• 15.798 nieuwsartikelen
  • 178.264 films
  • 12.223 series
  • 34.000 seizoenen
  • 647.419 acteurs
  • 199.078 gebruikers
  • 9.376.014 stemmen

De Oscars

zoeken in:

Wouter

• 18718 berichten
  • 3085 stemmen

...maar ze wonnen wel.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Leuk om te weten.

Weet iemand overigens wie de favorieten voor beste regisseur zijn? Ben ik wel benieuwd naar.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Dan gaat Persepolis dus al niet winnen.

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

The One Ring schreef:

Hoogstens arthouse-light zoals Million Dollar Baby en Crash.

Pfff, als dat al arthouse-light is...

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Zo staan ze wel te boek in ieder geval. Kan ik ook niets aan doen.

jordybeukeboom

• 6797 berichten
  • 2423 stemmen

Nee ik neem t jou niet kwalijk

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Mogelijke nominaties in de categorieen: Beste Film, Beste Regisseur, Beste Acteur, Beste Actrice, Beste Acteur in een Bijrol, Beste Actrice in een Bijrol.

Klik

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Als ik nu een voorspelling zou moeten doen voor de nominaties voor beste film zou ik deze 5 noemen:

Atonement

Juno

The Kite Runner

No Country for Old Men

There Will Be Blood

Al zijn er wel meer films die kans maken. Geen idee wie er zou gaan winnen overigens. Ik zag ook alleen maar Atonement hiervan.

veron35

• 4768 berichten
  • 0 stemmen

Ik heb hem niet gezien, maar heb zo een vermoede dat American Gangster daar ook een nominatie voor krijgt.

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Atonement en The Kite Runner lijken me haast zeker. De andere drie zouden goed kunnen, maar hebben wat meer twijfelelementen. Juno is wellicht te lichtvoetig, There Will Be Blood ligt misschien te ver buiten het oscarpaadje en datzelfde geldt voor No Country For Old Man. Ze zullen alledrie wel genomineerd worden, maar ik denk

acteurscategorieën bij die drie (en bij No Country en There will be blood ook regie) meer voor de hand liggen.

Ik neig wat meer naar het veiliger ogende Charlie Wilsons War en Michael Clayton.

Ik hou het op (van haast zeker, naar onzekerder):

Atonement

The Kite Runner

Charlie Wilsons War

Michael Clayton

American Gangster

Geen van de films gezien trouwens.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

starbright boy schreef:

Atonement en The Kite Runner

lijken me haast zeker.

Ik denk dat iedereen wel weet dat Atonement genomineert gaat worden. Daarom lijkt die me ook het meest de kans hebben om uiteindelijk met de prijs naar huis te gaan.

De andere drie zouden goed kunnen, maar hebben wat meer twijfelelementen. Juno is wellicht te lichtvoetig,

Ik twijfelde aanvankelijk ook, totdat ik gisteren Ebert's recensie las, die het meteen bombardeerde tot de beste film van het jaar en de rest van de filmwereld lijkt ook razend enthousiast te zijn. Lichtvoetig wellicht, maar een lichtvoetige film tussen het zware geschut is altijd welkom. Dat er acteurs voor genomineert zullen worden staat inderdaad wel vast lijkt me.

There Will Be Blood ligt misschien te ver buiten het oscarpaadje

Daar ben ik ook bang voor, maar het weinige wat ik over de film hoorde is echt heel goed, dus het zou zo maar kunnen. Het is wel de meest onzekere van mijn 5 keuzes. Ik denk ook dat als There Will Be Blood niet genomineert wordt voor beste film, dat hij ook in de regiecategorie genegeert zal worden. Daniel Day-Lewis zie ik echter wel zeker genomineert worden.

en datzelfde geldt voor No Country For Old Man.

Hier ben ik het niet met je eens. Deze film valt nu al erg goed in de smaak bij prijzenfestivals en lijkt een beetje de favoriet van de critici te zijn dit jaar. Volgens mij maakt hij na Atonement zelfs het meeste kans op de hoofdprijs. Als Coenfan gun ik het de Coens natuurlijk ook van harte.

Ik neig wat meer naar het veiliger ogende Charlie Wilsons War en Michael Clayton.

