- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- R.I.P. #2
R.I.P. #2
depri83
-
- 6802 berichten
- 1490 stemmen
Als jij het hiermee niet eens bent, prima, maar dat zegt dan wel heel veel over jouw opvattingen.
Bizar dat ik degene ben in deze discussie die dit verwijt naar mijn hoofd geslingerd krijgt...
Boenga
-
- 2628 berichten
- 1532 stemmen
Haar mening over immigranten, moslims en homo's zijn dan misschien wel niet jouw mening, maar dan moet je maar denken dat zij net zoveel recht heeft om haar mening te ventileren als dat jij hebt.
mikey schrijft het al: ze is verschillende keren veroordeeld geweest voor racistische haatpraat. Misschien is racisme binnen enkele jaren weer legaal; maar voorlopig is het nog steeds een misdaad, en mag dat soort mening dus nog niet 'in het openbaar geventileerd' worden.
Als jij het hiermee niet eens bent, prima, maar dat zegt dan wel heel veel over jouw opvattingen.
Inderdaad, mijn opvattingen zijn onder andere dat we niet onze voeten moeten vegen aan de regels van de rechtsstaat.
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Ik zat zelf te twijfelen om deze knuppel in het hoenderhok te gooien, maar ik ben blij dat er ook voor deze aspecten ruimte is. Uitspraken als 'absoluut goed mens' vragen toch wel om enige reflectie.
Iemand hoeft natuurlijk ook niet 100% goed te zijn. Ik vind als atheïst en wetenschapper Christopher Hitchens en Richard Dawkins waardevol, maar ben het ZEKER niet met 100% van de uitlatingen eens. Als we het bij acteurs zouden houden, kunnen we Clint Eastwood noemen; daar ben ik het politiek ook bepaald niet mee eens. Maar ik waardeer hem wel als acteur.
En wanneer hij doodgaat (en dat zal ik absoluut betreuren), dan is het niet over de doden niets dan goeds. Maar ik zou zelf ook niet anders verwachten.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ja maar het is maar in hoeverre je iets van iemand wil weten dat je dit nog belangrijk vindt. Men wordt steeds meer overspoeld met nieuws. In het verleden werd ook veel in de doofpot gestopt ook waren de communicatiemiddelen veel minder goed dan tegenwoordig. Het is logisch dat thunderball reageert met dat wist niet ik want dat ik ook. In mijn herinnering blijft Bardot gewoon een goed mens omdat ze opkwam voor dieren en daar verandert deze discussie verder niets aan.
thunderball
-
- 5878 berichten
- 1414 stemmen
En nogmaals: dit is het topic er niet voor. Het zal mij niet verbazen als een hele karlading aan berichten verwijdert gaat worden. Wanneer je over iemand wil discussiëren ga dan naar het desbetreffende profiel van deze acteur of actrice en start daar de discussie. Dit is een R.I.P. topic om je medeleven te tonen over het overlijden van personen.
SergioMalick
-
- 1230 berichten
- 1830 stemmen
Op zich vind ik de discussie best interessant hier. Het mag af en toe best schuren, al moeten we proberen elkaar wel een beetje heel te houden zo voor het nieuwe jaar. Ik heb wel eens een uitvaart meegemaakt waarin er niet al te fijne dingen werden gezegd, maar de familie was wel weer eens een keer bij elkaar. "Ondanks alles, was het toch wel mijn oma/opa etc".
Haar uitspraken over rassen waren absoluut niet de mijne (is ze ook voor veroordeeld, daarnaast kloppen ze feitelijk niet), maar haar toch wel grote invloed op de cinema is er wel degelijk. Deze werelden kunnen prima naast elkaar bestaan en mogen van mij beide benoemd worden. Laten we elkaar wel heel houden, zeg ik nogmaals.
Flavio
-
- 4893 berichten
- 5223 stemmen
Isiah Whitlock (Clay Davis "shiiiiiiiit" uit the Wire) overleden.
https://nos.nl/artikel/2596548-amerikaanse-acteur-isiah-whitlock-the-wire-overleden
Gaat hard met The Wire cast 
Ajax&Filmfreak
-
- 3360 berichten
- 3729 stemmen
Ja maar het is maar in hoeverre je iets van iemand wil weten dat je dit nog belangrijk vindt. Men wordt steeds meer overspoeld met nieuws. In het verleden werd ook veel in de doofpot gestopt ook waren de communicatiemiddelen veel minder goed dan tegenwoordig. Het is logisch dat thunderball reageert met dat wist niet ik want dat ik ook. In mijn herinnering blijft Bardot gewoon een goed mens omdat ze opkwam voor dieren en daar verandert deze discussie verder niets aan.
