menu

Film / Genres en landen / De Nederlandse film

zoeken in:
avatar van lottelouw
In Film > Algemeen > door wie wordt er zo hoog gestemd op de Nederlandse film?:

Het valt mij op dat er mensen op deze site heel hoog stemmen op Nederlandse films.
Ik wil weten door wie en waarom dit gebeurd.
Er zijn best wel leuke en goede nederlandse films , maar ik vind dat er wel erg overdreven hoog word beoordeeld. Het lijkt er soms op dat er mensen betaald worden om expres hoog te beoordelen.
een voorbeeld is 8e groepers huilen niet, het is een ok film met een prima verhaal, waarbij er door de hoofdpersoon ok word geacteerd. maar dit is ook het enige goede aan de film. de rest acteerd zeer slecht!!

sorrie voor mijn spelfouten en zins opbouw. ik woon nu 2 jaar in mexico en mijn nederlands heeft er onder te lijden.

groetjes.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Je hebt het dan ook over de hoogstgewaardeerde Nederlandse film van de hele site (van alle films met minimaal 50 stemmen) en een film die nog heel recent is en nog niet zoveel stemmen heeft en nog wel wat terug gaat zakken. Het is helemaal niet mijn indruk dat Nederlandse films hoger worden gewaardeerd omdat ze Nederlands zijn.

Heb juist eerder het idee dat veel mensen Nederlandse films gemiddeld gezien lager beoordelen.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Prudh schreef:
Interessant stuk met interessante namen over het maken van Nederlandse genrefilms en het tot zover floppen ervan:

De Filmkrant :: Filmslot: Het horrorverhaal van de genrefilm

Interessante column van Paul Ruven over de eenzijdige focus van het Filmfonds op 'drama':
Naar welke films gaan Nederlanders? - scenario-filmidee.blogspot.nl

Kanttekening is wel dat je met Nederlandse budgetten amper voor het publiek interessante actie/avontuur/sf films kunt maken.
En of je uberhaupt de (veel Amerikaanse) blockbusters een op een moet vergelijken met Nederlandse films.
Dan nog blijft wel de eenzijdige focus op drama.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Eerste Nederlandse Anne Frank-film in de maak | nu.nl/film

Ruven stelt dat in zijn film een aantal hardnekkige fouten zal worden gecorrigeerd, ''zodat we voor het eerst een juiste en waarachtige verfilming van het leven van Anne Frank zullen krijgen''.

Hmmm, Paul Ruven... (Het Bombardement)

avatar van Hannibal
't Zal mij benieuwen wat hij toe te voegen heeft op al die andere Anne Frank verfilmingen. Tot nu toe is de Amerikaanse verfilming (van Disney, The Whole Story) al zeer nauwkeurig omgegaan met de getuigenissen en zit die film het dichtst bij de waarheid. De eerste verfilming, de oscarwinnaar The Diary of Anne Frank, staat mijlenver van de ware gebeurtenissen. De overige verfilmingen (wat ik ervan gezien heb) zitten daar tussenin.

Er is een toneelbewerking met o.a. Jeroen Krabbé en Jip Wijngaarden. Lang geleden gezien, maar in mijn herinnering indrukwekkend goed.

Zouden er verder dingen zijn gebeurd wat wij niet weten en Paul Ruven wel?
Ik ben wel benieuwd naar die recente nieuwe verklaringen van de laatste getuigen die haar gekend hebben...
Laten we in ieder geval hopen dat Ruven het met liefde en passie voor het onderwerp maakt.

avatar van BlueJudaskiss
starbright boy schreef:
Je hebt het dan ook over de hoogstgewaardeerde Nederlandse film van de hele site (van alle films met minimaal 50 stemmen) en een film die nog heel recent is en nog niet zoveel stemmen heeft en nog wel wat terug gaat zakken. Het is helemaal niet mijn indruk dat Nederlandse films hoger worden gewaardeerd omdat ze Nederlands zijn.


Helemaal mee eens. Overigens denk ik wel dat de films die dan inderdaad heel erg goed zijn - Simon, Achste Groepers Huilen Niet - misschien een iets hogere beoordeling krijgen dan als het een film uit een ander land was.

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
‘Kaalslag’ Nederlandse filmindustrie door ongunstig belastingregime | Het Financieele Dagblad - fd.nl

‘Door faillissementen staan straks minimaal 250 ervaren postproductiespecialisten op straat’,
Op termijn staan nog eens 450 banen op de tocht, aldus Willems in de brief, die mede is ondertekend door tientallen branchegenoten.


