- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Volgens mij is het bij de atleten zelf zo dat een titel op een los nummer hoger wordt gewaardeerd dan een titel in een meerkamp. Maar of dat de juiste motivatie moet zijn weet ik niet, en een titel in een meerkamp is natuurlijk weer van meer waarde dan een tweede plek in een los nummer.
Het zijn dit soort overwegingen die atleten moeten maken.
Maar voor ons is het natuurlijk wel leuk als die dames blijven doordoen in deze discipline 
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
100m en 200m bij de vrouwen nog steeds op naam van Flo Jo. Nooit gepakt op doping maar er zijn heel veel aanwijzingen van wel. Ze was voorheen een middelmatige atlete,
Tja:
"Bij haar eerste grote internationale toernooi, de wereldkampioenschappen van 1983 in Helsinki, eindigde Griffith-Joyner op een vierde plek op de 200 m en viste hiermee net achter het net voor de medailles."
Dat is natuurlijk geen middelmaat, maar gewoon top. Net niet top genoeg voor een medaille, maar zeker meer dan middelmaat.
Dat ze doping gebruikte zal ik niet weerspreken, maar dat ze uitermate getalenteerd was, dat is ook een feit.
Haar vroege dood is dramatisch, maar verder ook geen argument voor iets.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Maar voor ons is het natuurlijk wel leuk als die dames blijven doordoen in deze discipline
Absoluut. Mooie wedstrijden, die meerkampen, die ook over twee dagen gaan en waar echt verrassingen in kunnen voorkomen. Zo is de derde plaats van Oosterwegel heel verrassend nadat ze na dag 1 slechts elfde stond.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Tja:
"Bij haar eerste grote internationale toernooi, de wereldkampioenschappen van 1983 in Helsinki, eindigde Griffith-Joyner op een vierde plek op de 200 m en viste hiermee net achter het net voor de medailles."
Dat is natuurlijk geen middelmaat, maar gewoon top. Net niet top genoeg voor een medaille, maar zeker meer dan middelmaat.
Dat ze doping gebruikte zal ik niet weerspreken, maar dat ze uitermate getalenteerd was, dat is ook een feit.
Haar vroege dood is dramatisch, maar verder ook geen argument voor iets.
Ok dan heb ik me in mijn uitspraak van middelmaat iets teveel laten leiden door critici op haar prestaties die dat beweerden. Was toen ook nog te jong om dat destijds te begrijpen, heb het ook maar van horen zeggen, maar ik geloof je op je woord.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Kijk, dat er in de jaren tachtig enorm veel gedoopt werd is gewoon een feit. In het toenmalige Oostblok, de USSR, de VS en ook gewoon in het lieve Europa. De controles waren nog niet heel goed, de mogelijkheden om te dopen waren prima.
Maar alleen door doping loop je volgens mij niet drie of vier tiende van een seconde sneller op de honderd meter dan je concurrenten, die ook waarschijnlijk wel eens iets gesnoept hebben.
Het is jammer dat juist die ongelooflijke tijd wordt gebruikt om over doping te praten, terwijl die ongelooflijke tijd ook gewoon heel goed was. Heel, heel goed.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Ok dan heb ik me in mijn uitspraak van middelmaat iets teveel laten leiden door critici op haar prestaties die dat beweerden. Was toen ook nog te jong om dat destijds te begrijpen, heb het ook maar van horen zeggen, maar ik geloof je op je woord.
Dit is ook een mooie anekdote:
"Op jonge leeftijd was Griffith-Joyner al actief. Toen ze als zevenjarige, bij het achterna rennen van konijnen, talent bleek te hebben, koesterde haar moeder dit talent. Ze mocht meedoen aan de Sugar Ray Robinson Youth Foundation running en versloeg al haar tegenstanders gemakkelijk. Op veertienjarige leeftijd won ze de Jesse-Owens Jeugdspelen (1973 en 1974)."
starbright boy (moderator films)
-
- 22407 berichten
- 5072 stemmen
Sowieso worden vroegdode sporters vaak gekoppeld aan doping (behalve weer bij voetbal zoals wel vaker), hoewel dat a) meestal onbewezen is b) vaker komt door de combinatie extreme inspanning met een onontdekte hartafwijking. Ook een aantal wielrenners uit Nederland die in de tweede helft van de jaren '80 jong stierven overkomt dat nog weleens. Zo heb ik al meermalen de dood van Bert Oosterbosch met doping in verband gebracht zien worden. Ook Connie Meijer en Johannes Draaijer zijn voorbeelden.