Zo bijzonder werd Michael Clayton volgens mij niet gewaardeert dus ik denk dat hij geen beste film-nominatie zal krijgen, al maakt Clooney kans op een Oscar voor beste acteur. Charlie Wilson's War is me nu nog te vaag. Alleen bij de Golden Globes heb ik er tot nu toe iets over gehoort. Wellicht inderdaad een kanshebber, al lijkt het me de minst interessante film die tot nu toe hier genoemd is. Maar ik moet toegeven dat de films die hier voorbij komen me allemaal best interessant in de oren klinken.

American Gangster is natuurlijk ook een kanshebber voor een nominatie, maar dat zie ik nog niet gebeuren.

Overigens een sterke competitie voor beste actrice dit jaar, waarschijnlijk. Ik heb nu al over 5 actrices gehoort dat ze ook daadwerkelijk zouden gaan winnen:

Amy Adams voor Enchanted

Angelina Jolie voor A Mighty Hart

Ellen Page voor Juno

Keira Knightley voor Atonement

Nikki Blonsky voor Hairspray

Ik denk dat het zal gaan tussen Knightley en Jolie, al hoop ik dat het Knightley absoluut niet wordt.

• 22407 berichten
  • 5077 stemmen

Critici en oscars gaan niet altijd samen. Juno is zoiets als The Squid and the Whale denk ik. Dominant op de criticilijstjes, maar te weinig een "productie" voor de Academy. Charlie Wilsons War lijkt bijna speciaal voor de Oscars gemaakt. American Gangster is als de film een nominatie krijgt wel compleet kansloos.

Regie neemt vaak net wat meer risico's dan beste film, is soms net wat meer auteursachtig. Vandaar dat ik There Will Be Blood daar nog wel zie.

Voor wat betreft de actrices: Ik mis in je rijtje nog de ervaren actrice. Een actrice van 40+ of 50+ , vaak in een film die verder genegeerd wordt of die zelfs wisselend ontvangen werd zit er altijd wel tussen. Van je rijtje denk ik dat alleen Knightley en Page vrijwel zeker zijn. Voor de overige plekken zijn er nog een behoorlijk aantal andere mogelijkheden.

Verdere voorspellingen: Atonement krijgt de meeste nominaties, Er zal geen duidelijke winnaar zijn (Film, regie, de twee hoofdrollen en script komen bij minimaal vier verschillende films terecht en geen film haalt meer dan vier oscars binnen). Nederland wordt niet genomineerd met Duska, Belgie komt met Ben X op de shortlist, maar valt dan net af bij de echte nominaties. De Foreign-oscar gaat naar Oostenrijk (Die Fälscher) of heel misschen naar Roemenie (4 months etc.).

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

starbright boy schreef:

Voor wat betreft de actrices: Ik mis in je rijtje nog de ervaren actrice. Een actrice van 40+ of 50+ , vaak in een film die verder genegeerd wordt of die zelfs wisselend ontvangen werd zit er altijd wel tussen. Van je rijtje denk ik dat alleen Knightley en Page vrijwel zeker zijn. Voor de overige plekken zijn er nog een behoorlijk aantal andere mogelijkheden.

Welke andere mogelijkheden had jij dan in gedachten? Ik denk dat Adams en Jolie ook wel verzekerd zijn van een nominatie. Alleen die Blonski wat minder. Ik denk dat het dit jaar gewoon niet het jaar van de oude actrices is, wat ook wel eens anders is. Meestal is het Dench die de oude actrice-nominatie inneemt, maar omtrent haar is het dit jaar wat rustig. Ook geen mogelijkheid tot Mirren of een andere van die Britse oude klasse-actrices volgens mij. Verder dan een mogelijke Meryl Streep voor Lion for Lambs kom ik niet, maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Verdere voorspellingen: Atonement krijgt de meeste nominaties, Er zal geen duidelijke winnaar zijn (Film, regie, de twee hoofdrollen en script komen bij minimaal vier verschillende films terecht en geen film haalt meer dan vier oscars binnen). Nederland wordt niet genomineerd met Duska, Belgie komt met Ben X op de shortlist, maar valt dan net af bij de echte nominaties. De Foreign-oscar gaat naar Oostenrijk (Die Fälscher) of heel misschen naar Roemenie (4 months etc.).

Eens met al deze opmerkingen, maar Die Fälscher gaat de Foreign Oscar vrij zeker niet winnen. Dat wordt die Roemeense film of de Franse The Diving Bell and the Butterfly. Ik denk die laatste. Duska wordt waarschijnlijk inderdaad genegeert.

