- Home
- Filmforum
- Film - Genres en landen
- De Nederlandse film
De Nederlandse film
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Alweer drama's? Er bestaat geen saaiere cinema dan de Nederlandse.
Er bestaat geen cinema waar jij minder verstand van hebt. Net zitten kijken tussen je lage beoordelingen en ik zie er amper Nederlandse films tussen staan (ik dacht 2). Als je je alleen concentreert op de troep (die je dan nog niet eens zag)is het niet veel nee. Dat er weinig genre films gemaakt worden, is ook gewoon zo, maar dan kan ik nog wel 100 landen noemen waar dat het geval is.Worden zat leuke films gemaakt hier.
kos
-
- 46703 berichten
- 8862 stemmen
Tax shelter. Hebben we hier ook nodig.
Zelfde reden waarom Denen alleen maar topseries afleveren die de hele wereld overgaan. Omdat de Publieke Omroep daar 10 x zoveel te besteden heeft als hier, bewust.
In Nederland loopt iedereen alleen maar te zeiken dat ze nog teveel verdienen.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Er bestaat geen cinema waar jij minder verstand van hebt. Net zitten kijken tussen je lage beoordelingen en ik zie er amper Nederlandse films tussen staan (ik dacht 2). Als je je alleen concentreert op de troep (die je dan nog niet eens zag)is het niet veel nee. Dat er weinig genre films gemaakt worden, is ook gewoon zo, maar dan kan ik nog wel 100 landen noemen waar dat het geval is.Worden zat leuke films gemaakt hier.
Zat? Mja, als ik een leuke horror, actie of sci-fi wil vinden, dan zit ik uiteindelijk met een handvol films waarvan de helft waardeloos is. Verder hoef ik echt niet veel Nederlandse films gezien te hebben om een mening te kunnen vormen. Ik kan namelijk wel redelijk goed beoordelen wat een Nova Zembla of Het Bombardement in huis hebben.
En ik zeg overigens niet dat hier geen goede films gemaakt worden, ik zeg dat het aanbod (breedte) bedroevend is. Binnen het drama en komedie genre worden inderdaad leuke titels afgeleverd.
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Verder hoef ik echt niet veel Nederlandse films gezien te hebben om een mening te kunnen vormen.
Tuurlijk niet. Gewoon lekker populistisch meebleehren met de rest. Dat is pas echt Nederlands, een mening van de daken schreeuwen over iets waar je geen verstand van hebt (en vooral niet al te lang over hebt nagedacht).
Dat is nogal breed. Drama en komedie. Verder worden er in veel niet typische filmlanden (het is niet eerlijk te gaan vergelijken met landen als VS, Frankrijk, Italie, Duitsland, Engeland en Japan) weinig genrefilms gemaakt. Voor veel Europese, Zuid Amerikaanse, Afrikaanse en Aziatische (de minder gelauwerde) filmlanden geldt hetzelfde. De Nederlandse filmindustrie heeft geen budget om met een sci- fi film aan te komen. De films die jij wil vragen over het algemeen om een groot budget en dat is er nu eenmaal niet. Hoeveel geweldige horror/sci fi/of actie films komen er uit Belgie dan? Wat je vraagt is niet helemaal eerlijk.
Ik snap nooit zo wat het uitkomen van zo'n potentieel wanproduct nu helemaal moet bewijzen. Wat al door anderen wordt aangegeven; dat is helemaal niet typisch Nederlands. In alle landen komt troep uit.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Tuurlijk niet. Gewoon lekker populistisch meebleehren met de rest. Dat is pas echt Nederlands, een mening van de daken schreeuwen over iets waar je geen verstand van hebt (en vooral niet al te lang over hebt nagedacht).
Ik heb hopelijk wel een beetje verstand van film en dan kan ik puur gebaseerd op recensies en trailers inmiddels best wel een mening/verwachting vormen. De uiteindelijke film zou misschien een half sterretje kunnen schelen. In plaats van 1*, 1,5*.