Hitler was ook een hele lieve man voor zijn hond. En presenteerde zichzelf sowieso als een echte dierenvriend en was vegetariër.
Ook een goed mens?
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Hitler was ook een hele lieve man voor zijn hond. En presenteerde zichzelf sowieso als een echte dierenvriend en was vegetariër.
Ook een goed mens?
En toen Hitler zelfmoord had gepleegd was iedereen blij en opgelucht? en hoe zit met de alsmaar groter wordende groep neonazi"s
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Wanneer je over iemand wil discussiëren ga dan naar het desbetreffende profiel van deze acteur of actrice en start daar de discussie. Dit is een R.I.P. topic om je medeleven te tonen over het overlijden van personen.
Maar het leven is tegelijkertijd niet zwart-wit, en je kunt nog steeds medeleven tonen/ervaren en toch kanttekeningen hebben. Ik zou ook nooit uit mezelf tussen medelevende berichten (of nog daarvoor) gaan roepen dat iemand 'fout was'. Maar wanneer je in een R.I.P. topic stelt dat iemand een 'een absoluut goed mens' was, terwijl diegene verregaande uitspraken heeft gedaan over bepaalde religies en homoseksuelen, en meermaals veroordeeld is voor haatzaaien, dan vind ik persoonlijk wel dat er enige ruimte moet zijn voor nuancering. Niet affikken, niet roepen dat iemand geen medeleven verdient, want zus en zo... Nuancering. Mensen komen hier volgens mij niet omdat ze een discussie willen starten, ze komen vanwege nieuwe berichten, lezen iets waar ze op willen reageren, en doen dat.
Een weloverwogen medeleven, met nuancering. Er lijkt momenteel weinig plek voor op het geopolitieke wereldtoneel, maar ik pleit er graag voor. 
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Maar het leven is tegelijkertijd niet zwart-wit, en je kunt nog steeds medeleven tonen/ervaren en toch kanttekeningen hebben.
Waarom mag je dat op een filmsite (eventueel muzieksite) niet zwart wit zien. Je kijkt een film of je kijkt hem niet. Hij is goed of hij is slecht. Ik kijk geen films van Clint Eastwood want zijn politieke voorkeur staat me niet aan of ik kijk ze juist wel vanwege zijn politieke voorkeur ook al vind ik hem een slecht acteur, etc etc.
Iemand mag van mij best schrijven BB is overleden, fijn het was toch een slecht mens. Evengoed krijg je waarschijnlijk net zo goed een discussie.
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Waarom mag je dat op een filmsite (eventueel muzieksite) niet zwart wit zien. Je kijkt een film of je kijkt hem niet. Hij is goed of hij is slecht. Ik kijk geen films van Clint Eastwood want zijn politieke voorkeur staat me niet aan of ik kijk ze juist wel vanwege zijn politieke voorkeur ook al vind ik hem een slecht acteur, etc etc.
Iemand mag van mij best schrijven BB is overleden, fijn het was toch een slecht mens. Evengoed krijg je waarschijnlijk net zo goed een discussie.
Ik bedoelde dat het leven (doorgaans) niet zwart-wit is. En dat een uitspraak op het internet met een heel duidelijke stellingname, reactie kan ontlokken. Dat is alles. Het ging mij erom dat de gepastheid van kritische kanttekeningen in twijfel werd getrokken (met goede bedoelingen overigens).
Wat mensen wel of niet kijken en waarom, zal me worst wezen. En of iets tot discussie leidt meestal ook (de anti-woke discussie in de voorpagina comments was ik op een gegeven moment wel klaar mee).... Maar of mensen nog weloverwogen afwegingen maken, met elkaar in gesprek kunnen gaan ondanks dat iets je tegenstaat, daar heb ik wel een mening over. 
Maar nu dwalen we wellicht inderdaad teveel af.
Ajax&Filmfreak
-
- 3360 berichten
- 3729 stemmen
En toen Hitler zelfmoord had gepleegd was iedereen blij en opgelucht? en hoe zit met de alsmaar groter wordende groep neonazi"s
Ik snap je niet. Misschien jij mij ook niet.
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Ik bedoelde dat het leven (doorgaans) niet zwart-wit is. En dat een uitspraak op het internet met een heel duidelijke stellingname, reactie kan ontlokken. Dat is alles. Het ging mij erom dat de gepastheid van kritische kanttekeningen in twijfel werd getrokken (met goede bedoelingen overigens).
Wat mensen wel of niet kijken en waarom, zal me worst wezen. En of iets tot discussie leidt meestal ook (de anti-woke discussie in de voorpagina comments was ik op een gegeven moment wel klaar mee).... Maar of mensen nog weloverwogen afwegingen maken, met elkaar in gesprek kunnen gaan ondanks dat iets je tegenstaat, daar heb ik wel een mening over. 
