- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P. #2
R.I.P. #2
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Ja, wat moet je daar dan van zeggen. Driving Home for Christmas is een wereldhit. Kan je alles en nog wat over zeuren, maar kerstmis zal Chris missen.
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
Ja, na eerder dit jaar al Claudia Cardinale en Alain Delon raken we nu ook BB kwijt. Haar films zijn wel veelal van een veel lager niveau dan die eerder genoemde twee.Maar ze is waarschijnlijk nog iconischer.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Oh. Neee!
Dit is toch wel weer een schok zo nog even tegen het einde van het jaar.
Wat een ontzettende schoonheid, niet alleen qua looks, maar ook een absoluut goed mens en dierenvriend.
R.I.P. Brigitte xxxx.
Dievegge
-
- 3166 berichten
- 8185 stemmen
Wat mij betreft heeft BB in drie goede films gespeeld: Et Dieu... Créa la Femme (1956), La Vérité (1960) en Le Mépris (1963). Ze heeft ook enkele mooie liedjes gezongen, vb. C'est un jour comme un autre, Harley Davidson en de eerste opname van Je t'aime... moi non plus.
Met de media had ze een problematische verhouding. Ze werd voorgesteld als louter een sekssymbool en achtervolgd door paparazzi. Tegen eind de jaren '60 trok ze zich terug uit de showbusiness en wilde ze alleen nog bekend staan als dierenrechtenactiviste. Later kwam ze ook nog in het nieuws met controversiële uitspraken en een huwelijk met iemand van het Front National.
Op hogere leeftijd vroeg een journalist haar: "Wat is het verschil tussen Brigitte Bardot vroeger en nu?" Ze antwoordde laconiek: "Zie je dat dan niet?"
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Brigitte Bardot kende ik als klein kereltje vooral van dat liedje, en dat je dan aangaf hoe groot haar borsten waren.
Later leerde ik dat ze een actrice was en ook een mooie.
Nog later leerde ik dat ze niet een heel goede actrice was, maar wel een heel mooie.
Toen na decennia leerde ik dat ik het niet altijd met haar ideeën eens was, maar dat ze wel een bevlogen dierenrechtenactiviste was. Het ene maakte het andere niet goed, maar ik ben niet zo van het veroordelen. Gewoon een icoon die overleden is.
Ik verwacht binnen acht dagen wel een reactie in het nieuwsartikelengedoe hier op de site.
depri83
-
- 6802 berichten
- 1490 stemmen
"Zo schreef ze een open brief aan haar "verloren Frankrijk", waarin ze stelde dat haar land "werd overrompeld door moslims".
Ze fulmineerde niet alleen tegen migranten - vooral moslims. Ook noemde ze werklozen "vastgeroeste luie profiteurs", leraren "klaplopers" en het homohuwelijk "walgelijk". De voorbije decennia werd ze meermaals veroordeeld wegens racisme, discriminatie en het aanzetten tot (rassen)haat."
Maar over de doden niks dan goeds...
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik zie het zo. In 1973 was ze gestopt met acteren daarna zette ze zich volledig in voor de rechten van dieren. Op dit punt was ze een goed mens. (En de rest vind ik eigenlijk bijzaak)
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
bijzaak
Hm, bij één uit de context getrokken zin zou je nog kunnen twijfelen, maar bij vijf veroordelingen lijkt me dat toch een beetje kort door de bocht. De mens is óók een dier.
NB dat Peter Singer ruim 50 jaar geleden zijn boek 'Animal Liberation', een hoeksteen voor dierenrechten, opende met "waarom wie beseft dat racisme en seksisme fout zijn, ook moet beseffen dat speciësisme fout is". Uiteraard geldt dat ook in de andere richting.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
De mens is óók een dier.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Maar de eerste kan nog wel voor zichzelf opkomen en de tweede niet dat is het verschil
De tweede kan dat zelden, dat klopt.
De eerste... Kon elke jood zijn en andere levens redden in WO2 ? Kan elke Palestijn zijn en andere levens redden in Gaza nu ? Kan een/elke vrouw zichzelf redden van een verkrachting ? Kan een/elke lgbtq+'er zichzelf redden van een pak rammel in een donkere straat ? Kan elke prostitué/slavin zichzelf redden uit de handen van mensenhandelaars ? ...
Ik denk het niet...