Schrikbarend.


avatar van beavis
ben erg benieuwd naar João en het Mes (1972) (binnekort in EYE!)

qua oude/cult dingetjes op NL gebied staan ook Obsessions (1969) ,
Het Gangstermeisje (1966) en De Blanke Slavin (1969) op mijn lijstje. Heeft iemand enig idee of deze films ooit nog het licht gaan zien op DVD? zijn ze ooit op VHS uitgebracht? zou ze erg graag eens zien. Van de eerste heb ik wel een VHS kwaliteit RIP kunnen vinden, maar ik las ook dat de film recent nog gerestaureerd zou zijn en zie ze liever in een goede release! (wellicht een leuk idee voor een cult programmaatje in EYE... hoop dat er programmeurs meelezen )

Het Gangstermeisje is onlangs gerestaureerd en een aantal maal uitgezonden door Cultura. Obsessions zal nog geprogrammeerd gaan worden i.h.k.v. het Pim de la Parra retrospectief. De Blanke Slavin zou ik zelf ook graag eens zien!

avatar van beavis
heb je (of iemand) em opgenomen toevallig??
en heb je meer info over dat retrospectief?

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Het Filmfonds investeert in drie nieuwe speelfilms:

Loenatik, de Reünie krijgt € 260.000 realiseringsbijdrage.
Regie: Johan Timmers

Scenario: Karen van Holst Pellekaan, Martin van Waardenberg

Productie: Topkapi Films en The Storytellers Film & TV

Genre: Comedy / Familiefilm

Logline: De vijf psychiatrische patiënten uit Loenatik zijn noodgedwongen terug in de maatschappij, en zonder hen is de werkloze zuster Ten Hoeven depressief. Wanneer de gekken vernemen dat de zuster ontvoerd is, komen ze gezamenlijk in actie. Na een uitbundige, gevaarlijke en knettergekke zoektocht vinden ze hun geliefde zuster terug en blijkt er achter dit ontvoeringsmysterie een ongelooflijk verhaal te zitten.

Spijt krijgt € 450.000 realiseringsbijdrage.
Regie: Dave Schram
Scenario: Maria Peters, Dick van den Heuvel (gebaseerd op het gelijknamige boek van Carry Slee)

Productie: Shooting Star Filmcompany

Genre: Jeugdfilm

Logline: David zit in de klas bij de dikke Jochem die gepest wordt. Hoewel David steeds meer in opstand komt tegen het gepest is het nog maar de vraag of de hulp op tijd is.

Tussen 10.00 en 12.00 krijgt € 350.000 realiseringsbijdrage.
Regie en scenario: Peter Hoogendoorn

Productie: Phanta Vision Development en Keren Cogan Films

Genre: Drama
Logline: In het aanzien des doods zit het leven vol van futiliteiten. Futiliteiten die onze eigen perceptie van tijd kleurt. De tijd die voorbijgaat, die geleefd is en ervaren wordt. Tijd stopt voor niemand, is onomkeerbaar en kan tergend langzaam gaan.

Bron: Nederlands Filmfonds

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Eyeworks is momenteel een belangrijke motor van de NL filmindustrie, er is alweer een nieuw project aangekondigd:


JACOB DERWIG, THEKLA REUTEN, DAAN SCHUURMANS EN KIM VAN KOOTEN IN VERFILMING HET DINER

Filmopnames van start in Amsterdams restaurant &samhoud places


Acteurs Jacob Derwig, Thekla Reuten, Daan Schuurmans en Kim van Kooten vervullen de hoofdrollen in de Eyeworks speelfilm Het Diner. Het Diner is de verfilming van de gelijknamige bestseller van Herman Koch en vertelt over twee echtparen die een avond uit eten gaan in een restaurant. Ze praten over alles maar vermijden waar ze het eigenlijk over moeten hebben: hun 15-jarige zonen en de gruwelijke daad die zij op hun geweten hebben. Het scenario en de regie zijn in handen van Menno Meyjes en in oktober 2013 verschijnt Het Diner in de Nederlandse bioscopen.