Noem mij maar eens een paar genretoppers. Want nogmaals, daar gaat het mij om.
Dat is nogal breed. Drama en komedie. Verder worden er in veel niet typische filmlanden (het is niet eerlijk te gaan vergelijken met landen als VS, Frankrijk, Italie, Duitsland, Engeland en Japan) weinig genrefilms gemaakt. Voor veel Europese, Zuid Amerikaanse, Afrikaanse en Aziatische (de minder gelauwerde) filmlanden geldt hetzelfde. De Nederlandse filmindustrie heeft geen budget om met een sci- fi film aan te komen. De films die jij wil vragen over het algemeen om een groot budget en dat is er nu eenmaal niet. Hoeveel geweldige horror/sci fi/of actie films komen er uit Belgie dan? Wat je vraagt is niet helemaal eerlijk.
Nou, België komt met films als Rabid Grannies, Calvaire, Cannibal en Vinyan. Uit Zuid- Midden-Amerika zie ik films als Pan's Labyrinth, Sudor Frio en El Topo, om nog maar niet te spreken van de Spaanse genrefilm. En uit Azië zie ik steeds meer leuke horrorfilms komen uit bijvoorbeeld Indonesië (Macabre) en zelfs Pakistan (Hell's Ground). De Nederlandse filmindustrie DURFT vooral niet.
Ja en in veel ervan staat er ook een hoop keus tegenover. Als je je hier moet baseren op de Nederlandse film, dan kan je enkel kiezen uit kinderfilms, drama's of komedies.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Is van een Spanjaard 
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik weet niet hoeveel vingers jij aan een hand hebt, maar ik heb er toch echt wat meer handen voor nodig. Neem de films van Terstal, Van Warmerdam, Sluizer, Haanstra, Ivens, Verhoeven, Weisz, Van der Keuken, Stelling en je hebt een zeer behoorlijk nationaal filmkanon. En dan heb ik de Oscarwinnaars nog niet eens genoemd. Dat onze zuiderburen de laatste paar jaar (ook) een aantal sterke films hebben gemaakt, maakt hun filmkunde nog lang niet groter. Evenzo geldt dat voor Noorwegen. Denenmarken en Zweden gaan ons wel voor, dat moet ik toegeven. Maar die hebben ook een veel ruimer filmfonds.
Maar misschien moet je zelf wat verder kijken dan deze Costa en New Kids... Overigens heeft Matterhorn in navolging van De Poolse Bruid, net de publieksprijs gewonnen op het IFFR in is de Marathon van vorig jaar ook geweldig.
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Ik heb hopelijk wel een beetje verstand van film en dan kan ik puur gebaseerd op recensies en trailers inmiddels best wel een mening/verwachting vormen. De uiteindelijke film zou misschien een half sterretje kunnen schelen. In plaats van 1*, 1,5*.
Lekker afgaan op recensies
Vind het echt onzin dat je op een half cijfer kunt voorspellen wat je van een film gaat vinden.
Nou, België komt met films als Rabid Grannies, Calvaire, Cannibal en Vinyan. Uit Zuid- Midden-Amerika zie ik films als Pan's Labyrinth, Sudor Frio en El Topo, om nog maar niet te spreken van de Spaanse genrefilm. En uit Azië zie ik steeds meer leuke horrorfilms komen uit bijvoorbeeld Indonesië (Macabre) en zelfs Pakistan (Hell's Ground). De Nederlandse filmindustrie DURFT vooral niet.
Ja en in veel ervan staat er ook een hoop keus tegenover. Als je je hier moet baseren op de Nederlandse film, dan kan je enkel kiezen uit kinderfilms, drama's of komedies.
