• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.886 acteurs
  • 198.968 gebruikers
  • 9.370.253 stemmen

Beeldformaten - welk formaat zie je het liefst?

zoeken in:

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Het valt mij op dat veel users geen idee hebben welke beeldformaten er zijn 1:1,33, 1:1.85, 16*9 etc.

Hier een goed thread over beeldformaten.

http://www.dvd.nl/achtergrond.php?id=16#

Persoonlijk hou ik erg veel van 1:2.35 beeld verhouding (Widescreen met balken) omdat ik de compositie daarin het sterks vind. Regissuers die veel opdat formaat werken zij Sergio Leone en John Carpenter. ook veel actie films maken gebruik van dit beeld formaat.

Wat vinden jullie het prettigst.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Goeie info.

Maar ik heb nog steeds geen uitgesproken voorkeur. Ik wil eigenlijk zoveel mogelijk beeld zien in de beste verhoudingen. Kan dat?

kijkert

• 3584 berichten
  • 0 stemmen

Ik kijk

het liefst 16:9 of 1,85:1.

Dan vind ik de verhouding tussen lengte en hoogte van het beeld het prettigst.

Bij 2,35:1 wordt het beeld op mijn tv te smal, en dus te klein.

Bij 1,33:1 heb ik altijd het nare gevoel dat er teveel wordt weggeknipt (en vaak is dat natuurlijk ook zo). Vooral veel goedkope versies in de bakken van bijv. Bart Smit hebben dit formaat.

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

1:2.35 heeft mijn voorkeur, maar andere formaten hebben ook hun charmes.

Leno

• 5921 berichten
  • 4399 stemmen

Handige link, Reinbo.

Ik wist niet dat Pan en Scan van die rare streken uithaalde met m'n beeld. Verder vind ik 2.35:1 niks, als je zelfs al bij breedbeeld zwarte balken boven en onder hebt..

Aangezien ik geen breedbeeld heb, vind ik 4:3 goed, met 16:9 is ook wel te leven.

Dragon

• 62559 berichten
  • 4509 stemmen

Ja, goede link Reinbo.

Ik heb liefst een 1.78:1 of een 1.85:1 beeldformaat omdat zo het scherm het meest gevuld is.

Bij een 2.35:1 beeldverhouding vind ik het zonde dat mijn scherm eigenlijk tot de helft gereduceerd wordt door de brede horizontale balken. Waarom dan veel geld uitgeven aan een groot toestel als je dan uiteindelijk toch nog naar een klein beeld zit te kijken?

1.33:1 probeer ik zoveel mogelijk te vermijden want brede verticale balken vind ik nog meer storend dan horizontale.

Ik wist ook niet dat de pan & scan-techniek zó een grote invloed had op het beeld. Ik wist dat er wel stukken ontbraken op die manier, maar die bijkomende camerabewegingen!? Schandalig eigenlijk, zo krijg je een volledig verkeerde indruk van een film. Duidelijk te mijden.

feanaro surion

• 5765 berichten
  • 1770 stemmen

Dankje voor de link Reinbo Snap het nu ook eindelijk precies, Dat Pan en Scan is echt gestoord, duidelijk bedacht door mensen die technisch misschien handig zijn maar niks van film begrijpen...

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

1:1.33 omdat het schermvullend is op mijn 4:3 TV.

Bovendien zijn vele favoriete zwart/wit films in 1:1.33.

En 1:2.35 voor breedbeeld.

In de bios althans, is het indrukwekkender dan alles wat er tussen zit.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Iemand nog een mening hierover....

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Ik kijk het liefst breedbeeld en schermvullend.

Helaas zijn m'n meeste films 4:3/letterbox, maar ik zet dan altijd tv op 1.85:1, cq. schermvullend.

Letterbox vind ik echt vreselijk kijken, na bijna 6 jaar breedbeeld in huis.

Ca. 90% van mijn DVD's zijn zwart/wit, liefst zou ik tzt een zwart/wit gepiekte LCD of plasma scherm hebben van zo'n 37- 42"...

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dogie Hogan schreef:

Helaas zijn m'n meeste films 4:3/letterbox,

Da'svreemd aangezien vrijwel alle films op 16*9 anamorphic worden uitgebracht.... Alleen de goedkope dvd's van Bridge en zo zijn 4:3, maar dan niet eens letterboxed.

Verder zijn de films die 1:2,35 (zogenaamde widesreen films) wel letterboxed zelfs op een bb tv, maar die kan je dan weer niet op 1: 1,85 afkijken. Persoonlijk is dat mijn favoriete formaat, al snap ik wel dat mensen met een (kleine) tv daar minder gelukkig mee zijn.

Moet ook toegeven dat deze info vaak heel slecht op de hoes is aangegeven...

Zavo

• 6392 berichten
  • 1616 stemmen

Het hangt van de film af. Een (goede) regisseur kiest meestal niet voor niets een bepaald formaat. Voor de ogen is 16:9 wel het prettigst denk ik.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)
Da'svreemd aangezien vrijwel alle films op 16*9 anamorphic worden uitgebracht.... Alleen de goedkope dvd's van Bridge en zo zijn 4:3, maar dan niet eens letterboxed.
Bijna al mijn DVD's hebben aspect ratio 1.33:1.