Acteurs

Jacob Derwig en Thekla Reuten spelen de personages van Paul en Claire Lohman. Paul is een mislukte geschiedenisleraar die zijn hele ziel en zaligheid in zijn gezin heeft gelegd en wordt geconfronteerd met de kwetsbaarheid van dit geluk. Zijn vrouw Claire sleept hem voortdurend weg bij de rand van de afgrond en laat niks achterwege om haar gezin te beschermen. Daan Schuurmans vormt met Kim van Kooten het paar Serge en Babette Lohman. Serge, de broer van Paul, is een politicus die in de running is voor het minister-presidentschap, Babette is de ogenschijnlijk slapende leeuwin aan zijn zijde. Het Diner zet iedereen op scherp, want hoe ver ga je als het gaat om je gezin en je toekomst?

Waar Van Kooten en Derwig in het dagelijks leven een stel vormen, zullen ze in Het Diner elkaars tegenspelers zijn.

“Samen naar je werk gaan voelt voor ons niet gek of ongemakkelijk. Alleen maar leuk. We hebben elkaar 10 jaar geleden op een filmset ontmoet. We hebben sindsdien al in verschillende hoedanigheden samengewerkt. Nu bij Het Diner spelen we zwager en schoonzus. Dat is een familierelatie die we tot nog toe niet uitgediept hadden.”

Producent Eyeworks is verheugd dat Jacob Derwig, Thekla Reuten, Daan Schuurmans en Kim van Kooten de hoofdrollen gaan spelen: “Dit zijn absoluut de gedroomde acteurs voor deze film en het is de ideale cast om dit waanzinnige project te realiseren. De eerste draaidagen zitten erop en de chemie tussen de acteurs leverde gelijk vuurwerk op”, aldus Maarten Swart van Eyeworks.

Boek

Het Diner (2009, Ambo Anthos) was Herman Kochs grote doorbraak als schrijver. De roman werd bekroond met de NS Publieksprijs 2009. Inmiddels zijn er meer dan 650.000 exemplaren van verkocht in Nederland. Het Diner is verschenen in 22 landen en was onder meer een bestseller in Duitsland, Spanje, Frankrijk, Italië en Israël en kreeg wereldwijd lovende kritieken. De rechten voor de Amerikaanse vertaling zijn voor een recordbedrag verkocht. Het Diner zal daar in 2013 verschijnen.

Regisseur Menno Meyjes

Menno Meyjes is bekend als scenarioschrijver van de met elf Oscars genomineerde film The Color Purple en werkte hij samen met regisseur Steven Spielberg aan de film Indiana Jones and the Last Crusade. In 2008 regisseerde Meyjes de film Manolete met Penélope Cruz en Adrien Brody in de hoofdrollen. Verder regisseerde hij Martian Child en Max, beide met John Cusack in de hoofdrol,

Locatie


De opnames van de restaurantscènes in Het Diner worden opgenomen in het onlangs geopende Amsterdamse restaurant lounge &samhoud places, van Salem Samhoud en 2 michelin sterren chef Moshik. Met het doel om gastronomie naar de wereld te brengen en daarmee een betere wereld te creëren, openden zij onlangs het restaurant in september. Chef Moshik zegt over de opnames van Het Diner in &samhoud places: "Uiteraard vind ik het een eer dat deze film bij ons wordt opgenomen en dat we daarmee als filmlocatie mogen dienen! Ik hoop mensen met gastronomie te inspireren en te verbinden."

www.hetdinerdefilm.nl

(persbericht)

avatar van Macmanus
Kan niet lang meer duren of Jan de Bont komt ook weer terug uit de states...was een meer in Nederland gewortelde regisseur niet slimmer voor dit boek?

Zo Nederlands is dit boek toch niet?


avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Jeroen Van Koningsbrugge in verfilming Schone handen | nu.nl/film

Producent Phantavision probeert op dit moment de financiering van het project van regisseur Tjebbo Penning rond te krijgen.

Schone Handen - René Appel (2007) - BoekMeter.nl

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Vanaf 18 maart starten de opnames van de nieuwe speelfilm SOOF, een romantische komedie naar de columns van Sylvia Witteman.
Lies Visschedijk, Fedja van Huêt en Dan Karaty zijn gecast voor de hoofdrollen.
Regisseur van de film is Antoinette Beumer, bekend van bioscoopsuccessen als
DE GELUKKIGE HUISVROUW, LOFT en JACKIE. Haar zus Marjolein Beumer schreef het scenario voor de film.

Meer info / bron:
Lies Visschedijk en Fedja van Huêt in nieuwe film SOOF | Nederlands Film Festival - filmfestival.nl

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Filmlaboratorium Cineco maakt doorstart als Haghefilm Digitaal.

