- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De western
De western
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Nou, weer 2 erop zitten! Gaat wel oké zo, al mogen ze me wel eens gaan verrassen. Ik krijg sterk het gevoel dat de variatie binnen het genre erg minimaal is, of ik moet echt richting de cross-overs gaan. Klopt dit een beetje
?
2.5* Giorni dell'Ira, I (1967)
2.0* Magnificent Seven, The (1960)
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
De meeste westerns lijken qua verhaal erg op elkaar, vooral B-westerns als de Lone Star producties. Maar er zijn zeker uitzonderingen.
The Great Silence
The Wild Bunch
Bad Day at Black Rock
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Great Silence wil ik sowieso nog zien, nu ik even naar the Wild Bunch heb gekeken vind ik die qua verhaal ook wel tof klinken. Ben benieuwd wanneer ik er weer de tijd voor ga nemen!
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Na een paar spaghetti westerns te hebben gezien kun je nog niet tot de conclusie komen dat er weinig variatie in het genre zit, lijkt mij?
Er zijn zoveel Amerikaanse westerns gemaakt in de jaren veertig en vijftig, als je daar een stuk of vijftig van gezien hebt kun je je conclusies trekken maar nu lijkt het me nog een beetje vroeg.
Ben het ook niet met Justinw eens dat de meeste westerns qua verhaal op elkaar lijken, echt onzin.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Klopt, maar daarom is het ook meer als vraag
. Qua verhaal lijkt het wat mij betreft niet op elkaar tot nu toe, wel qua opbouw en tempo merk ik een universeel probleem (voor mij dan) en dat is het middenstuk dat heel groot is en een einde dat heel klein/kort is (/lijkt).
Kan me vinger er nog niet helemaal op leggen na slechts 6 filmpjes (3 spaghetti, 3 Amerikaans) maar het eerste en het laatste half uur lijken veel te snel voorbij, i.t.t een slepend middenstuk.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Na een paar spaghetti westerns te hebben gezien kun je nog niet tot de conclusie komen dat er weinig variatie in het genre zit, lijkt mij?
Er zijn zoveel Amerikaanse westerns gemaakt in de jaren veertig en vijftig, als je daar een stuk of vijftig van gezien hebt kun je je conclusies trekken maar nu lijkt het me nog een beetje vroeg.
Ben het ook niet met Justinw eens dat de meeste westerns qua verhaal op elkaar lijken, echt onzin.
De meeste westerns is waarschijnlijk onjuist. Maar er zitten bij veel westerns toch wel een zelfde structuur. Revolverheld die het aan de stok krijgt met wat schurken, en een femme fatale loopt er nog eens doorheen.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Er zijn natuurlijk bepaalde thema's die vaak terugkomen in een western, anders is het ook geen western. Maar vergelijk een film van Anthony Mann met die van een John Ford of met een Sturges en je zult zien dat er grote verschillen zijn, het gaat echt niet alleen maar over revolverhelden.
En femme fatale is meer iets voor een film noir.
Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Ja je hebt ook eigenlijk ook wel gelijk. Kom dat thema gewoon vaak tegen. 
kappeuter (crew films)
-
- 74673 berichten
- 5984 stemmen
Krijg net een mailing binnen over een westernweekend bij TCM:
WILD WEST WEEKEND
Westerns… het meest karakteristieke genre van de Amerikaanse filmgeschiedenis, een nostalgische terugblik op de begindagen van de Verenigde Staten.
Wees dapper en ontdek het Wilde Westen. Voeg je bij de heldhaftige cowboys tijdens het Wild West Weekend van 22 tot 24 april bij TCM. Taaie personages, mooie vrouwen, de lokale sheriff, speurtochten boordevol spanning – dit alles vanaf je comfortabele bankstel met TCM.
Voor meer informatie, kijk op TCM Benelux - tcmonline.nl
WILD WEST WEEKEND
Vrijdag 22 april:
21:00 uur Pat Garrett & Billy the Kid (1973)
22:55 uur 3 Godfathers (1948)
Zaterdag 23 april:
21:00 uur Guns for San Sebastian (1968)
22:50 uur Cimarron (1960)
Zondag 24 april:
21:00 uur Bite the Bullet (1975)
23:10 uur Naked Spur, The (1953)
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Stills van de onbekende western/drama Pharaoh's Army, zeker een aanrader.

