- Home
- Filmforum
- Film - Festivals en evenementen
- De Oscars
De Oscars
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
De film was wereldwijd een groot succes. Hoeven we niet zo onschuldig over te doen 
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2287 stemmen
Ondertussen is de lijst bekend gemaakt van buitenlandse films die kans maken op een Oscarnominatie. Opvallende afwezige is Persepolis.
* Die Fälscher (Oostenrijk)
* The Year My Parents Went on Vacation (Brazilië)
* Days of Darkness (Canada)
* Beaufort (Israel)
* The Unknown (Italië)
* Mongol (Kazahstan)
* Katyn (Polen)
* 12 (Rusland)
* The Trap (Servië)
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Geen van allen gezien.... welke zijn aan te bevelen?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Mongol is weer achteruitgeschoven in BE wat betreft de bioscooprelease (steeds hetzelfde met interessante films). Ben er best benieuwd naar.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik had vooral die 4 Months, 3 Weeks and 2 Days wel verwacht. Of was die niet ingezonden?
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Jon Stewart is weer de Host...
Hij "kan" grappig uit de hoek komen..... Doch voor mij niet voldoende. Ik geef de voorkeur aan Billy Crystal, die deed het subliem en daar had ik een avondje nachtbraken wel voor over....
Bij de laatste Oscar voor Lord of the Rings: "Now that everyone in New Zealand has been thanked, I'd like to thank everyone on Long Island." 
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5077 stemmen
Ik had vooral die 4 Months, 3 Weeks and 2 Days wel verwacht. Of was die niet ingezonden?
Wel, maar blijkbaar toch te veel een criticifilm en dat is zo blijkt weer niet altijd een Academyfilm.
Ik blijf bij Die Fälscher als winnaar. Heeft alle foreign-winnaar ingredienten.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik blijf bij Die Fälscher als winnaar. Heeft alle foreign-winnaar ingredienten.
Ik denk dat je gelijk gaat krijgen.
Pieter Montana
-
- 6678 berichten
- 2287 stemmen
Bij de BAFTA's kreeg Atonement ook weer een pak nominaties.
FILM
AMERICAN GANGSTER – Brian Grazer/Ridley Scott
ATONEMENT – Tim Bevan/Eric Fellner/Paul Webster
THE LIVES OF OTHERS – Quirin Berg/Max Wiedemann
NO COUNTRY FOR OLD MEN – Scott Rudin/Joel Coen/Ethan Coen
THERE WILL BE BLOOD – JoAnne Sellar/Paul Thomas Anderson/Daniel Lupi
BEST BRITISH FILM
ATONEMENT – Tim Bevan/Eric Fellner/Paul Webster/Joe Wright/Christopher Hampton
THE BOURNE ULTIMATUM – Frank Marshall/Patrick Crowley/Paul L Sandberg/Paul Greengrass/Tony Gilroy/Scott Z Burns/George Nolfi
CONTROL – Orian Williams/ Todd Eckert/Anton Corbijn/Matt Greenhalgh
EASTERN PROMISES – Paul Webster/Robert Lantos/David Cronenberg/Steve Knight
THIS IS ENGLAND – Mark Herbert/Shane Meadows
DIRECTOR
ATONEMENT – Joe Wright
THE BOURNE ULTIMATUM – Paul Greengrass
THE LIVES OF OTHERS – Florian Henckel von Donnersmarck
NO COUNTRY FOR OLD MEN – Joel Coen/Ethan Coen
THERE WILL BE BLOOD – Paul Thomas Anderson
ORIGINAL SCREENPLAY
AMERICAN GANGSTER – Steven Zaillian
JUNO – Diablo Cody
THE LIVES OF OTHERS – Florian Henckel von Donnersmarck
MICHAEL CLAYTON – Tony Gilroy
THIS IS ENGLAND – Shane Meadows
ADAPTED SCREENPLAY
ATONEMENT – Christopher Hampton
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY – Ronald Harwood
THE KITE RUNNER – David Benioff
NO COUNTRY FOR OLD MEN – Joel Coen/Ethan Coen
THERE WILL BE BLOOD – Paul Thomas Anderson
FILM NOT IN THE ENGLISH LANGUAGE
THE DIVING BELL AND THE BUTTERFLY – Kathleen Kennedy/Jon Kilik/Julian Schnabel
THE KITE RUNNER – William Horberg/Walter Parkes/Rebecca Yeldham/Marc Foster
THE LIVES OF OTHERS – Quirin Berg/Max Wiedemann/Florian Henckel von Donnersmarck
LUST, CAUTION – Bill Kong/James Schamus/Ang Lee
LA VIE EN ROSE – Alain Goldman/Olivier Dahan
ANIMATED FILM
RATATOUILLE – Brad Bird
SHREK THE THIRD – Chris Miller
THE SIMPSONS MOVIE – Matt Groening/James L Brooks
LEADING ACTOR
GEORGE CLOONEY – Michael Clayton
DANIEL DAY-LEWIS – There Will Be Blood
JAMES McAVOY – Atonement
VIGGO MORTENSEN – Eastern Promises
ULRICH MÜHE – The Lives of Others
LEADING ACTRESS
CATE BLANCHETT – Elizabeth: The Golden Age
JULIE CHRISTIE – Away From Her
MARION COTILLARD – La Vie en Rose
KEIRA KNIGHTLEY – Atonement
ELLEN PAGE – Juno
SUPPORTING ACTOR
JAVIER BARDEM – No Country for Old Men
PAUL DANO – There Will Be Blood
TOMMY LEE JONES – No Country for Old Men
PHILIP SEYMOUR HOFFMAN – Charlie Wilson’s War
TOM WILKINSON – Michael Clayton
SUPPORTING ACTRESS
CATE BLANCHETT – I’m Not There
KELLY MACDONALD – No Country for Old Men
SAMANTHA MORTON – Control
SAOIRSE RONAN – Atonement
TILDA SWINTON – Michael Clayton
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Jon Stewart is weer de Host...
