menu

Mijn Updates +
Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
kos
Nee, jij snapt niet wat politiek correct betekent.

kos schreef:
Nee, jij snapt niet wat politiek correct betekent.

Vraag me toch ook af wat jouw definitie is.

Verder zijn Amerikaanse media als Vox extreem polariserend. Daarvan hoef je niet eens een artikel te lezen, je weet toch al wat ze gaan vertellen.

kos
Realiteit weergeven is geen politiek correct hoor.
Dan is Schindlers List dus ook politiek correct?

Je mag kennelijk nergens meer een persoon van kleur of homo instoppen want dan is het al politiek correct.
Volkomen bezopen die rare tegenwerking.

Daar gaat het ook niet om, wel om compleet modale films die plots genomineerd worden voor best of year prijzen. Films als Green Book (en al helemaal Black Panther) hebben gewoon niks te zoeken hier, behalve wanneer er een bepaalde politieke correctheid meespeelt.

Het zijn dan ook filmprijzen, geen realiteit-weergegeven prijzen.

kos schreef:
Realiteit weergeven is geen politiek correct hoor.
Dan is Schindlers List dus ook politiek correct?

Je mag kennelijk nergens meer een persoon van kleur of homo instoppen want dan is het al politiek correct.
Volkomen bezopen die rare tegenwerking.

Green Book is geen realiteit. Het zijn de dingen die een zoon van zijn vader heeft gehoord. De familie van de zwarte muzikant wilde niet meewerken aan de film. Je mist dus sowieso al 1 kant van het verhaal.

Films als Black Panther, Blackkklansman en bijvoorbeeld vroeger Malcolm X en Do The Right Thing zijn uiteraard niet politiek correct. Maar als je als samenleving al op hol slaat als er eens geen zwart persoon bij de vijf genomineerden zit, of als er geen vrouw bij de genomineerden voor beste regisseur zit, dan sla je voor mij een beetje door. Dat er zo weinig kansen zijn voor vrouwelijke regisseurs ligt aan de industrie, niet aan de Academy.

Je wordt in Hollywood al een beetje als “fout” gezien als je Black Panther een slechte film vindt. Dat kan je beter voor je houden, want anders zou het je carrière kunnen schaden. Als Trump supporter ben je sowieso al aangeschoten wild. Zo ver zijn ze dus al in de VS. Dat heeft zeker met PC te maken.

Onderhond schreef:
Daar gaat het ook niet om, wel om compleet modale films die plots genomineerd worden voor best of year prijzen. Films als Green Book (en al helemaal Black Panther) hebben gewoon niks te zoeken hier, behalve wanneer er een bepaalde politieke correctheid meespeelt.

Kijk. Zo moeilijk was mijn verhaal inderdaad niet. Modale films die plots prijzen winnen omdat een donker persoon plots het verhaal beleeft. Idem bij Moonlight.

IH88 schreef:
Je wordt in Hollywood al een beetje als “fout” gezien als je Black Panther een slechte film vindt. Dat kan je beter voor je houden, want anders zou het je carrière kunnen schaden. Als Trump supporter ben je sowieso al aangeschoten wild. Zo ver zijn ze dus al in de VS. Dat heeft zeker met PC te maken.

South Park heeft niets voor niets al een paar seizoenen PC Principal als personage in de serie gedaan. Precies omdat we compleet door zijn geslagen op dat vlak. Wat je bij de Oscars gewoon duidelijk merkt de laatste jaren.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Kijk. Zo moeilijk was mijn verhaal inderdaad niet. Modale films die plots prijzen winnen omdat een donker persoon plots het verhaal beleeft. Idem bij Moonlight.
Tja, ik vind dat het altijd voornamelijk middelmatige films zijn die goed scoren bij de Oscars. Dus wanneer een middelmatige film met een zwart personage het goed doet bij de Oscars en de reactie is "dat komt door het zwarte personage", dan onderschrijf je naar mijn idee dat de Oscars bedoeld zijn voor films over witte mensen.

En daarnaast gaat Green Book natuurlijk over een wit iemand.

skinny_tie schreef:
(quote)
Tja, ik vind dat het altijd voornamelijk middelmatige films zijn die goed scoren bij de Oscars. Dus wanneer een middelmatige film met een zwart personage het goed doet bij de Oscars en de reactie is "dat komt door het zwarte personage", dan onderschrijf je naar mijn idee dat de Oscars bedoeld zijn voor films over witte mensen.

