menu

Mijn Updates +
Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
Basto schreef:
Ik hoop dat Roma beste film wint. Zou een leuke middelvinger zijn naar zowel Trump als Hollywood.
Als dat de reden is mag ie wel winnen van me . The Favourite is denk ik 'te gedurfd' voor Hollywood en BlacKKK lijkt me teveel komedie, Green Book is wat serieuzer, maar we zullen zien.

Film Pegasus (moderator)
Gisteren Roma nog gezien en vandaag Spider-Verse en Vice. Toch wel mooie films. Nu begrijp ik ook de hype rond Spider-Verse. Vond het vrij eigenaardig dat Isle of Dogs zo over het hoofd werd gezien naast kleutersfilms als Incredibles 2 en Ralph breaks the internet. Sider-Verse is de enige echte sterke tegenstander en het zou me niet verwonderen als die de Oscar zou winnen. Roma mag gerust beste film krijgen. Vice best wel goeie aanrader, vooral dankzij Christian Bale in de hoofdrol, maar ook qua montage en los van de prijzen heeft het voldoende humor.

Meeste categorieën volledig gezien, Vice nog op de laatste dag die eenmalig al in de bios draaide, zoals wel vaker gebeurt in het Oscar-weekend. Voor het eerst denk ik ook elke film bij Best Foreign Language. Ik mis één animatiefilm zoals wel vaker, ook nu weer een Japans product dat pas in mei gaat draaien, en één film voor Best Song niet gezien. Shorts en docu’s vind ik niet interessant en bespreek ik niet.

Best Picture
Moet winnen: Veel middelmaat, Green Book was leuk.
Gaat winnen: Green Book. Een grotere favoriet wint de laatste jaren uiteindelijk niet, Green Book zal bij vele hoog op het lijstje staan en dat is in deze categorie belangrijk. Nee, Roma gaat er dus toch naast vissen.

Best Director
Moet winnen: Elke regie snap ik wel, er zit in elke film wel een eigen handtekening. Lee mag hem wel hebben.
Gaat winnen: Cuáron pakt deze wel

Best Actor
Moet winnen: Mortensen mag hem hebben.
Gaat winnen: Ik zeg gewoon Bale, ik ben bang voor Malek.

Best Actress
Moet winnen: Hele matige categorie dit jaar. Aparicio was nu net wel iets in Roma dat echt goed was, die mag wel van mij.
Gaat winnen: Glenn Close

Best Supporting Actor
Moet winnen: Ook geen wereldklasse dit jaar. Ali was wel prima.
Gaat winnen: Ali

Best Supporting Actress
Moet winnen: Stone vond ik sterk, Adams mag hem weleens winnen en deed het goed maar had een zwakke rol.
Gaat winnen: Regina King, schijnt, niet echt duidelijk waarom voor mij.

Best Original Screenplay
Moet winnen: The Favourite was wel oké met goede dialogen, Green Book was ouderwets vermaak. Geen voorkeur.
Gaat winnen: Green Book

Best Adapted Screenplay
Moet winnen: The Ballad of Buster Scruggs was de beste, veruit
Gaat winnen: BlacKkKlansman

Best Animated Feature
Moet winnen: Spider-Man: Into the Spider-Verse
Gaat winnen: Disney wint altijd, voor Pixar heeft men ook een zwak, Incredibles 2 dus maar. Ook een monsterhit in Noord-Amerika (en ook wel wereldwijd) geweest.

Best Cinematography
Moet winnen: Matige categorie dit jaar. 2 zwart-witfilms ook, maar die waren eerder saai grijs. The Favourite viel nog het meeste op. Maar Netflix-film Zoe was de mooiste.
Gaat winnen: Roma

Best Foreign Language Film
Moet winnen: Burning, maar die zat slechts bij de laatste 9. Van deze dan Shoplifters, maar dat is wel de minste van Koreeda die ik tot nu toe zag
Gaat winnen: Roma

Best Costume Design
Moet winnen: The Favourite mag, Black Panther was oké.
Gaat winnen: Black Panther

Best Makeup and Haisrtyling
Moet winnen: Gräns. Vice was alleen op Cheney goed, de rest was maar matig
Gaat winnen: Vice

Best Production Design
Moet winnen: First Man was overtuigend, Black Panther’s design was ook prima
Gaat winnen: Black Panther

Best Original Score
Moet winnen: If Beale Street Could Talk was mooi en soms bijzonder. Mary Poppins had wel enkele leuke liedjes
Gaat winnen: Ik hou het op Beale Street, dat die er toch één wint nog.

Best Original Song
Moet winnen: Die van Buster Scruggs was weinig. Shallow viel op in de film, maar vooral omdat de rest in de film zulke middelmaat was.
Gaat winnen: Gaga met haar liedje dan toch zeker?