Dat valt echt mee. Wat je noemt zijn uitzonderingen, ook voor die landen. Verder kom ik gewoon tot de conclusie dat je je te weinig hebt verdiept in de NL films. Je hebt er echt heel weinig gezien.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Hier in Belgie worden nu gewoon betere films gemaakt in vergelijking met Nederland en dat heeft niet altijd met budget te maken. Kijk maar naar Loft bvb die film koste slechts 3,2 miljoen euro en het werd de grootste belgische film ooit en dat terwijl er voor Zwartboek (die ook wel een mooie film is hoor) 17,8 miljoen euro werd uitgegeven. Kruistocht in spijkerbroek koste 11 miljoen euro al is daar in Belgie ook aan meegewerkt. Het feit is gewoon dat budget niet alles is ! Er worden in Belgie gewoon veel betere scenarios geschreven en je kan nu zeggen wat je wil maar hier in Belgie wordt ook veel beter geacteerd en kunnen ze veel verschillende soort rolen aan. Daarom is het makkelijker om goeie films te maken. Maar ok dat is mijn menning ik zal hier nu wel mss de wind van voor krijgen bij bepaalde users op MM.
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
In belgie zijn de laatste 20-25 jaar enkele prima films naar voren gekomen. Toch komen er uit Nederland al meer dan 50 jaar met grote regelmaat geweldige films uit. Ik zal niet alle films gaan opsommen die ik goed vind, maar me beperken tot het noemen van filmmakers. Vanaf de jaren '50/'60 waren er Rademakers (de vader van de NL film), Haanstra (die ook veel lof kreeg in het buitenland) die de ene na de andere prachtige films maakten, in de jaren '70 onder meer Verhoeven die geweldige dingen deed, (wat hem hem een mooie Hollywood carriere opleverde), in de jaren '80 mensen als Maas, van Warmerdam (mijn absolute favoriet) en Sluizer. In de jaren '90 'talenten' als Kuipers en Terstall. In de jaren '00 Willem van de Sande Bakhuyzen die een aantal geweldige films maakte. En nu komt een Corbijn bovendrijven (die het direct in het buitenland waar maakt).
Ben benieuwd hoeveel films je al zag van die mannen. En dan ben je nu nog in discussie met iemand die redelijk wat NL films zag, terwijl er hier meerdere gebruikers zijn die ontzettend veel NL films zagen. Ik heb nog niemand ontmoet hier op MM of daarbuiten, die meer NL films zag dan ik en ontzettend negatief was. De mensen met recht van spreken zijn dus positief, de rest hangt van vooroordelen, een beperkte blik of pech dat ze de verkeerde films zagen aan elkaar. En dan net doen alsof er hier een gebrek aan talent is.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
Michaël R. Roskam gaat het nu ook waar maken in hollywood zijn volgende film werkt hij samen met Tom Hardy en Noomi Rapace Child 44 (2015) - IMDb en ook Matthias Schoenaerts lijkt op weg naar het grote werk. Ik denk dat het nu even wij belgen zijn die het nu aan het maken zijn terwijl Nederland dat al deed zo'n 30 jaar geleden maar het nu even nie echt meer lukt om met iets mooi af te komen.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Ik weet niet hoeveel vingers jij aan een hand hebt, maar ik heb er toch echt wat meer handen voor nodig. Neem de films van Terstal, Van Warmerdam, Sluizer, Haanstra, Ivens, Verhoeven, Weisz, Van der Keuken, Stelling en je hebt een zeer behoorlijk nationaal filmkanon. En dan heb ik de Oscarwinnaars nog niet eens genoemd. Dat onze zuiderburen de laatste paar jaar (ook) een aantal sterke films hebben gemaakt, maakt hun filmkunde nog lang niet groter. Evenzo geldt dat voor Noorwegen. Denenmarken en Zweden gaan ons wel voor, dat moet ik toegeven. Maar die hebben ook een veel ruimer filmfonds.
Maar misschien moet je zelf wat verder kijken dan deze Costa en New Kids... Overigens heeft Matterhorn in navolging van De Poolse Bruid, net de publieksprijs gewonnen op het IFFR in is de Marathon van vorig jaar ook geweldig.