En daarnaast gaat Green Book natuurlijk over een wit iemand.

Buiten dat witte mensen verhaal ben ik het wel met je eens hoor. Vaak winnen middelmatige films die vooral goed vallen bij het snobcultuurtje. Maar nee, de Oscars zijn er niet voor alleen witte (je mag ze gewoon blanke mensen noemen trouwens) mensen. Maar het valt wel op dat een bepaald soort film constant wint. Een film als Brokeback Mountain won ook veel prijzen, maar daar was het verhaal in combinatie met het thema juist heel erg relevant.

Maar het zijn juist de grote gemen deler films die meestal winnen, niet de snobfilms. Ik ben een snob, dus ik kan het weten.

Maar Green Book is verder toch geen slechte film? Ik vind de film stukken beter dan BR, Star en BP in ieder geval; die 3 films hadden wat mij betreft niets te zoeken in deze categorie. Zelf had ik liever gezien dat The Favourite als winnaar uit de bus kwam (alleen Vice heb ik nog niet gezien).

Ik vond van de genomineerden BR BP en GB alledrie nogal middelmatig. Het scenario/verhaal van GB vond ik niks en verder is het allemaal gewoon adequaat te noemen. Ik denk dat iemands waardering voor GB vooral zal samenhangen met het wel of niet waarderen van het verhaal.

kos
IH88 schreef:
Maar als je als samenleving al op hol slaat als er eens geen zwart persoon bij de vijf genomineerden zit, of als er geen vrouw bij de genomineerden voor beste regisseur zit, dan sla je voor mij een beetje door. Dat er zo weinig kansen zijn voor vrouwelijke regisseurs ligt aan de industrie, niet aan de Academy.
Ik zie niemand op hol slaan hoor.. afgezien van jankers over politiek correct.

kos
Onderhond schreef:

Modale films die plots genomineerd worden is werkelijk van alle tijden.
Waarom hoorde je er niemand over bij Rain Man?

Beetje raar om te stellen dat Green Book zou gewonnen hebben vanwege politieke correctheid, aangezien die film dit jaar één van de de grootste schietschijven was van de online SJW crowd, de zelfbenoemde voogden van de politieke correctheid. Als Hollywood echt een boodschap wilde sturen, dan waren er dit jaar wel een paar veel betere opties (niet beter kwalitatief maar qua statement).

Ik denk dat de Academyleden het gewoon een fijne roadmovie vonden met goede chemistry tussen 2 sterke hoofdrolspelers.

kos schreef:
(quote)
Ik zie niemand op hol slaan hoor.. afgezien van jankers over politiek correct.

Dan heb je toch heel wat diversiteitsdiscussies gemist. Er werd namelijk heel boos gedaan over het gebrek aan etnische diversiteit bij de nominaties. Niet de beste kandidaten moeten winnen, maar de mensen die gekozen zijn omdat ze een kleur of geslacht hebben.

kos
Dat er in die discussie ook volslagen doorgeslagen figuren zitten is wat anders dan dat het nu opeens een soort gangbaar iets is in de Academy.

kos
De vergelijking met Moonlight is overigens al helemaal bizar.

Green Book heeft net zoveel met Moonlight te maken als Bohemian Rhapsody met Apocalypse Now.

kos schreef:
Green Book heeft net zoveel met Moonlight te maken als Bohemian Rhapsody met Apocalypse Now.

Nou, nou, nou, ik denk dat Bohemian Rhapsody en Apocalypse Now ongeveer even accuraat zijn als het gaat over het weergeven van 't leven van Freddie Mercury.

kos schreef:
Modale films die plots genomineerd worden is werkelijk van alle tijden.
Waarom hoorde je er niemand over bij Rain Man?

Politieke correctheid is ook van alle tijden, maar dankzij het internet, waar drie boze tweets gelijk staan aan outrage (en dus media-attractief), wordt het tegenwoordig allemaal wat meer uitvergroot.

Geen idee wat de teneur was ten tijde van Rain Man trouwens, maar de "makkelijk scoren met zieken/mentale gehandicapten" kritiek is toch niet bepaald obscuur ofzo?

Ajax&Litmanen1 schreef:
Weinig verrassingen. Natuurlijk wint zo'n politiek correcte film als Green Book. Was een prima film overigens, maar wel echt van dat typische Oscar materiaal. Net als een paar jaar terug Moonlight, met die donkere tienerjongen die homo is.

