• 12.310 nieuwsartikelen
  • 166.202 films
  • 10.734 series
  • 30.943 seizoenen
  • 623.951 acteurs
  • 195.105 gebruikers
  • 9.111.328 stemmen

Beste anime

zoeken in:

fieko

• 409 berichten
  • 1667 stemmen

merci

Joeri_000

• 244 berichten
  • 637 stemmen

Ik heb een aantal die ik erg goed vind:

- Origine

- Ghost in the Shell

- Ghost in the Shell 2: Innosence

- Paprika

- Appleseed

- Vexille

- Howl's moving castle

- Steamboy

- Animatrix

- Final Fantasy

Observator

• 18281 berichten
  • 3495 stemmen

NIEUW:

01. 5,0* - Dead Leaves (2004)

02. 5,0* - Tonari no Totoro (1988)

03. 5,0* - Tenshi no Tamago (1985)

04. 5,0* - Hotaru no Haka (1988)

05. 5,0* - Sen to Chihiro no Kamikakushi (2001)

06. 4,5* - Memorîzu (1995)

07. 4,5* - Byôsoku 5 Senchimêtoru (2007)

08. 4,5* - Mimi wo Sumaseba (1995)

09. 4,0* - Kumo no Mukô, Yakusoku no Basho (2004)

10. 4,0* - Tokyo Marble Chocolate (2007)

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Rain Town, prachtig kortfilmpje.

Threeohthree

• 5473 berichten
  • 2749 stemmen

Erg mooie kortfilm inderdaad. Bijzonder zwart komisch/licht ontroerend.

Black Math

• 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Prachtig filmpje, zo zouden er meer van gemaakt mogen worden. Had de vorige van Ishida, Fumiko no Kokuhaku, al eens gezien, die vond ik wel grappig, maar hiermee maakt hij toch echt een flinke stap vooruit. Deed me nog het meeste denken aan La Maison en Petits Cubes vanwege de sfeer. Erg bedankt voor de tip!

Gizzmann

• 5616 berichten
  • 2658 stemmen

Oeh, ontzettend mooi inderdaad

Observator

• 18281 berichten
  • 3495 stemmen

Mooi!

Black Math

• 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Heb ik er ook ééntje, niet zo mooi als Rain Town, maar toch wel de moeite waard. Ook een afstudeerproject trouwens, maar dan uit Taiwan.

Observator

• 18281 berichten
  • 3495 stemmen

Leuk Grappig concept.

baspls

• 4118 berichten
  • 1673 stemmen

1. Tenkû no Shiro Rapyuta (1986)

2. The Last Unicorn (1982)

Deze vond ik heel mooi. Ben Kaze no Tani no Naushika (1984) nog aan het kijken.

Weet iemand misschien meer van dit soort goede Animé?

Fikret8

• 6129 berichten
  • 4177 stemmen

Favoriete series:

5*

Dragonball reeks, Z en GT

Hajime no Ippo

Bleach

4*

Blue Dragon

Afro Samurai

Verder nog de serie van Cowboy Bebop op stapel liggen.

Fikret8

• 6129 berichten
  • 4177 stemmen

Update anime series:

(5,0*) Death Note

(5,0*) Hajime no Ippo

(5,0*) Bleach

(5,0*) Dragonball, DBZ en GT

(4,5*) Attack On Titan

(4,5*) Blue Dragon

(4,0*) Afro Samurai

(3,0*) Cowboy Bebop

kimberlyVD

• 5946 berichten
  • 1546 stemmen

Eigenlijk nog maar net begonnen met anime te kijken. Dacht altijd dat het niets voor mij was, maar dat blijkt een verkeerde gedachte te zijn geweest.

In vrij korte tijd The secret world of Arietty, Ponyo on the cliff by the sea en the cat returns gezien, en allen krijgen ze 3,5*. Ben dus zeker benieuwd naar meer!

Ooh ja, dan vergeet ik Grave of the fireflies nog! Die krijgt 4*, prachtige film.

Mochizuki Rokuro

• 18920 berichten
  • 15250 stemmen

beavis

• 6595 berichten
  • 14091 stemmen

... Weet niet of ik daar de meest geschikte persoon voor zou zijn. Heb wel een aantal grote favorieten, maar weet niet of ik de tien kan halen op een kritisch verantwoorde manier... En veel van de top anime speelt zich ook af in een korter/serie formaat heb ik de indruk...?