(En dat echt niet de goedkoopste.)

ToNe

• 2865 berichten
  • 2336 stemmen

Ik vind 1.33:1 beeld (film of tv) schermvullend (of 'smart' zoals dat heet) op een breedbeeld niet om aan te zien.

Het is net zo dubieus als een 16:9 pan en scannen op een 4:3 of 2.35:1 uitrekken omdat je verdomde balken krijgt.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dogie Hogan schreef:

(quote)
Bijna al mijn DVD's hebben aspect ratio 1.33:1.

(En dat echt niet de goedkoopste.)

Dan heb je vooral oude films van voor 1960....(wat goed zou kunnen kloppen aan je favorieten te zien) Daarna werden films om de concurentie met de tv aan te gaan steeds breder. Op enkele uitzonderingen na is alles minimaal 1: 1,66 (Europees) of 1:1,85 (USA) breed.

Anders heb je het verkeerde aspect ratio, iets wat alleen nog door de slechte maatschappijen uitgebracht wordt zoals Bridge ensommige van DFW.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

ToNe schreef:

Ik vind 1.33:1 beeld (film of tv) schermvullend (of 'smart' zoals dat heet) op een breedbeeld niet om aan te zien.

Nee, dat soort vwervormingsknoppen gebruik ik nooit, dan maar balken links en rechts. Hoewel het wel leuk was om Big Dieet op een uitgerekte breedbeeld stand te kijken.

CAPIpsv

• 766 berichten
  • 628 stemmen

Kan mij niks schelen, als ik maar niet ineenkeer van die brede koppen voorbij zie slungelen.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Quentin schreef:

1:2.35 heeft mijn voorkeur, maar andere formaten hebben ook hun charmes.

Helemaal eens. Er zijn schitterende films in Academy format, maar ik merk toch dat ik extra zin in een film heb, als ie scope is.

kappeuter (crew films)

• 74672 berichten
  • 5981 stemmen

Zus en Zo formaat?

Quentin

• 10202 berichten
  • 8538 stemmen

Zus & Zo is op 1:2,35 gedraaid, als je daar op doelt?

Koekebakker

• 2540 berichten
  • 3981 stemmen

Wouter schreef:

ik merk toch dat ik extra zin in een film heb, als ie scope is.

Ik ook. Soms weet ik het formaat niet vantevoren en is het heerlijk als je de gordijnen in de bios helemaal naar de uitersten ziet gaan zodra de film gaat beginnen.

starbright boy (moderator films)

• 22396 berichten
  • 5068 stemmen

Ook eens. Helemaal als het scherm ook nog lekker groot is.

kos

• 46685 berichten
  • 8843 stemmen

Behalve als je te ver vooraan zit .

tukkerstein

• 2216 berichten
  • 3467 stemmen

16:9 is het best, maar het moet allemaal maar breder en breder.

Ik heb gewoon een 4:3 televisie, dus om een film te kijken komt voor mij dat formaat het best uit. Ik vind balken enorm irritant.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

Je hebt dan het liefst een pan&scan versie...?!

tukkerstein

• 2216 berichten
  • 3467 stemmen

Wouter schreef:

Je hebt dan het liefst een pan&scan versie...?!

Dat heb ik liever dan dat de helft van mijn televisiegrootte verloren gaat. Als ik een breedbeeldtelevsie heb, neem ik wel genoegen met het normale formaat.

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

tukkerstein schreef:

(quote)

Dat heb ik liever dan dat de helft van mijn televisiegrootte verloren gaat. .

Dan zie je liever de helft van de film....?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

't gaat om veel meer dan een deel van het beeld verliezen, de compositie raakt verstoord. De door de regisseur gewenste kijk richting klopt niet meer. Belangrijke visuele informatie gaat verloren. je krijgt ongewenste montage momenten en camerabewegingen daar waar een stilstaand beeld gewenst is.

"t is net zo iets als popmuziek luisteren waarbij je de bas en de zang niet hoort IMO.

tukkerstein

• 2216 berichten
  • 3467 stemmen

Ja dat is een groot nadeel, wat vooral opvalt bij klassieke films met goed camerawerk. Soms erger ik me er ook wel aan dat er wat is weggesneden, dan zie je een hoofd heel vreemd in het beeld staan.

Maar ik heb al een vrij kleine televisie, en het probleem is dat er dan nog eens de helft van af valt. Dan heb ik liever dat er wat mist, en ik gewoon de film goed kan volgen.

Als ik een breedbeeld televisie zou hebben, zou ik zeker kiezen voor 16:9. Dat is voor mij hèt formaat.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

16:9 is alleen geen officieel film formaat. Het komt overeen met 1:1,78

Gebruikelijke filmformaten zijn

1:1,33 (3:4, normaal tv formaat en vooral oude films van voor 1960)

1:1,66 Europees standaard filmformaat

1:1,85 Amerikaans standaard filmformaat

1:2,35 Panavision/widescreen filmformaat

Tegenwoordig zie je wel vaan dat 1:1,85 films in 1:1,78 op dvd uitkomen. Dutch filmworks doet dat soms ook met 1:2,35 formaat films zoals bv The Descent. met als gevolg dat ik de juiste versie uit Engeland laat komen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.