Hij "kan" grappig uit de hoek komen..... Doch voor mij niet voldoende. Ik geef de voorkeur aan Billy Crystal, die deed het subliem en daar had ik een avondje nachtbraken wel voor over....
Hoe harder de grappen, hoe beter vind ik. Stewart is aardig (veel beter dan Crystal naar mijn mening), maar ik had nog liever Colbert gezien.
Hopelijk doet de BBC het dit jaar ook weer, met in de Amerikaanse reclamebreaks het commentaar van Jonathan Ross zoals een paar jaar terug, toen heb ik echt de hele nacht op de vloer liggen rollen van het lachen...
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Bij de BAFTA's kreeg Atonement ook weer een pak nominaties.
Engelse films krijgen altijd het voordeel bij de BAFTA's.
SaintOfKillers
-
- 382 berichten
- 339 stemmen
Zelfs de mensen van de Academy vinden de shortlist van Foreign Language maar bedenkelijk.
rokkenjager
-
- 2863 berichten
- 1702 stemmen
Schrijversstaking of niet, de uitreiking van de Oscars zal hoe dan ook doorgaan. Dat heeft producer Gil Cates bekendgemaakt. De shows rond The Golden Globes, graadmeter voor de Oscars, en The Peoples Choice Awards werden dit jaar wel afgelast.
"We gaan het gewoon doen en raken niet in paniek", zegt Cates. "We zijn bezig met de voorbereidingen en kijken alleen vooruit." Harvey Weinstein, een belangrijke producer in Hollywood, is minder optimistisch. "Als de Screen Actors Guild de staking net als bij de Golden Globes ondersteunt en er dus geen acteur zal komen opdraven is er geen show, zo simpel is dat." De uitreiking van de Oscars staat gepland voor 24 februari.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Morgen worden de nominaties bekend gemaakt. Ik wil mijn voorspellingen voor beste film toch nog snel even herzien.
Dit voorspelde ik een tijdje terug:
Ik verander niet te veel. Van deze 4 ben ik vrij zeker dat ze genomineert gaan worden:
Atonement
No Country For Old Men
Sweeney Todd
There Will Be Blood
Maar wat wordt de vijfde. The Kite Runner? Aangezien er geen film met actuele maatschappelijke thema's tussen staat klinkt het logisch, maar tegelijkertijd zijn de meningen over die film toch iets te verdeelt. Juno? De Oscars hebben de laatste jaren aandacht besteed aan indie karakterkomedies, dus waarom niet? En dan zijn er nog een paar kanshebbers: Charlie Wilsons War (ik verwacht dat hij toch flink genegeerd gaat worden), American Gangster, Eastern Promises, The Great Debaters, Michael Clayton en eventueel Zodiac als ze zich die film nog herrinneren. Ik zet mijn geld toch nog in op Juno. Maar het is een nauwe competitie.
kos
-
- 46695 berichten
- 8851 stemmen
Ik zou Michael Clayton niet onderschatten. Wordt door veel mensen uit de biz zelf als groots betiteld.
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik denk dat Clayton wat betrefd acteurs zeker gaat scoren, met misschien zelfs een Oscaroverwinning voor Clooney, maar de film zelf moet ik nog genomineert zien worden. Hij heeft er potentie voor, maar er lijkt net iets te weinig buzz omheen te hangen.
Pastichio Rocker
-
- 6344 berichten
- 0 stemmen
Elk jaar die ophef om die Oscars, terwijl het gewoon bekend is dat je die dingen voor wat leuke promotie en een paar centen kan kopen. Die hele Oscar-jury is een corrupte bende. Verklaar die 11 Oscars maar eens voor Titanic? Zelfs die draak van een Celine Dion heeft er 1 gekregen! En zodra een film wat ophef veroorzaakt en ietwat controversieel is, wordt deze uit de nominaties gehouden (zie Der Untergang). Maar ja, Amerikaanse dramafilms met de nodige tearjerkermomenten doen het blijkbaar goed bij de jury.