• 22407 berichten
  • 5077 stemmen

The Diving Bell and the Butterfly doet niet mee voor Foreign Language. Niet ingezonden, wellicht is de productie te Amerikaans voor de regels. Anders was winst nu al zeker. De Roemeense film is wat al te arthouserig voor de Oscars denk ik. Weer veel meer criticifilm dan een Academyfilm. Een nominatie zit er daarintegen wel in. Vandaar Die Falscher. Tegen Die Falscher pleit dat het de tweede opeenvolgende Duitstalige film zou zijn.

The One Ring schreef:

Welke andere mogelijkheden had jij dan in gedachten? Ik denk dat Adams en Jolie ook wel verzekerd zijn van een nominatie. Alleen die Blonski wat minder. Ik denk dat het dit jaar gewoon niet het jaar van de oude actrices is, wat ook wel eens anders is. Meestal is het Dench die de oude actrice-nominatie inneemt, maar omtrent haar is het dit jaar wat rustig. Ook geen mogelijkheid tot Mirren of een andere van die Britse oude klasse-actrices volgens mij. Verder dan een mogelijke Meryl Streep voor Lion for Lambs kom ik niet, maar ook dat zie ik niet zo snel gebeuren.

Julie Christie zie ik als de belangrijkste kanshebster voor de oude nominatie in Away From Her. En Jodie Foster is jonger, maar ze valt ook al bijna in deze categorie vanwege haar lange staat van dienst. Een nominatie met A Mighty Heart zou maar zo kunnen. En Meryl Streep mag je per definitie nooit uitsluiten. Die is al zo vaak genomineerd en verschillende keren onverwacht ook.

serpico

• 2900 berichten
  • 491 stemmen

The One Ring schreef:

Overigens een sterke competitie voor beste actrice dit jaar, waarschijnlijk. Ik heb nu al over 5 actrices gehoort dat ze ook daadwerkelijk zouden gaan winnen:

Nikki Blonsky voor Hairspray

Die kun je wel uitsluiten van een overwinning hoor. Leuke rol en ze speelt hem met zichbaar plezier, maar heeft verder de diepte van een loden pijp. Ik zou eigenlijk een nominatie ook wel uitsluiten. Angelina Jolie lijkt me een waarschijnlijker kanshebber.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Ik geloof ook absoluut niet dat Blonky de rol gaat winnen hoor. Ik had het slechts over een nominatie. Blonksy gooide vrij hoge ogen met haar rol en de acadamy houdt wel van goede kindrolletjes, dus het zou zo maar kunnen. Maar ik moet Starbright boy gelijk geven wat betrefd Julie Christie, die maakt inderdaad veel kans op een nominatie. Helemaal vergeten. Foster denk ik echter niet. Met Streep weet je het inderdaad nooit zeker, maar Knightley, Jolie, Adams en Page zie ik allemaal wel genomineert worden. Maar wie weet zit ik fout! Zou voor het verrassingselement natuurlijk alleen maar positief zijn.

Gewoon een sterke vrouwencompetitie dit jaar. De mannen vind ik dit jaar wat onduidelijker. Clooney en Day-Lewis zullen wel een nominatie krijgen denk ik. De nominatielijst voor drama-acteur bij de Golden Globes zou eigenlijk in zijn geheel de Oscarlijst kunnen zijn voor beste mannelijke hoofdrol. Geen overduidelijke winnaar, al verdient McAvoy hem niet wat mij betrefd. Heel lege rol.

Overigens wist ik niet dat The Diving Bell and the Butterfly niet genomineerd kon worden. Mijn fout. Wel blijf ik overtuigd van de overwinning van Ratatouille, de meest zekere Oscar van het jaar.

moviefreak#1

• 14390 berichten
  • 25163 stemmen

De enige Oscar die wat mij betreft zeker is : Marion Cotillard voor vrouwelijke hoofdrol. Voor de film La Vie En Rose uiteraard. Schitterend geacteerd. Keira Knightley wint zeker niet, en terecht.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

moviefreak#1 schreef:

De enige Oscar die wat mij betreft zeker is : Marion Cotillard voor vrouwelijke hoofdrol. Voor de film La Vie En Rose uiteraard. Schitterend geacteerd.

