menu

Film / Genres en landen / Slice-of-life-films

zoeken in:
Hoewel ik de naam van dit subgenre nooit zo geweldig is, dekt het wel goed de lading. Volgens mij is er een grote hoeveelheid van dit type films, waarvan ik slechts het topje van de ijsberg heb gezien. Kort omschreven volgens Wikipedia:

A slice of life story is a category for a story that portrays a "cut-out" sequence of events in a character's life. It may or may not contain any plot progress and little character development, and often has no exposition, conflict, or dénouement, with an open ending. It usually tries to depict the everyday life of ordinary people.

Mijn favorieten:
4 Luni, 3 Săptămâni şi 2 Zile (2007)
Another Year (2010)
Beeswax (2009)
In Search of a Midnight Kiss (2007)
Meek's Cutoff (2010)
Wendy and Lucy (2008)

Nogal een breed genre ook. Aangezien alles wat "Een kijkje in het leven van"is als zodanig bestempeld kan worden volgens mij. Iets van Hsiao-hsien Hou is dan bijvoorbeeld ook erg mooi, Milennium Mambo ofzo.

Verder was je al met Bujalski begonnen zag ik. Cool, ga ook Mutual Appreciation eens zien. Die film vind ik zelf nog iets beter, wel een beetje hip.

Ik ga het proberen, al heb ik het vermoeden dat ik met de bandjescultuur weer net wat minder heb.

Het is inderdaad een subgenre dat redelijk moeilijk te definiëren is omdat heel veel een kijkje in het leven is, maar in principe is het onderscheidende dat de meeste films geen kop en staart hebben en dus in feite alleen een middenstuk (der kern) laten zien.

AHWA
Valt Dazed & Confused daar ook onder?

Als we heel eng met (sub'genre grenzen gaan werken, denk ik niet. Toch meer slacker/coming of age. Eigenlijk zijn alle slacker films ook wel een beetje slice of life, maar dan luier? Zoiets? Geen idee.

Graine et le Mulet, La (2007) Prachtig. Slice-iger wordt het niet.

Malick
Bedoel je zoiets, Knisper?

Neoneorealisme > post-neorealisme?

4 Luni, 3 Săptămâni şi 2 Zile is toch geen slice-of-life film?

Entre les murs lijkt mij eerder een aardig voorbeeld, en in mindere mate Whiskey.

Niet mijn favoriete subgenre in elk geval.

Nog eentje: The station agent.

Verhoeven schreef:
Bedoel je zoiets, Knisper?
Ja, dat is precies wat ik bedoel, al vind ik juist Tokyo Sonato niet zo'n goed voorbeeld.

eRCee schreef:
4 Luni, 3 Săptămâni şi 2 Zile is toch geen slice-of-life film?
Toch wel denk ik, je volgt puur een dag uit het leven van een hoofdpersoon. Wel erg een indrukwekkende dag, maar wie weet wat er volgende week of volgende maand gebeurd.

Knisper schreef:
Toch wel denk ik, je volgt puur een dag uit het leven van een hoofdpersoon. Wel erg een indrukwekkende dag, maar wie weet wat er volgende week of volgende maand gebeurd.

H'm, het was me niet zo opgevallen dat het één dag was. Maar toch, de gebeurtenissen zijn dermate bijzonder dat ik dit niet onder de titel 'slice-of-life' vind vallen. Zelfde categorie wellicht als Elephant (die feitelijk nog meer slice-of-life is, zeker voor de nietsvermoedende personages).

In dat artikel noemen ze ook de Dardenne broers als voorbeeld. 'Neoneorealisme' lijkt me dan echter een betere benaming dan 'slice-of-life'.

Leuk topic!
Tijd voor een update,
Ik zal eens wat proberen, breek me maar af als ik ontspoor...

Eldorado (2008) (I)
Last Night (2010)
Genova (2008)
Any Way the Wind Blows (2003) (of herinner ik mij die verkeerd?)

En valt Lila Dit Ça (2004) hier misschien ook onder?

Malick
Ken je werk van de Amerikanen Matthew Porterfield en Roberto Minervini, Knisper?

was dan wel op Knisper gericht (je kan user gericht vragen onder het knopje van het "poppetje" tegenwoordig Verhoeven) , maar mij zeggen die namen ook niets. Ben benieuwd. Of denk je dat het niets voor mij is?

Had helaas geen tijd vrijgemaakt voor Low Tide op het IFFR. Nog even een verdere release afwachten. Wellicht dat Stop the Pounding Heart ook in Rotterdam gaat draaien? De Texastrilogie zou anders best verzameld en uitgegeven mogen worden.

Malick schreef:
Ken je werk van de Amerikanen Matthew Porterfield en Roberto Minervini, Knisper?
Is grotendeels aan me voorbij gegaan. Ik moet zeggen, dat ik geen grote stappen heb gemaakt met het bekijken van deze flims. Deze regisseurs lijken wel erg interessant; ga ik zeker in de gaten houden.

Gast
geplaatst: vandaag om 20:50 uur

geplaatst: vandaag om 20:50 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.