The Last
-
- 7169 berichten
- 0 stemmen
Ik hoop in ieder geval dat American Gangster bij de nominaties voor Beste Film komt.
otherfool
-
- 18519 berichten
- 3403 stemmen
Ik hoop in ieder geval dat American Gangster bij de nominaties voor Beste Film komt.
Goh, da's toch wel zo'n beetje het laatste waar ik op hoop... 't zal toch ook wel niet?
Goodfella_90
-
- 10408 berichten
- 2596 stemmen
Word maar weer eens geconfronteerd met mijn niet-up-to-date-zijn, de filmwereld aangaand; ken enkel The Kite Runner van naam van The One Ring's lijstje. 
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Elk jaar die ophef om die Oscars, terwijl het gewoon bekend is dat je die dingen voor wat leuke promotie en een paar centen kan kopen.
Dat van die promotie lijkt me duidelijk natuurlijk, maar hoe zit dat toch met die Oscars kopen. Daar hoor ik vaker wel wat vage dingen over, maar in hoeverre gebeurt dat werkelijk. Vaak wint er gewoon een film met grote populariteit bij een bepaald publiek, precies zoals vooraf voorspelt. Je zou zeggen dat als er Oscars gekocht worden er wat onvoorspelbaardere uitslagen waren.
Die hele Oscar-jury is een corrupte bende. Verklaar die 11 Oscars maar eens voor Titanic?
Immens populaire film die meer opbracht dan enige andere film (inflatie niet meegerekend)? Met dergelijke elementen zou het juist vreemd zijn dat hij niet won.
Der Untergang werd wel degelijk genomineerd en de Oscars houden juist wel van controversiële films. Dat bleek wel toen de in Amerika omstreden Brokeback Mountain veel nominaties vergaarde.
Niet dat ik vind dat de Oscars zeer serieus genomen moeten worden, maar ik vind het voorspellen altijd leuk om te doen.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
http://www.oscar.com/nominees/
De nominaties. Grote afwezigen Sweeney Todd (m.u.v. Depp) en The Kite Runner. En 1 nominatie bij Animated Picture??? Ik ga er vanuit dat het nog niet helemaal up-to-date is...
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Madame Tutli-Putli bij de kortfilms! Kunnen ze hopelijk niet aan voorbijgaan 
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
http://www.imdb.com/features/rto/2008/oscars
Daar staat het allemaal wat duidelijker. Persepolis wel genomineerd bij beste animatie-film...zou het, zou het?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Te hopen voor Persepolis, hoewel het als animatiefilm vreselijk karig oogt allemaal. Verder geen competitie. Toch wel jammer, want er zijn enkele prachtige animatiefilms uitgekomen dit jaar.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Vier nomi's voor Le Scaphandre et le Papillon! 
En dan weer niet bij beste foreign language film. 
Sowieso is dat jaar-in-jaar-uit de meest hopeloze categorie, die eigenlijk elk jaar de sterkste zou moeten zijn en alle andere zou moeten overtreffen en vrijwel nooit écht aansprekend is.
I rest my case.
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12851 stemmen
Mongol lijkt mij anders een boeiende film. Al is het maar omdat Asano z'n kop weer eens laat zien. Ben het verder wel eens dat ze er steeds een nogal vreemde selectie op nahouden. Komt misschien ook omdat elk land z'n film mag kiezen (België Ben X ipv Ex-Drummer bijv) ?
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
The Kite Runner is met 0 nominaties een opvallende afwezige. Atonement heet ook wat verlies geleden door geen enkele nominatie te krijgen voor regie en mannelijke en vrouwelijke hoofdrol. Ik zit er niet meer, ze verdienen het niet. Gelukkig is Saiorse Ronan.
Doordat Atonement niet genomineert is voor beste regiesseur is de kans op het winnen van beste film praktisch nihil geworden. Ik zet mijn geld in op No Country for Old Men. Toch ook wel blij dat Juno onverwacht zoveel nominaties heeft gekregen. Ik verwacht veel van die film. En ook There Will Be Blood doet het goed.
Le Scaphandre et le Papillon kon niet genomineerd worden voor best foreign language film omdat Frankrijk hem niet inzond. Ik zie nog zo gebeuren dat ze de prijs voor beste regie aan Schnabel geven om de film alsnog te eren.
Later wil ik nog wel winnaars voorspellen.
Mochizuki Rokuro
-
- 18942 berichten
- 16416 stemmen
Al is het maar omdat Asano z'n kop weer eens laat zien.
Le Scaphandre et le Papillon kon niet genomineerd worden voor best foreign language film omdat Frankrijk hem niet inzond. Ik zie nog zo gebeuren dat ze de prijs voor beste regie aan Schnabel geven om de film alsnog te eren.
O ja natuurlijk, smart-thinking. Alleen dat systeem al! Verschrikkelijk natuurlijk. Waarom wind ik me daar eigenlijk over op? Hoewel ik het niet de beste film van het jaar vond, was het voor mij de grootste verrassing.
Go, Julian Go!