menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Contemplatieve Cinema

zoeken in:
Dan zou er een nieuw topic moeten komen: Grensverleggende cinema

Apollinisch schreef:
(quote)
Mij ook. 2 verschillende scènes (een biddende non vs. een stroboscoop verlichte massa party people) vanuit hetzelfde standpunt en hetzelfde aantal shots: 1 van de 2 scènes (de biddende non) ervaar je sowieso meer als slow cinema. Omdat er minder beweging plaatsvindt. De inhoud van de scène (m.n. beweging) is w.m.b. minstens zo essentieel als de cameravoering en montage.

Ervaar je ja, dat is dus subjectief. Ik zou best een scène met een biddende non spannender kunnen vinden dan de zoveelste feestscène en dat laatste daardoor als trager ervaren. Maar daar gaat het verder niet om aangezien slow cinema (en ieder ander type cinema) zowel traag als niet traag kan worden ervaren, waarbij een trage ervaring weer zowel negatief als positief kan zijn. Daar kom je niet uit. Ik twijfel of je gelijk hebt dat je beweging in het frame (los van de subjectieve inhoud) als component erbij kan nemen naast de lengte van de shots en het type camerawerk (in mijn eerdere bericht liet ik al wel ruimte voor andere indicatoren door met name te gebruiken).

Ik begrijp wel wat je bedoelt: hoe meer beweging binnen een frame hoe minder traag de ervaring. Maar weinig beweging zie ik meer als een vorm van minimalisme (een aftakking (eigenlijk andersom) van slow cinema) o.i.d., terwijl ik slow cinema definieer op basis van het aantal en soort shots aangezien de manipulatie van de maker(s) daar sterker is (en makkelijker objectief is vast te stellen). In de praktijk zullen waarschijnlijk alleen sommige toneelmatige films niet slow cinema zijn ondanks dat ze wel 'voldoen' aan het lengte/(type)shot-principe. Hier zit de beweging vooral in de monden en ontbreekt het dus aan wordlessnes. Denk bijvoorbeeld aan de films van Monteiro. Films met veel ruw, spastisch of zwierig camerawerk vallen al eerder af doordat de bewegingen van de camera het ritme versnellen en daarmee de film objectief minder traag maken. Camerabewegingen zijn wel echt iets anders dan die van de omgeving en de personages. Bij dat laatste zit je alsnog meer 'gevangen' in een (lang en strak/statisch) frame. Daarnaast beweegt bij niet-digitaal geschoten films het volledige beeld constant, dus dan zouden volgens jou alleen digitale films slow cinema kunnen zijn.

Onderhond schreef:
Maar wat als er een biddende non middenin een stroboscoop-verlichtte rave party zit?

Apollinisch schreef:
Dan zou er een nieuw topic moeten komen: Grensverleggende cinema

Haha, dat is wel iets wat je bij Sorrentino zou verwachten. In Dao Khanong (2016) heb je wel iets dergelijks met een boeddhistische monnik. Zeker grensverleggende cinema.

McSavah schreef:
(quote)
Ik zou best een scène met een biddende non spannender kunnen vinden dan de zoveelste feestscène en dat laatste daardoor als trager ervaren.
Maar toch niet meer als slow cinema? Het strookt in ieder geval niet met wat ik daar onder versta. Met een beetje goede wil kan je het nog objectief houden ook. Door de visuele informatie die door je hersenen verwerkt moeten worden te kwantificeren. Maar goed, jij ziet dat dus als minimalisme.

Ja het is een lastige. Als je een film hebt met slechts 6 statische shots van ieder een kwartier van 6 verschillende feestjes, zou dat waarschijnlijk slow cinema worden genoemd. Ik zou dus inhoud (grotendeels) van de vorm loskoppelen wat betreft slow cinema, en kwalificaties als contemplatie, minimalisme, naturalisme, maniërisme etc. gebruiken om (naast nog steeds de vorm) ook de meer inhoudelijke aspecten van slow cinema (en die van niet-slow cinema) verder te duiden.

Verhoeven schreef:
Doen we weer de 21ste eeuw? En alleen langspelers? Lijstje inleveren van 25 titels zodat we er dit keer een top 100 van kunnen maken? Of wat willen jullie precies? Suggesties zijn welkom.

