• 15.761 nieuwsartikelen
  • 178.096 films
  • 12.215 series
  • 33.986 seizoenen
  • 647.094 acteurs
  • 199.024 gebruikers
  • 9.373.056 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Jeetje Wüst. Wat een heldin. Ben benieuwd waar dit op terecht gaat komen.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Zo !

Wüst !!

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Wat schaatst die Lollobrigida bijzonder zeg. Viel me bij de 3000 ook al op.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Jeetje die twee eerste volle rondes worden met de race fenomenaler.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Wow nice. Legendarisch hoor.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Geweldig. Tranen in mijn ogen. Ongelooflijk. Ze doet het weer.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Dit is wel een serieuze prestatie.....

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Superlatieven schieten tekort.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

En wat een emotie in het interview met Bert Maalderink. De gedachten die uitgaan naar Pauline van Deutekom. Ik ben normaal niet zo van de dramatiek, maar dit is prachtig, ontroerend en oprecht. Wat een vrouw!

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

De commentatoren bij het shorttrack zijn de enigen die nog opkijken van penalties en valpartijen die een wedstrijd beslissen.

wavanbuuren

• 4228 berichten
  • 1334 stemmen

Op deze manier kunnen ze trekken van Lottoballetjes ook Olympisch maken.

Die man met zijn blocnote is wel erg bepalend.....

mjk87 (moderator films)

• 14516 berichten
  • 4514 stemmen

eRCee schreef:

De commentatoren bij het shorttrack zijn de enigen die nog opkijken van penalties en valpartijen die een wedstrijd beslissen.

Joris van den Bergh is sowieso de ergste commentator die er is. Vindt zichzelf geweldig, one of the boys ook bijna zoals hij commentaar geeft, verzint zelf bijnamen en woordspelingen en gebruikt die dan steeds. Aargh.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Ik merk toch wel dat voor mij de Olympische Spelen na vanmorgen al geslaagd zijn. Wat er bij komt is allemaal bonus.

Altijd mooi ook om het in buitenlandse kranten te lezen.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

eRCee schreef:

Nou, een paar jaar geleden leek Roest gewoon voor de 1500, de 5000 en 10.000 de huizenhoge favoriet voor heel wat jaren. Komt er ineens zo'n superatleet om de hoek. Antoinette de Jong vind ik eerlijk gezegd een beetje een net-niet schaatser, die profiteert van een toch nog altijd kleine sport en optimale omstandigheden in Nederland. Niet een winnaar als Wust of Schouten.

Drogreden. Niet alleen de jong maar alle langebaanschaatsers profiteren van het feit dat langebaanschaatsen buiten nederland een kleine sport is.

Wust en schouten mogen winnaars zijn, bijzonder is het gezien de grootte van de sport allerminst.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Wust en schouten mogen winnaars zijn, bijzonder is het gezien de grootte van de sport allerminst.

Wüst is de enige sporter ooit die op vijf Olympische Spelen (winter danwel zomer) een gouden medaille op een individueel onderdeel behaald.

Maar het is niet bijzonder hoor. Elke schaatser kan dat, want schaatsen stelt niets voor.

Ik ben het voor een keer met Erben Wennemars eens, die ik vanmorgen hoorde zeggen: "Schaatsen is een kleine sport, maar op de Olympische Spelen is het een grote sport."

Dit in tegenstelling bijvoorbeeld tot voetbal, dat op de Olympische Spelen juist een kleine sport is.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Niet alles waar je het niet mee eens bent zijn drogredenen Splinters. Een drogreden is een argumentatiefout. Ik schets alleen maar het door mij ervaren verschil tussen de kwaliteit van De Jong en enkele andere schaatsers.

IH88

• 9727 berichten
  • 3182 stemmen

Nou ja, bij de lange afstanden geef ik Splinters wel een beetje gelijk. De 5km en 10km bij de mannen was op een gegeven moment een karikatuur op topsport. Bij de vrouwen had je Sablikova en de Nederlanders. En soms een verdwaalde Canadese. Maar dat is ook een golfbeweging natuurlijk.

Maar bij de 500m/1000m/1500m mannen en vrouwen is de concurrentie wel een stuk groter. De ploegenachtervolging en de massastart worden ook door veel landen serieus genomen.

eRCee

• 13441 berichten
  • 1978 stemmen

Mja, die discussie is al zo oud. Laatste 8 of zelfs 12 jaar is er toch behoorlijke concurrentie op de 5 en 10 bij de mannen. En 20 jaar geleden had je de onverslaanbare Duitsen bij de 3 en 5 km.

En verder: topsport is topsport. Je zal er toch echt die training en toewijding in moeten stoppen om iets te bereiken.

mister blonde

• 12694 berichten
  • 5828 stemmen

Bovendien geldt dat in feite bijna alle sporten op de winterspelen kleine sporten zijn op mondiale basis aangezien er maar een handvol aantal landen zijn die daar serieus aan doen. Zelfs skiën (hoewel die sport wel groter is natuurlijk. Maar verder zie ik niet hoe schaatsen verschilt van veel andere sporten. Zelfs op de zomerspelen zijn er genoeg sporten waarvoor dat geldt. Hoor je verder in de wereld ook niemand over denk ik zo maar.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Wordt een beetje moe van die verhalen dat het langebaanschaatsen altijd naar Nederlanders gaat.

