menu

Film / Genres en landen / De western

zoeken in:
Waarom waren westerns vroeger zo populair? En waarom zijn de westerns van de laatste 20 jaar bijna op één hand te tellen?

In de jaren 60 en begin jaren 70 zijn talloze van dat soort films gemaakt. En al onze ouders (en misschien ook sommige users) keken naar Bonanza...

'Moderne' westerns moeten wel steengoed zijn willen ze nog succes hebben. Unforgiven is een goed voorbeeld, maar ook Dances with Wolves. Tombstone en Wyatt Earp hebben daarentegen heel weinig aandacht gekregen (in het geval van Wyatt Earp niet onterecht, die film is vrij saai). Maar verder...

Hoe kan dat toch, ik vind het vaak best aardig kijkvoer.

Misschien omdat het hele "western"gebeuren vandaag de dag eigenlijk niet meer aanwezig is, en vervangen is door het "moderne" leven, iets in die geest??
Ben er persoonlijk ook niet zo door gecharmeerd eerlijk gezegd.

Nou, toen The Good, The Bad and The Ugly werd gefilmd reden mensen ook al niet meer op paarden hoor

Maar volgens mij is het gewoon een trend van die tijd. Zijn er nog meer van dat soort trends eigenlijk?

Nee, weet ik. Maar ik denk toch dat het daar ergens aan ligt. Het grote publiek gaat er niet meer voor in de rij staan. Misschien komt het ook door de verhalen en de traagheid van veel westerns??

Ik denk dat andere (snellere) genres de Western verdrongen hebben, net zoals de film noir op een gegeven moment zijn beste tijd gehad heeft.

Waarom waren westerns vroeger zo populair?

Volgens mij wilden de mensen zich vereenzelvingen met de helden van die tijd. De cowboy's die de indianen neerschieten, de sheriff die de bank- of treinrovers achternazit, enz... Kortom het eeuwige goede en kwade. En dan er nog bij te nemen dat het 'Wilde Westen' in het grootste gedeelte van de films enorm geromantiseerd werd...

Vroeger was de bioscoop een belevenis, zo veel televisie was er niet. Ze spraken niet voor niets over de "helden van het witte doek'. Tegenwoordif is er zo veel op tv dat dit soort dingen niet meer aanslaan. Bruce Willis, Brad Pitt en al die anderen zijn geen helden meer voor ons, maar gewoon acteurs.

Af en toe is dat best jammer.

kos
Westerns vallen misschien meer in de smaak bij een wat oudere generatie. In die decennia dat westerns populair waren gingen er nog veel mensen die in ieder geval ouder dan 35 waren naar de bioscoop. Tegenwoordig bijna alleen maar tieners (naar echte Hollywood films althans)... die niet van westerns houden. Dus worden ze niet meer veel gemaakt.

(ik neem aan dat er talloze argumenten zijn om deze stelling accuut de grond in te boren, maar hey: het is een poging )

Het Wilde Westen is voor de Amerikaan [toentertijd al helemaal] simpelweg Romantiek en een beetje mythe.
De Cowboys. Toen waren ze 'vrij'. Toen waren ze 'helden'.

Een beetje zoals de Samurai voor Japan en de 3 Chinese koninkrijken voor China/Hong Kong.

Als je nagaat zijn de vooroorlogse westerns niet eens zo ver verwijderd van dat tijdperk.
Ook was het structuur van de studiomaatschappijen anders. Ze hielden zich vast aan bepaalde genres [en acteurs] die het duidelijk goed deden bij het publiek. Denk aan de talloze John Wayne's...

Kennelijk waren de westerns nog steeds 'hot' toen de spaghetti-westerns opkwamen, aangezien die vaak schaamteloos probeerden mee te liften.
Met minder productiekosten uiteraard.
Deze verschilden zo erg van de conventionele westerns, dat Sergio Leone van de karakteristieke spaghetti-elementen een ware stijlvorm creeërde.

Waarschijnlijk kwam met de veranderingen in het studiostructuur, de Vietnamoorlog en maatschappijkritiek, het realisme in de film zoals we die nu kennen. En hadden ze die oubollige ouderwetse ongeloofwaardige patsertjes niet meer nodig.
Of er zijn nieuwe mythes en helden onstaan [drooglegging, maffia, oorlogshelden].

Peckinpah's Wild Bunch is een mooie metafoor van het einde van een tijdperk.
En naar mijn mening een van de besten in het genre. Maar dat is een andere discussie....

neo (crew)
Ik denk ook dat het vooral met het tempo te maken heeft.Maar neem The Naked Spur; dat is er eentje die totaal niet traag is.Zo zullen er vast nog we meer zijn waar ik even niet op kan komen.Het kan dus wel.