Ja, misschien overdreef ik. Terstall en Van Warmerdam zijn inderdaad geweldige regisseurs naar mijn mening. Maar met Verhoeven heb ik he-le-maal niets, zijn films spreken me absoluut niet aan. Van Sluizer heb ik alleen maar Spoorloos gezien, die ik ook helemaal niets vond. En van die Amerikaanse versie, ook van hem, heb ik alleen ooit eens een stukje gezien, maar daar ga ik ook geen energie in stoppen ben ik bang. Van Haanstra heb ik helaas nog nooit iets gezien, dus daar zou je gelijk in kunnen hebben. Maar om eerlijk te zijn ook nog nooit van gehoord. Laten we hopen dat dat aan mijn slechte filmsmaak ligt en niet aan wellicht het feit dat hij geen rol speelt in het 'behoorlijk nationaal filmkanon'. En Ivens, ja het spijt me, hoor. Hij mag dan wel in Nederland geboren zijn, maar om zoiets nou goed regiewerk van Nederlandse bodem te noemen... Ik heb het wel over Nederlandse filmindustrie. Niet over mensen met een Nederlands paspoort die hun heil gaan zoeken elders in Europa. Van Weisz heb ik nog nooit gehoord. Noch van Van der Keuken. En dan tenslotte Stelling... Ik neem aan Jos Stelling? Want daar weet ik van dat ik het Meisje en de Dood wel aardig vond, maar ook nou niet zo spectaculair, hoor... En dan had ik ook nog van die on-films van hem gezien: Duska, Rembrandt... Meningen verschillen, hoor... Maar van alle mensen die je zojuist hebt opgenoemd zijn er naar mijn mening welgeteld twee sterke regisseurs: Van Warmerdam en zijn hele oeuvre en Terstall met Simon, want eigenlijk waren de meeste films van hem, zoals <bah> De Boekverfilming <bah>, ook erg zwak, als je het mij vraagt.
mrwhite
-
- 1521 berichten
- 3499 stemmen
En die dertig jaar is mss iets te lang jullie hadden ook nog Paul Verhoeven en Jan de Bont. Ik was die even vergeten.
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12865 stemmen
Natuurmijjk wel een beetje een self-fulfilling prophecy. Wie graag NL films kijkt gaat vanzelf op zoek naar meer terwijl mensen die er niet zoveel mee kunnen veel minder geneigd zijn om telkens weer tegen dezelfde muur te lopen. Niet vergeten dat de meeste kenners ook meteen "liefhebbers" zijn.
Op 32 films heb ik maar ééntje die 4* of meer scoort (Umfeld), en dat is dan nog een film die volgens de meesten niet eens als film te boek mag staan. Ik durf gerust zeggen dat de NL cinema mij niet echt kan bekoren, zelfs al heeft een ander er 200 gezien en vindt hij dat NL een geweldig filmland is.
(discussie kan ondertussel wel elders gevoerd worden denk ik)
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Die voelde ik al aankomen, omdat er wel een kern van waarheid in zit. Toch is het anders met een genre, of regisseur die je goed vindt of zo. Een filmland vind ik te ruim om daar 'liefhebber' van te zijn (hoewel er hier op de site wel een aantal voorbeelden van te vinden zijn). Als ik voor mezelf spreek; ik ben echt geen liefhebber of zo van de NL cinema. Ik doe er ook niets in. Ik constateer gewoon dat ik genoeg goede NL films heb gezien de laatste jaren en dat we ons nergens voor hoeven te schamen. Ook genoeg slechte. Ik neem mezelf als ijkpunt, omdat ik vind dat ik voldoende heb gezien om er iets zinnigs over te zeggen (slechts gestemd op een film of 80), maar er geen werknemer of fanboy van ben. Ik zal er geen getal aan ophangen, maar sommigen mogen zich er echt wel wat beter in verdiepen.
