• 15.742 nieuwsartikelen
  • 177.914 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.905 acteurs
  • 198.969 gebruikers
  • 9.370.278 stemmen

Beeldformaten - welk formaat zie je het liefst?

zoeken in:

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Mescaline schreef:

16:9 is voormijn breedbeeld perfect.. maar niet iedere dvd met 16:9 kan ikzien zonder die 2 balken .. hoe kandit..? ligt denkik gewoon aan de kwaliteit van de film?

4:3 is helemaal niks op een breedbeeld.. krijgje rechts en links 2 grote balken :S

Balken onder en boven, mag ik aannemen. Ligt er aan hoe de film is opgenomen; bij IMDB kun je de aspect ratio zien.

Bij sommige DVD's kun je bij lcd schermen ook nog lipsync problemen verwachten (geluid niet gelijk met beeld).

starbright boy schreef:

(quote)
De manier waarop Dogie het omschrijft lees ik er toch echt uit dat zijn beeldformaat niet intact blijft. Hij zoomt 4:3 films in op een breedbeeldTV.
Hier een 1:1.33 film (ACE IN THE HOLE) in 'Panorama Picture View': link

ALLE verhoudingen blijven in tact (zie o.a. spiegel, stuur en meter op dashboard). Links en rechts zie je nog kleine zwarte balk, valt niet op. Gaat op in zwarte lijst tv-scherm met daaraan weer li. en re. zwarte speakers.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ziet er anders behoorlijk uitgerekt uit... plaats het origineel er eens bij?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Volgens mij ook hoor! Zo wil ik ze dus niet zien, ook al is het beeldvullend.

Mescaline

• 7089 berichten
  • 3220 stemmen

Lijkt mij ooknietzo lekker kijken nee.. :S

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Ik zie je probleem niet helemaal. maar een breedbeeld tv is voor film kijken vrijwel altijd beter dan een oude 4:3 tv. Bij oude films (voor 1950) krijg je balken links en rechts en moderne films zijn meestal beeldvullend en soms hebben die balken boven en onder (Zoals Christine) maar die balken zijn dan altijd nog een stuk smaller dan op een 4:3 tv.

Ooh, dan heb ik het verkeerd begrepen. Ik dacht juist dat een breedbeeld tv meestal een 4:3 formaat heeft.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

TV formaten

Oude tv = 4:3 (1:1,33)

Breedbeeld 16/9 (1:1,78)

Filmformaten

Oude films acedemy format (1:1,33)

Europese films 1:1,66

Amerikaanse (gewone films) 1:1,85

(Amerikaanse) Widescreenfilms (Panavision) 1:2,35

En dan heb je ook nog anamorphisch (uitgerekt beeld) en non-anamorfisch (niet uitgerekt) maar dat wordt in de eerdere links goed uitgelegd.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Reinbo schreef:

Oude tv = 4:3 (1:1,33)

Tot welk jaar is dat? Het type tv.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)
Nee hoor; hier hetzelfde moment, maar dan 1:1.33.

Spijt me, maar ik zie toch duidelijk verschil. De hoed is veel platter, net als de voorruit.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)

Volgens mij wordt het beeld echt naar links en rechts uitgerekt hoor. Of ik moet stront in mijn ogen hebben.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The Last schreef:

(quote)

Tot welk jaar is dat?

Gewoon de niet breedbeeld tv's tot ergens in de jaren 90..

Grindhouse

• 828 berichten
  • 1686 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)
Balken onder en boven, mag ik aannemen. Ligt er aan hoe de film is opgenomen; bij IMDB kun je de aspect ratio zien.

Bij sommige DVD's kun je bij lcd schermen ook nog lipsync problemen verwachten (geluid niet gelijk met beeld).

(quote)
Hier een 1:1.33 film (ACE IN THE HOLE) in 'Panorama Picture View': link

ALLE verhoudingen blijven in tact (zie o.a. spiegel, stuur en meter op dashboard). Links en rechts zie je nog kleine zwarte balk, valt niet op. Gaat op in zwarte lijst tv-scherm met daaraan weer li. en re. zwarte speakers.

Volgens mij is dat 'Panorama Picture View' niets anders dan het beeld uitrekken naar 14:9. Iets minder extreem uitgerekt dan wanneer je het hele beeld vult (16:9) maar nog steeds niet om aan te zien. Waarom kijk je de film niet gewoon zoals tie bedoeld is?

Grindhouse

• 828 berichten
  • 1686 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)

Kijk nou eens naar bijv. het stuur en die snelheidsmeter. In 4:3 zijn die gewoon rond, maar in 'Panorama Picture View' (14:9) zijn ze ovaal.

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Hier staat nog wat over de 14:9 mode en de panoramic mode.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Grindhouse schreef:

(quote)

Kijk nou eens naar bijv. het stuur en die snelheidsmeter. In 4:3 zijn die gewoon rond, maar in 'Panorama Picture View' (14:9) zijn ze ovaal.