Ik zie hier echt iets totaal anders. Jammer dat mensen Moonlight en Green Book toch vooral zien vanuit hun eigen politieke bril, want deze twee zijn filmisch tegenpolen. Green Book is een conventionele buddyfilm, die weinig speciaal gebruik maakt van filmische middelen en het vooral moet hebben van een goed opgebouwd, maar traditioneel verloop. Moonlight is een lyrische film, voelt geheel intuïtief en associatief aan en werkt als een visueel gedicht. Ik baal er nog steeds van dat Moonlight de Oscar won, niet omdat hij niet verdient (het is een van de beste winnaars van de laatste jaren, naar mijn mening), maar omdat veel mensen het nu af doen als "die zwarte homofilm".

De Oscars raken wel steeds meer overschat en trekken steeds verder weg van wat het grote publiek er echt over denkt voor mijn gevoel. De Golden Globes vind ik vaak al wat beter.

Dit zegt men elk jaar weer, al minstens sinds internetforums een ding zijn. Elk jaar volgen er ook tientallen berichten van mensen die zeggen dat ze de Oscars nu niet meer serieus nemen, om volgend jaar weer tientallen berichten te plaatsen om hetzelfde te zeggen. Dit was nu net het jaar waarin de knieval gemaakt werd naar het grote publiek.

Rassenkwesties ten spijt is Green Book een populistische film, die enorm aanslaat bij een grote groep mensen, zowel commercieel als qua waardering. Het zijn juist veel critici die sceptisch naar die film kijken (en de film politiek incorrect vinden dankzij zijn white savior trope). Bohemian Rhapsody was neergesabeld door de filmpers, maar een ware bioscoophype onder de massa. En even los van de reden waarom Black Panther de eerste superheldenfilm is die genomineerd wordt voor beste film, het is een populaire film die enorm veel bezoekers trok. Sterker nog, in de VS - het thuisland van de Oscars - was het de meest bezochte film van het jaar... Black Panther, Bohemian Rhapsody en Green Book waren ook de grootste winnaars van de avond; waar Roma het in z'n eentje de meer artistieke cinema moest vertegenwoordigen (en dan ook prijzen won die het meest gelinkt worden aan kunstenaarschap: regie en cinematografie).

Het narratief - ook binnen de Oscarorganisatie - was dat inderdaad de kloof met het grote publiek aan het verdwijnen was. De uitslag van gisteren bewijst vooral dat het dan nog niet goed is.

Dit alles heeft weinig te maken met mijn persoonlijke mening rond de winnaars, die over het algemeen niet helemaal in mijn smaak vallen. Green Book wist mij om te halen door de humor en was goed onderhoudend, maar vond ik verder niets groots.

Ik had overigens 17 van de 24 categorieën goed voorspelt. Matigjes. Erg jammer voor Glenn Close, want ze was zo dichtbij en had wellicht haar beste rol sinds Dangerous Liaisons. The Wife is geen grootse film, maar het spel was wel geweldig.

Film Pegasus (moderator)
Green Book won niet vanwege politieke correctheid, maar gewoon omdat veel juryleden nu eenmaal houden van de klassieke Hollywoodfilm, toch zeker voor beste film. Het creatievere Roma of populairdere Black Panther passen niet in dat rijtje. Rain man is zeker geen slechte film, maar is evengoed op veilig gespeeld. Omdat het Hollywoodvakmanschap, acteerwerk en een interessant verhaal er primeren boven originaliteit of visuele creativiteit. Het jaar van Rain Man kregen we met 3 topanimaties (Grave of the fireflies, My neighbor Totoro en Akira) een reden om eens te denken aan een Oscar voor animatie. Wat pas gebeurde met het mooie maar evengoed Hollywoodvriendelijke Beauty & The Beast. En pas met Spirited Away werd Ghibli's talent eindelijk erkend. En geef toe dat qua Amerikaanse films buiten een Mississippi Burning of Dangerous Liaisons niet echt veel tegenwind had voor Rain Man. Tenzij je het aan een komedie als Naked Gun of Roger Rabbit wil geven, of een blockbuster als Die Hard.

Niemand heeft er een probleem mee als de beste film-Oscar naar een komedie of actiefilm gaat. De eerste beste film-Oscar was voor een blockbuster. Rain Man was de grootste hit van het jaar.

Maar Die Hard was geen blockbuster, dat was gewoon een actiefilm, toch? De film had geen enorm budget en is nooit nummer 1 in de box office geweest.