- gezien de rekbaarheid van het begrip contemplatief is 21ste eeuw misschien wel weer een goede, want ergens toen is men ook met het idee gekomen om dit een genre te noemen

- wat mij betreft in toplijstjes altijd alleen maar speelfilms, dus 45+ minuten (ook in dit kader een rekbare definitie )

- 25 titels aanleveren lijkt me geen probleem, verplicht "ranken" lijkt me ook

mijn bezwaren rondom termen als contemplatief en slow mogen bekend zijn, maar neemt niet weg dat mijn voorkeur extreem veel overlap heeft met de films die in deze hoek genoemd worden, dus ik ben zeer benieuwd naar een nieuw lijstje. Ik melde niet voor niets in januari al dat ik de oude lijst af had; daar heb ik echt "aan gewerkt". Ben verder niet zo van mijn naam toevoegen aan lijstjes en daarmee veel extra posts genereren... gewoon maar doen toch? De vorige keer kreeg je tenslotte ook spontaan genoeg mensen mee.

misschien is het voor sommigen zonder de restrictie van de 21ste eeuw interessanter... maar ben bang dat er dan aan de ene kant minder consensus zal zijn tussen de lijstjes en dat aan de andere kant een paar hele typische voorbeelden de top10 gaan bevolken (bijvoorbeeld werk van sokurov, tarkovski, of ook bresson en antonioni misschien). De lijst zoals hij de vorige keer was had titels die in het clubje dat meedeed volgens mij best breed gedragen werden (de titels die ik nog niet had gezien waren me namelijk voor het overgrote deel wel al via MM of elders opgevallen), maar had wel nog echte tips (titels waarvan ik bijvoorbeeld niet wist dat die als slow of contemplatief werden getypeerd. En ik had sowieso dus nog lang niet alles gezien). Het zou mooi zijn als er weer zoiets uitkomt.

je zou ook beiden kunnen vragen? voor een allertijden top en een recente top, of een soort van gecombineerde eindlijst.

Deelnemers:
- Alastor
- Verhoeven
- McSavah
- Badalamenti
- Isidora Hoekstra
- Knisper
- Straka
- timmienoelie
- beavis

Voor minder dan 25 deelnemers gaat het feestje niet door. En in tegenstelling tot de vorige keer ga ik niemand PMen hierover. Nu mogen ze spontaan reageren of niet.

Verhoeven schreef:
Deelnemers:
- Alastor
- Verhoeven
- McSavah
- Badalamenti
- Isidora Hoekstra
- Knisper
- Straka
- timmienoelie
- beavis

Voor minder dan 25 deelnemers gaat het feestje niet door. En in tegenstelling tot de vorige keer ga ik niemand PMen hierover. Nu mogen ze spontaan reageren of niet.

Ik wil ook best een duit in het zakje doen. Als ik één filmstroming aan het ontdekken ben is het wel deze.

Ik zou ook voor 21e eeuw gaan trouwens. Compacter is beter in dit geval.

- Alastor
- Verhoeven
- McSavah
- Badalamenti
- Isidora Hoekstra
- Knisper
- Straka
- timmienoelie
- beavis
- TheBunk
- Ik Doe Moeilijk

I'm looking forward to this top25 (especially the titles since 2010 when the controversy around slow cinema erupted to show that CCC is still alive)
Nice forum (even if I don't speak dutch) I translate it with Google Translate.

HarryTuttle

Ik wil ook graag een lijstje insturen, indien er nog verder wordt gedaan.

Verhoeven schreef:
Aan degene die de Contemplatieve Cinema hoog hebben zitten. Sponsor deze dame met een paar euro. Alle kleine beetjes helpen:

tao films - tao-films.com
VOD platform tao-films.com is inmiddels een jaar live, heb je al eens een maandje geprobeerd Verhoeven? De wereldpremière van Sleep has her House was daar ook. Best een prima deal, dat je al die films voor een tientje een maand lang kunt kijken. Benieuwd of dat aanbod ook veel ververst.