Zojuist 2 nieuwe foto's gemaakt, maar dan van zelfde afstand: 1. 4:3 en 2. PVV

Bij PVV valt onder en boven fractie weg, let op positie info 'still' en achterzijde autostoelen. Verder geen vervorming o.i.d. en dus ook GEEN uitgerekt beeld!

Ramon K schreef:

Hier staat nog wat over de 14:9 mode en de panoramic mode.

Achterhaald wat betreft vervorming in de flanken (althans bij plasma en lcd toestellen).

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Sorry hoor mensen, maar ik begrijp 'r geen snars van...

Ik weet nog steeds niet welk beeldformaat mijn tv heeft. Jaar wanneer ik 'm kocht: geschat rond 2000/2001. Klein is die iig niet, maar of ik het 'breedbeeld' kan noemen...

robertus65

• 1130 berichten
  • 0 stemmen

Dogie_Hogan schreef:

(quote)
Zojuist 2 nieuwe foto's gemaakt, maar dan van zelfde afstand:

1. 4:3 en 2. PVV

Bij PVV valt onder en boven fractie weg, let op positie info 'still'. Verder geen vervorming o.i.d.

Het lijkt wel hoge wiskunde voor sommige, terwijl het zo simpel is. Van beeldvervorming is geen sprake van. Inzoomen is geen vervorming maar vergroting van het beeld. Dit formaat gebruikt ik ook wel eens als ik bv. oude series kijk, die in 4:3 zijn opgenomen, zodat je wat minder brede zwarte zijbalken hebt.

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

The Last schreef:

Ik weet nog steeds niet welk beeldformaat mijn tv heeft. Jaar wanneer ik 'm kocht: geschat rond 2000/2001. Klein is die iig niet, maar of ik het 'breedbeeld' kan noemen...

Is beeldformaat 4:3; 16:9 is zeg maar 'briefkaartformaat'.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The Last schreef:

Da's een 4:3 formaat. Dus geen breedbeeld.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Aah, ik snap het al een beetje. Maar mijn meeste DVD's zijn formaat 16:9 (widescreen), komt dat eigenlijk wel overeen met een 4:3 tv?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Achterhaald wat betreft vervorming in de flanken (althans bij plasma en lcd toestellen).

Heb je misschien een bron? Elke keer als ik info lees over de smart-mode/ panorama view kom ik daar toch op uit.

Ik vind de nieuwe foto's wel stukken beter qua verhouding moet ik zeggen. Toch kies je er dan nog voor om info boven en onder het beeld te negeren. En dan is er ook nog het overscan probleem waar niet iedereen rekening mee houdt.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

The Last schreef:

Aah, ik snap het al een beetje. Maar mijn meeste DVD's zijn formaat 16:9 (widescreen), komt dat eigenlijk wel overeen met een 4:3 tv?

Nee dan heb je op een 4:3 tv kleine zwarte balken boven en onder.

Kijk hier maar eens.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Ja, ik snap nu ook hoe het allemaal zit. Alleen wat mij dan opvalt is dat bij zowel 1.78:1 als 1.85:1 DVD's het beeld gewoon gevult is bij mij.

Grindhouse

• 828 berichten
  • 1686 stemmen

Het verschil tussen 1.78:1 en 1.85:1 is dan ook te verwaarlozen.

De nieuwe foto's van dogie_hogan zijn inderdaad wel te doen. Volgens mij is het beeld nog steeds een beetje uitgerekt, en er valt een beetje buiten het scherm. Ik prefereer nog steeds het originele 4:3 formaat. Wat bedoel je precies met het 'overscan probleem' Ramon?

Ramon K

• 13575 berichten
  • 0 stemmen

Wat bedoel je precies met het 'overscan probleem' Ramon?

Ach, ik denk dat Dogie_Hogan er verder weinig problemen mee zal hebben met zijn moderne TV, maar ik heb een vrij oude breedbeeldtelevisie en dit artikel was een paar jaar geleden een openbaring voor me. Bleek dat veel TV's automatisch het oorspronkelijke beeld verkeerd in het scherm plaatsten, waardoor je nogal eens wat beeldinformatie miste. Ik heb de UK dvd van Le Mépris en Brigitte Bardot ontbrak dus echt op mijn beeld. Heb nu dus een dvdspeler met een 'zoom out' functie gekocht en nu kan ik wel alle beeldinformatie zien.

Ik vind het dus eigenlijk belachelijk. Ik wil een bepaalde film zien en dan moet ik:

- een dvd aanschaffen waar de film in de juiste beeldverhouding op staat.

- dan moet je de TV goed afstellen.

- en dan moet ik de zoom-out functie op de dvdspeler (als die er al op zit) gebruiken...