Expertise van filmconservering blijft voor Nederland behouden.


Filmlaboratorium Cineco en conserveringsdochter Haghefilm, die 23 oktober jl failliet werden verklaard, maken een doorstart. De bedrijven zullen verder gaan onder de nieuwe naam Haghefilm Digitaal BV.

De doorstart stelt de kennis over filmontwikkeling en -conservering in Nederland veilig en voorkomt dat filmproducten naar het buitenland zouden moeten uitwijken voor de technische afwerking van hun films.

De doorstart van Cineco BV en Haghefilm BV wordt mogelijk gemaakt door Erik Vrolijk en Wibo de Groot, die beiden meer dan twintig jaar ervaring hebben binnen de nationale- en internationale filmlaboratoriumwereld, zowel met analoge als digitale film. De ondernemers hebben het voortouw genomen in de reddingsoperatie van het enige Nederlandse filmlaboratorium om kennis van filmconservering voor ons land te behouden en het culturele erfgoed zo veilig te stellen.
De algemeen directeur is Erik Vrolijk.

“Curator Mr. T. Steffens en zijn collega Mr. Derk M. van Geel van Fort Advocaten N.V. te Amsterdam hebben de overname op voortreffelijke wijze en met deskundig inzicht begeleid”, aldus Vrolijk en De Groot.

De curator spant zich in ook de bewaringsactiviteiten te continueren.

Naar verwachting zal voor een deel van het personeel van Cineco/Haghefilm de arbeidsplaats behouden blijven. Door de overname zal een compleet facilitair bedrijf op het gebied van film en video (post)productie in Nederland ontstaan.

Het negen decennia oude Haghefilm was internationaal leidend op het gebied van filmconservering en restauratie. In dit facilitaire filmbedrijf werd analoog vakmanschap gecombineerd met digitale kennis. Erik Vrolijk is trots, maar vooral ook blij dat met het nieuwe bedrijf Haghefilm Digitaal kennis en kunde behouden blijven. “Het failliet van Cineco ging ons aan het hart. Wij hebben liefde voor het oude filmvak en vinden dat het culturele erfgoed behouden moet blijven.”
Compagnon Wibo de Groot vult aan: “Met de overgang naar Haghefilm Digitaal BV menen wij een gunstige en stabiele toevoeging aan de Nederlands filmsector te bieden.”

(persbericht)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Bericht verplaatst naar Daglicht (2013)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Het Nederlands Filmfonds, Mediafonds, VARA, VPRO en NTR hebben de volgende filmplannen geselecteerd voor realisering in het kader van de zesde editie van het project De Oversteek:

Nena
Regisseur: Saskia Diesing
Scenarist: Saskia Diesing i.s.m. Esther Gerritsen
Producent (omroep): Keyfilm (VPRO)

Gluckauf
Regisseur: Remy van Heugten
Scenarist: Gustaaf Peek
Producent (omroep): Stetz Film (VARA)

De Infiltrant
Regisseur: Shariff Korver
Scenarist: Rogier de Blok
Producent (omroep): Lemming Film (NTR)

Het is de bedoeling dat de films in 2013 geproduceerd worden en begin 2014 in de filmtheaters te zien zijn. Daarna worden de films op televisie uitgezonden.

Het lowbudgetfilmproject De Oversteek is een samenwerking tussen publieke omroep, Filmfonds en Mediafonds om aanstormend talent een kans te geven een artistieke speelfilm te maken. In het kader van het Deltaplan Talent is ook het CoBO bij dit initiatief betrokken.

Regisseurs als Martin Koolhoven, Paula van der Oest, David Lammers, Nanouk Leopold, Lodewijk Crijns, Simone van Dusseldorp, Karim Traïdia, Urszula Antoniak, Joost van Ginkel en Sacha Polak kregen dankzij De Oversteek de kans hun speelfilmdebuut te maken.

Bron: Nederlands Filmfonds

avatar van Leo1954
Bij Bombardement, Het (2012):

Je had toch gezegd te gaan Reinbo? En een kaartje voor een andere zaal aan te schaffen. Dan moet je dat ook wel doen, anders wordt het wat ongeloofwaardig.

Mijn indruk van deze film is dat het een doorsnee Nederlandse film is, tenenkrommend slecht dus, met een regisseur die de kritieken nooit leest. Dat is natuurlijk een grove leugen, maar veel heeft hij er niet van geleerd.

