• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.905 acteurs
  • 198.969 gebruikers
  • 9.370.278 stemmen

Beeldformaten - welk formaat zie je het liefst?

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:
Laat ik nog een voorbeeld geven om het belang van het juiste beeldformaat aan te geven.

In 4:3

The Thing opent en we zien een helikopter vliegen met als achtergrond witte bergen. De mens in zijn helikopter vliegt over een niet direct bepaalbaar landschap. De mens lijkt in controle te zijn over de situatie. Helikopter bedekt immers een behoorlijk deel van het beeld.

in 1:2,35

The Thing opent met een wijds groots wit berglandschap. Er vliegt een helikopter in dit immense landschap, de verhoudingen zijn totaal anders direct is duidelijk dat de mens nietig is in dit grootste verlaten natuurlandschap. De helikopter is slechts een stipje in het grootse landschap.

Als je dat laatste beeld eens afzet tegen het einde van de film waarn twee mannen verlaten in het ijzige landschap afwachten op een redding die nooit nabij zal zijn besef je wellicht hoe belangrijk het beeld is.

Naar aanleiding van de discussie bij The Thing en Halloween deze maar weer eens omhoog gehaald. Men kan er maar niet genoeg op gewezen worden dat film een beeldtaal is en in zijn originele vorm bekeken moet worden.

Een ander voorbeeld is Jaws. In die film worden de drie man op de boot vrijwel altijd alledrie in het shot geplaats. Zo wordt met het beeld verteld dat er een soort kameraadschap is en een strijd van 3 man samen tegen de haai.

In de verknipte 4:3 versie zie je steeds 1 of 2 man in het shot en ze zelden allemaal samen. Op die manier worden het 3 individueen tegen de haai, en veel minder sterk drama. En dan heb ik het in beide gevallen nog niet eens over de estethische kant van het verhaal.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Klopt, ik zag Halloween voor het eerst op een 4:3 VHS. Toen ik de prachtige widescreen DVD van Anchor Bay had aangeschaft ging er een wereld voor me open, veel meer spanning en sfeer.

Drs. DAJA

• 4355 berichten
  • 4515 stemmen

16:9 en 4:3 vind ik het prettigst.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

4:3 is bijna altijd vernageld beeld, tenzij het om oude films gaat.

basketballerke

• 4727 berichten
  • 0 stemmen

16:9, 1:2, 35 het liefst maar 1:1, 85 is ook niet erg. 4:3 Vind ik helemaal niks, geeft geen sfeer en mooie wijde shots.

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Ik zie het liefst de door de regisseur geprefereerde versie, zowel wat betreft formaat als wat betreft totaal (dus geen geknip). Helaas is dat bij films op tv niet altijd mogelijk, dan moet je het doen met het gebodene. En dan wil ik toch wel een cijfer geven. (Hierbij refereer ik ook aan 'The Thing' , die ik afgelopen week in 4:3 op tv zag)

Als toevoeging wil ik dan ook wel zeggen dat ik er van baal dat er soms films zijn die je graag in de bioscoop wilt zien, en dat er dan later een 'extended version' van op DVD verschijnt. Bijvoorbeeld The Lord of the Rings.

Dan voel ik me achteraf eigenlijk best belazerd: gooi dan meteen die extended version in de bioscoop en ga niet 'melken'. Daar kan ik echt pissig om worden.

Dit laatste geldt dan ook voor de films met alternatieve eindes. Waarom zie ik in de bioscoop een Butterfly Effect die later een interessanter einde blijkt te kunnen hebben? Kan ik echt chagrijnig van worden.

GerwinF

• 1643 berichten
  • 0 stemmen

1.85.1 Dan heb ik namelijk geen zwarte balkjes op mn scherm. 4:3 heb ik gelukkig bijna niet tussen mn dvd'tjes zitten, op een paar oudjes na

Sander2

• 2816 berichten
  • 0 stemmen

Het hangt erg van de film af welk beeldformaat geschikt is. Bij sommige films hoort echt een breed formaat is terwijl het bij de meeste films niks uitmaakt. Als het maar in het formaat waarin het geschoten is op de DVD komt, dan vind ik het goed. Al zag ik laatst wel een film in 1:1.19, dat waren wel erg brede zwarte balken links en rechts.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

hier nog een duidelijk verhaal over beeldformaten gevonden.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Heb weinig verstand van al die beeldformaten. Mijn meeste DVD's zijn

1.85.1/ 16:9 (widescreen toch?). En ik heb zelf een normal size tv (redelijk groot toch wel, maar geen breedbeeld). Gaat goed samen m.i. Geen pikzwart beeld o.i.d.

Maar de vraag nu is (aan de mensen die er verstand van hebben), klopt dat eigenlijk wel, de combinatie die ik gebruik (1.85.1/ 16:9 en normal size tv)?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ja. Feitelijk is 16/9 1:1,78, maar dat verschil zie je niet. Bovendien zijn veel films van 1:1,85 op dvd naar 1:1,78 omgezet.