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik ook niet. Alleen als een beroemdheid uitspraken doet, haar of zijn mening geeft is dat meteen nieuws en als een onbekend iemand hetzelfde zegt/doet dan niet. Ze was heel moedig, ze kon leven in luxe maar in plaats daarvan koos ze om zich in te zetten voor dieren.
Bovendien waarom zou je iemand r.i.p. toe roepen als je helemaal niet over haar of hem te spreken bent.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
"Zo schreef ze een open brief aan haar "verloren Frankrijk", waarin ze stelde dat haar land "werd overrompeld door moslims".
Ze fulmineerde niet alleen tegen migranten - vooral moslims. Ook noemde ze werklozen "vastgeroeste luie profiteurs", leraren "klaplopers" en het homohuwelijk "walgelijk". De voorbije decennia werd ze meermaals veroordeeld wegens racisme, discriminatie en het aanzetten tot (rassen)haat."
Dit wist ik eerlijk gezegd niet, ai!
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Dit wist ik eerlijk gezegd niet, ai!
Ik ook niet. Ze stopte met acteren en ging zich inzetten voor dieren. Voor mij houdt het hiermee op. (Bovendien wordt het zo heel lastig om nog van films/muziek te genieten. Ik keur het niet goed maar al dat (negatieve) nieuws over allerlei beroemdheden is niet bepaald bevorderlijk hiervoor).
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
Bovendien is dit het topic er niet voor. Daar kan men beter bij haar profiel over discussiëren.
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Bovendien waarom zou je iemand r.i.p. toe roepen als je helemaal niet over haar of hem te spreken bent.
Als atheïst denk ik aan stof en as. Het is nog nooit in me opgekomen om zoiets als 'rest in peace' te zeggen.
Voor alle duidelijkheid: ik ben het helemaal met je eens dat dat in de kijker mag gezet worden. Als dierenrechtenactivist en veganist was ik daar heel blij mee. Maar:
daar ben ik het dan weer niet mee eens. 'Over de doden niks dan goed', dat is een beetje te makkelijk. Loven mag, maar kritisch zijn hoort daar ook bij.
Neen, niet bevorderlijk, maar je kan er toch ook niet naast kijken ? Bijvoorbeeld een Morressey zit op dezelfde lijn als BB: veganist en dierenrechten - fijn dat te horen; maar: met z'n platvloerse racistische uitspraken en een badge van de neo-nazi's van Pro Britain is er toch geen haar op mijn (weliswaar kale) kop dat er aan zou denken om ooit nog naar een concert van die kerel te gaan.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik zie het toch anders. Ik kijk een film en daarin zie ik Brigitte Bardot en daarop baseer ik mijn mening en niet vanwege allerlei nieuws daaromheen. Dat van dierenrechten hoort hier eigenlijk ook niet meer bij, ze was immers gestopt met acteren maar dat was nog het nieuws wat ik heb gevolgd maar daarna verder niet meer.
Wat heeft al dat nieuws te maken met Brigitte Bardot als filmster?
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Een acteur of actrice is nu eenmaal meer dan alleen zijn of haar beroep; hij of zij is in de eerste plaats een mens. Bij een Jane Goodall bijvoorbeeld denk je in de eerste plaats aan haar levenswerk en haar idealen; meer dan aan een actrice.
Panta Rei
-
- 507 berichten
- 7 stemmen
Tja, ze was ongelooflijk mooi, of ze veel talent had, kan ik niet beoordelen.
Ik weet wel dat Brigitte absoluut niet kon gillen, zoals andere actrices dat wel konden en kunnen. Dat hoge, door merg en been gaande gekrijs.
Zij kon dat niet, ze bracht slechts een schor schreeuwtje uit.
Maar ze was mooi. Toen ze jong was en ook nog steeds op oudere leeftijd. Ja, met rimpels en al. Iedereen die geen stront heeft in zijn of haar ogen, kan gewoon zien dat ze een unieke schoonheid was. Zoals Marilyn en Sophia dat zijn (geweest).
Maar je kon ook aan haar gezicht zien dat ze geen dom blondje was. Ze had wel degelijk een persoonlijkheid.
En wat haar opvattingen over sommige zaken ook waren, deze doen niks af van haar goede strijd tegen dierenleed.
Bovendien zijn haar opvattingen van toen, waar ze destijds voor werd veroordeeld, niet meer zo gedateerd.