Topsport is ongezond. Sport is gezond.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Auw.
Bert Oosterbosch, die rooie. Wat een geweldig talent was hij. Mooi dat hij weer eens genoemd wordt, jammer dat het in een dwarsdraadje over doping moet gebeuren. In de jaren '80 was ik echt groot liefhebber van die kerel.
happie
-
- 6234 berichten
- 426 stemmen
Mooie medailles van beide dames. Deze en die van Braspenninx doen wel een gooi naar mooiste OS moment van dit jaar.
Justus18
-
- 692 berichten
- 79 stemmen
Topsport is ongezond. Sport is gezond.
Zelfs bij dat laatste plaats ik vraagtekens. Bij een gemiddeld sportweekend vallen er in Nederland heel wat gewonden te betreuren. En bij individuele sporten zoals hardlopen leidt langdurige beoefening tot gewrichtsproblemen. Mijn sportieve vader moest bijvoorbeeld aan de kunstknieën.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Vandaag (voor mij) de grootste Nederlandse verrassingen van deze Olympiade:
Shanne Braspennincx, Anouk Vetter en Emma Oosterweegel!
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
Walsh redt de meubelen voor de Britten bij baanwielrennen op het Omnium. En dat is ook door de tegenstand die dat laten gebeuren. Van 't Schip had beter gemoeten. Viviani eigenlijk ook.
Ja dat krijg je als je recht moet breien wat krom is:
ter illustratie:
De WK baanwielrennen telt 20 onderdelen: Groot Brittannië verzamelde op de laatste editie 1 X goud, 2 X zilver en 1 X brons.
Op de Olympische Spelen zijn er medailles op 12 onderdelen te behalen.
Nu al , na 6 onderdelen, scoort UK 1 X goud en 2 X zilver.
Op Olympische spelen weten ze altijd een tandje bij te zetten.
gauke
-
- 9852 berichten
- 13069 stemmen
En België: fantastisch de tweemaal goud.
Eindelijk goud voor de hockey mannen!
eRCee
-
- 13441 berichten
- 1978 stemmen
Vandaag (voor mij) de grootste Nederlandse verrassingen van deze Olympiade:
Shanne Braspennincx, Anouk Vetter en Emma Oosterweegel!
Die zevenkampster inderdaad, paar jaar geleden dacht ik dat Nederland hier nooit wat zou kunnen pakken. Vraag me zo langzamerhand af of Dafne Schippers geen spijt heeft van haar overstap naar de loopnummers.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Finale in vrouwenvoetbal verlaat (gelukkig) wegens de hitte. Welke kwibus kwam er ook op het idee om een finale voetbal om 11 u (4 u voor ons) 's morgens te laten plaatsvinden? Het hele tornooi zijn de wedstrijden aangepast voor Europa en dan de finale bij de vrouwen ineens niet. Nu kan de Europeaan toch kijken om 14 u.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Finale in vrouwenvoetbal verlaat (gelukkig) wegens de hitte. Welke kwibus kwam er ook op het idee om een finale voetbal om 11 u (4 u voor ons) 's morgens te laten plaatsvinden? Het hele tornooi zijn de wedstrijden aangepast voor Europa en dan de finale bij de vrouwen ineens niet. Nu kan de Europeaan toch kijken om 14 u.
Ik vermoed niet dat er buiten Zweden en Canada massaal in de wereld naar vrouwenvoetbal vandaag zal worden gekeken.