Cellulord

• 597 berichten
  • 2374 stemmen

Onderhond mischien?

Mochizuki Rokuro

• 18920 berichten
  • 15250 stemmen

Vraag me sowieso af of deze lijstjes niet eerder in het genres/landen topic horen en alle lijstje niet in 1 topic in plaats van allemaal verschillende. Maar goed voor Japan is toch bovengemiddelde belangstelling.

Ik vrees dat OH sommige belangrijke namen buiten beschouwing laat. Voorzet:

Shinkai

Oshii

Otomo

Morimoto

Anno/Tsurumaki/Masayuki

Miyazaki

Takahata

Kon

Rintaro

Masaaki

Trouwens. 12 is ook een heel mooi 'vol' getal, net als 10. Heeft weer twee opties extra.

beavis

• 6595 berichten
  • 14091 stemmen

Buiten dat het een toplijstje is voor regisseurs, ben ik per regisseur ook zeker geïnteresseerd in de persoonlijke toplijstjes! En dan is er ook genoeg discussie om aparte topics te vullen

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Mochizuki Rokuro schreef:

Ik vrees dat OH sommige belangrijke namen buiten beschouwing laat. Voorzet:

Beetje gek om dit in het "new wave" topic te doen? In ieder geval ga ik Tezuka NIET vergeten in m'n lijstje te zetten

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Mijn "canon 10" (in niet bepaalde volgorde) :

1 tem 5 lijken mij zekerheden die weinig discussie vragen

6 tem 10 zijn voelen iets minder zeker aan

1/ Hayao Miyazaki

Beetje kiezen tussen hem en Takahata, beiden in de lijst vind ik wat overdreven. Takahata vind ik de betere regisseur EN ook de mentor van Miyazaki, maar Miyazaki is wel degene die de grensoverschrijdende films heeft gemaakt. Hij vind onder alle liefhebbers en markten en afzet en verdient daarom het plaatsje iets meer.

2/ Mamoru Oshii

Heeft met Ghost in the Shell een enorm belangrijke mijlpaal en met Tenshi no Tamago een iets minder bekende maar daarom niet minder belangrijke mijlpaal. Stond ook mede aan de voet van Production I.G, dé studio die zo tussen '90-'05 nagenoeg ongenaakbaar was.

3/ Katsuhiro Otomo

Wist met Akira een brug te slaan tussen het Westen en de wat meer hardcore anime. Oshii en Miyazaki zijn leuk natuurlijk, maar nog net iets meer "auteur" dan Otomo. Akira bracht muterende lichamen, Neo-Tokyo en een hoop scifi mumbo jumbo die normaal gezien enkel voor de otakus bedoeld waren.

4/ Koji Morimoto

Mede oprichter van Studio 4°C, een safe haven voor de animators en regisseurs die buiten de lijntjes willen kleuren. Altijd z'n tijd ver vooruit, altijd uitzonderlijk. Alleen jammer genoeg nooit het geld/het geduld gehad om een échte langspeelfilm op zijn niveau te maken.

5/ Hideaki Anno

Niet eens zozeer om z'n films, want die zijn eigenlijk niet zo opmerkelijk. Wel voor de hele NGE cult én het mede opzetten van Gainax, toch één van de belangrijkere animatie studios als het gaat om de push naar internationaal succes.

---------------------------

6/ Osamu Tezuka

Meer mangaka dan anime regisseur, desondanks een belangrijk figuur die als eerste de stap naar commerciële animatie wist te maken (met Astro Boy). Ook gelauwerd om een aantal kortfilms en als figuur moeilijk over te slaan.

7/ Takeshi Koike

Iemand die als animator van zich heeft laten spreken. Wist een brug te slaan naar het live action wereldje via Katsuhito Ishii, kwam in de spotlights via The Animatrix en was lead animator in de meest sprekende shows van de laatste 15 jaar.

8/ Yoshiaki Kawajiri

Niet te missen als het gaat om de jaren ''80 - 90 en het opkomen van de horror anime. Met Wicked City, Demon City en Ninja Scroll films gemaakt die nog steeds leven onder leeftijdsgenoten. Gaf anime ook wel een beetje een slechte naam (naakt, weirdness, perversiteiten), maar wist daar op hetzelfde moment ook door te prikken. Niet voor niks zit hij ook in Manie-Manie en The Animatrix.

