• 15.777 nieuwsartikelen
  • 178.141 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.190 acteurs
  • 199.040 gebruikers
  • 9.373.568 stemmen

De Oscars

zoeken in:

dje-em

• 498 berichten
  • 7015 stemmen

Grootste miskleun tot nu toe vind ik eigenlijk Michelle Williams niet bekroond. Maar ja, Weisz was ook wel erg goed.

Stewart is hilarisch! Check zijn daily show!

SniPes

• 786 berichten
  • 1724 stemmen

Reese Witherspoon ook dik terecht.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Good Night and Good Luck nog met lege handen

De grote winnaars tot nu toe :

King Kong en Memoirs of a Geisha met ieder 3 oscars.

Brokeback ook pas 1

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

moviefreak#1 schreef:

Brokeback ook pas 1

Dat zijn er nu dus twee!

En ook een terechte oscar voor Crash voor originele screenplay! En dan nu tijd voor beste regisseur en film!

SniPes

• 786 berichten
  • 1724 stemmen

komen zo nog twee bij voor Brokeback.

beste film en regie.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

WTF

Chainsaw

• 8845 berichten
  • 3576 stemmen

Wat een verrassing: Crash krijgt de beste film!!

Freud

• 10772 berichten
  • 1153 stemmen

Totaal onverdiend .

Maar goed, wel een verrassing na een ergerlijk voorspelbare reeks Oscars.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Dus Crash heeft er 4 gewonnen, Brokeback, Geisha en King Kong 3 ? Of tel ik nu fout

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

Neen, Crash heeft er ook maar drie gewonnen.

Vier films eindigen op drie Oscars, en da's het meeste dit jaar.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

Tja, ik vond ook niet dat er echt een film het beste was. Een hoop aardige films maar niet echt geweldige films.

moviemike

• 1309 berichten
  • 5770 stemmen

Ik heb van de vijf genomineerde films slechts "Crash" en "Munich" gezien, en vond "Munich" stukken beter. Jammer dat deze laatste in elke genomineerde categorie is overgeslagen.

Net zoals "Good night, and good luck" trouwens, maar dat was dan ook wel veruit de underdog.

Jack Sparrow

• 472 berichten
  • 3267 stemmen

Gelukkig toch een verassing deze avond : Crash. Wel een goede keuze want Crash is een ijzersterke film. Toch jammer van Paradise now.

dje-em

• 498 berichten
  • 7015 stemmen

Nou ja Brokeback Mountain was dan al bekroond via het beste: de regie. Crash verdient het wel. Beide films zijn wellicht de enige twee van alle genomineerde van dit jaar die je gezien MOET hebben.

catweasel

• 1571 berichten
  • 951 stemmen

Gvd. Eerst al bij de golden globes, nu weer bij de oscars.

Dat Witherspoon mens verdiende die Globe en Oscar niet.

Als iemand hem verdiende, dan was dat: Judi Dench.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Crash als winnaar?! Dat zag ik niet aankomen (niemand eigenlijk). Ik was 100% overtuigd dat Brokeback Mountain ging winnen, aangezien die al elke prijs gewonnen heeft dit jaar. Ach wel leuk zo'n verrassing, maar Crash verdient hem niet. Daar is hij niet sterk genoeg voor, naar mijn mening. Good Night, and Good Luck Maar dat viel ook te verwachten.

Pluspunt: Philip Seymour Hoffman Beter laat dan nooit!

kos

• 46692 berichten
  • 8850 stemmen

Crash .

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Een Oscar verdien je ook niet, daar word je mee opgezadeld. Sowieso was 95% van de nomaties gewoon al te slecht voor woorden, wat boeit het dan wie er wint ?

Dan vind ik Crash nog één van de meest aansprekende Oscarwinnaars die ik ken.

tovenaar

• 6723 berichten
  • 0 stemmen

Met Crash wel eindelijk een keer een Oscar-winnaar die me wel aanstaat. En PS Hoffman mocht er ook wel een keer 1 krijgen. De rest was gewoon weer van hetzelfde laken een pak.

De GeuS

• 2180 berichten
  • 2858 stemmen

Weet iemand of Philip Seymour Hoffman zijn acceptance speech nog heeft 'geblaft'?

Zag een stukje op David letterman waarin hij vertelde dat hij een weddenschap had afgesloten met een aantal vrienden/collega's....

Mug

• 13981 berichten
  • 5969 stemmen

Veel mensen vergeten altijd dat de Oscars de Amerikaanse prijzen zijn. Het komt (zeker de laatste tijd) zelden voor dat non-Amerikaanse films genomineerd worden in de belangrijkste categoriën. Mensen gaan er klakkeloos vanuit dat de Oscars de zogenaamde "wereld-prijzen" zijn.

Dit jaar waren de genomineerden veelal 'maatschappij-kritische' films. Waarbij Brokeback Mountain dan ook nog eens een opgedrongen 'maatschappij-kritische' film is geworden. Alleen Walk the Line, als verplichte autobiografische film nominatie, viel in dat kader een beetje uit de toon.

