menu

Mijn Updates +
Film / Genres en landen / Contemplatieve Cinema

zoeken in:
avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://lh3.googleusercontent.com/-5bI1WshHCps/TYsq3SeCP9I/AAAAAAAAAkM/TQgDIaz7gbs/s640/anti-contemplation.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



C(ontemporary)C(ontemplative)C(inema) is not a genre, it is a (minimal) narrative mode, with a very particular aesthetic stylistics.That is why we can find a lot of various so-called "genres", albeit quite diluted with transgressed conventions, within the CCC family. The films that could be loosely related to one or several genre conventions, still retain the strict technical profile of Contemplative Cinema : Wordlessness, Slowness, Plotlessness, Alienation. Even if these films might hint at certain genre structures (in a very minimal way), they do not use illustrative music, plot-driving dialogue, action packed scenes, build-up and climax, denouement, star-system actors... at least for the most part.


'Contemplatieve Cinema' volgens de Filmkrant en Mevrouw Linssen.

Unspoken Cinema

Recente oogst:
The Turin Horse (2011/TARR/Hungary)
How I ended this summer (2010/Popogrebsky/Russia)
Uncle Boonmee (2010/WEERASETHAKUL/Thailand)
Bal / Honey (2010/KAPLANOGLU/Turkey)
Le Quattro Volte (2010/FRAMMARTINO/Italy)
Año Bisiesto (2010/ROWE/Mexico)
Nenette (2010/PHILIBERT/France)
Un Homme Qui Crie (2010/HAROUN/Chad)
The Hunter (2010/PITTS/Iran)
Indigène d'Eurasie (2010/BARTAS/France)
L'illusioniste (2010/CHOMET/UK/France)
Dooman River (2010/ZHANG Lu/S.Korea)
My Joy (2010/LOZNITSA/Russia)
Aurora (2010/PUIU/Romania)
Pig Iron (2010/BENNING/Korea)
Winter Vacation (2010/LI Hongqi/China)
Visage (2009/TSAI/France/Taiwan)
Lola (2009/MENDOZA/Philippines)
Alamar (2009/GONZALES-RUBIO/Mexico)
The Time That Remains (2009/SULEIMAN/Palestine)
Himalaya, where the wind dwells (2009/JEON Soo-il/Korea)
Phantom of Nabua (2009/WEERASETHAKUL/Thailand)
Sun Spots (2009/YANG Heng/China)
The Nymph (2009/RATANARUANG/Thailand)

Rijtje regisseurs:
Albert SERRA [Spain]
Aleksandr SOKUROV [Russia]
Apichatpong WEERASETHAKUL [Thailand]
Carlos REYGADAS [Mexico]
James BENNING [USA]
JIA Zhang-ke [China]
Lav DIAZ [The Philippines]
Lisandro ALONSO [Argentina]
Pedro COSTA [Portugal]
Raya MARTIN [The Philippines]
Semih KAPLANOGLU [Turkey]
Sharunas BARTAS [Lithuania]
TARR Béla [Hungary]
TSAI Ming-liang [Taiwan]

Zijn er nog meer liefhebbers? Hebben jullie nog tips?

Misschien past deze ook in dit rijtje

Zefir

He, interessant dit. Ik ga het lijstje eens af. Grappig om te zien dt het ene contemplatieve het andere niet is. Met Bela tarr en Pedro Costa heb ik bijvoorbeeld niets. Jia is mijn held.

avatar van Onderhond
De toevoeging van Jia begrijp ik niet zo goed, vind hem niet echt in het rijtje passen.

Reinbo
Essential Killing valt er wat mij betreft ook onder en vergeet vooral 2001 niet, hoewel die niet contemporary is. Het zijn in ieder geval films waar je voor in de stemming moet zijn.

avatar van Knisper
Nuri Bilge Ceylan?

avatar van beavis
Onderhond schreef:
De toevoeging van Jia begrijp ik niet zo goed, vind hem niet echt in het rijtje passen.


