menu

Film / Genres en landen / Experimentele films

zoeken in:
Heeft er iemand ooit al eens een experimentele film gezien?
Zo ja:
Titel?
Waar gaat het over?

...

Nomak
Ik heb eigenlijk geen idee wat een experimentele film is.
Kan je er een woordje uitleg bij geven?

Met experimenteel bedoelen ze meestal films die bedoeld zijn als kunstwerk ofzo. Bv. Andywarhol maakte zo van die films, het is eigenlijk niet een echte film ofzo maar gewoon bedoeld als soort van kunst. Ik heb zo'n film gevonden:

http://www.imdb.com/title/t...

Irreversible
Enter The Void
The Tree Of Life
Dogville
Manderlay
Inland Empire
Eraserhead
Last Year At Marienbad
2001: A Space Oddyssey

Dit soort films?

Zou Kwaidan(1964) ook in dit rijtje kunnen van experimentele films?

V/H//S
Pop Skull

Malick
Wat is de invloed van 'Experimentele Cinema' uit de jaren '40 op grote films uit deze eeuw?

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://vimeo.com/40099631

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Meneer Bungel

Wat is eigenlijk een waterdichte definitie voor een 'Experimentele Film? Of is die er gewoonweg niet en is dit voor iedereen persoonlijk te definieren?

Mogen we titels als Stereo, Crimes of the future van David Croneberg of Alphaville, une Étrange Ave... van Jean-Luc Godard onder deze noemer plaatsen. Of mogen we eerder recenter werk als Primer van Shane Carruth of Post tenebras lux van Reygades in dit vakje plaatsen.

Ik vind het zo moeilijk difinieerbaar en met enkel namen op te noemen geraak je er niet. Zijn het films die je haat omdat je er geen weg mee kan of net apprecieer daarvoor.

Volgens mij zijn het films die je niet echt kan toewijzen aan één bepaald genre of filmstijl, films die buiten de lijnen kleuren of films die een bepaald genre of technische manier van filmen overstijgen.

Iemand anders een betere definitie?

Gast
geplaatst: vandaag om 22:40 uur

geplaatst: vandaag om 22:40 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.