Films die zelfs op een breedbeeld tv een zwarte balk boven en onder hebben zijn 1:2,35. Het ouderwetse tv formaat is 1:1,33. Kan je nagaan hoeveel van het beeld (ruim 40%!) je in die tijd miste als het om een 1:2,35 widescreen film betrof.

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Het is altijd prettig kijken als mijn hele breedbeeld tv gevuld is met beeld en niet met zwarte balken, lijkt mij duidelijk dus.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Widescreen (en bij voorkeur 1:2,35) boven letterboxed.

Zeer acceptabel compromis: letterboxed in 'panorama picture view'.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

robertus65 schreef:

Het is altijd prettig kijken als mijn hele breedbeeld tv gevuld is met beeld en niet met zwarte balken, lijkt mij duidelijk dus.

Dat is 16/9 (1:1,85)En in de bios vind je het dan waarschijnlijk weer prettiger als ze de volledige breedte van het doek gebruiken (1:2,35).

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

Widescreen boven letterboxed.

Zeer acceptabel compromis: letterboxed in 'panorama picture view'.

Hier snap ik niets van widescreen is letterboxed (met zwarte balken). Of bedoel je anamorphic widescreen boven letterboxed. Wordt nu wel erg lastig te volgen vrees ik.

Wat panorama pictureview is weet in dan weer niet. Maar als ze het beeld ervor vervormen vind ik het vreselijk. Ben zelf purist en hou het meest van 1:2,35 formaat. Widescreen met zwarte balken. Vind ik esthetisch gewoon het mooist. (Zie 2001, Once upon a time in the west, films van Carpenter, Apocalypse Now (is 1:2.0 op dvd) en de meest blockbuster actiefilms hebben ook dat formaat)

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Dat is 16/9 (1:1,85)En in de bios vind je het dan waarschijnlijk weer prettiger als ze de volledige breedte van het doek gebruiken (1:2,35).

Ja, maar de bios en tv is natuurlijk wel een verschil. We zitten duidelijk in een overgangsfase met zoveel formaten. Misschien hebben we over 10 jaar wel allemaal een breedbeeld tv met 2,35 formaat en hebben we niet zoveel meer aan de dvd's, want dan heb je dus zijbalken bij 1,85. Kun je dus weer opniew beginnen met kopen van dvd's, want bv. die James Bond dvd's die ik heb, zijn wel in 2,35, maar daar staat de ondertitels een regel nu in de zwarte balk en valt dus weg bij een 2,35 tv, daar heb je dan ook niets meer aan.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

Hier snap ik niets van widescreen is letterboxed (met zwarte balken). Of bedoel je anamorphic widescreen boven letterboxed. Wordt nu wel erg lastig te volgen vrees ik. Wat panorama pictureview is weet in dan weer niet. Maar als ze het beeld ervor vervormen vind ik het vreselijk. Ben zelf purist en hou het meest van 1:2,35 formaat. Widescreen met zwarte balken. Vind ik esthetisch gewoon het mooist. (Zie 2001, Once upon a time in the west, films van Carpenter, Apocalypse Now (is 1:2.0 op dvd) en de meest blockbuster actiefilms hebben ook dat formaat)

Letterboxed = full-screen = 4:3 = 1:1.33.

Bij 'panorama picture view' wordt ZONDER VERVORMING, met behoud van scherpte, letterboxed uitvergroot richting Widescreen. Links en rechts zijn dan, in veel mindere mate, 2 vertikale zwarte balken te zien en ondertiteling staan onderaan de rand. Onder en boven valt dus iets weg; valt nauwelijks op. Veel prettiger kijken dan 4:3 in elk geval. Een soort 'zoom in', maar daarmee gaat vaak scherpte verloren.

Widescreen is alles wat niet full-screen (4:3/1:1.33) is.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Letterboxed is niet fullscreen. Letterboxed is widescreenweergave in fullscreen waar de zwarte balken onderdeel van het beeld op de DVD zijn. Geen beelformaat feitelijk, maar een (eigenlijk grotendeels verouderde) technische weergave van het beeldformaat op een videodrager. En dat je (anamorphic) widescreen daarboven verkiest lijkt me logisch omdat dat technisch in de meeste gevallen de betere weergave is van widescreenfilms.

Ik ben een redelijke purist trouwens. Films in het originele formaat zoveel mogelijk. Al vind ik open matte DVD's al een minder groot probleem dan afgesneden beeld. Ik heb nog steeds een 4:3 TV, maar wat voor formaat mijn TV ook zou hebben ik zou nooit zo'n inzoomfunctie als Dogie gebruiken.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Inzoomfunktie is niets mis mee. Bleeldformaat en verhouding blijft immers intact.

Dogie Hogan schreef:

Widescreen is alles wat niet full-screen (4:3/1:1.33) is.

Dat klopt op zich wel, maar tegenwoordig is 16/9 de norm. 1:2,35 blijft letterboxed (tussen zwarte balken) op een 16/9 tv. Het is ook erg verwarrend met al die formaten en definities.