Het zijn met name die mensen die echt heel weinig hebben gezien, die van alles uitkramen. Het is me veel te gemakkelijk geroepen dat dat komt omdat ze zijn afgehaakt. Geloof ik niets van. En vooral ongenuanceerde uitspraken doen bij films als Costa, Volle Maan, het bombardement of Ushi Must Marry. En als ik dan kijk bij hun 0,5-1,5 sterren beoordelingen zie ik alleen dat soort films staan + flodder 3. En moet je eens opletten bij hoeveel films die wel gewaardeerd worden, dat een onwaarschijnlijke uitzondering zou moeten zijn.
Er heerst een negatief beeld over de NL film onder veel Nederlanders die toch echt vaak gebasseerd is op te weinig kennis. Als ik kijk bij Dutchtuga heeft hij twee of drie NL film laag beoordeelt. Maar omdat er zat films zijn die hem niets lijken en er nu eenmaal weinig genrefilms uit komen, is het allemaal maar een ongeinspireerde bende. Bij mr White moet je helemaal goed zoeken naar NL films in zijn stemmen. Als ik tegen jou zeg dat Japanse films (wat ik absoluut niet vind) maar kut zijn, omdat ik er vijf zag die ik kut vond, lach je me ook uit en zeg je dat ik me er eerst maar eens wat beter in moet verdiepen. Ik kan dan ook niet aankomen met het verhaal dat ik nu al ben afgehaakt.
In jouw geval ben ik wel benieuwd naar een lijstje welke je zag en of daar veel Flodders bij zitten, of veel klassiekere films (wat inderdaad niet zo bij je past). Ik ben het er wel mee eens dat het gevarieerder allemaal mag hoor. Wat meer expirimenteel, andere genres etc.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Wanneer je nog nooit van Wiesz, Haanstra of Van der Keuken hebt gehoord, heb je weinig recht van spreken, lijkt me.
En als we Ivens niet mee mogen tellen verliest Denemarken Von Trier die ook voornamelijk in het buitenland werkt. En waar staat het land dan? Dat Verhoeven JOUW smaak niet is, doet niets af aan zijn status, evenzo die van de overigen. Kan verder zo nog 20-30 individuele films opnoemen die het niveau dat jij de Nederlandse film toedicht ontstijgen.
Kortom, verdiep je eerst eens in de Nederlandse film, voordat je het veroordeeld tot iets wat het niet is.
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12865 stemmen
Daarin nuanceer ik toch iets meer. Moest ji zo'n uitspraak doen dat zou ik inderdaad met "bullshit" reageren, maar er zitten hier genoeg mensen op MM die ik uberhaupt geen Japanse films zou aanraden, dus of die er nu 5 of 80 zien doet er maar weinig toe.
Qua genrefilms is het toch redelijk pover gesteld in NL. Six is een recente uitzondering, al zijn die z'n films vooral bekend qua imago, niet echt om hun kwaliteit. In die optiek is het toch niet zo vreemd dat Dutchtuga zo'n uitspraak doet. Ik denk dat ik zelfs nog zijn smaak op een heleboel NL films goed kan inschatten.
Verder zijn Nederlanders vooral goed in het klagen over het feit dat er veel geklaagd wordt op nationale producten. Belgen hebben datzelfde probleem trouwens, terwijl vaak uit de extra kritiek op eigen werk net het nodige kwaliteitsmateriaal komt gerold. Je mag ook best wat kritischer zijn op jezelf dan op de rest van de wereld imo.
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Ik constanteer wat Nederlandse films betreft toch echt eerder dat er gebitched wordt over de films, dan dat mensen daar weer over gaan klagen. Maar heb dan ook een stuk meer Nederlanders in mijn omgeving.
Maar goed, ik nuanceer het alleen in deze discussie. Natuurlijk moet er ook ruimte zijn voor kritiek. Maar dan graag niet van die loze uitspraken, die iedereen gezellig meeblehrt op het moment dat Ushi in de bioscoop komt. Voor genrefilms moet je nu eenmaal niet (onmiddelijk) in Nederland zijn, ach. Jammer misschien, maar om dan maar te stellen hoe droevig het gesteld is met de Nederlandse filmindustrie vind ik een beetje onzin.
