menu

Mijn Updates +
Film / Festivals en evenementen / De Oscars

zoeken in:
The One Ring schreef:

Ik zie hier echt iets totaal anders. Jammer dat mensen Moonlight en Green Book toch vooral zien vanuit hun eigen politieke bril, want deze twee zijn filmisch tegenpolen. Green Book is een conventionele buddyfilm, die weinig speciaal gebruik maakt van filmische middelen en het vooral moet hebben van een goed opgebouwd, maar traditioneel verloop. Moonlight is een lyrische film, voelt geheel intuïtief en associatief aan en werkt als een visueel gedicht. Ik baal er nog steeds van dat Moonlight de Oscar won, niet omdat hij niet verdient (het is een van de beste winnaars van de laatste jaren, naar mijn mening), maar omdat veel mensen het nu af doen als "die zwarte homofilm".

100% mee eens. Toen Moonlight na de Oscarwinst werd gezien als een soort goedmakertje naar de zwarte/LGBTQ community deed het de film toch ernstig tekort. Wat mij betreft gewoon één van de beste films dit decennium. Een Black Panther dit jaar is echter nauwelijks een superhero movie die boven het maaiveld uitsteekt en heeft niks in de Best Picture categorie te zoeken.

Ik dacht toentertijd dat Moonlight toen door de juiste redenen werd verkozen als beste film door de Academy, maar na nominaties van een Black Panther dit jaar twijfel ik hier nu sterk aan. Verder blijf ik het vinden dat het een uitermate zwak filmjaar was als ik puur kijk naar de Best Picture categorie.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Kijk. Zo moeilijk was mijn verhaal inderdaad niet. Modale films die plots prijzen winnen omdat een donker persoon plots het verhaal beleeft. Idem bij Moonlight.

Jij schreef niet dat de keuze voor Green Book politiek correct was, jij schreef dat Green Book een politiek correcte film is. Dat zijn twee verschillende dingen.

Spielberg zoekt steun om Netflix Oscars te ontzeggen

Regisseur Steven Spielberg wil de organisatie achter de Oscars vragen om films van streamingdiensten als Netflix of Hulu voortaan uit te sluiten van deelname. Hij is dat van plan aan te kaarten bij de volgende vergadering van de raad van bestuur van de Academy.

"Steven heeft een duidelijk idee over het verschil tussen streamingdiensten en bioscopen", zegt een woordvoerder van zijn productiebedrijf Amblin.

Spielberg uitte in het verleden al eens kritiek op het verdienmodel van Netflix, dat volgens critici een bedreiging vormt voor traditionele cinema. "Als je voor tv kiest, dan ben je een tv-film. Goede werken verdienen dan een Emmy, maar geen Oscar."

hele artikel: Spielberg zoekt steun om Netflix Oscars te ontzeggen | NOS

Opa aan het woord. Vind het verder ook nogal summier wat hij nou wil veranderen. Roma was te zien in de bioscoop dus wat maakt het dan uit dat die ook heel snel op Netflix stond. Ik ben zeker geen fan van Roma, maar vraag mij toch af of die film zo makkelijk was gemaakt door Dreamworks. Zou dan ook wat meer filmliefde zien in Spielberg zijn CV als producent i.p.v. zoveelste franchise en erbarmelijke tv serie.

Mennoniet
Onderhond schreef:
(quote)

Gaat het over het afzeiken van de circle jerk?

Nee, over jouw eindeloze gezanik. In elke thread. Nog steeds. Maar dat is precies wat men hier wil, dus blijf je lekker superieur voelen in je volstrekt empathieloze narcisme.

Mennoniet schreef:
dus blijf je lekker superieur voelen in je volstrekt empathieloze narcisme.

Laat ik je raad maar gewoon opvolgen dan, toon ik me toch een beetje meegaand.

Onderhond schreef:
(quote)

Politieke correctheid is ook van alle tijden, maar dankzij het internet, waar drie boze tweets gelijk staan aan outrage (en dus media-attractief), wordt het tegenwoordig allemaal wat meer uitvergroot.

Geen idee wat de teneur was ten tijde van Rain Man trouwens, maar de "makkelijk scoren met zieken/mentale gehandicapten" kritiek is toch niet bepaald obscuur ofzo?

Het is al decenia zo dat films met een gehandicapte of achtergesteld personage het goed doen bij de Oscars. Ideaal materiaal voor feel good cinema.

Het is natuurlijk ook een soort van charity avond. Zijn de Amerikanen dol op, maar eenmaal thuis laten ze het liefst iedereen keihard vallen. Hypocriete bende. Maar dat krijg je al snel in een land waar ‘Geloof’ zo’n grote rol speelt.

kappeuter (crew)
Amerikaanse Justitie waarschuwt Academy over uitsluiten streamingdiensten bij Oscars - Entertainment Business

Entertainment Business schreef:
De Academy denkt na over nieuwe regels, waarmee Netflix en andere streamingdiensten mogelijk kunnen worden uitgesloten van deelname aan de Oscars. In de brief wordt de organisatie achter de Oscars gewaarschuwd voor een mogelijke overtreding van het mededingingsrecht, stammend uit 1890. “Deze wet wordt mogelijk overtreden als de Academy een nieuwe regel goedkeurt om bepaalde soorten films, zoals films die worden verspreid via online streamingdiensten, uit te sluiten van de Oscars”, aldus Makan Delrahi van het ministerie van Justitie.

kos
geplaatst:
Je had serieus verwacht dat dit een kans bij de Oscars zou maken..? hoe dan?

Omdat één iemand er anoniem iets over zegt, en beweert dat een paar anderen er ook zo over denken? Voorbarige conclusie. Duizenden leden in die Academy. En die studio's voeren echt geen campagne als ze denken geen kans te maken. Slap stuk dus.

Desondanks is de film inderdaad volkomen kansloos. Al zal hij wel voor de VFX worden genomineerd, en misschien in de geluidscategorieën.

kos schreef:
Je had serieus verwacht dat dit een kans bij de Oscars zou maken..? hoe dan?

Daar gaat het natuurlijk niet om. Wel dat een film al wordt uitgesloten. Endgame had overigens in diverse categorieën best kunnen scoren in mijn ogen.

Godzijdank. Mensen moeten hun nominaties dit jaar al op 7 januari ingediend hebben. Dat betekent dat de screeners dit jaar wel heel vroeg zullen komen.

Ajax&Litmanen1 schreef:
(quote)

Daar gaat het natuurlijk niet om. Wel dat een film al wordt uitgesloten. Endgame had overigens in diverse categorieën best kunnen scoren in mijn ogen.

De film wordt ook niet uitgesloten, er is één anonieme bron die zegt dat hij er nooit op gaat stemmen. Dat houdt de rest niet tegen het wel te doen (niet dat ze het gaan doen, maar toch).

Gast
geplaatst: vandaag om 03:11 uur

geplaatst: vandaag om 03:11 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.