- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
donnie darko
-
- 6140 berichten
- 2823 stemmen
Zodiac zou een nominatie of 7 moeten krijgen. Al vrees ik dat die te lang geleden is uitgebracht. Verder hoop ik op veel nominaties voor There will be blood. Liever geen prijzen, want dan is die blijkbaar toch te braaf. Moet de film zelf natuurlijk nog zien, maar de credits en trailer zijn veel belovend.
Ja, voor Zodiac heb ik ook schrik. Zo'n prachtfilm, maar iedereen lijkt hem te vergeten. Jake Gyllenhaal zou alleszins zeker genomineerd moeten zijn voor mannelijke hoofdrol. Vond hem fenomenaal.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Als een film niet uitkomt tijdens het awardsseizoen, dan is hij bij voorbaat al bijna kansloos. Zodiac was ook geen enorm succes, de productiemaatschappijen "pushen" de film ook helemaal niet en dan wordt het wel heel moeilijk om iets te bereiken.
Het blijft in eerste instantie business en tactiek en daarna pas een gevoelskwestie over wie het nu verdient en zelfs dan moet je goed liggen bij de Academy (zoals Clint Eastwood die voor elke scheet wordt genomineerd, dit jaar deed hij niets, alleen muziek schrijven voor Grace is Gone, de kans is reëel dat hij hiervoor een oscarnominatie gaat krijgen).
Ik vond Ruffalo trouwens beter dan Gyllenhaal en vind hem eerder een nominatie verdienen. Of Downey voor bijrol.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Kandidaten voor de Oscarnominaties 2008 volgens IMDB: Klik
Jammer Eastern Promises is niet er bij maar niets is zeker.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Bij Titanic (1997):
Dat kan niet; "ik vind" is altijd subjectief.
Ik was overigens nog druk aan het editen 
Ja, maar wat een feit is kan in dit geval ook een menin zijn. Ik vind deze subjectief en objectief beter dan fight club. Als je kijkt naar de oscars is dat objectief. Dus opjectief en subjectief.
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
Ja, maar wat een feit is kan in dit geval ook een menin zijn. Ik vind deze subjectief en objectief beter dan fight club. Als je kijkt naar de oscars is dat objectief. Dus opjectief en subjectief.
oké dan,
Als jij oscars als maatstaf neemt voor een goede film dan kun je constateren dat Titanic beter is; dat zou dan verder niks te maken hebben met wat jijzelf van de film vindt. Dan is het objectief. Je kunt dat niet vinden want dan is het subjectief. Je kunt vinden dat oscars de maatstaf zouden moeten zijn voor een film.
Dat wakkert dan weer de discussie aan of Oscars de maatstaf zijn voor een goede film; er is nogal wat op tegen: vrijwel alle oscars gaan naar Amerikaanse films, ze worden per jaar uitgereikt (1997 was een mager filmjaar) en daardoor zijn ze ook nog makkelijk door een hype beïnvloedbaar, het is geen onafhankelijke organisatie en er zijn vele films die jaren naar dato pas echte grote erkenning kregen (shawshank redemption?).
Overigens is het maar de vraag of je een objectief over een film kunt oordelen als je hem erg hoog hebt zitten; ik merk dat ik het zelf ook vaak doe (het is leuk om er over te discussieren) maar onbewust neem je altijd je mening mee.
Lenny_DH
-
- 303 berichten
- 0 stemmen
oké dan,
Als jij oscars als maatstaf neemt voor een goede film dan kun je constateren dat Titanic beter is; dat zou dan verder niks te maken hebben met wat jijzelf van de film vindt. Dan is het objectief. Je kunt dat niet vinden want dan is het subjectief. Je kunt vinden dat oscars de maatstaf zouden moeten zijn voor een film.
Dat wakkert dan weer de discussie aan of Oscars de maatstaf zijn voor een goede film; er is nogal wat op tegen: vrijwel alle oscars gaan naar Amerikaanse films, ze worden per jaar uitgereikt (1997 was een mager filmjaar) en daardoor zijn ze ook nog makkelijk door een hype beïnvloedbaar, het is geen onafhankelijke organisatie en er zijn vele films die jaren naar dato pas echte grote erkenning kregen (shawshank redemption?).