Welnee, Cotillard gaat niet winnen. Volgens mij heeft pas een keer een acteur iets gewonnen voor een rol in een niet-Engelstalige film en dat was Roberto Benigni voor publieksfavoriet La Vita e Bella. Het zou al verbazen als Cotillard genomineert wordt.

Ik vraag me af of The Assassination of Jesse James nog enige kans maakt. Verdient wat mij betrefd wel wat nominaties, vooral voor Casey Affleck.

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2287 stemmen

The One Ring schreef:

...al hoop ik dat het Knightley absoluut niet wordt.

Omwille van haar te kleine rol in de film of omwille van haar acteerprestatie?

De strijd voor de oscar voor Visual Effects is anders ook best wel spannend dit jaar: Pirates of the Caribbean, Spiderman , Transformers, etc.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Pieter Montana schreef:

(quote)

Omwille van haar te kleine rol in de film of omwille van haar acteerprestatie?

Beide. Zoals ik al aangaf is het een bijrol, maar ik vond het ook geen echt bijzondere prestatie verder. Vrij standaard rol en niet een bijster interessant personage. Ik snap de hele ophef eromheen niet.

De strijd voor de oscar voor Visual Effects is anders ook best wel spannend dit jaar: Pirates of the Caribbean, Spiderman , Transformers, etc.

The Golden Compass maakt ook veel kans lijkt me. En wellicht ook 300. Verder niet echt een bijster interessante categorie wat mij betrefd.

Pieter Montana

• 6678 berichten
  • 2287 stemmen

Hebben we hier ook niet een beetje "The Bucket List" over het hoofd gezien? Een film met 2 legendarische acteurs,die kankerpatiënten spelen, kan alleen maar tot oscars leiden.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Is die film al ergens vertoond dan? Ik weet niet of hij meedingt naar de Oscars. Maar op het moment lijkt de competitie te sterk. Zelfs het eerder nog voor veel Oscars getipte Gone Baby Gone is een beetje ondergesneeuwd geraakt.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Eastern Promises word hier over het hoofd gezien.

The Last

• 7169 berichten
  • 0 stemmen

Kandidaten voor de Oscarnominaties 2008 volgens IMDB: Klik

SaintOfKillers

• 382 berichten
  • 339 stemmen

The One Ring schreef:

Welnee, Cotillard gaat niet winnen. Volgens mij heeft pas een keer een acteur iets gewonnen voor een rol in een niet-Engelstalige film en dat was Roberto Benigni voor publieksfavoriet La Vita e Bella. Het zou al verbazen als Cotillard genomineert wordt.

Pardon? Haar kansen om te winnen zijn klein, maar ze wordt bij vrijwel alle pré-oscar awards genomineerd en heeft zelfs al wat critics-awards gewonnen en die zijn wel degelijk relevant.

Het zou gewoon een serieuze verrassing zijn indien ze geen nominatie krijgt, aangezien ze door velen als lock wordt gezien voor een best actress nominatie.

Verder is Christie gewoon aan het herhalen wat Witherspoon, Swank en Mirren de vorige jaren deden, met Page als enige bedreiging. Ik zou niet weten waar Knightley of Jolie het momentum zouden halen om uberhaupt een kans te maken, tenzij ze plots een Golden Globe of SAG zouden winnen, wat onwaarschijnlijk lijkt.

donnie darko

• 6140 berichten
  • 2823 stemmen

Maar The Kite Runner is bij de Golden Globes wel genomineerd voor beste niet-engelstalige film. Gaat dat bij de oscars dan ook niet zo zijn?

Art

• 13507 berichten
  • 3660 stemmen

Neen, neem bijvoorbeeld Letters from Iwo Jima. Kreeg een Golden Globe in de categorie Beste Buitenlandse Film en bij de Oscars zat hij niet in die categorie maar dingde het mee voor de Oscar voor Beste Film.

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

Zodiac zou een nominatie of 7 moeten krijgen. Al vrees ik dat die te lang geleden is uitgebracht. Verder hoop ik op veel nominaties voor There will be blood. Liever geen prijzen, want dan is die blijkbaar toch te braaf. Moet de film zelf natuurlijk nog zien, maar de credits en trailer zijn veel belovend.

The One Ring

• 29974 berichten
  • 4109 stemmen

Reinbo schreef:

Liever geen prijzen, want dan is die blijkbaar toch te braaf.

Ach, zo braaf was The Departed vorig jaar toch ook niet?

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.