menu

Film / Toplijsten en favorieten / Love It or Hate It -films

zoeken in:
Ik kwam het vandaag ook weer in een topic tegen. Een zinsnede die ongetwijfeld ongelofelijk vaak onterecht of verkeerd wordt gebruikt. De 'love-it-or-hate-it'-film. Bij bijna geen enkele film is dit ook daadwerkelijk zo ook al wil men ons dat doen geloven door de film zo te bestempelen.

Ik ken 'het gevoel' bij zo'n film ook wel, maar het wordt zelden ondersteund door de stemgrafiekjes die meestal keurig een normale verdeling laten zien, of een top in de stemgrafiek die iets uit het midden met keurig aflopende balkjes ernaast. De meeste users stemmen ook op een film die die naam hebben dus ook voornamelijk 'gemiddeld' en niet in extremen.

Enkele voorbeelden van 'love-it-or-hate-it' films die ik op het gevoel zou aanwijzen zijn: Cannibal Holocaust, Gummo, Salò, Irréversible of Last Days. Ook het werk van Von Trier (waar ik het vandaag tegenkwam) komt ervoor in aanmerking denk ik en ook zeker Jodorowsky (Santa Sangre met name). Allemaal op gevoel dus. Irréversible heeft daarentegen een volkomen normale stemgrafiek. Last Days al weer iets minder. Ichi the Killer ook allemaal heel braaf.

Voorbeelden van extremen (die toch allemaal het hoogste balkje in het midden hebben):

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

(afbeelding)

Ik ben gewoon nieuwsgierig of er films zijn die aan de mathematische 'love-it-or-hate-it'-film voldoen. En dus benieuwd of er users zijn die films kunnen vinden die inderdaad stemgrafiekjes hebben die niet-normaal verdeeld zijn. Voorwaarde is wel dat een substantieel aantal stemmen moet zijn en niet 4 of 5. En hogere balkjes bij 0.5*/1.0* en 4.5*/5.0* dan in het midden lijkt me uitgesloten. Een beter voorbeeld dan Cannibal Holocaust of Salò kan ik tot nu toe nog niet vinden.

Wat zijn volgens jullie dergelijke en dus de échte 'love-it-or-hate-it'-films?

Belangrijke nuance is natuurlijk dat MM een filmsite is en filmliefhebbers algemeen gezien al sneller in het "love it" deel vallen van zulke films. Laat heel Belgie/Nederland z'n stem uitbrengen en de grafiek zal zich snel aanpassen.

Andere typische voorbeelden:

* Tetsuo
* Eraserhead
* Dead Leaves

Dat is waar, maar neemt niet weg dat de term te pas en te onpas op van alles en nog wat wordt geplakt.

Maar ik denk dat jouw voorbeeld dan voor het hele segment 'art-house' en non-Hollywood geldt.

Ik heb de stemgrafiekjes van jouw voorbeelden nog niet bekeken, maar bij Dead Leaves is het denk ik allemaal erg normaal.

Mijn opmerking bij Anti Christ heeft je geïnspireerd Mochizuki?

Mijn ervaring is dat je het 'love-it-or-hate-it'-gevoel vooral bij de 'vreemdere' en/of 'confronterende' films tegenkomt. Het merendeel is vaak niet op zoek naar zulke zaken in film en stemt dan domweg demonstratief laag. Een tekortdoening van films wat mij betreft, maar wel een realiteit. Salo, Irreversible, Martyrs, Inland Empire, Anti Christ, Cannibal Holocaust en zelfs titels als Hostel lokken zulk stemgedrag uit.

kos
Hier op MM lijkt het vooral films als La Vita e Bella, Shawshank Redemption enzo.

Die stemgrafieken zijn inderdaad relatief normaal, maar veel kijkers van die films vallen dan ook binnen het specifieke doelsegment.

Andere interessante is bijvoorbeeld Umfeld, die nogal wat 0.5* te verduren krijgt. Al zijn daar wat te weinig stemmen. Ook Avalon kent een aparte afbuiging naar boven wanneer de 0.5* benaderd wordt.

dutchtuga schreef:
Mijn opmerking bij Anti Christ heeft je geïnspireerd Mochizuki?