Maar nu dwalen we wellicht inderdaad teveel af.
De vraag blijft moet dit dan hier? (Al zijn dit soort discussies wel vaker hier gevoerd. Mij is dit topic niet erg duidelijk.)
Dk2008
-
- 11166 berichten
- 788 stemmen
Zou kunnen waarom je dat voorbeeld gebruikt geen idee.
Ajax&Filmfreak
-
- 3360 berichten
- 3729 stemmen
Dat heeft te maken met het feit dat er hier mensen zijn die, ondanks alle racistische veroordelingen door rechters en de moslimhaat van BB, blijven volhouden dat ze zo’n goed mens is omdat ze zo van dieren houdt.
Daarom mijn cynische reactie.
Misschien zet het mensen aan het denken.
Graaf Machine
-
- 9786 berichten
- 1412 stemmen
Rip Béla Tarr.
De eerste filmhuisfilm die ik in 2023 zag was Sátántangó. Zeven uur en twintig minuten zuiver kijkgenot. Wist niet dat ik zo lang van één film zou kunnen genieten zonder het saai te vinden. Een grootmeester.
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
Oh wow wat een verlies, deze raakt me wel 
starbright boy (moderator films)
-
- 22394 berichten
- 5066 stemmen
31 oktober 2004: Ik was ruim een jaar op moviemeter en was achter veel over film gekomen. En er was overweldigend veel te zien. Een van de dingen die ik wilde zien maar je niet kon zien was Satantango. Gefascineerd door de lengte. Toen kwamen er een aantal films van Bela Tarr in een paar filmhuizen terug. Een ervan was Satantango in Plaza Futura in Eindhoven. Ik woonde daar toen niet ver vandaan. Ik ben gaan kijken met een andere moviemetergebruiker. De hele film op en dag. Met twee eetpauzes. Ik was diep onder de indruk. De ander ook. Beiden gaven we 5 sterren en een tot op de dag vandaag hele bijzondere bioscoopervaring.
1 februari 2008: Ik was op het IFFR waar de nieuwe Bela Tarr te zien zou zijn. Ik ging daar naar kijken. Ik vond hem goed, maar niet geweldig. Maar voor mij totaal onverwacht was Bela Tarr aanwezig. Ik was starstruck en had de neiging om in mijn arm te knijpen, Meer dan ik ooit bij de aanwezigheid van een regisseur heb gehad.
1 oktober 2011: Bela Tarr had een nieuwe film en het zou zijn laatste worden zei hij toen. Hij had gezegd wat hij te zeggen had en alles gedaan met zijn stijl wat hij ermee kon doen. Vooraf nam ik dat met een korrel zout, maar ik reisde wel naar nog het oude filmmuseum in het vondelpark om zijn die film in voorpremière te zien. Heel bijzonder. Tarr was radicaler dan ooit en de film ademde bijna dat het zijn laatste was. Ik wist dat dat serieus was. Een heftige en lauterende bioscoopervaring.
6 januari 2025: We zijn een absolute grootheid kwijt. Een van de bijzonderste filmers van de afgelopen decennia. Het is een verdrietige dag..
John Milton
-
- 24217 berichten
- 13382 stemmen
Mooi gezegd. Ik heb mijn Satantango ervaring eveneens heel scherp voor de geest. 'Heel bijzonder' vat het in twee woorden inderdaad mooi samen.
Fijn stuk van Kevin Toma in de Vk: Béla Tarr: Hongaarse grootmeester van de omzwervende camerabeweging (of klik als je geen VK hebt)
Richardus
-
- 2128 berichten
- 1196 stemmen
- László Nemes
- Peter Bradshaw
Baggerman
-
- 10839 berichten
- 8277 stemmen
Schandalig dat ik dit heb gemist, maar nog schandaliger dat dit nog nergens op MM ooit is vermeld, maar al op 8 november 2025 is overleden:
Toch zeker een van de grootste Japanse acteurs aller tijden en eigenlijk ook een van de grootste acteurs uit de filmgeschiedenis met vele hoofdrollen in films van Masaki Kobayashi, Akira Kurosawa, Kon Ichikawa, Mikio Naruse, Isao Takahata (stemrol), Hideo Gosha, Hiroshi Teshigahara, Keisuke Kinoshita, Hiroshi Inagaki, Satsuo Yamamoto, Kenji Misumi en nog vele andere regisseurs.
R.I.P. Tatsuya Nakadai
maxcomthrilla
-
- 15578 berichten
- 2841 stemmen
R.I.P. Bela Tarr
R.I.P. Tatsuya Nakadai