Maar ik hoef hem niet zien. Het is anders wel om je diep te schamen als Nederlander, nog geen 40 kilometer naar het zuiden en het ene juweeltje na het andere komt daar tot stand. Nederland moet wel het slechtste filmland ter wereld zijn, ik ken in ieder geval geen land waar zulke wanproducten worden gemaakt. Ik ken drie uitzonderingen, Minous, Dokter pulder zaait papavers en Een dagje naar het strand. Ik ga al bijna 50 jaar naar de bioscoop, beetje magertjes dan dat je je nog drie films van Vaderlandse bodem als aardig kunt herinneren.

avatar van stinissen
stinissen (crew)
Leo1954 schreef:
Je had toch gezegd te gaan Reinbo? En een kaartje voor een andere zaal aan te schaffen. Dan moet je dat ook wel doen, anders wordt het wat ongeloofwaardig.

Mijn indruk van deze film is dat het een doorsnee Nederlandse film is, tenenkrommend slecht dus, met een regisseur die de kritieken nooit leest. Dat is natuurlijk een grove leugen, maar veel heeft hij er niet van geleerd.

Maar ik hoef hem niet zien. Het is anders wel om je diep te schamen als Nederlander, nog geen 40 kilometer naar het zuiden en het ene juweeltje na het andere komt daar tot stand. Nederland moet wel het slechtste filmland ter wereld zijn, ik ken in ieder geval geen land waar zulke wanproducten worden gemaakt. Ik ken drie uitzonderingen, Minous, Dokter pulder zaait papavers en Een dagje naar het strand. Ik ga al bijna 50 jaar naar de bioscoop, beetje magertjes dan dat je je nog drie films van Vaderlandse bodem als aardig kunt herinneren.


Beetje gelul Soldaat van Oranje , De Tweeling < Brideflight , Achtste-groepers Huilen Niet en Simon en zo kan ik nog lang doorgaan zijn topfilms

Filmgek.nl - De beste Nederlandse films van Filmgek

Soldaat van Oranje
Karakter. Zwartboek. de Tweeling Simon. de Dominee
Ciske de Rat. van God Los. op Hoop van Zegen etc

Elke keer als er een matige NL film uitkomt komen dit soort berichten. Elke keer als er een goede komt is het een uitzondering. Alleen Nederlanders noemen Nederland een slecht film land. Daarbuiten hoor je dat volgens mij nooit. Er zijn tal van Nederlandse meesterwerken. Het valt me op dat mensen die dit soort uitspraken doen, bijzonder weinig kennis (met kennis bedoel ik gewoon aantal films gezien) van zaken hebben. Mensen die weinig kaas hebben gegeten van hun eigen filmland kramen dit soort onzin uit. Mensen die veel Nederlandse films hebben gezien zijn in elk geval genuanceerder (en vaak ook wel positief). Komen tal van meestwerken uit hier, maar ja als je alleen de Costa's en Volle Manen uit Nederland kent... Maar als ik bij de lage stemmen van Leo kijk, zie ik amper Nederlandse films. Dus ben benieuwd waar hij die opmerking op basseert.

Hier heb ik al een aantal favorieten van mij genoemd. Misschien sowieso beter hier verder te gaan.

Film >> Genres en landen >> De Nederlandse film

Reinbo
Leo1954 schreef:

Maar ik hoef hem niet zien. Het is anders wel om je diep te schamen als Nederlander, nog geen 40 kilometer naar het zuiden en het ene juweeltje na het andere komt daar tot stand. Nederland moet wel het slechtste filmland ter wereld zijn, ik ken in ieder geval geen land waar zulke wanproducten worden gemaakt. Ik ken drie uitzonderingen, Minous, Dokter pulder zaait papavers en Een dagje naar het strand. Ik ga al bijna 50 jaar naar de bioscoop, beetje magertjes dan dat je je nog drie films van Vaderlandse bodem als aardig kunt herinneren.


Zat goede films. Marathon, Taped, Karakter, Simon, Cloaca, Met grote blijdschap, Kan door huid heen, de films van Van Warmerdam, Terstall, Verhoeven, Stelling, etc...en zeker op het gebied van kinderfilms scoort Nederland enorm goed.