9/ Makoto Shinkai

Belangrijk omdat hij de eerste loner was die de wereld toonde hoe je met wat computerkennis, veel talent en een hoop doorzettingsvermogen een professionele anime in elkaar kon draaien. Voorbeeld voor studios als Studio Rikka, die in zijn voetsporen zouden treden en een nieuwe niche in het anime wereldje zouden vormen.

10/ Satoshi Kon

Dood ondertussen, dat doet het altijd goed. Ook nog een onafgewerkte film, dat helpt ook voor het image. Maar vooral z'n eerste films waren baanbrekend. Ook echt een auteur, die toonde hoe animatie ook binnen genres en setups die NIET typisch animatie-materiaal waren een plaatje verdiende.

---------------------------

Yuasa is zeker verdienstelijk en een cult figuur, Hosoda weet zich de laatste tijd wel te onderscheiden, Takahata hoort er eigenlijk tussen maar ligt te dicht tegen Miyazaki aan, Rintaro is niet onbelangrijk geweest maar vind ik kwaliteit en internationaal te weinig bijdragen.

En deze lijst is toch vooral opgesteld met film indachtig ... als series een belangrijke rol spelen dan wordt het een stuk lastiger, al is het maar omdat ik daarvan wat minder de regisseurs ken en zowat de hele 80s heb overgeslagen.

Black Math

• 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Mooi overzicht. Met Tezuka en Kawajiri ben ik minder bekend, eerstgenoemde vooral omdat ik geen mangafanaat ben, terwijl manga natuurlijk een imense impact heeft op anime.

Wat series betreft heb ik het idee dat veel regisseurs nauwelijks een eigen stempel kunnen drukken op hun werk. Veel formulewerk, waarbij de grootste stempel vooral gedrukt lijkt te worden door de mangaka op wiens werk de series gebaseerd is in plaats van door de regisseur.

Een uitzondering zijn de reeds genoemde Yuasa, en Rintaro. De laatstgenoemde heeft echt behoorlijk wat invloed gehad met anime als Ginga Tetsudou 999 en Captain Harlock. Als andere uitzonderingen moeten Shin'ichirou Watanabe (Cowboy Bebop, Samurai Shamploo) en Imaishi (Tengen Toppa Gurren Lagann, Panty & Stocking with Garterbelt, Kill La Kill) genoemd worden. Verder kunnen misschien Ryuutarou Nakamura en Hiroshi Hamasaki genoemd worden met een aantal vrij experimentele series als Serial Experiments Lain en Colorful, respectievelijk Texnolyze en Shigurui. Tenslotte kan Tatsuya Ishihara genoemd worden met een aantal soortgelijke series die behoorlijk populair zijn: Air, Kanon en Clannad. Ik heb overigens eerder het idee dat deze series zo op elkaar lijken omdat het adaptaties van dating-sims zijn, dan dat het de invloed van de regisseur is. Ishihara is overigens ook de regisseur van Suzumiya Haruhi.

Ik heb overigens totaal niet de illusie dat ik een goed overzicht op wat er qua series allemaal is uitgebracht, ik zit toch ook in een bepaalde niche.

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Als je series echt mee in de mix neemt dan moet je toch eens gaan kijken of er bijvoorbeeld iemand is die een reeks als Gundam of Macross getrokken heeft. Leiji Matsumoto (bekend van de Daft Punk videos) heeft toch ook wel zijn stempel gedrukt op de 80s. Dat zijn dan namen die eventueel kunnen wedijveren met de onderste 5.

Black Math

• 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Terecht dat je die series noemt. Van Macross is Watanabe in ieder geval één van de regisseurs. De eerste serie is geregisseerd door Noboru Ishiguro, die ook de regisseur was van Space Battleship Yamato, wat één van de inspiratiebronnen voor Gundam was, en van Legend of the Galactic Heroes, een bijzonder veelgeprezen space opera.

