari 2013, 17:00 uur, permalink
Een fantastisch mooie documentaire met een 'politieke' boodschap. Wat hebben wij toch een prachtige planeet met geweldige diersoorten!

avatar van tommykonijn
geplaatst op 27 juli 2013, 17:57 uur, permalinkbevat spoilers, selecteer de tekst om deze te lezen
Vandaag voor het eerst sinds 2008 deze documentaire weer gezien. Ik ben geen trouwe kijker van alle natuurdocumentaire's die constant te zien zijn op Discovery of Animal Planet, dus voor mij blijft Earth na al die jaren nog steeds een indrukwekkende ervaring. Het fijne aan deze docu zijn gewoonweg de adembenemende beelden. Elk fragment is het kijken waard. Soms vroeg ik me af hoe de crew er in geslaagd is om de dieren zó goed in beeld te krijgen. Wat ik persoonlijk misschien wel het mooist vond wat dat betreft zijn de watervallen. Vaak werden die zo in beeld gebracht, dat je bijna het gevoel kreeg dat je er zelf bij was. Dat zijn momenten waarop je beseft hoe mooi deze wereld eigenlijk is.

Het enige puntje van kritiek wat ik heb, is de snelheid van de docu. Op sommige momenten hoopte ik dat de film een beetje langer zou stilstaan bij een bepaalde diersoort. Dit had ik vooral in het begin bij de ijsbeertjes. Wel was het mooi om te zien dat men dit toch niet continu bleef doen. Soms kwam de film terug op een aantal dieren, zoals de mama olifant en haar kalf en later ook nog op de volwassen ijsbeer. Ik heb begrepen dat een aantal mensen zich erg konden storen aan de boodschap op het einde, maar dat was bij mij niet het geval. Het sloot wat mij betreft vrij goed aan bij het voorafgaande wat ik gezien heb. Ik kan me er wel in vinden dat sommige mensen het zien als een reclamespot. Wat mij betreft is het dan wel een reclamespot voor de natuur. En, in tegenstelling tot menig reclame op de commerciële televisie, verdient de natuur die aandacht wél.

Earth is wat mij betreft echt een prachtige film. De beelden worden op een geweldige wijze naar voren gebracht en er is duidelijk zichtbaar met veel vakmanschap aan gewerkt. De voice-over van Patrick Stewart is overtuigend en ook de bombastische muziek vind ik in dit geval helemaal niet erg. Een indrukwekkend en overtuigend stukje film!

avatar van YAH87

geplaatst op 19 augustus 2013, 13:09 uur, permalink
Wonderschone documentaire over onze planeet. Met oogstrelende beelden wordt de aarde in al haar schoonheid vertoond en leef je als kijker mee met onze medebewoners. Zien!

geplaatst op 25 januari 2014, 20:41 uur, permalink
Erg leuke documentaire die lekker wegkijkt.