Je zegt dat je de smaak van Dutchtuga goed kan inschatten (vind daar trouwens al erg veel aannames in zitten), maar hij zit vaak op een lijn met iemand als Reinbo, die wel vaak goede Nederlandse films ziet (en er ook een stuk meer heeft gezien).
[heb m'n bericht nog iets aangevuld]
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11926 berichten
- 5331 stemmen
Hier in Belgie worden nu gewoon betere films gemaakt in vergelijking met Nederland en dat heeft niet altijd met budget te maken. Kijk maar naar Loft bvb die film koste slechts 3,2 miljoen euro en het werd de grootste belgische film ooit en dat terwijl er voor Zwartboek (die ook wel een mooie film is hoor) 17,8 miljoen euro werd uitgegeven. Er worden in Belgie gewoon veel betere scenarios geschreven
Even off-topic, maar ik vind de vergelijking tussen Loft en Zwartboek erg onzinnig. Loft speelt zich grotendeels af op één locatie en speelt zich af in het heden, terwijl Zwartboek een episch oorlogsdrama is. En Loft, een goed scenario? Vond het gekunsteld en Agatha Christie voerde dat trucje al jaren eerder aan.
Baseer je op..?
Baseer je op..?
Het één zegt niets over het ander.
BlueJudaskiss (moderator films)
-
- 11926 berichten
- 5331 stemmen
Prima bericht mister blonde trouwens. Compliment.
Onderhond
-
- 87603 berichten
- 12865 stemmen
maar hij zit vaak op een lijn met iemand als Reinbo, die wel vaak goede Nederlandse films ziet (en er ook een stuk meer heeft gezien).
Als het gaat over jaren '80 werk (en dan in het bijzonder genrefilms) zeker wel, maar Dutchtuga is absoluut geen spiegelbeeld van Reinbo over de gehele lijn.
Stemmen van mij en Inland Rabbit liggen bijv ook vaak in dezelfde lijn bij een hoop films, maar daarnaast heeft hij nog een serieuze fascinatie voor mumblecore en Amerikaanse (meer richting indie) comedies die ik totaal niet deel (om maar een soortgelijk voorbeeldje te geven).
Niet voor iemand met een enorme fascinatie voor genrefilms. Ik denk ook niet dat Dutchtuga verder een objectief oordeel over de hele Nederlande cinema nastreeft.
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Dat hoeft ook niet, maar dat verontwaardigde geblehr is weer het andere uiterste.
timburton
-
- 1296 berichten
- 632 stemmen
Wanneer je nog nooit van Wiesz, Haanstra of Van der Keuken hebt gehoord, heb je weinig recht van spreken, lijkt me.
En als we Ivens niet mee mogen tellen verliest Denemarken Von Trier die ook voornamelijk in het buitenland werkt. En waar staat het land dan? Dat Verhoeven JOUW smaak niet is, doet niets af aan zijn status, evenzo die van de overigen. Kan verder zo nog 20-30 individuele films opnoemen die het niveau dat jij de Nederlandse film toedicht ontstijgen.
Kortom, verdiep je eerst eens in de Nederlandse film, voordat je het veroordeeld tot iets wat het niet is.