Ik kijk hier enorm naar uit. Gaat draaien op het IFFR, zou alleen hiervoor al van Groningen naar Rotterdam afreizen.

Ik Doe Moeilijk schreef:
Ik kijk hier enorm naar uit. Gaat draaien op het IFFR, zou alleen hiervoor al van Groningen naar Rotterdam afreizen.

‘Obeserveren’, is dat zwaarlijvige mensen in de gaten houden? Of dik worden door een observatieverslaving?

Ik Doe Moeilijk schreef:
Daar zou ik dus weer voor bedanken

Máár ik ben wel razend benieuwd om jullie bevindingen te lezen. Ik zet hem alvast bij mijn updates. Van Benning heb ik overigens wel 11 x 14 (1977) en American Dreams: Lost and Found (1984) gezien. Die eerste vond ik zeker wel aardig, de tweede allerminst.

Die laatste is nochtans een geweldige denkoefening in selectief kijkgedrag en durven vrede nemen met het feit dat je niet alles even klaar en helder kunt waarnemen. Maar ik kan goed begrijpen dat het eerder voor frustratie zorgt dan intellectuele bevrediging. Ik vond vooral sommige lijnen uit het dagboek enorm intrigerend.

Moet dringend terug aan de Benning gaan.

Zeg jongens, ik mag jullie - op McSavah na - zondag toch wel verwelkomen bij Sleep Has Her House? En voor de IFFR-gangers raad ik vooral Drift aan van Helena Wittmann.

Ik hoor daar natuurlijk niet bij ( de 'jongens', als nog-nooit-het-tripje-gemaakt-hebbende-user), maar pak die hopelijk wel zelf mee in Eye de 16e, als het lukt. Voor mij net even wat praktischer.

Dat socializen doen we wat mij betreft beter in de lente

Bovenstaand bericht meegekregen, IM?

Jazeker, waar denk je dat ik de film vandaan heb? Zondag meer in de inleiding.

Iemand een idee welke contemplatieve films er op het komend IFFR te zien zijn?

Ik ben het woord in geen enkele beschrijving tegengekomen
De hype lijkt gelukkig voorbij

Zekers weten, Beavis?
Een contemplatieve, ontroerende en haast meditatieve film, die in Locarno bekroond werd met de Gouden Luipaard.
Opmerkelijk dat juist jij van alle MM-gebruikers deze documentaire gaat zien.

Ook hier en hier vind ik het beruchte woord terug.

Van wat ik gezien heb:
- Drift
- Resurrection

Voor Schrader's begrippen:
First Reformed

Van wat ik vermoed: La Fleurière, Les Unwanted de Europa, Island, La Torre, Such a Morning, Windspiel, Good Luck, Jonaki, Santos #2, Work in Progress, La Muerte del Maestro, Silent Mist én Readers.

van een Luipaard winnaar hoef ik de beschrijving uiteraard niet te lezen
... wel jammer... hype houdt nog even aan

Ik ga naar Jonaki, Radiance, Mrs. Fang, Resurrection, en Readers. Zin in!

Drift past helaas niet in mijn schema.

Milla (2017) kan je hier ook noemen.

Graag breng ik jullie deze uitzonderlijke filmmaakster onder de aandacht, nu te zien op Mubi.

Verder hier een leuke introductie op haar film Passing Summer.

Beelden van het alledaagse leven, maar met zoveel aandacht en liefde getoond dat zelfs de meest onbeduidende, saaie episodes een vreemde, ongrijpbare intensiteit verkrijgen.

Zien is geloven.

timmienoelie schreef:
Paul Schrader
Schrader heeft zijn beroemde boek Transcendental Style in Film net herschreven trouwens, hoorde ik in het interview (1:17:48-1:53:49) met hem in Filmspotting.

Er wordt vaak aan gerefereerd, maar ik heb het nog niet gelezen. Wel bijzonder dat Schrader nooit eerder de behoefte voelde om zelf zo'n film te maken, en dat hij er nu pas de tijd rijp voor achtte met First Reformed (2017) (19 juli in Eye in het kader van Previously Unreleased).

Gast
geplaatst: vandaag om 00:30 uur

geplaatst: vandaag om 00:30 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.