De criteria zijn dan ook redelijk arbritair, vervang contemplatief door art-house en hetzelfde rijtje blijft overeind. De filmkrant is ook met hun "slow-cinema" stukjes vooral lucht aan het verkopen denk ik. Dit soort films kunnen echt beter individueel en op hun inhoud beoordeeld worden, niet op wat stilistische kenmerken die al zo oud zijn als de cinema zelf.

avatar van Verhoeven
Vind Jia juist perfect in dat rijtje thuis horen. Of zijn we zijn Still Life en Platform alweer vergeten?

Olaf K. schreef:
He, interessant dit. Ik ga het lijstje eens af. Grappig om te zien dt het ene contemplatieve het andere niet is. Met Bela tarr en Pedro Costa heb ik bijvoorbeeld niets. Jia is mijn held.

Ik kan zelf heel weinig met de films van Tsai Ming-liang, Bruno Dumont en Hou Hsiao-hsien. Het is love-it-or-hate zullen we maar zeggen.

Verder hebben we nog:
Abbas Kiarostami
Chantal Akerman
Nuri Bilge Ceylan
Semih Kaplanoglu
Bing Wang
Claire Denis
Vimukthi Jayasundara
Boris Khlebnikov
Nanouk Leopold

Lange lont

Ben het niet met de schrijver eens als hij zegt dat het vaak voorkomt. Het is inderdaad meer iets dat uit zijn eigen 'vormeloos delerium' voortkomt. Een auteur van de Unspoken Cinema blog staat me hier in bij.

Verder vind ik het leuk dat er aandacht is voor dit 'genre' op MovieMeter. Ik hoop ik dat ik hier nog leuke tips tegen kom of dat er nog boeiende discussie gaan plaats vinden.

beavis schreef:
(quote)


De criteria zijn dan ook redelijk arbritair, vervang contemplatief door art-house en hetzelfde rijtje blijft overeind. De filmkrant is ook met hun "slow-cinema" stukjes vooral lucht aan het verkopen denk ik. Dit soort films kunnen echt beter individueel en op hun inhoud beoordeeld worden, niet op wat stilistische kenmerken die al zo oud zijn als de cinema zelf.
Oneens, want het gaat er niet om dat het nieuwe stilistische middelen zijn. Het gaat om een tendens in de cinema waarbij bepaalde stilistische overeenkomsten te benoemen zijn. Dit is een anti-beweging op de intensified continuity van de mainstream narratieve cinema denk ik. Om te zien wat de belangrijkste termen in het debat zijn, moet je maar eens gaan lezen op de Unspoken Cinema Blog. Daar vind je ook allerlei nuanceringen van de parapluterm contemplatieve cinema.

avatar van Observator
Verhoeven schreef:
Ik kan zelf heel weinig met de films van Tsai Ming-liang, Bruno Dumont en Hou Hsiao-hsien. Het is love-it-or-hate zullen we maar zeggen.
Twentynine Palms van Dumont schoot me inderdaad naast Tsai als eerste te binnen.

Verder Catherine Breillat? Of Harmony Korine.

avatar van McSavah
Hier ben ik wel een fan van ja (mijn top-10 verraadt het al een beetje). Valt ook nog genoeg te ontdekken, vooral de Spaanstalige regisseurs zijn grotendeels onbekend bij mij. Iemand die denkt mij een nieuwe favoriet te kunnen tippen? Ik hou vooral van afstandelijke observatieve (dat is geen woord maar goed) camerastandpunten en een robuust sounddesign..

Als ik dan nog iemand mag noemen: Benedek Fliegauf.

avatar van danuz
Ik heb destijds (enkele jaren geleden) in mijn zoektocht naar contemplatieve cinema veel gehad aan het volgende blog: Unspoken Cinema

Op dat blog kom je ook het volgende overzicht tegen:

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://i52.tinypic.com/2z70chs.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Edit: Ik zie dat Verhoeven in de beginpost ook al naar dit blog refereert!

avatar van beavis
Ik Doe Moeilijk schreef:
(quote)
Oneens, want het gaat er niet om dat het nieuwe stilistische middelen zijn. Het gaat om een tendens in de cinema waarbij bepaalde stilistische overeenkomsten te benoemen zijn. Dit is een anti-beweging op de intensified continuity van de mainstream narratieve cinema denk ik. Om te zien wat de belangrijkste termen in het debat zijn, moet je maar eens gaan lezen op de Unspoken Cinema Blog. Daar vind je ook allerlei nuanceringen van de parapluterm contemplatieve cinema.