Dat er hier en daar toch een verrassing viel, (Crash als beste film, blijkbaar had de conservatieve christenen lobby-groep succes) is alleen maar mooi meegenomen. Het lijkt wel of de beeldjes nu redelijk netjes verdeeld zijn over de grote kanshebbers.

Dit jaar waren er slechts 2 categoriën écht spannend.

1) beste documentaire. 5 sterke nominaties omtrent verschillende onderwerpen en 'stijlen'. Het bewijs dat dit genre meer erkenning krijgt, en er meer geld in wordt gestoken om tot een volwaardig produkt te komen.

2) beste 'foreign language' film. Tja, de Joden-lobby heeft blijkbaar ook geen windeieren gelegd? Maar toch was deze categorie bezaaid met 4 grote kanshebbers (Italië dong volgens mij niet mee). Twee Europese 'oorlogs'-films die het steevast al decennia lang goed doen in deze categorie, en natuurlijk de winnaar Tsotsi, de politiek correcte first ever Afrikaanse winnaar. Een flinke 'boost' voor de Afrikaanse cinema en het bioscoopbezoek als de film binnenkort her en der gaat draaien.

Voor de verdere rest...ach. Dolly Parton verliest haar nieuwe face-lift aan hiphop. En Wallace & Gromit kunnen gaan rentenieren.

La dormeuse

• 111 berichten
  • 218 stemmen

Crash als beste film, blijkbaar had de conservatieve christenen lobby-groep succes

Om dat nu meteen aan de christenen lobby-groep toe te schrijven vind ik wel erg overdreven. Op moviemeter en IMDB komt Crash ook met een hogere score uit de bus dan Brokeback mountain.

IMDB 8,4 om 8

Moviemeter 3,91 om 3,74

kos

• 46692 berichten
  • 8850 stemmen

Onbegrijpelijk.

davidov

• 3466 berichten
  • 2166 stemmen

La dormeuse schreef:

(quote)

Om dat nu meteen aan de christenen lobby-groep toe te schrijven vind ik wel erg overdreven. Op moviemeter en IMDB komt Crash ook met een hogere score uit de bus dan Brokeback mountain.

IMDB 8,4 om 8

Moviemeter 3,91 om 3,74

denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met niet al te pientere mensen die BM toch maar "eng vinden" al dat homo gedoe... en een film als Crash is gewoon stoer met al die negers die vloeken en tieren.

ROOSKY

• 29923 berichten
  • 7943 stemmen

Zo, dat was weer een lang nachtje oscars kijken. Met angst en beven pro 7 (Duitse zender) opgezet,was erg bang dat ze er continu eroverheen gingen knallen met Duits commentaar, maar geen woord Duits gehoord Weinig echte verrassingen. veel verschillende winnaars. Dat laatste vond ik wel leuk, altijd een beetje saai als er 1 film is die alles wint. En ook wel logisch, echte uitschieters qua film waren er ook niet bij dit jaar. Vond het jammer dat Joaquin Phoenix niet won, had ik toch tegen beter weten in stiekem op gehoopt. Maar natuurlijk wel verloren van een waardig tegenstander.

Nou ja, zoals altijd was het wel weer een gezellig nachtje die oscartjes. En met 15 goede voorspellingen mocht ik de 'pot' mee naar huis nemen, altijd fijn!

Halcyon

• 9952 berichten
  • 0 stemmen

ROOSKY schreef:

Vond het jammer dat Joaquin Phoenix niet won

Die had van mij ook gerust mogen winnen.

Voor de rest weten we al lang dat de oscars louter een schijnvertoning zijn waarbij kijkcijfers en het opgeblazen mediaspektakel het enige doel zijn, dus het heeft volgens mij weinig zin hier nog over te klagen. Het zijn toch altijd de blockbusters die aan bod komen, wat ergens wel goed is, want dan blijven de "undergroundfilms" tenminste "underground".

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

davidov schreef:

denk dat dat voor een groot deel te maken heeft met niet al te pientere mensen die BM toch maar "eng vinden" al dat homo gedoe... en een film als Crash is gewoon stoer met al die negers die vloeken en tieren.

Ik denk t niet. Er zijn net zoveel mensen die een hekel hebben aan stoere negers die vloeken en tieren.

davidov

• 3466 berichten
  • 2166 stemmen

BoordAppel schreef:

(quote)

Ik denk t niet. Er zijn net zoveel mensen die een hekel hebben aan stoere negers die vloeken en tieren.

Niet in Amerika, en ik denk ook minder onder de jeugd in NL. Dan is BM toch echt nog een beetje taboe denk ik.

BoordAppel

• 14274 berichten
  • 3280 stemmen

Ook in de VS. Hoe vaak lees je wel niet iets negatiefs over zogenaamd stoere negers als 50 Cent.

davidov

• 3466 berichten
  • 2166 stemmen

BoordAppel schreef:

Ook in de VS. Hoe vaak lees je wel niet iets negatiefs over zogenaamd stoere negers als 50 Cent.

Niet vaak.

De hedendaagse cultuur onder jongeren etc is compleet overgenomen uit de hiphop wereld. Grote broeken en bling bling is in. Stoer doen is in. Subtiel en aardig zijn is uit...

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.