menu

Film / Genres en landen / De western

zoeken in:

Ramon K
Ik vind het ook erg jammer dat er geen goede westerns meer worden gemaakt. Datzelfde geldt voor de film-noir. Gelukkig komen er binnenkort 4 westerns van Mann en The Wild Bunch op mijn deurmat ter compensatie.

Ramon K

Dat vind ik dus echt een western van niks.

Ramon K schreef:
Ik vind het ook erg jammer dat er geen goede westerns meer worden gemaakt. Datzelfde geldt voor de film-noir. Gelukkig komen er binnenkort 4 westerns van Mann en The Wild Bunch op mijn deurmat ter compensatie.
The Wild Bunch, DEZE?

Ramon K
Maar dan de regio 1 release. Die is namelijk al verschenen.

Ramon K schreef:
(quote)
Dat vind ik dus echt een western van niks.
Hmmm.. topper hoor; niks vond ik Wagonmaster van John Ford; Helemaal niks was BLUEBERRY uit 2004. Alhoewel ik die serie compleet heb als stripreeks in hard-cover.

En Death rides a Horse... onderschatte western... Lee van Cleef in topform

Na Unforgiven en High Plains Drifter recentelijk gezien te hebben, blijft het zeker een raadsel waarom niemand het meer waagt om een western uit te brengen.

Beiden putten uit een universele thematiek, dat het voor elk goed geschreven script niet uitmaakt waar het zich afspeelt, als het zich maar af kan spelen.

Maar car-chases en explosies zijn natuurlijk een must om het publiek te lokken en zoet te houden.

ToNe schreef:
Maar car-chases en explosies zijn natuurlijk een must om het publiek te lokken en zoet te houden.

Oftewel actie dus. Daar kan je ook veel van in een western stoppen. Ik vind het dan ook ook erg vreemd, of vooral jammer, dat er tegenwoordig niks meer uitkomt. Echter maakt het voor mij voorlopig nog niet zoveel uit, want ik heb nog heel wat westerns uit de jaren '30, '40 en '50 in te halen.

Goodfella_90 schreef:
(quote)
...want ik heb nog heel wat westerns uit de jaren '30, '40 en '50 in te halen.
Kijk ook eens HIER.

Gisteren eindelijk eens een de veiling van de cult-western RAMROD gewonnen. Helaas nog steeds niet op DVD uit; ben nu dus al blij met de NTSC-VHS versie.
Hier zag ik er nog enkele aangeboden, waaronder 2 bootleg DVD's.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

http://img40.imageshack.us/img40/215/ramrod341gg.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Vanavond 'western avond' op RTL 7, met Silverado en Tombstone. Beiden al vaak op tv geweest.

Leno schreef:
Vanavond 'western avond' op RTL 7, met Silverado en Tombstone. Beiden al vaak op tv geweest.
TE VAAK.. en er zijn zoveel andere en vooral betere westerns

En... DEZE WESTERN -TV-SERIE mogen ze weleens herhalen....

http://img76.imageshack.us/img76/3264/hcbanner5xk.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

http://img76.imageshack.us/img76/5124/auld306hq.jpg

http://img76.imageshack.us/img76/2374/highchaparraltekoop28yy.jpg

http://img299.imageshack.us/img299/523/manobuckride22yk.jpg

http://img299.imageshack.us/img299/3310/linda31pg.jpg

stinissen (crew)
En wat dachten jullie van Gunsmoke de langst lopende western serie allertijden Marshal Matt Dillon

stinissen schreef:
En wat dachten jullie van Gunsmoke de langst lopende western serie allertijden Marshal Matt Dillon

Gunsmoke inderdaad, minder slaapverwekkend dan preek-western Bonanza. Maar niet zo pittig als RAWHIDE en The HIGH CHAPARRAL.