ok dan zijn we het oneens en moet ik me maar van verdere opmerkingen in dit toppic onthouden. Het was voor mij vooral een uiting over de ergernis van deze manier van filmkritiek die op mij nogal lui overkomt, ik heb geen enkele behoefte om over verdere nuanceringen te lezen als ik zoveel verschillende filmmakers op een hoop geveegd zie worden onder een paraplu die een of andere hippe naam mee krijgt, zodat we dáár dan een debat over kunnen voeren en allemaal pseudo-interessante nuanceringen aanbrengen.... oeps daar ga ik weer, sorry. Als je maar leuke nieuwe/oude filmmakers ontdekt, daar moet het dan maar om gaan.

Nee, juist niet je van commentaar onthouden, juist wel met goede tips komen!

Bas I.

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img59.imageshack.us/img59/7766/contemporeancontemplati.png

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Dit plaatje mag ook niet vergeten worden! Ook van de al eerder genoemde blog. Oh, en nog een lijstje essentials, ook ooit van die blog gehaald.

Kárhozat
Der Siebente Kontinent
Ano Natsu, Ichiban Shizukana Umi
D'Est
Sátántangó
Ai Qing Wan Sui
Few of Us
He Liu
Mat i Syn
L'Humanité
Werckmeister Harmóniák
Qianxi Manbo
Ni Neibian Jidian
Sud Sanaeha
Dolls
Hukkle
Japón
Uzak
The Brown Bunny
Elephant
Bu San
Bom Yeoreum Gaeul Gyeoul Geurigo Bom
Dare mo Shiranai
La Blessure
Los Muertos
Sud Pralad
Shijie
Batalla en el Cielo
Last Days
Seven Invisible Men
Solntse
Juventude Em Marcha
Fantasma
Flandres

Mooie films met als subject de mens in de natuur:


Alamar
Honey
Los Muertos
Old Joy
Uncle Boonmee
Nymph

avatar van Verhoeven
Do you need a narrator to know where to look?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://1.bp.blogspot.com/-Sa2ro-0FW1Q/TZsmWLoO2dI/AAAAAAAAAlM/IALWGM_2hgU/s320/Hokusai_RedFuji_1831.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need entertainment to enjoy this view?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://1.bp.blogspot.com/-tCUdbAxW-7k/TZiBLZgM5yI/AAAAAAAAAk8/IgGhLGo90HQ/s320/Cezanne_SainteVictoire_1887.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need lyric music to make you feel?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://1.bp.blogspot.com/-chDNXcMWhz0/TZiBL553yvI/AAAAAAAAAlA/Z4asAQUI4NA/s320/Chardin-Le-gobelet-dargent-1768.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need hero identification to suspend disbelief?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://3.bp.blogspot.com/-mleKbpnihrM/TZiBMgF55pI/AAAAAAAAAlE/GjAnIdfrel4/s320/Escher_1934.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need a climax to keep contemplating?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://2.bp.blogspot.com/-eSnGW5W66V0/TZiBNE6J6RI/AAAAAAAAAlI/TWq0TobFtRc/s320/VanGogh_1889_OliviersAvecCielJauneEtSoleil.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need to pretend it's funny to make people watch?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://2.bp.blogspot.com/-3Q0SQDyYnH8/TZhbWmWAMBI/AAAAAAAAAks/FECk48cfxpI/s320/BayOfGreifswald_CasparDavidFriedrich_1834.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need narrative devices to contemplate this?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://2.bp.blogspot.com/-f1nACKPPIlE/TZhbcR-r1iI/AAAAAAAAAkw/L8ZBNfhsrds/s320/Swiss_Landscape-1830-Alexandre_Calame.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Do you need spectacular effects to enjoy this?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://2.bp.blogspot.com/-pCLoWZ5w6Ro/TZhbjcyniNI/AAAAAAAAAk0/AIqjzJJY5BQ/s320/View+of+Madrid+from+Capitan+Haya%252C+1987-94_Lopez-Garcia.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.