Justinw
-
- 5378 berichten
- 1803 stemmen
Pat Garrett & Billy the Kid en The Naked Spur zijn aanraders van het TCM weekend!
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
TCM is de hele week al bezig met westerns:
Ride the High Country
The Naked Spur
Bite The Bullet
De drie bovenstaande zijn al te zien geweest gisteren en eergisteren.
Deze komen nog:
Catlow (9/3, 14:00 uur)
Escape from Fort Bravo (11/3, 13:35 uur)
The sea of Grass (11/ 3, 17:10 uur)
OP MGM Channel deze week te zien:
Breakheart Pass > 8/3, 12:10 uur
Rancho De Luxe > 9/3, 21:00 uur
herhaling > 10/3 19:20 uur
Bandido > 11/3 08:40 uur
For a Few Dollars More> 13/3, 18:50 uur
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Westerns in reclame (CARS-jeans):
Deels off-topic, maar uiteraard wordt Country Rock zangeres Ilse DeLange ook door bovenstaand ('Western'-) merk gevraagd nav haar a.s. uitvekocht concert in GelreDome-Arnhem:
.

Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
Is m'n eerste goede voldoende geworden (boven 3*). Sterke film met een boeiende Kirk in de hoofdrol, sterk einde ook. Aanrader 
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Al acht dagen niks gepost dat kan natuurlijk niet. 
Daarom maar wat trailers van wat onbekende maar goede westerns.
Firecreek
Geen trailer maar de openingscene.
Terror In A Texas Town
The Fastest Gun Alive
Night Passage
Alvarez Kelly
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Leuk.
Maar The fastest Gun Alive en Night Passage zijn niet echt onbekende films.
De eerste is zelfs een klassieker.
Wel leuk dat er weer wat beweging in dit topic zit . 
Alvarez Kelly vind ik wat minder.
De rest prima.
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Ik bedoelde eigenlijk onbekend hier op moviemeter.
Ik vond Alvarez Kelly erg leuk maar ik ben wel een van de weinigen, niet echt een hoog gemiddelde bij die film.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Vroeger moesten ook de paarden die in westerns meespeelden een contract voor de films tekenen...
Zoals te zien is op deze foto uit 1927.
Gary Cooper en zijn paard tekenen voor 'Arizona Bound'. 

Gary ontving voor zijn werk dollars, en het paard haver, geserveerd in Gary's Stetson.

Sergio Leone
-
- 4415 berichten
- 3102 stemmen
Heb me vandaag Open Range aangeschaft. De trailer zag er behoorlijk goed uit, en Robert Duvall is één van m'n lievelingsacteurs. Wordt hopelijk genieten.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
@ sergio Leone: Een uitstekende aankoop is mijn mening (voor wat die waard is)
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Westerns op tv.
Brothers in Arms (2005) 26 maart RTL7 23.50
Two Rode Together (1961) 27 maart BBC2 14.15
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen
Niet allen de Western leeft op, maar ook de daaraan gelieerde Country music; een voorbeeld:

trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
6 Juni komt deze dvd box uit 

Sierra (1950) is an early one. Directed by Alfred E. Green, it also stars Wanda Hendrix (at one point Mrs. Audie Murphy), Burl Ives and Dean Jagger.
Ride Clear Of Diablo (1954), in Technicolor. Directed by Jesse Hibbs. This one features Susan Cabot, Dan Duryea and Russell Johnson.
Drums Across The River (1954) — Nathan Juran directs Walter Brennan, Mora Corday, Hugh O’Brien and Jay Silverheels. Technicolor.
Ride A Crooked Trail (1958), directed by Jesse Hibbs, in Eastman Color and CinemaScope. Written by Borden Chase. The cast includes Gia Scala, Walter Matthau and Henry Silva.
With a release date of June 6, it’s available for pre-order now.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
(Audie Murphy DVD box)
Morgenavond(en nacht) 2april, western night op ARD TV met de volgende films:
0:20 uur Joe Kidd (1972
2:15 uur The Appaloosa (1965) (niet te verwisselen met Appaloosa!)
3:55 uur Horizons West (1952)
trebremmit
-
- 3015 berichten
- 1465 stemmen
Ik dacht al, dat gaat Brix vast leuk vinden als mede Murphy fan.
Brix
-
- 19689 berichten
- 5125 stemmen
Dit boek over de TV serie 'Wagon Train', een van de langst-lopende western series, is misschien iets voor de liefhebbers:
(De serie was vroeger ooit bij De Tros te zien.)
Dogie Hogan
-
- 13381 berichten
- 788 stemmen