Ik weet niet of jij het was, maar dat zal dus wel. Het was wel bij Anti-Christ, ja. Typisch een film waarbij ik dat gevoel ook (vooraf al) heb, dus ik kan me jouw gevoel helemaal voorstellen. Maar vast ook weer een film die als puntje bij paaltje komt allemaal voor het merendeel braaf 3.0* gaat incasseren.

Ik wil en zoek de échte controverse!

kos schreef:
Hier op MM lijkt het vooral films als La Vita e Bella, Shawshank Redemption enzo.

Het is misschien inderdaad wel zo, dat deze films met veel hoge waarderingen ook relatief veel lage stemmen trekken en dus een beetje verborgen aan mijn definitie voldoen, maar dat niet zichtbaar is.

Mochizuki Rokuro schreef:
Maar ik denk dat jouw voorbeeld dan voor het hele segment 'art-house' en non-Hollywood geldt.

Veel arthouse valt gewoon binnen de "normale" definitie van film. Maar als zaken daar wat van afwijken kom je al snel bij love it or hate it films terecht.

't Is een beetje wat dutchtuga zegt. Vanaf het moment dat een film zich zeer duidelijk en op een extroverte manier onderscheid van andere films dan heb je al snel een "love it or hate it" aanduiding.

Op een filmsite lijkt het mij echter bijna onmogelijk om daar duidelijke voorbeelden adhv stemgrafieken van te vinden.

Onderhond schreef:
Op een filmsite lijkt het mij echter bijna onmogelijk om daar duidelijke voorbeelden adhv stemgrafieken van te vinden.

Ik denk ook dat het meer gevoel dan mathematiek is, maar ben dus nieuwsgierig of het ook 'te bewijzen' is.

(en als je een hele lijst hebt, heb je meteen een mooie KO )

Pastichio Rocker
Tideland

(afbeelding)

KO Love it or Hate it-films. Klinkt goed!

Het kan best mathematiek zijn maar dan moet je wel met alle variabelen rekening houden. Oa dat mensen hier een bovengemiddelde interesse in film hebben, dat er nogal wat mensen zijn die op een "absolute zeikfilm - 2.0*" manier stemmen en dat een imago van een film een klein effect kan hebben op een uitgedeelde stem.

Love it or hate it wordt volgens mij vooral gekenmerkt door een zo plat mogelijke curve (even verdeling) op MM.

Southland Tales is ook wel een goed voorbeeld, denk ik: klik.

- edit - Nee, dat denk ik niet, dat weet ik wel zeker.

Platte curve is denk ik al mooi genoeg om predikaat 'écht love-it-or-hate-it' te krijgen. Dat heeft Salò in mijn voorbeeld in extreme mate. Het voorbeeld van PR van Tideland springt inderdaad ook in het oog (wel met de top keurig in het midden, maar drie gelijke balken). Edit: en voorbeeld van HJS ook.

(ik ben trouwens niet stiekem bezig om op deze materie te promoveren - maar dat zou haast kunnen)

kos
Onderhond schreef:

Love it or hate it wordt volgens mij vooral gekenmerkt door een zo plat mogelijke curve (even verdeling) op MM.

. Juist een dal-vorm toch? veel 0,5'en en 1'en en veel 4,5'en 5' en?

Volgens mij niet. De uitleg staat er vlak boven in dezelfde post.

kos
In dat geval heeft het inderdaad geen enkele zin om er welke curve dan ook aan te verbinden.

kos schreef:
(quote)

. Juist een dal-vorm toch? veel 0,5'en en 1'en en veel 4,5'en 5' en?

Ja, in theorie. Maar OH geeft voorbeelden aan, waarom dat op een filmsite mogelijk niet/nauwelijks voorkomt. Ik denk dus dat een platte curve in dit geval het beste een film volgens de definitie illustreert. Dus de curve is toch wel interessant.

kos
Mochizuki Rokuro schreef:
(quote)

Ja, in theorie. Maar OH geeft voorbeelden aan, waarom dat op een filmsite mogelijk niet/nauwelijks voorkomt. Ik denk dus dat een platte curve in dit geval het beste een film volgens de definitie illustreert.

Dus als elke waardering, zelfs de middelmatige, precies even goed verdeeld is, heb je een love it or hate it- film? .

Dat is echt de wereld op zn kop natuurlijk.