Best Sound Editing
Moet winnen: First Man, de bioscoop kwam goed tot haar recht en de spanning door het geluid was voelbaar
Gaat winnen: Ik denk First Man

Best Sound Mixing
Moet winnen: First Man
Gaat winnen: Muzikale films winnen deze vaak, A Star is Born dan

Best Visual Effects
Moet winnen: Christopher Robin
Gaat winnen: Ja, waarom niet, Oscars gaan wel vaker naar kleinere films of films die niet draaien om grote CGI-scènes. Forrest Gump won ook ooit. Dus de Pooh-film dan maar.

Best Editing
Moet winnen: Green Book verveelde geen moment, daar is editing van belang. Vice idem.
Gaat winnen: Green Book

Mijn voorspellingen, met mijn eigen voorkeur erbij.

Best Picture:
Winnaar: Roma
Mijn keuze: Roma

Best Director:
Winnaar: Alfonso Cuarón - Roma
Mijn keuze: Alfonso Cuarón - Roma

Best Actress:
Winnaar: Glenn Close - The Wife
Mijn keuze: Glenn Close - The Wife
Deze categorie is uitstekend, maar toch zaten opvallend veel van mijn favoriete vrouwelijke hoofdrollen er niet in. Toni Colette voor Hereditary en Thomasin Harcourt McKenzie voor Leave No Trace waren waarschijnlijk mijn twee favoriete rollen (hoofd- of bijrollen, man of vrouw) van het jaar.

Best Actor:
Winnaar: Rami Malek - Bohemian Rhapsody
Mijn keuze: Bradley Cooper - A Star Is Born
Christian Bale en Willem Dafoe nog niet gezien.

Best Supporting Actress:
Winnaar: Regina King - If Beale Street Could Talk
Mijn keuze: Marina de Tavira - Roma
Regina King nog niet gezien (en Amy Adams ook niet). Maar zelfs al blijkt King bij mij in de smaak te vallen, De Tavira blaasde me best wel weg en het was een zeer aangename verrassing om haar genomineerd te zien worden.

Best Supporting Actor:
Winnaar: Mahershala Ali - Green Book
Mijn keuze: Adam Driver - BlacKkKlansman
Voelt als een wat zwakkere categorie aan. Prima acteerwerk, maar alleen Driver wist me echt te raken.

Best Adapted Screenplay:
Winnaar: BlacKkKlansman
Mijn keuze: A Star Is Born
Het script was een zwakke kant van BlacKkKlansman wat mij betreft.

Best Original Screenplay:
Winnaar: The Favourite
Ik ben wat onverschillig hier, al zou Vice in mijn straatje kunnen liggen. Eight Grade had de beste dialogen die ik in 2018 ben tegengekomen, dus dat is een misser hier.

Best Cinematography:
Sterke categorie, maar hoe komt Werk Ohne Autor hier terecht?

Best Costume Design:
Winnaar: The Favourite
Mijn keuze: Ballad of Buster Scruggs

Best Film Editing;
Winnaar: Bohemian Rhapsody
Mijn keuze: BlacKkKlansman

Best Make-Up and Hairstyling
Winnaar: Vice
Mijn keuze: Gräns, al is dat ook de enige die ik zag; wel indrukwekkend op dit gebied

Best Production Design:
Winnaar: Black Panther
Mijn keuze: First Man

Best Score:
Winnaar: If Beale Street Could Talk
Mijn keuze: Isle of Dogs
Ik zag en hoorde If Beale Street Could Talk niet, maar ik geloof graag dat het de beste is.

Best Song:
Winnaar: Shallow - A Star Is Born
Mijn keuze: Shallow - A Star Is Born

Best Sound Editing:
Winnaar: First Man

Best Sound Mixing:
Winnaar: Bohemian Rhapsody

Best Visual Effects:
Winnaar: First Man

Best Animated Picture:
Winnaar: Spider-Man: Into the Spiderverse
Mijn keuze: Isle of Dogs
Ik zag alleen Isle of Dogs (die ik wel erg goed vond) en Incredibles 2. Ik ben zeer benieuwd naar Spider-Man en Mirai (Ralph Breaks the Internet, iets minder)

Best Documentary:
Winnaar: Free Solo
Mijn keuze: Ik zag alleen Free Solo, dus geen stem.

Best Foreign Language Film:
Mijn keuze: Shoplifters
Dit is een interessante categorie, in dat Werk Ohne Autor en Capernaum in het verleden vrij typische winnaars van deze categorie zouden zijn geweest. Zelfs Cold War zou dit doorgaans makkelijk hebben moeten kunnen winnen. Ze staan nu alleen tegen de God Roma. Het was interessant geweest als die niet mee had gedaan; dan was dit een spannende race geweest vermoed ik. Shoplifters, mijn film van 2018, mag blij zijn om mee te doen hier.

