menu

De Site / Gebruikers / Beeldformaten - welk formaat zie je het liefst?

zoeken in:
De Mees schreef:
Ga naar http://www.dvd-home.nl/
Klik op artikelen
onderaan "zwarte balken op tv"
er staan meer artikelen over beeldformaten.
Je was me voor.

Misschien is het een idee om ook de aspect ratio van een film op MM te vermelden (onder genre bijvoorbeeld). Daarvoor moet je nu doorklikken naar IMDB.
Doorgaans lopen DVD en Blu-ray transfers daarmee in de pas.

Reinbo
djdidi schreef:
ik heb onlangs de dvd collectie van james bond aangeschaft .er zijn er in formaat 2.35:1 en 2.45:1!ik heb een plasma flatscreen tv van 107cm en ik dacht dat dit de nieuwe formaten waren zonder die zwarte balken!maar er verschijnen onder en boven toch nog zwarte balken!de eerste bond film daarentegen(dr no) is gewoon in widescreen 16:9 en daar zijn er geen balken!kan iemand mij dit uitleggen?

Niet alle Bondfilms zijn in hetzelfde formaat opgenomen. Na Goldfinger zijn ze allemaal met 1:2,35 opgenomen. Dus zelfs op breedbeeld tv met zwarte balken.

Overigens zijn de eerste Bond-films eigenlijk in 1,66:1 gedraaid en niet in 16:9, als je geen zwarte balken links en rechts ziet mis je dus wat van het beeld.

DVDBeaver staat al jaren onder mij favorieten, net zoals DVDTalk en DVDtimes (UK-site). Onmisbaar. Zo vind ik meestal de beste releases van een film op dvd. En verder is nog onmisbaar: DVDBasen. 4 geweldige sites wat mij betreft.

Reinbo
Quentin schreef:
Overigens zijn de eerste Bond-films eigenlijk in 1,66:1 gedraaid en niet in 16:9, als je geen zwarte balken links en rechts ziet mis je dus wat van het beeld.

Ze zijn zelf open mate 1:1,37 opgenomen.
1:1,66 was voor de Europese markt, 1:1,85 voor de Amerikaanse.

Zie http://www.imdb.com/title/tt0055928/technical

Ramon K schreef:
DVDBeaver staat al jaren onder mij favorieten, net zoals DVDTalk en DVDtimes (UK-site). Onmisbaar. Zo vind ik meestal de beste releases van een film op dvd. En verder is nog onmisbaar: DVDBasen. 4 geweldige sites wat mij betreft.
Alle 4 onmiskenbaar. Maar kritiek op de 'heilige' Gary Tooze moet kunnen.

Kan eerdere bericht niet meer wijzigen, maar voorbeeld 'combing':

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.moviemeter.nl/callbacks/imageproxy.php?img=http://img106.imageshack.us/img106/8334/combingzh8.th.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

The Last
Sinds een aantal dagen eindelijk de goede instellingen (16:9) gevonden via de dvd speler, nu heb ik kleine balken, boven en onder. Veel fijner dan dat uitgerekte beeld.

The Last schreef:
Sinds een aantal dagen eindelijk de goede instellingen (16:9) gevonden via de dvd speler, nu heb ik kleine balken, boven en onder. Veel fijner dan dat uitgerekte beeld.
At Last...

Pastichio Rocker
Er gaat niks boven 4:3

Pastichio Rocker schreef:

Reinbo
Pastichio Rocker schreef:

Da's gek, er staat maar 1 film in je top 10 die 4:3 geschoten is (The Shining, laatste dvd/BR versie is overigens 1:1,85).

En bij je 5* films is het gros 1:2,35.

Het gaat niet om het beeldformaat, maar om de grootte van je beeldscherm. Hoe groter, hoe beter. Lekker bling bling.

Reinbo
Lord Flashheart schreef:
Het gaat niet om het beeldformaat, maar om de grootte van je beeldscherm.

Dat is niet echt de discussie hier. Ik zal niet ontkennen dat in de regel hoe groter hoe beter is, maar dan kan je ook stellen dat het van de kwaliteit van je beeldscherm en alle andere omgevingsfactoren belangrijk zijn.... (Weinig zo lelijk als zo'n reusachtig led scherm)

Het beeldformaat is de bewuste esthetische keuze van de regisseur en cameraman. Dus laten we het hier daarover hebben en niet over middelen waarop je het kijkt. (Dat win ik toch. )

Reinbo
Goed en duidelijk verhaal over beeldformaten:

[ DVD.nl ] - Achtergronden: Beeldformaten Bij Film

Mij maakt het geen reet uit, als ik de film maar zie zoals ie bedoeld is. Gelukkig zitten we nu in het digitale tijdperk en hebben we breedbeeld TV's waardoor letterboxing algemeen geaccepteerd is geworden. Bij Pan en Scan mis je een hoop van het beeld, en bij het weglaten van de soft matte zie je dingen die de regisseur niet wilde laten zien. Zijn maar weinig voorbeelden van regisseurs die daar rekening mee hielden, eentje was Kubrick met de Shining.
Zie ook:
Photobucket | kubrick Pictures, kubrick Images, kubrick Photos - media.photobucket.com shining frame/mayorgrubert/shining.jpg

Soms heeft het weghalen van matte nare gevolgen, soms zie je boom mikes in beeld, of soms worden er dingen onthult die een grap compleet vernielen (zoals John Cleese in A Fish Called Wanda die niet naakt is, maar een broek aan heeft).

Natuurlijk zijn er ook films in Academy formaat opgenomen (1:1.37), en die horen dan weer te worden gepillarboxed. Betreft hier vaak oude klassiekers als Casablanca etc.

Zeer interessante website is dit: widescreen.org - The Letterbox and Widescreen Advocacy Page

Kunnen jullie je overigens nog die kerel herinneren, die dacht dat de overheid achter die zwarte balken informatie verstopte en het publiek dus dingen onthield? Die klom toen in een toren en begon te schieten. Grappig is dus dat juist het omgekeerde het geval is, met letterboxing toon je juist wel alles. Profiling criminals – John R. - 9types.com

Breedbeeld (16:9) blijft mijn fav beeldformaat. Letterbox probeer ik zoveel mogelijk met panorama-picterview te kijken.
En met zitafstand van 3,5 - 4 meter is 46" mijn fav flatscreendiagonaal.

robertus65
Dat lijkt mij duidelijk: 16:9, kijken naar zwarte balken is zonde van het beeld.

Ik kan me echt niet storen aan zwarte balken, of beter gezegd, niet gebruikt beeld. 4:3 oprekken tot 16:9 ziet er gewoon niet uit en met Pan & Scan (als het 2.35:1 betreft) verlies je een hoop. Zo heeft de regisseur het bedoeld, en zo ga ik ernaar kijken.

Reinbo

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://fbcdn-sphotos-g-a.akamaihd.net/hphotos-ak-ash3/1012613_692262724121009_1578480111_n.jpg

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Gast
geplaatst: vandaag om 03:37 uur

geplaatst: vandaag om 03:37 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.