Overigens is het maar de vraag of je een objectief over een film kunt oordelen als je hem erg hoog hebt zitten; ik merk dat ik het zelf ook vaak doe (het is leuk om er over te discussieren) maar onbewust neem je altijd je mening mee.
1997 was een mager filmjaar? Ik veronderstel dat jij een heleboel films gemist hebt (o.a. Titanic, L.A. Confidential, Good Will Hunting, Boogie Nights, The Sweet Hereafter, As Good as it Gets, The Full Monty, The Ice Storm, Jackie Brown, enz.)
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
1997 was een mager filmjaar? Ik veronderstel dat jij een heleboel films gemist hebt (o.a. Titanic, L.A. Confidential, Good Will Hunting, Boogie Nights, The Sweet Hereafter, As Good as it Gets, The Full Monty, The Ice Storm, Jackie Brown, enz.)
Ik ben wel zo snugger om te bekijken welke films dat jaar zijn uitgekomen om geen loze opmerking te plaatsen. 
Dat zijn allemaal net niet films. Ze zijn leuk, maar net geen echte toppers. Op misschien L.A. Confidential na dan.
Als ik die titels lees vind ik het niet zo gek dat Titanic zoveel oscars won. En ik ben geen fan van Titanic.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
L.A. Confidential 4*
Good Will Hunting 4*
As Good as it Gets 4,5*
The Full Monty 4*
The Ice Storm 4*
Jackie Brown 4*
The Apostle 4,5*
Con Air 4*
Donnie Brasco 4,5*
Face/Off 4*
The Game 4*
The Postman 4,5*
Seven Years in Tibet 4*
Starship Troopers 4*
La Vita È Bella 4*
Titanic 5* 
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
L.A. Confidential 4*
Good Will Hunting 4*
As Good as it Gets 4,5*
The Full Monty 4*
The Ice Storm 4*
Jackie Brown 4*
The Apostle 4,5*
Con Air 4*
Donnie Brasco 4,5*
Face/Off 4*
The Game 4*
The Postman 4,5*
Seven Years in Tibet 4*
Starship Troopers 4*
La Vita È Bella 4*
Ja iedereen kan zijn cijfers wel gaan noemen maar die films schommelen allemaal rond de 3,5 op moviemeter; een stuk of 4 maar boven de 3,7 (La Vita, The Game, AGAIG en Good Will Hunting). En Postman?? Die won dat jaar de Razzie. En La Vita was een buitenlandse film; anders had die uiteraard de oscar voor beste film gewonnen.
Dit maakt mijn punt dat het geen echt topjaar is alleen maar sterker; leuke films maar geen echte toppers.
I rest my case.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
En Postman?? Die won dat jaar de Razzie.
5 Gewonnen en genomineerd voor slechste film van de afgelopen 25 jaar in 2000 
En La Vita was een buitenlandse film; anders had die uiteraard de oscar voor beste film gewonnen.
Dat denk ik toch niet...
Het gemiddelde op mm is trouwens rond de 3. 3,5 is dus al behoorlijk hoog.
Drezic
-
- 226 berichten
- 237 stemmen
5 Gewonnen en genomineerd voor slechste film van de afgelopen 25 jaar in 2000
En jij geeft hem 4,5?? Ik heb hem trouwens niet gekeken dat durfde ik niet meer aan... 
Het gemiddelde op mm is trouwens rond de 3. 3,5 is dus al behoorlijk hoog.
Ja, ik zei ook al dat genoemde films (op een paar na) ook leuke films zijn maar geen echte toppers. Als ik die films bekijk vind ik het niet gek dat Titanic zoveel oscars won.
Ik val wel een beetje in herhaling geloof ik, mijn excuses 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik ontdekte vandaag een overzicht van alle critics awards van dit jaar op IMDB. Zie hier. No Country for Old Man is duidelijk de favoriet. Dat vergroot voor een deel toch wel de Oscarkansen voor die film. Ik was er al van overtuigd dat de film genomineert zou worden. Nu lijkt hij ook te kunnen gaan winnen. Natuurlijk zegt het niet alles, maar de kansen zijn met de Coens.