Best Animated Short:
Winnaar: Bao
Mijn keuze: Ik zag alleen Bao en vond die eigenlijk slecht (misschien wel mijn minst favoriete Pixarwerk, met uitzondering van die ene over die verliefde vulkaan). Pas

Best Documentary Short:
Winnaar: Black Sheep (maar geen flauw idee)
Niets gezien.

Best Live-Action Short:
Winnaar: Skin (ook geen idee)
Niets gezien.

Hier wachtte ik de hele nacht op: live performance van Shallow. Prachtig nummer!

Dit bericht bevat ingevoegde media van de volgende externe locatie:

https://www.youtube.com/watch?v=2bpxK-9ID-0

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

Ik had Gräns toch echt wel verwacht voor beste makeup. Kan als type film mss niet op tegen Vice op zo een Amerikaans feestje?

rokkenjager schreef:
Hier wachtte ik de hele nacht op: live performance van Shallow. Prachtig nummer!

(embed)
prachtig nummer inderdaad, maar niet de allerbeste live performance. Al kreeg ik bij die uithaal alsnog kippenvel.

A/V kwaliteit van die YT clip is niet overweldigend, trouwens. Vandaag maar eens een betere opsnorren.

Wat de uitslag betreft, voor mij geen grote verrassingen. Green Book als beste film vind ik wel schrijnend, overigens.

Blijft een weinig interessant prijsje, maar ergens ben ik wel blij dat het Green Book is geworden in plaats van Roma. Liever zo’n redelijk, veilig middle of the road filmpje dan nog meer veren voor die holle onzin.

Alleen een troostprijs voor Gaga slaat overigens nergens op. Vooral niet als je ziet waar ze van verliest.

Wat was dit toch weer een houterige ceremonie. Al die ingestudeerde (of voorgelezen) praatjes, flauwe grapjes en ongeïnspireerde dankwoorden. Gelukkig ben ik op een gegeven moment in slaap gevallen.

Film Pegasus (moderator)
Vrij veel beeldjes voor Bohemian Rhapsody, dat wel goed is, maar toch ook niet geniaal. Vice had meer mogen krijgen en ik heb Green Book nog niet gezien om te kunnen zeggen dat het een schande is dat Roma geen Beste Film won. Al lijkt Green Book op het eerste zicht wel de brave voorspelbare Oscarwinnaar te zijn.

Buiten de prijzen blijft het raar dat de prijsuitreiking nog altijd zo saai is en een rommeltje. Er zit meer dynamiek in het afroepen van de punten bij Eurosong. En dat voor een toch wel creatieve sector. Het blijven maar filmprijzen natuurlijk, maar ze hebben toch nog steeds hun impact. Mag dringend een frisse wind krijgen.

Spijtig voor Close wel, aangezien dit waarschijnlijk haar laatste kans was om het beeldje alsnog te winnen. Chapeau dat ze er nog in slaagde om twee nominaties te krijgen na Dangerous Liasons. Green Book voor beste film is teleurstellend, want we gaan terug naar het rewarden van films van het niveau zoals Driving Miss Daisy en consorten.

Ik had het Glenn Close zeer gegund, maar ze heeft dit award seizoen niets te klagen gehad, en ik vond Olivia Colman nog wel een sterkere performance geven. Dus dat was een leuke verassing.

Gelukkig heeft Gaga niks gewonnen zeg, krijgen we dat weer 3 maanden lang of langer zelfs door onze strot geduwd.

Ebenezer Scrooge schreef:
Gelukkig heeft Gaga niks gewonnen zeg, krijgen we dat weer 3 maanden lang of langer zelfs door onze strot geduwd.

Gaga heeft de Oscar voor best song gewonnen.

Ik heb het over de Oscar voor beste actrice uiteraard.

Ebenezer Scrooge schreef:
Ik heb het over de Oscar voor beste actrice uiteraard.

Je vraagt je af wat het ergste is …

Mennoniet
Ah kijk eens, de jaarlijkse circle jerk afzeiken is weer begonnen.

Mennoniet schreef:
Ah kijk eens, de jaarlijkse circle jerk afzeiken is weer begonnen.

Gaat het over het afzeiken van de circle jerk?

Weinig verrassingen. Natuurlijk wint zo'n politiek correcte film als Green Book. Was een prima film overigens, maar wel echt van dat typische Oscar materiaal. Net als een paar jaar terug Moonlight, met die donkere tienerjongen die homo is.

Mooi dat Bohemian Rhapsody goed heeft gescoord. Heb niet alle winnaars gezien, moet ik de komende maanden maar eens doen.

De Oscars raken wel steeds meer overschat en trekken steeds verder weg van wat het grote publiek er echt over denkt voor mijn gevoel. De Golden Globes vind ik vaak al wat beter.