Punt is ook vooral dat de slechte producties uit andere landen je hier niet bereiken. Enkel de toppers worden heier uitgebracht.

avatar van Naomi Watts
Leo1954 schreef:


Maar ik hoef hem niet zien. Het is anders wel om je diep te schamen als Nederlander, nog geen 40 kilometer naar het zuiden en het ene juweeltje na het andere komt daar tot stand. Nederland moet wel het slechtste filmland ter wereld zijn, ik ken in ieder geval geen land waar zulke wanproducten worden gemaakt. Ik ken drie uitzonderingen, Minous, Dokter pulder zaait papavers en Een dagje naar het strand. Ik ga al bijna 50 jaar naar de bioscoop, beetje magertjes dan dat je je nog drie films van Vaderlandse bodem als aardig kunt herinneren.

Het valt op zich nog mee maar het is wel goed zoeken. Cinema van Belgische makelaardij is nog wel van een hoger niveau, vooral als je een filmmaker als Peter Brosens hebt. Die zich voor mij tot de beste van dit moment mag rekenen (ook de credits voor Jessica Woodworth uiteraard).

avatar van The One Ring
Bij Bombardement, Het (2012):

mister blonde schreef:
Alleen Nederlanders noemen Nederland een slecht film land. Daarbuiten hoor je dat volgens mij nooit.


Hoewel ik het met je eens ben dat er zeker goede films uit Nederland komen, moet ik toch een kanttekening plaatsen bij deze opmerking. Er wordt in het buitenland inderdaad niet veel negatief gesproken over Nederlandse film zover ik weet, maar dat is ook omdat er gewoon simpelweg niet gepraat wordt over Nederlandse cinema over onze grenzen. Weinig van onze films worden over de grenzen vertoond. De paar waarbij dat wel gebeurt zien we vooral terug op festivals. Hoge ogen worden er zelden tot nooit gegooid. Even los van de vraag of het terecht of onterecht is: Nederland is een van de minst prestigieuze filmlanden van Europa.

The One Ring schreef:
(quote)


Hoewel ik het met je eens ben dat er zeker goede films uit Nederland komen, moet ik toch een kanttekening plaatsen bij deze opmerking. Er wordt in het buitenland inderdaad niet veel negatief gesproken over Nederlandse film zover ik weet, maar dat is ook omdat er gewoon simpelweg niet gepraat wordt over Nederlandse cinema over onze grenzen. Weinig van onze films worden over de grenzen vertoond. De paar waarbij dat wel gebeurt zien we vooral terug op festivals. Hoge ogen worden er zelden tot nooit gegooid. Even los van de vraag of het terecht of onterecht is: Nederland is een van de minst prestigieuze filmlanden van Europa.

Ongelooflijk eigenlijk. Het zou toch te doen moeten zijn lijkt me. Ik denk dat Nederland gewoon niet het land is waar mensen iets durven op filmgebied. Het blijft altijd zo'n boerenkool spruitjeseffect. Nederlandse films uit het verleden scoorden hoofdzakelijk door de blootscenes en niet bepaald door het fantastische acteren. Maar ja, er zal simpelweg ook natuurlijk nooit een voldoende budget zijn om echt iets moois neer te zetten.

Reinbo
Bij Bombardement, Het (2012):

Onzin. Nederland heeft in de afgelopen 15 jaar tweemaal de Oscar voor beste buitenlandse film gewonnen. Hoeveel landen doen dat ons na?

Verder werken er een hoop Nederlandse cameramensen over de grens en kregen films als Rotterdam - Reykjavik en Spoorloos Amerikaanse remakes. Filmakers als Verhoeven, Sluizer, Stelling en van Warmerdam worden heus hoog aangeslagen in het buitenland. Jan de Bont, Matthijs van Heijninge Jr, Roel René hebben geen onverdienstelijk carrières in Hollywood. Hoeveel Belgen werken daar?

Typisch Nederlands om zo kleinerend over het eigen product te doen. Volledig onterecht.

En is Nederland minder prestigieus dan: Noorwegen, Finland, Andorra, Luxemburg, Belgie, Slovakije, Tjechie, Polen, Griekenland, Malta, Servie, Portugal, IJsland, Ierland, Bulgarije, Albanie, Estland, Letland, Litouwen, Zwitserland, Oostenrijk, Slovenie? Werkelijk? Ik zou het niet durven stellen.

Dat we achter landen als Engeland, Duitsland, Italie, Frankrijk, Spanje komen lijkt me niet meer dan logisch. Verder springt enkel Denemarken eruit als klein land dat goed scoort en teert zweden nog op Bergman.....

Kortom Nederland hoort tot de Europese subtop.

Gast
geplaatst: vandaag om 08:21 uur

geplaatst: vandaag om 08:21 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.