En dan kan ik een film eindelijk bekijken zoals ie oorspronkelijk bedoeld is. Dat is toch een vreselijk belachelijk en verwarrend gedoe?

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Heb met mijn huidige tv geen problemen met PPV en cropping (overscan). Dat had ik bij mijn vorige breedbeeld-tv (Loewe-Xelos) ook al niet. E.e.a. uitgebreid getest voor aankoop. Bij PPV dus nogmaals geen enkele vervorming en nadeel (wegvallen fraktie beeldinfo onder en boven) weegt niet op tegen voordeel (breedbeeld, grotere betrok- kenheid).

Deels off-topic, maar 'problemen' heb ik veel eerder met de DVD transfer kwaliteit, w.o. cropping, unrestored, cue-blips, subs geprojecteerd op grijze balk, single-layerd, VHS-rips, beeld en geluid niet synchroon, subs over 't beeld bij 16:9 terwijl onder en boven daar ruimte genoeg is door horizontale zwarte balk, matige DVD cover-art, combing, etc. Vooral bij R-2 DVD's. Het lijkt dat in R-1 meer zorg aan een DVD wordt besteed.

Afin, op de voortreffelijke reviewsite van Gary Tooze staat over deze punten genoeg te lezen; warm aanbevolen.

* Uitleg DVD transfer termen: link

* Voorbeeld cue-blip (rechtsboven):

(afbeelding)

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Ramon K schreef:

- een dvd aanschaffen waar de film in de juiste beeldverhouding op staat.

En dan ook nog eentje met de juiste kleur en zonder te veer artifacts.

Hier kan de purist pas echt los geen.

Edit:Dogie was me voor. Geweldige site. Kan er uren rondkijken.

djdidi

• 1 berichten
  • 0 stemmen

ik heb onlangs de dvd collectie van james bond aangeschaft .er zijn er in formaat 2.35:1 en 2.45:1!ik heb een plasma flatscreen tv van 107cm en ik dacht dat dit de nieuwe formaten waren zonder die zwarte balken!maar er verschijnen onder en boven toch nog zwarte balken!de eerste bond film daarentegen(dr no) is gewoon in widescreen 16:9 en daar zijn er geen balken!kan iemand mij dit uitleggen?

Dogie Hogan

• 13381 berichten
  • 788 stemmen

Reinbo schreef:

(quote)

En dan ook nog eentje met de juiste kleur en zonder te veer artifacts.

Hier kan de purist pas echt los geen. Edit:Dogie was me voor. Geweldige site. Kan er uren rondkijken.

Koop zelden een DVD, voordat Gary Tooze de release getest heeft.

Eén nadeel met Gary: hij is erg verstrengeld met zijn sponsor Amazon. Staat niet echt open voor doorgaans goedkopere releaseprijzen en/of te verkrijgen bij andere retailers. Op zijn forum had ik diverse keren gelinkt naar goedkopere verkoopadressen, w.o. DVDPacific, en dat heeft mij (en ik niet alleen) een forum-ban opgeleverd.

Voorbeeld is BOOMERANG! Gary twijfelt over release in sept. a.s. en vermeldt alleen Amazon.ca. Bij concurrent DVDPacific kan deze DVD ( € 5,83) echter ook (goedkoper) ge-preordered worden.

Ander voorbeeld is Gary's onlangs geteste DESERT FURY uit R-4. Rechtstreeks uit Australië betrekken veel goedkoper dan via dure Amazon; Gary wil, dat je bij Amazon koopt.

Om on-topic te blijven, Gary signaleert ook altijd de verschillen in de beeldformaten (aspect ratio) van de DVD releases.

De Mees

• 558 berichten
  • 64 stemmen

Ga naar http://www.dvd-home.nl/

Klik op artikelen

onderaan "zwarte balken op tv"

er staan meer artikelen over beeldformaten.

Grindhouse

• 828 berichten
  • 1686 stemmen

djdidi schreef:

ik heb onlangs de dvd collectie van james bond aangeschaft .er zijn er in formaat 2.35:1 en 2.45:1!ik heb een plasma flatscreen tv van 107cm en ik dacht dat dit de nieuwe formaten waren zonder die zwarte balken!maar er verschijnen onder en boven toch nog zwarte balken!de eerste bond film daarentegen(dr no) is gewoon in widescreen 16:9 en daar zijn er geen balken!kan iemand mij dit uitleggen?

Het formaat van een breedbeeld televisie is 16:9, net als Dr. No dus. Hierbij is het beeld volledig gevuld. 2.35:1 is breder dan je scherm van 16:9 (16:9 = 1.78:1) en om het beeld toch correct, dus zonder dat het beeld vervormd is, of deels buiten het scherm valt, op het scherm te krijgen zijn die zwarte balken dus nodig.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.