Reinbo
Mooi, maakt ook mooi duidelijk dat film vooral beeldtaal is. En dat elk plaatje verkracht zou worden door er witte ondertitels in te plaatsen.

avatar van eRCee
Die schema's, waar gaat dit allemaal over zeg.
Heb je het over comtemplatieve cinema en dan komt men met haast wiskundige modellen aanzetten...
Verder eens met beavis hierboven.


avatar van Verhoeven

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://4.bp.blogspot.com/-VUL1MhLZnH4/TiGmgoyz4CI/AAAAAAAAAno/TeJMb4qYPmU/s640/BoredAmerica2.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.



Unfortunately, the mainstream audience isn't alone in thinking that, the American intellectuals also believe it... Basically, world cinema is judged in America by cultural arbiters with a childlike mentality.
No. Cinema made outside of the USA isn't systematically "slower" or "boring", we are capable to make commercial storytelling too! And even the artfilms or "festival films" are not ALL so easily stereotyped, there are more nuanced distinctions to be made within the numerous films that do not resort to the cheap Hollywood narrative cues. It's not one single "genre", like a homogeneous antithesis to whatever Hollywood decides is THE "norm". Yesterday, slow, today, speed. Hollywood didn't like fast cutting when Eisenstein did it. But now it's in fashion. And Hollywood forgot it used to be slow itself...

avatar van Onderhond
Leuk mapje

avatar van Verhoeven
WORLD - CRUISE - world-cruise2010.com

Cruising 17 cities in ten countries, everyday people's lives from dawn to midnight are captured with one DSLR with handheld stabilizer. No narration or background music clutter this film - instead, natural sounds recorded in each locale present a true-to-life environment. Amazing perspective opens before your eyes, and the bustle of the cities fills the air. Now you can travel the world right from your armchair.


01. NEW YORK / USA 04:31
02. TOKYO / JAPAN 05:35
03. LONDON / UK 04:00
04. CHEFCHAOUEN / MOROCCO 05:08
05. AMALFI / ITALY 03:03
06. KYOTO / JAPAN 05:15
07. VARANASI / INDIA 03:50
08. CUZCO / PERU 04:26
09. VENICE / ITALY 04:03
10. OLD DELHI / INDIA 01:59
11. ISTANBUL / TURKEY 04:18
12. XITANG / CHINA 03:18
13. ROME / ITALY 03:18
14. SHANGHAI / CHINA 03:09
15. FES / MOROCCO 03:06
16. BANGKOK / THAI 03:07
17. UCHISAR / TURKEY 03:06
18. WORLD - CRUISE 28:07

avatar van Artkramer
McSavah schreef:
Hier ben ik wel een fan van ja (mijn top-10 verraadt het al een beetje). Valt ook nog genoeg te ontdekken, vooral de Spaanstalige regisseurs zijn grotendeels onbekend bij mij. Iemand die denkt mij een nieuwe favoriet te kunnen tippen? Ik hou vooral van afstandelijke observatieve (dat is geen woord maar goed) camerastandpunten en een robuust sounddesign..

Als ik dan nog iemand mag noemen: Benedek Fliegauf.


Ruben Östlund

avatar van McSavah
Artkramer schreef:
(quote)


Ruben Östlund

Oeh, zo te zien precies iets wat ik bedoel ja, heb nog nooit van hem gehoord. Ik ga er achteraan



avatar van McSavah

Die scène (en still) bij het spoor komt niet uit Voyage to Cythera, maar uit Landscape in the Mist. Wel een heel mooi fragment inderdaad. Die gele mannetjes verschijnen trouwens ook in The Suspended Step of the Stork Krijg door het artikel wel weer zin in Ozu en Hou. Geweldige stills uit A City of Sadness, wat zou die toch mooi zijn op blu-ray.

U heeft gelijk over de oorprong van de scene. De 'gele mannetjes' verschijnen ook in Eternity and a day volgens mij.

Gast
geplaatst: vandaag om 23:23 uur

geplaatst: vandaag om 23:23 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.