En het hangt er ook vanaf wat onder "western" verstaan wordt... Kill Bill zou bijvoorbeeld ook wel bij het rijtje westerns kunnen horen (vooral KB II)... Dus zeg maar de western in een nieuw jasje!

Hm nee...
Daarin haal je een genre/thema [cowboys, wilde westen] en motieven [muziek en andere stijlvormen] door elkaar.

Wat dat betreft is KB een geval apart aangezien het uit vele genres wel iets herkenbaars heeft.

neo (crew)
Hetzelfde geld in principe voor films als
Purgatory.

Diesel
Er worden sowieso steeds minder westerns gemaakt.
In 2004 komen er naast Blueberry weinig andere westerns uit.

er zijn nog wel aardige westerns geweest hoor, de laatste jaren:
- the quick and the death
- texas rangers
- american outlaws

laatste 2 zijn niet echt bekend, maar wel met bekende acteurs. Heb ze beide gezien en ze waren zeker niet slecht hoor.

neo (crew)
Tuurlijk worden ze nog gemaakt, maar waar het om ging: steeds minder

starbright boy (moderator)
Zijn er eigenlijk midden jaren '70 (de ondergang van de western moet je daar ongeveer plaatsen denk ik) een aantal westerns heel erg geflopt? Of waren ze er zomaar ineens veel minder?

neo (crew)
Zo rond 1975 kwamen er film als Breakheart Pass en The Outlaw Josey uit.Echt opvallend is een jaar later met de laatste film met de grote westernheld John Wayne: The Shootist.Die laatste kan misschien toen belangrijk zijn geweest voor de omzwaai, om maar wat te suggereren

ToNe schreef:
...Waarschijnlijk kwam met de veranderingen in het studiostructuur, de Vietnamoorlog en maatschappijkritiek, het realisme in de film zoals we die nu kennen...

Er zal vast wel onderzoek naar gedaan zijn, maar mijn idee is dat Tone hier gelijk in heeft.

De westerns met hun stoere helden zijn nogal ontmaskerd in de loop der tijd. De volkerenmoord op de indianen en de slavernij waren altijd netjes buiten beeld gehouden.
Ik denk dat een reden waarom er nauwelijks westerns meer worden gemaakt worden, is, omdat elke western herinnert aan de bloederige geschiedenis van de VS.
Iets als The Searchers zou nu (gelukkig) echt totaal ondenkbaar zijn.

Mister_Pink
Het einde van Once Upon a Time in the West is ook een mooie metafoor, niet alleen voor het genre, maar voor de hele cowboy tijd.

Kun je coortaan een spatie gebruiken na je punten, Neo? Het is vrij irritant om je berichten te lezen.

neo (crew)
Ik zal er proberen aan te denken

hmm wat een moeilijke vraag ik zou het zo niet weten. Ik denk er over na

Zomaar even een vraag: waren er naast John Ford en Howard Hawks eigenlijk nog meer grote westernregisseurs actief in die tijd?

kos
Anthony Mann?

kos
Budd Boetticher was ook best bekend.

Mug
Raoul Walsh heeft er ook heel wat op zijn naam staan.

Dank jullie voor de tips!

FisherKing
John Huston heeft ook westerns gemaakt. (The Treasure of the Sierra Madre is een befaamde)

FisherKing schreef:
John Huston heeft ook westerns gemaakt. (The Treasure of the Sierra Madre is een befaamde)
Zat vanmiddag bij de post: eerste indrukken: prima beeld, in weekend maar volledig kijken.

En net komt email binnen, dat Shane vandaag is verzonden

Erg jammer dat er zo weinig westerns nog gemaakt worden inderdaad. Wel is het opvallend dat er op het eind van het western tijdperk al westerns gemaakt werden die ook echt gingen over het einde van het wilde westen. The Man Who Shot Liberty Valance bijvoorbeeld. Volgens mij werd rondt die tijd al echt zichtbaar dat de western niet eeuwige roem zou houden. Leone blaasde het genre vervolgens nog even nieuw leven in, samen met Eastwood. The Wild Bunch schijnt ook de ondergang van het wilde westen te behandelen, maar die heb ik niet gezien.
Het is echter typisch dat de laatste echt grote western, Unforgiven van Clint Eastwood, ook meteen een vaarwel van Eastwood aan de western is. Kijk maar naar de thema's en Eastwoods personage. Het lijkt een afscheid. Weg zijn de glorieuze helden die iedereen maar zomaar even neerschoot. De film zou je haast zien als een excusese voor al het onverantwoorde gemoord in de western. Unforgiven kan bijna gezien worden als de definitieve ondergang van de grote western. Hopelijk is het niet zo.

Gast
geplaatst: vandaag om 11:08 uur

geplaatst: vandaag om 11:08 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.