Wou Spike Lee nou uit verontwaardiging weglopen toen Green Book won?! Men neemt daar zichzelf en die prijzen veel te serieus.

kos
The One Ring schreef:

Ik zie hier echt iets totaal anders. Jammer dat mensen Moonlight en Green Book toch vooral zien vanuit hun eigen politieke bril, want deze twee zijn filmisch tegenpolen. Green Book is een conventionele buddyfilm, die weinig speciaal gebruik maakt van filmische middelen en het vooral moet hebben van een goed opgebouwd, maar traditioneel verloop. Moonlight is een lyrische film, voelt geheel intuïtief en associatief aan en werkt als een visueel gedicht. Ik baal er nog steeds van dat Moonlight de Oscar won, niet omdat hij niet verdient (het is een van de beste winnaars van de laatste jaren, naar mijn mening), maar omdat veel mensen het nu af doen als "die zwarte homofilm".

.

Dit! Alles wat hij zegt!

Vind ook dat de Oscar winnen voor Beste Film eerder een stigma begint te worden dan een zege. Het lijkt dat elke film die het wint een soort backlash ondergaat. Dat Roma er net naast grijpt speelt in the long run eigenlijk in zijn voordeel, zeker gezien de aard van de film. Cuaron mag alvast niet klagen met zijn 3 Oscars

Maar ergens wel jammer want Roma was imo gewoon de beste film samen met The Favourite. Ik dacht ook even een nieuwe trend te zien bij de Oscars waar ze onconventionele films als Birdman en Moonlight de hoofdprijs geven.. films die 10 jaar geleden niet eens in aanmerking zouden komen. Maar dit weekend gingen ze weer 30 jaar terug in de tijd nadat een erg veilige keuze als Green Book weer wint. Maar tja, toch liever dit dan Bohemian Rhapsody of Black Panther.

Ook wel merkwaardig dat Green Book (aka. Driving Miss Daisy) beste film won zonder een regie nominatie. Dat is sinds, ironisch genoeg, Driving Miss Daisy (ohja en Argo) in 1989 niet gebeurd. Ook grappig genoeg net het jaar waar Spike Lee het beeldje ook aan zijn neus zag voorbij gaan. Snap zijn outrage wel

Dat komt wel. De nieuwe groep stemmers is divers (meer vrouwen, verschillende etniciteiten, meer buitenlanders) en dat wordt de komende jaren alleen maar meer. Dat is ten eerste goed nieuws voor de buitenlandse films (Roma, Cold War), maar de jonge stemmers zullen ook wat eerder stemmen op populaire films als Black Panther of Bohemian Rhapsody. En de onconventionele films zoals The Shape of Water, Birdman, Moonlight en The Favourite. De nominatie voor Pawlikowski is al een direct gevolg van de diversiteit die de Academy doorvoert.

The One Ring schreef:
[...] waar Roma het in z'n eentje de meer artistieke cinema moest vertegenwoordigen (en dan ook prijzen won die het meest gelinkt worden aan kunstenaarschap: regie en cinematografie).

Dit is ook mijn indruk. Alleen winst van Roma voor 'beste film' was opvallend geweest en gedurfd (maar elitair, een echte critics favourite). Green Book lijkt me een typische en inderdaad veilige Oscar-film. Dat heeft vooral met commercie en met de Amerikaanse filmstijl te maken en niet met politieke correctheid.

Edit: ook wat Film Pegasus zegt dus.

Ik verbaas me over al die reacties in de trant van 'veilige keuze', alsof men bewust erover nadenkt. Het is geen juryprijs dit, maar een prijs die wordt bepaald door enkele duizenden mensen. Kan het niet zo zijn dat ze een film kiezen die ze het leukste vonden? En Green Book is wat dat betreft een typische film die weinig mensen zal aanstoten maar daardoor ook veel mensen op zijn minst zal vermaken. En dat is in essentie toch een doel van film naast emotioneren? En in het rijtje genomineerden dit jaar is het geen heel onbegrijpelijke keuze wat dat betreft. De andere films hebben alle wel iets dat velen zal tegenstaan.
Green Book is geen Casablanca, maar ook dat was typisch Hollywood-vermaak, alleen net wat vakkundiger in elkaar gestoken en 70 jaar later nog steeds één van de grootste klassiekers.

Gast
geplaatst: vandaag om 05:42 uur

geplaatst: vandaag om 05:42 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.