Even de laatste 9 Olympische Spelen nagezocht. Misschien een foutje gemaakt hoor, maar gouden medailles voor Nederland:

1988: 3 van de 10

1992: 1 van de 10

1994: 0 van de 10

1998: 5 van de 10

2002: 3 van de 10

2006: 3 van de 12

2010: 3 van de 12

2014: 8 van de 12

2018: 7 van de 14

Dus pas de laatste twee Olympische Spelen loopt het echt onze kant op. Maar ja, wie kijkt er tegenwoordig nog langer dan twee weken terug in de tijd.

Edit: ben overigens niet voor niets bij 1988 begonnen, omdat het in 1984 nul medailles voor Nederland was. Niet nul goud, maar nul medailles.

Toen hoorde ik ook niemand over dat Schaatsen typisch een niet-nederlandse sport is.

Flavio

• 4896 berichten
  • 5228 stemmen

Als je nog verder teruggaat valt het helemaal mee. Van 1924 tot 1952: 0 medailles. En eerste schaatsgoud pas in 1968.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Flavio schreef:

Als je nog verder teruggaat valt het helemaal mee. Van 1924 tot 1952: 0 medailles. En eerste schaatsgoud pas in 1968.

Na de wereldtitel van Henk van der Grift, in 1961, begon, onder invloed van de technische ontwikkelingen, het schaatsen in Nederland erg op te komen.

In die jaren was er natuurlijk om het jaar zoiets wel genoeg ijs om op te schaatsen, maar in de jaren zestig werden ook de eerste kunstijsbanen uitgedacht. Ik meen zo uit het hoofd dat Deventer de eerste had. Dat was een enorme stimulans, en de opkomst vlak daarna, of tegelijkertijd, van Ard en Keessie deed eigenlijk de rest. Het was een enorme gelukkige omstandigheid voor Nederland om twee wereldtoppers (en bij de vrouwen Stien Baas en Atje Deelstra) te hebben, en elk jaar over goed gefabriceerd schaatsijs te beschikken.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

mister blonde schreef:

Bovendien geldt dat in feite bijna alle sporten op de winterspelen kleine sporten zijn op mondiale basis aangezien er maar een handvol aantal landen zijn die daar serieus aan doen. Zelfs skiën (hoewel die sport wel groter is natuurlijk. Maar verder zie ik niet hoe schaatsen verschilt van veel andere sporten. Zelfs op de zomerspelen zijn er genoeg sporten waarvoor dat geldt. Hoor je verder in de wereld ook niemand over denk ik zo maar.

Nou niemand.... Johan derksen heeft over de olympische spelen gezegd dat dat een verzameling van b-sporten is waar buiten de os om geen hond naar kijkt.

Nou is dat wat generaliserend gesteld, al mag duidelijk zijn dat je geen superatleet (ik betwijfel ernstig of dat fenomeen uberhaupt bestaat) hoeft te zijn om succes te halen op de os. Aangezien duidelijk mag zijn dat gezien het kleine aantal beoefenaars, en de nog schaarsere trainingsmogelijkheden, er een paar miljoen onondekte mensen rondlopen die in potentie minstens hetzelfde zouden kunnen presteren als ireen wust en haar concurrenten.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Nou niemand.... Johan derksen heeft over de olympische spelen gezegd dat dat een verzameling van b-sporten is waar buiten de os om geen hond naar kijkt.

Maar het zijn momenteel nu net wel de OS, dus kijken er honden van over de hele wereld naar, en die zien Ireen Wüst de eerste mens in de geschiedenis worden die een individuele gouden medaille haalt op vijf verschillende Olympische Spelen.

Heeft Johan Derksen dat ook gezegd? Of moet je die aflevering nog pindakazen?

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Maar het zijn momenteel nu net wel de OS, dus kijken er honden van over de hele wereld naar, en die zien Ireen Wüst de eerste mens in de geschiedenis worden die een individuele gouden medaille haalt op vijf verschillende Olympische Spelen.

Heeft Johan Derksen dat ook gezegd? Of moet je die aflevering nog pindakazen?

Johan derksen zei dit vanuit zijn professie als sportjournalist. Hij zei dat er buiten de os om geen zak te verdienen valt met olympische sporten. Een ander gevolg daarvan is dat je nooit de beste vissen uit de vijver vangt. Verre van zelfs.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

Johan derksen zei dit vanuit zijn professie als sportjournalist.

Ja, ik heb ook een hobby.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Ja, ik heb ook een hobby.

Dat is mij reeds duidelijk: naar sport kijken en winnende sporters romantiseren.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Dat is mij reeds duidelijk inderdaad: naar sport kijken en winnende sporters romantiseren.

Dat heb je fout.

Ik romantiseer niemand, niet in de mate waarin jij Derksen romantiseert in elk geval.

Maar ik verafgood sporters die prestaties leveren waar ik kippenvel van krijg.

Vandaag is dat Wüst. En dat zal de rest van de Spelen zo blijven. Al het andere is bonus. Zelfs jouw zogenaamd objectieve praatjes zijn bonus. Alles buiten Keizerin Wüst is bonus.

Maar ik verafgood niemand.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

Graaf Machine schreef:

(quote)

Maar ik verafgood sporters die prestaties leveren waar ik kippenvel van krijg.

Dat is jouw zaak. De vraag is waarom valide kritiek, observaties enz over sport en sporters en verafgoding van niet naast elkaar kunnen/mogen bestaan. Het antwoord daarop ligt toch echt bij de fans, niet bij mij of bij een sportjournalist die jou toevallig niet aanstaat.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Dat is jouw zaak.

Klopt.

En jouw zaken zijn me verder oninteressant.

Ga maar weer klagen over het weer, of zoiets.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.