Gunsmoke, bijna alle afleveringen: DVD-box, R1: LINK 1

http://img.2dehands.nl/scratch/c81f667c27790fea19d81b7997b6c72c.jpg

of
LINK 2
of
LINK 3 ...DVD-keus genoeg

--------
RAWHIDE: LINK 4.

http://imagehost.epier.com/73215/allthumbs/gunsmoke.jpg

, update: HYPERLINK

http://timstvshowcase.com/gunsmokedvd02.jpg

http://timstvshowcase.com/gunsmokedvd01.jpg

Een van mn minst populaire genre''s.
Dat neemt niet weg dat er ongelooflijke top-films tussen zitten.

Dogie Hogan,jij noemt jezelf toevallig ook kit carson?:P

Pacino88 schreef:
Dogie Hogan,jij noemt jezelf toevallig ook kit carson?:P

http://img141.imageshack.us/img141/633/hogangoogelaar3dp.jpg

Ik hoop op een revival van de western, alles komt terug, dus ook de western!

Zo zijn er al vaak genres afgeschreven en die komen dan terug dankzij één topper en zijn plots weer hot. Denk maar aan de "spektakelfilm uit de Oudheid", die opnieuw een revival kende dankzij Gladiator; of zoals nu recentelijk weer aan het gebeuren is met de politieke films (jaren '70).

Ik zou het in elk geval geweldig vinden moest er nog eens een lekker ouderwetse western de wereld worden ingestuurd, want het is zeker één van mijn favoriete genres!

Het zou mooi zijn als het genre een revival krijgt, maar ik zie het niet gebeuren. De films over de oudheid konden nog populair worden, omdat ze spektaculair kunnen zijn en dat bij het publiek goed valt. Westerns zijn nooit superspectaculair. Drukke actie en slagvelden passen niet bij westerns. Politieke films worden weer populair omdat steeds meer mensen hun vertrouwen in de politiek verliezen. Dit genre zal nooit uitsterven denk ik, want ze zijn altijd relevant. Er zijn natuurlijk ook westerns gemaakt die huidige politieke situaties aankaarte door ze in een andere setting te zetten, maar dat zullen ze nu niet snel meer doen, aangezien het genre daar niet populair genoeg meer voor is.

Ik zie het somber in voor de western. Ik denk dat ze, net als de film-noir en de screwball-comedy, nooit meer echt terug zullen komen en populair worden. Westerns zijn haast meereen tijdsbeeld geworden.

Ik denk dat de eerstvolgende westernproductie de insteek zal hebben om de gay cowboy imago flink van zich af te schudden.

Heeft de western dan een gay cowboy imago?

djelle
speedy23 schreef:
Waarom waren westerns vroeger zo populair?

Volgens mij wilden de mensen zich vereenzelvingen met de helden van die tijd. De cowboy's die de indianen neerschieten, de sheriff die de bank- of treinrovers achternazit, enz... Kortom het eeuwige goede en kwade. En dan er nog bij te nemen dat het 'Wilde Westen' in het grootste gedeelte van de films enorm geromantiseerd werd...

Helemaal mee eens, ik denk ook dat dit één van de belangrijkste redenen is voor de populariteit van vroeger.

Voor de rest denk ik dat dit genre een beetje vervangen is door "modere" politie~actiefilms als Lethal Weapon, Bad Boys, Die Hard e.d. Hoewel dat er de laatste jaren over het algemeen moeilijk een duidelijk populair genre terug te vinden valt in de bioscoopprogramma's. Het draait momenteel een beetje rond de remakes, CGI-avonturenspectakels en een opmars van alternatief (Syriana, Memoirs of a Geisha, A history of Violence...).

De "helden op het witte doek" - films bieden ze maar weinig meer aan of gaan straigt to video in B-kwaliteit. Inderdaad een doodzonde, want cinema is meer dan een bombastisch computerspectakel aan sfx. Misschien beginnen ze stilaan tot besef te komen waar een mens naar verlangt (getuige de vervolgen op Terminator, Zorro, Die Hard en Rambo). Laat het ons hopen.