Oscars 2019: Green Book’s Best Picture win, explained - Vox
Oscars: Is Green Book the Worst Best Picture Since Crash? | IndieWire
Oscars 2019 verdict: lovely surprises can't compensate for shock horrors | Film | The Guardian - theguardian.com
Spike Lee Storms Out of Dolby Theater Over ‘Green Book’ Win – Variety

Voor een politiek correcte film krijgt de film wel heel veel commentaar . Worden die Amerikanen nou nooit eens moe van zichzelf? Maar he, Spider-Man, Malek en Olivia Colman hebben gewonnen, dus de Oscars doen nog wel wat goed. En Cooper en Gaga .

Ajax&Litmanen1 schreef:
De Oscars raken wel steeds meer overschat en trekken steeds verder weg van wat het grote publiek er echt over denkt voor mijn gevoel. De Golden Globes vind ik vaak al wat beter.

Ik heb dat idee ook wel. Weinig interessante winnaars de laatste jaren. Enkel Birdman was eigenlijk een gedurfde keuze uit een verder goed jaar. En misschien The Shape of Water, maar die moet ik nog zien. Ik zal die wel nog eens opleggen.

De Oscars zijn eigenlijk het levende bewijs van de steeds groter wordende kloof tussen de bevolking en de wereld van critici, journalisten en de elite. Laat men maar lekker politieke correctheid door de strot rammen van de mensen. Maar de enige die lacht zit wel in het witte huis.

IH88 schreef:
Oscars 2019: Green Book’s Best Picture win, explained - Vox
Oscars: Is Green Book the Worst Best Picture Since Crash? | IndieWire
Oscars 2019 verdict: lovely surprises can't compensate for shock horrors | Film | The Guardian - theguardian.com
Spike Lee Storms Out of Dolby Theater Over ‘Green Book’ Win – Variety

Voor een politiek correcte film krijgt de film wel heel veel commentaar . Worden die Amerikanen nou nooit eens moe van zichzelf? Maar he, Spider-Man, Malek en Olivia Colman hebben gewonnen, dus de Oscars doen nog wel wat goed. En Cooper en Gaga .

Ja, dit jaar heb je met Green Book, Black Panther en Blackkklansman 3 van dat soort titels die in het politiek correcte plaatje vallen.

Zeg ook niet dat elke winnaar verkeerd is. Wel dat het wel erg vaak dezelfde soort films zijn die winnen. Zo'n Avengers-film waar de halve wereld voor naar de bios is gerend zal er nooit eens serieus bij staan. Om er eens eentje te noemen.

Verder zijn de Oscars het me niet waard me er heel druk over te maken. Ik gun iedereen z'n prijzen.

kos
Kennelijk zijn verhalen uit de realiteit 'politiek correct'. mkay.

Als er 1 titel dit jaar politiek correct was was het wel Bohemian Rhapsody. Werkelijk elk scherp randje, subversieve kant of iets van de zelfkant was er uit geDisneyt..
En dan klagen over politiek correct van andere films.

kos
Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Ja, dit jaar heb je met Green Book, Black Panther en Blackkklansman 3 van dat soort titels die in het politiek correcte plaatje vallen.

Zeg ook niet dat elke winnaar verkeerd is. Wel dat het wel erg vaak dezelfde soort films zijn die winnen. Zo'n Avengers-film waar de halve wereld voor naar de bios is gerend zal er nooit eens serieus bij staan. Om er eens eentje te noemen.

Verder zijn de Oscars het me niet waard me er heel druk over te maken. Ik gun iedereen z'n prijzen.

Jij begrijpt ook niet dat Barbie Girl geen Grammy krijgt enzo.

kos schreef:
(quote)

Jij begrijpt ook niet dat Barbie Girl geen Grammy krijgt enzo.

Kijk, je ware discussieniveau komt weer boven water.

kos
Het is exact wat jij zegt, dus ja.

kos schreef:
Kennelijk zijn verhalen uit de realiteit 'politiek correct'. mkay.

Als er 1 titel dit jaar politiek correct was was het wel Bohemian Rhapsody. Werkelijk elk scherp randje, subversieve kant of iets van de zelfkant was er uit geDisneyt..
En dan klagen over politiek correct van andere films.

Noem eens iets wat ontbrak in die film? Zijn gay zijn? Zijn drugs? Zijn ruzies? Alles zat erin. Dat het op een minder confronterende wijze is getoond en de focus vooral op de band en de muziek lag is een keuze. Een hele goede keuze zelfs.

Buiten dat snap je geen reet van mijn standpunt, blijkt maar weer.

Gast
geplaatst: vandaag om 00:54 uur

geplaatst: vandaag om 00:54 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.