Opvallend veel overwinningen voor Christie en Day-Lewis. Hoewel ik Christie eerder in mijn lijstje wegliet, moest ik mijn mening al bijstellen na het lezen van wat recensies voor Away From Her. Nu lijkt ze zelfs de grootste kanshebber te zijn. Day-Lewis lijkt ook een favoriet te zijn. Ik dacht dat Clooney de grootste kans had.
Ach ja, we zullen zien.
SniPes
-
- 786 berichten
- 1724 stemmen
Kunnen we de Oscars dit jaar ergens live bekijken op de nederlandse televisie?
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Kunnen we de Oscars dit jaar ergens live bekijken op de nederlandse televisie?
Als het goed is op Film 1.
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
Ja iedereen kan zijn cijfers wel gaan noemen maar die films schommelen allemaal rond de 3,5 op moviemeter; een stuk of 4 maar boven de 3,7 (La Vita, The Game, AGAIG en Good Will Hunting). En Postman?? Die won dat jaar de Razzie. En La Vita was een buitenlandse film; anders had die uiteraard de oscar voor beste film gewonnen.
Dit maakt mijn punt dat het geen echt topjaar is alleen maar sterker; leuke films maar geen echte toppers.
I rest my case.
Raar, dat jullie 1997 een magere filmjaar noemen.
Waarom staat Titanic dan nog steeds op nummer 1 van meest verkochte vhs/ dvd's?
Vind ik tog wel een beetje raar hé. Het jaar 1997 verkoopt wel de beste dvd tot nu toe.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Waarom staat Titanic dan nog steeds op nummer 1 van meest verkochte vhs/ dvd's?
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
Jahoor, als je geduldig bent. Ik heb hem ergens in een word-document opgeslagen dus moet ik even kijken waar die stond !
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
kijk een link:
http://www.imdb.com/boxoffice/alltimegross?region=world-wide
wo2-Freak
-
- 834 berichten
- 0 stemmen
En het is geen oude-link films van 2007 staan er, is van imdb wordt nog om de zoveel tijd ge-update
Ik vind het zelf ook best raar.
Schindler's list die ik echt zoveel beter vind, staat op nmr.151.
Misschien minder belangstellende voor die genre..
Valt op dat de superslechte pearl harbor ook op nummer 74 staat dacht ik. Ook onterecht anar mijn mening
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Dat is een lijst van de bioscoopopbrengsten, niet verkoop op vhs en dvd. Bovendien schijnen ze nog altijd niet inflatie correcties toe te passen...
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
Klopt. Dan is de best bezochte film namelijk Gone With the Wind.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
En jij geeft hem 4,5?? Ik heb hem trouwens niet gekeken dat durfde ik niet meer aan... 
De razzies slaan echt nergens op. Zo kreeg Kevin Kline voor de film Wild Wild West een oscar voor slechtste acteur in een bijrol en slechtste actrice in een bijrol...
En de documantaire Fahrenheit 9/11 kreeg een razzie voor slechtste acteur George Bush...
neo
-
- 15435 berichten
- 10038 stemmen
Zo'n lijst wordt ook steeds belachelijker door prijsstijging van bioscoopkaartjes.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
De razzies slaan echt nergens op.
Dat is dan ook de grap. Bij mij gaan de razzie winnaars overigens meteen op de must-see wansmaak lijst.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Zo'n lijst wordt ook steeds belachelijker door prijsstijging van bioscoopkaartjes.
veron35
-
- 4768 berichten
- 0 stemmen
De lijst is gebaseerd op opbrengst in de bioscoop. In 1939 koste een kaartje misschien 25 tot 75 cent. Nu een dollar of 10.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Oh, ik dacht dat hij het over de lijst met Razzie-awards had
Sorry!
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Klopt. Dan is de best bezochte film namelijk Gone With the Wind.
Dat wordt vaak aangenomen, maar het schijnt zo te zijn dat The Birth of a Nation nog meer bezoekers had. Ik weet alleen niet of dat bij die ook daadwerkelijk nog na te gaan is.
Knisper
-
- 13038 berichten
- 1278 stemmen
Ik denk ook niet dat de Amerikanen staan te springen om dat na te gaan.