Dan heb je eerder de 'love it- love it a little bit - love it so-so- don't love it that much - think I hate it - Really hate it' films. .

kos schreef:
(quote)

Dus als elke waardering, zelfs de middelmatige, precies even goed verdeeld is, heb je een love it or hate it- film? .

Nogmaals, natuurlijk is een omgekeerde normale verdeling de beste illustratie. Maar je komt blijkt wel op de site niet verder dan dat er net zoveel gemiddelde stemmen voorkomen (die je altijd het meeste hebt) als extremen. Een platte curve dus. Dat is blijkbaar al een 'hele vreemde film' die stemmen trekt die niet volgens de normale verdeling verdeeld liggen langs de as.

Maar de échte voorbeelden zijn ook welkom.

Haters, liefhebbers en twijfelaars die niet weten wat ze aanmoeten met wat ze net hebben gezien. Klinkt als een love it or hate it film, ja. Zoals OH al zei, je zit hier op een filmsite, waardoor zo'n curve waar jij op doelt haast onmogelijk is, gezien hier gemiddeld veel mensen zitten met een bovengemiddelde interesse voor film.

Het love/hate stempel wordt inderdaad vaak op kunstwerken of kunstenaars geplakt. Bij muziek hoor je ook vaak. Neil Young is bijvoorbeeld zo iemand waar het vaak - ten onrechte - over wordt gezegd.

Wat mij opvalt is dat het stempel love/hatemeestal wordt gegeven door mensen die zich zelf tot het love-kamp rekenen. Heeft iemand daar een verklaring voor?

Goed trouwens dat dit cliché (dat ik altijd al bestrijd) nu eens wetenschappelijk wordt onderzocht hier op MM . Als dit voldoende onderzocht is heb ik nog wel een ander 'kunst-cliché' waarvan ik benieuwd ben hoe jullie er over denken.

Fear and Loathing in Las Vegas

starbright boy (moderator)
Hier een mooie afwijkende stemgrafiek bij Baise-Moi

(afbeelding)

Dat is voornameljik 'hate it', maar niet zo erg als een Paris Hilton of Britney Spears vehikel. Tóch de hoogste netjes middenin. Misschien moeten we het eerder bij de Flop 100 films zoeken: zoals Crossroads

Die grafiek van kappeuter is ook een serieuze kandidaat zeg!

Ik neem zo'n grafiek als die van Crossroads wel een stuk minder serieus. Valt weinig te analyseren aan een stel 13-jarige Britney Spears-fans die domweg met 5* lopen te strooien.

En een hoop 18-jarige tegenstemmertjes. Eerlijk is eerlijk, zo'n filmpje 0.5* geven staat wel goed.

kos schreef:
.

Wat Mochizuki Rokuro zegt, je moet een film met een platte curve (zoals Salo) vergelijken met wat je normaal ziet bij een film (een duidelijke bergcurve). Bij bijvoorbeeld Salo en vooral High School Musical zie je relatief veel meer laagstemmers en hoogstemmers dan bij een 'normale' film - dus wel love it or hate it.

Shawshank Redemption is totaal geen love-it-hate-it. Die film laat een curve zien als of het van links naar rechts de hemel in torent. Dat er laagstemmers in het topic zijn die veel posten en hard roepen, zegt niets. Die vallen qua aantal echt in het niet bij de overgrote meerderheid die 4,5 o f 5 stemt, check de curve maar eens.

Films als Salo zouden zelfs nog extremer kunnen uitpakken wat betreft aantal laagstemmers. Liefhebbers van zulke films kunnen op MM in aanraking komen met Salo door een tip, een topic, of een zoekactie ofzo. Die denken dan leuk,, die ga ik zien. Maar mensen die het niet aanspreekt zullen het minder snel tegenkomen en zoja minder snel kijken omdagt het ze niet aanspreekt.
Vandaar dat je denk ik ook weinig films zult tegenkomen met een dal.
Eigenlijk zou je een film als Salo bij iedereen verplicht door de strot moeten duwen, dan zal de curve er heel anders uitzien

starbright boy schreef:
Hier een mooie afwijkende stemgrafiek bij Baise-Moi
(afbeelding)

Een hoop oude knarren die niet tegen zo'n film kunnen en dan maar de regie (niet geheel onterecht) de schuld gaan geven

Gast
geplaatst: vandaag om 09:31 uur

geplaatst: vandaag om 09:31 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.