We weten allemaal dat het Franse volk ontzettend chauvinistisch is (zie Obelix om maar iemand te noemen
), en toen was zo'n mening misschien wel fout of niet netjes, maar de huidige tijd bewijst toch wel een beetje haar gelijk. Of niet dan?
Kunstenaars (acteurs, auteurs, schilders, cabaratiers enz.) die hun mening via de globale dorpspomp willen ventileren, moeten dat gewoon kunnen doen. Ondanks de hoge irritatie die dit soms oproept.
Links, rechts, gematigd, extreem, als men een kunstenaar of kunstenares wil afrekenen op op zijn of haar politieke visie na zijn of haar overlijden, dan vind ik dat de roeptoeter zelf even moet nagaan of dit zinvol is.
Kortom Brigitte, je was mooi, en je kon redelijk acteren, je was komisch, aandoenlijk en vooral sexy.
depri83
-
- 6802 berichten
- 1490 stemmen
Ik wil hier geen eindeloze discussie van maken maar omdat ik degene was die wat vraagtekens zette bij de kwalificering 'goed mens' en jij dat nu blijkbaar kwalificeert als 'roeptoeteren' voel ik me toch aangesproken.
En ja, ik vind het nuttig om niet alleen met een roze bril te kijken naar de nalatenschap van een persoon.
Panta Rei
-
- 507 berichten
- 7 stemmen
Tja, ze was ongelooflijk mooi, of ze veel talent had, kan ik niet beoordelen.
Ik weet wel dat Brigitte absoluut niet kon gillen, zoals andere actrices dat wel konden en kunnen. Dat hoge, door merg en been gaande gekrijs.
Zij kon dat niet, ze bracht slechts een schor schreeuwtje uit.
Maar ze was mooi. Toen ze jong was en ook nog steeds op oudere leeftijd. Ja, met rimpels en al. Iedereen die geen stront heeft in zijn of haar ogen, kan gewoon zien dat ze een unieke schoonheid was. Zoals Marilyn en Sophia dat zijn (geweest).
Maar je kon ook aan haar gezicht zien dat ze geen dom blondje was. Ze had wel degelijk een persoonlijkheid.
En wat haar opvattingen over sommige zaken ook waren, deze doen niks af van haar goede strijd tegen dierenleed.
Bovendien zijn haar opvattingen van toen, waar ze destijds voor werd veroordeeld, niet meer zo gedateerd.
We weten allemaal dat het Franse volk ontzettend chauvinistisch is (zie Obelix om maar iemand te noemen
), en toen was zo'n mening misschien wel fout of niet netjes, maar de huidige tijd bewijst toch wel een beetje haar gelijk. Of niet dan?
Kunstenaars (acteurs, auteurs, schilders, cabaratiers enz.) die hun mening via de globale dorpspomp willen ventileren, moeten dat gewoon kunnen doen. Ondanks de hoge irritatie die dit soms oproept.
Links, rechts, gematigd, extreem, als men een kunstenaar of kunstenares wil afrekenen op op zijn of haar politieke visie na zijn of haar overlijden, dan vind ik dat de roeptoeter zelf even moet nagaan of dit zinvol is.
Kortom Brigitte, je was mooi, en je kon redelijk acteren, je was komisch, aandoenlijk en vooral sexy.
(embed)
Net als besef ik heel goed dat dit forum geen plek is om politieke hete hangijzers te bespreken.
En toch wil ik jou er op wijzen dat Brigitte een vrouw was van die tijd.
Haar mening over immigranten, moslims en homo's zijn dan misschien wel niet jouw mening, maar dan moet je maar denken dat zij net zoveel recht heeft om haar mening te ventileren als dat jij hebt.
Als jij het hiermee niet eens bent, prima, maar dat zegt dan wel heel veel over jouw opvattingen.
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Hoe vaak is ze veroordeeld wegens haatzaaien? 5x of zo? 6? Dat is geen 'politieke' kwestie maar een juridische,
mikey
-
- 28986 berichten
- 5136 stemmen
Mohammad Bakri is trouwens overleden, 24 december. Wiens film Jenin (over vluchtelingenkamp Jenin) niet vertoond mag worden in Israel. Zelf nooit gezien overigens. Schijnt beledigend te zijn voor Israëliërs.