Gundam heeft vele reboots. Drijvende kracht is geloof ik Yoshiyuki Tomino, die de eerste serie en vele vervolgseries geschreven èn geregisseerd heeft

Mochizuki Rokuro

• 18920 berichten
  • 15250 stemmen

Ik tikte gisteren snel een lijstje, maar dat was dus zo gek nog niet. Dit lijkt me wel een redelijk veilige standaard. Wat opmerkingen:

1) Kawajiri wel goede toevoeging, ik zat even te kijken naar de studio's. Rintaro (Madhouse) vind ik toch ook wel iemand die veel heeft gestart - even los van de kwaliteit (blijkbaar). En zijn werk is goed verkrijgbaar

2) Goed te zien dat ook Anno je lijstje haalt. (Gainax)

3) En het dilemma Takahata/Miyazaki is voelbaar, maar de eerste niet noemen vind ik ook zo kaal.

4) Watanabe -die BM noemt - had ik op de iets langere versie van mijn lijst staan.

5) Bij de omnibussen had ik Masaaki er nu uitgepikt. Zal even kijken of/wie Koike ook weer is.

6) Morimoto (Studio 4°C) heeft een lange film op stapel toch? Ben erg benieuwd.

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Koike is de man die samen met Katsuhito Ishii werkte (animatie voor Party 7, Taste of Tea, Trava), maar ook Samurai Champloo, Afro Samurai en World Record (Animatrix) voor z'n rekening nam. En lead animator voor Dead Leaves bijvoorbeeld. Hij is niet echt 100% regisseur, maar zijn stijl is zo doorslaggevend dat hij toch regelmatig director credits krijgt. Met Redline als apotheose natuurlijk

Watanabe vind ik ook wel een goeie ... Cowboy Bebop heeft toch echt een eigen doelpubliek gevonden, vooral buiten Japan. Verder nog wel wat interessante dingen gedaan met veel internationale visibiliteit. Boorde een doelgroep aan die nog niet echt vertegenwoordigd was denk ik. Ben alleen zelf niet zo'n fan.

En over een eventuele lange film van Morimoto weet ik niks ... wil er ook nog niks over weten, pas als hij verschijnt

Mochizuki Rokuro

• 18920 berichten
  • 15250 stemmen

Onderhond schreef:

En over een eventuele lange film van Morimoto weet ik niks ... wil er ook nog niks over weten, pas als hij verschijnt

Veel is er ook niet te melden geloof ik, maar bij zijn eigen topic staat:

Black Math schreef:

Ik lees net op wikipedia dat Morimoto bezig schijnt te zijn aan z'n tweede film, die "Sachiko" moet gaan heten. Ik ben benieuwd!

En dat las ik naar aanleiding van dit bericht ook elders.

Black Math

• 5406 berichten
  • 1736 stemmen

Onderhond schreef:

Koike is de man die samen met Katsuhito Ishii werkte (animatie voor Party 7, Taste of Tea, Trava), maar ook Samurai Champloo, Afro Samurai en World Record (Animatrix) voor z'n rekening nam.

Kleine kanttekening: Samurai Champloo is geregisseerd door Watanabe; Koike heeft enkel de opening geregisseerd. Afro Samurai is voor zover ik weet door Fuminori Kizaki geregisseerd. Overigens heeft Koike wel recent een nieuwe Lupin film geregisseerd (nog niet gezien). Ik zal eens kijken of ik die kan toevoegen.

Edit: het betreft een spin-off van de meest recente Lupin serie.

Onderhond

• 87343 berichten
  • 12247 stemmen

Ik heb z'n (key)animator credits ook meegeteld

TheBunk

• 739 berichten
  • 3093 stemmen

Ik kan als amateur-anime-kijker op geen enkele manier wedijveren met bovenstaande heren, maar ben wel zeer geïntrigeerd door het genre.

Tot nu toe vijf anime-films gezien, allemaal met vier sterren of meer.

Hatoru no Haka (1988) 4,5*

Sen to Chihiro na Kamikakushi (2001) 4,5*

Akira (1988) 4,5*

Mononoke-Hime (1997) 4*

Kaze Tachinu (2013) 4*

Ik heb hier nog o.a. Princess Kaguya, Castle in the Sky, Pom Poko, Appleseed Saga: Ex Machina, Howl's Moving Castle, Ponyo, Paprika, Metropolis, Ghost in the Shell en Cowboy Bebop liggen.

Misschien van maart maar eens een themamaand maken.

In Film > Algemeen > Sommige beste anime moeten kijken:

1. Aoharu x kikanjuu

2. Assasination classroom

3. Shoukugeki no soma

4. Yowamushi pedal

5. Gatchaman crowds: insight

6. Durarara season 3 x2ten

7. Gintama 2015

8. Prison school

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.