Kinderfilms (tegenwoordig vooral een overload aan pixar-animatie) en komedies zijn zowat de genres die altijd populair zullen blijven. Ook horror blijft altijd wel een (kleiner) publiek aanspreken. Al de rest is met komen en gaan of is idd als 'tijdsbeeld' in de geschiedenis blijven steken. Het veranderd ook allemaal van vorm. Actie-komedie-horror... films zijn nu helemaal anders dan 30, 50 of 80 jaar geleden. Cowboys zijn nu gespierde rambo's geworden of gelikte typetjes die zowel kunnen schieten als kung fu gebruiken (en zelfs op de muren kunnen lopen als het nodig is ), de "brave" horrors van vroeger zoals The Haunting of Psycho, zijn nu ranzige schockers als Saw of typische tienertoestanden. Dat is nu eenmaal evolutie. Alleen vind ik het jammer dat er nu een schreinend tekort lijkt te zijn aan inspiratie, kundigheid en liefde voor het vak...

The One Ring schreef:
Heeft de western dan een gay cowboy imago?

Toespeling op Brokeback Mountain, toch wel het enige wat je over cowboys hoort op dit moment.

Maar ik krijg niet de indruk dat iedereen daardoor ineens een heel ander beeld van westerns heeft. Ik heb de film nog niet gezien, maar ik heb niet het gevoel dat het een 'echte' western is.

Nah, just kidding.

Zie BB ook niet als een western.
Ang Lee is een beetje een revisionist en gebruikt de archetype van de cowboy als sterk contrast voor zijn onderwerp.

Maar oppervlakkig gezien 'maken de cowboys toch de western' [als in: kleren maken de man.
Four Brothers is thematisch gezien een western, dus je snapt wel wat ik bedoel.]

Punt is dat die relatie nu gemaakt is, het ongetwijfeld veel satire en comedymateriaal heeft opgeleverd dat het beeld van de stoere cowboy nu een nuance erbij heeft.

Het zal mij dus niet verbazen als er bij de eerstvolgende western, er lacherig gedaan wordt over een offbeat cowboy.

Het is dat een Django zich vergrijpt aan de hoer, Shane zich aangetrokken voelt tot Jean Arthur en William Munny weduwnaar is, want anno nu zal het mij niks verbazen als een vergelijkbare enigmatisch figuur, perse een segment toegeschreven krijgt zodat zijn 'mannelijkheid' niet in het geding komt.

Trouwens, Borgnine's karakter in The Wild Bunch werd al ter discussie gesteld vanwege zijn 'loyaliteit' in een aantal [pre-BB] recensies.
Die cowboy controverse zal echt wel weer aangehaald worden. Zo korte-termijn zijn we* wel.

*media en iedereen die een mening heeft

ToNe schreef:
Het is dat een Django zich vergrijpt aan de hoer, Shane zich aangetrokken voelt tot Jean Arthur en William Munny weduwnaar is, want anno nu zal het mij niks verbazen als een vergelijkbare enigmatisch figuur, perse een segment toegeschreven krijgt zodat zijn 'mannelijkheid' niet in het geding komt.

Ik zal het wel verkeerd begrijpen, maar het lijkt wel of je wil zeggen dat cowboys altijd homo zijn geweest, maar dat de makers dat altijd verhulde.

En ik blijf erbij dat het me zou verbazen als Borkeback Mountain ook maar enigzins echt invloed zou hebben op de western.

Nee.

Die enigmatische cowboys zouden zonder het genoemde nog dezelfde kracht uitstralen.

Het is een beetje het verhaal van High Noon en Rio Bravo.

AFTELLEN...

29 maart a.s. release van ***THE WILD BUNCH*** R2NL DVD.

Alleen.. die vreselijke cover

Gast
geplaatst: vandaag om 10:48 uur

geplaatst: vandaag om 10:48 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.