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

PPV heet op mijn tv gewoon 14/9. Als je een 4:3 beeld hebt en je kijkt bv. een film in 2,35 heb je dus het halve tv beeld met zwart gevuld. Kijk je daar graag na? Of is je tv soms meer dan een meter groot?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Mijn tv (projectiescherm) is 2,35 m breed, maar ook op kleine tv's zie ik liever de film zoals door de regisseur bedoeld dan slechts een deel daarvan. (Ik ga dan wel wat dichterbij zitten )

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Reinbo schreef:

Inzoomfunktie is niets mis mee. Bleeldformaat en verhouding blijft immers intact.

De manier waarop Dogie het omschrijft lees ik er toch echt uit dat zijn beeldformaat niet intact blijft. Hij zoomt 4:3 films in op een breedbeeldTV.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Klopt, had het verkeerd gelezen.

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Mijn tv (projectiescherm) is 2,35 m breed, maar ook op kleine tv's zie ik liever de film zoals door de regisseur bedoeld dan slechts een deel daarvan. (Ik ga dan wel wat dichterbij zitten )

Hoever zit je hier dan vandaan, 10 meter?

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

robertus65 schreef:

PPV heet op mijn tv gewoon 14/9. Als je een 4:3 beeld hebt en je kijkt bv. een film in 2,35 heb je dus het halve tv beeld met zwart gevuld. Kijk je daar graag na? Of is je tv soms meer dan een meter groot?

Breedbeeld is 117cm. PPV (niet 100% vergelijkbaar met inzoemen), is geweldig, zeker als je terugschakeld naar 4:3. Maar deze ervaring had ik ook al met m'n vorige, 66cm. breedbeeld.

Het overgrootte deel van m'n DVD collectie is 4:3, maar zou niet in dat formaat van de films kunnen genieten. Klein, benauwend en je ziet overall veel minder, ondanks dat van onder en boven een fraktie meer te zien is.

Ik zit ca. 4 meter van scherm af by the way.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

robertus65 schreef:

(quote)

Hoever zit je hier dan vandaan, 10 meter?

± 4-4,5 m

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Voor het geval ik een breedbeeld tv (lcd waarschijnlijk) aanschaf, passen de meeste 16/9 DVD's dan daarop? Aangezien bij mij het beeld altijd gevult is en bij breedbeeld ben ik dan bang dat je aan alle kanten balken krijgt, vooral bij de widescreen versies denk ik dat het beeld behoorlijk verneukeratief oogt...

O ja, ik keek net even op een aantal sites voor de nieuwe DVD van Christine die binnenkort uitkomt, staan er deze formaten bij de film: 2.35:1, 16:9. Bij Carpenter neem ik aan dat de film in het oorspronkelijke formaat is geschoten, maar probleem is dan weer dat dat alleen past op een breedbeeld tv (toch?).

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Aangezien bij mij het beeld altijd gevult is en bij breedbeeld ben ik dan bang dat je aan alle kanten balken krijgt
Ik ben geen expert, maar ik denk dat het wel meevalt. Ik heb zelf ook een breedbeeld-tv maar ik heb onlangs geleerd dat ook de dvd-speler voor een groot deel bepalend is voor wat je te zien krijgt. Bij mijn oude dvd-speler zag ik altijd twee zwarte balken bovenaan en onderaan het scherm, tegenwoordig speel ik mijn films af op een andere dvd-speler en sindsdien is mijn beeldbuis iedere keer volledig gevuld.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The Last schreef:

Voor het geval ik een breedbeeld tv (lcd waarschijnlijk) aanschaf, passen de meeste 16/9 DVD's dan daarop? Aangezien bij mij het beeld altijd gevult is en bij breedbeeld ben ik dan bang dat je aan alle kanten balken krijgt, vooral bij de widescreen versies denk ik dat het beeld behoorlijk verneukeratief oogt...

O ja, ik keek net even op een aantal sites voor de nieuwe DVD van Christine die binnenkort uitkomt, staan er deze formaten bij de film: 2.35:1, 16:9. Bij Carpenter neem ik aan dat de film in het oorspronkelijke formaat is geschoten, maar probleem is dan weer dat dat alleen past op een breedbeeld tv (toch?).

Ik zie je probleem niet helemaal. maar een breedbeeld tv is voor film kijken vrijwel altijd beter dan een oude 4:3 tv. Bij oude films (voor 1950) krijg je balken links en rechts en moderne films zijn meestal beeldvullend en soms hebben die balken boven en onder (Zoals Christine) maar die balken zijn dan altijd nog een stuk smaller dan op een 4:3 tv.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3220 stemmen

16:9 is voormijn breedbeeld perfect.. maar niet iedere dvd met 16:9 kan ikzien zonder die 2 balken .. hoe kandit..? ligt denkik gewoon aan de kwaliteit van de film?

4:3 is helemaal niks op een breedbeeld.. krijgje rechts en links 2 grote balken :S

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.