Klopt, klopt, is ook absoluut mijn mening. En gelukkig zijn er genoeg, zoals u, die mijn mening niet delen. Anders was die (naar mijn mening!) flut-filmindustrie van Nederland al lang naar de filistijnen gegaan en was er al helemaal geen ziel komen opdagen bij Het Bombardement. Dat had ik Jantje Smit nu ook weer niet gegund. Overigens heeft het mij nog altijd niet laten bewegen Wiesz, Haanstra en Van der Keuken daadwerkelijk een kans te geven, aangezien twee van die drie genoemde namen niet erg denderende waarderingen hebben op Moviemeter (ja, ik weet 't, erg afhankelijk van me, maar bij gevallen van twijfel houd ik me graag vast aan een gemiddelde waardering op MM) en voor één van de regisseurs (Wiesz) heeft nooit iemand de moeite gedaan überhaupt zijn oeuvre hier te plaatsen. Hoe dan ook, laten we nu vooral de discussie stoppen. Ik ben minder gevleid van Nederlandse cinema dan u en u heeft er daarnaast ook veel meer verstand van, dat is de conclusie van het verhaal. Laten we nu vooral gewoon weer onze bijdrage voortzetten in het bekritiseren van deze draak van 'n film.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Natuurmijjk wel een beetje een self-fulfilling prophecy. Wie graag NL films kijkt gaat vanzelf op zoek naar meer terwijl mensen die er niet zoveel mee kunnen veel minder geneigd zijn om telkens weer tegen dezelfde muur te lopen. Niet vergeten dat de meeste kenners ook meteen "liefhebbers" zijn.
Natuurlijk heb ik een andere kleur kijk op de NL film dan iemand als mister blonde, maar los van het feit dat ik nooit heb gesteld dat hier alleen maar slechte films heb gemaakt, baseer ik mij nogmaals voornamelijk op de variatie binnen de NL cinema. Ik hoef niet veel NL films gezien te hebben om te concluderen dat we hier niet echt met rijke cinema te maken hebben. Beetje flauw om mijn visie te willen ontkrachten op het aantal NL films dat ik heb gezien.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Nederland heeft zat thrillers gemaakt met een horrorrandje (of gewoonweg horrorfilms). Het geweldige Spoorloos (de enige die ik geen horror zou noemen, maar wel een echt briljante film), Amsterdamed, de Lift,Johnsons, Sint, de Vierde man (een occulte thriller, die moet je maar eens gaan zien). The Human Centipede (2 films) was een wereldwijde hit (zag zelf alleen nog maar stukjes). Bovendien komen er steeds meer genrefilms uit hier. Frankenstein's Army (jammer dat ie niet in de bios verschijt, maar dat is een ander probleem), de afgelopen jaren is er elk jaar wel een of meerdere genrefilms uitgekomen. Koolhoven schrijft op dit moment een nederwestern. En dat voor een land dat inderdaad sterker is in andere genres.
Ik hoop dat een film als Frankensteins Army voor een ommekeer zal zorgen, al geef ik het weinig hoop. The Human Centipede heeft vooral succes geoogst in het buitenland, waar ze meer open staan voor zulk materiaal. Volgens mij heeft Six amper mogelijkheden gehad in NL. Dick Maas kan ik amper een genre regisseur noemen, aangezien hij alleen maar weet in te spelen op wat op het moment succes heeft. Niet echt een filmmaker met ballen. Spoorloos is verder inderdaad briljant. Is ook verreweg mijn favoriete NL film.
Reinbo
-
- 70660 berichten
- 0 stemmen
Ik zie dat ik bij Weisz de letters heb omgedraaid. 
mister blonde
-
- 12700 berichten
- 5837 stemmen
Beetje flauw om mijn visie te willen ontkrachten op het aantal NL films dat ik heb gezien.
Ik wil er niet te lang op door blijven hameren, maar dit is toch volslagen logisch? Als iemand stelt dat horror (of genrefilms in) maar een beperkte en ongeinspireerde bende zijn en je ziet dat zo iemand erg weinig van zulke films kijkt, moet je jou eens horen. Sterker, daar zijn genoeg voorbeelden van.
dutchtuga
-
- 16970 berichten
- 4101 stemmen
Stellen dat de Nederlandse filmindustrie niet zoveel variatie te bieden heeft of het hele horrorgenre afzetten als bagger zijn toch twee volstrekt verschillende zaken? Maar goed, laten we er inderdaad niet te lang over doorhameren. Ik wil al een tijdje De Vierde Man zien. Moet ik naar aanleiding van deze discussie toch maar eens gaan doen