Wel een prachtig Olympisch dagje voor Nederland. Dameshockeyfinale en de race van Hassan vind ik sowieso al mooi.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Ik vermoed niet dat er buiten Zweden en Canada massaal in de wereld naar vrouwenvoetbal vandaag zal worden gekeken.
Wel een prachtig Olympisch dagje voor Nederland. Dameshockeyfinale en de race van Hassan vind ik sowieso al mooi.
Ik denk dat de reden was om de Amerikanen te plezieren dan hadden zij 's avonds kunnen kijken. Wellicht waren ze ook in de veronderstelling dat de USA de finale ging halen. Kennelijk had de CNBC daar nogal danig in de pap te brokken.
happie als je judo te suf vond, ik heb gisteren naar karate zitten kijken. Nu dat is toch een pak energieker. Ik vind het met voorsprong de beste vechtsport om te kijken. Van mij mag het blijven. Die taekwondo mogen ze helemaal afschaffen.
IH88
-
- 9731 berichten
- 3184 stemmen
Die zevenkampster inderdaad, paar jaar geleden dacht ik dat Nederland hier nooit wat zou kunnen pakken. Vraag me zo langzamerhand af of Dafne Schippers geen spijt heeft van haar overstap naar de loopnummers.
Ik denk dat haar bankrekening er wel blij mee is. En ze is wel gewoon wereldkampioen geworden op 200m he. Plus Olympisch zilver.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Boksen voor vrouwen. Van mij mogen ze het allemaal als ze het willen, maar ik kan me geen sport voorstellen die ik minder geschikt vind voor vrouwen.
Sprinten gaat wel lekker nu, daar op die fietsbaan. Beide eerste heats voor ons goed verlopen.
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Boksen voor vrouwen. Van mij mogen ze het allemaal als ze het willen, maar ik kan me geen sport voorstellen die ik minder geschikt vind voor vrouwen.
Sprinten gaat wel lekker nu, daar op die fietsbaan. Beide eerste heats voor ons goed verlopen.
Het heeft ook heel lang geduurd vooraleer er vrouwenboksen op de OS kwam.
Wat zou je denken van ritmische gymnastiek en artistiek zwemmen voor mannen op de OS? 
Er bestaan wel competities voor mannen maar denk niet dat er genoeg zijn om kans te maken.
Er zijn nauwelijks nog sporten enkel voor mannen, het enige dat ik weet is Grieks-Romeins worstelen en er is die Finn klasse in het zeilen maar die gaat verdwijnen. En ja baseball maar de vrouwen hebben softball hetgeen de mannen dan weer niet hebben. Maar softball is een (in mijn ogen fijnere) variant op baseball
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Het heeft ook heel lang geduurd vooraleer er vrouwenboksen op de OS kwam.
Wat zou je denken van ritmische gymnastiek en artistiek zwemmen voor mannen op de OS?
Haha, moet opeens weer aan deze reclame uit de jaren negentig denken:
alexspyforever
-
- 21517 berichten
- 2328 stemmen
Geniaal 
Ik probeer trouwens baanwielrennen te kijken, maar het is me allemaal te eentonig. Het voelt een beetje teveel als dat Amerikaanse autoracen op ovale circuits zoals Indy 500, steeds weer links draaien. Het enige wat een nog een beetje boeiend vind is die afvallingsrace. Maar geef me 100 keer liever wielrennen op de weg ook al is het daar veel langer wachten op actie. Hoewel de nieuwe generatie rijdt veel aanvallender.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Nou, dat was nog wel spannend, die laatste meters van Hoogland. Die Rus kwam me toch wel even opzetten zeg.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Lavreijsen! Prachtig.
Mooiste van dat sprinten is dat er in het begin zo langzaam mogelijk gereden wordt. Wat een nagelbijtende sport.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Mooi hoor, mooier wordt het echt niet. Drie dagen geleden de beste teammaats, en nu straks tegen elkaar voor de gouden plak. Wat een succes voor het Nederlandse baalwielrennen, ongekend.
Onderhond
-
- 87594 berichten
- 12842 stemmen
Wereldrecord staat blijkbaar op 21 minuten (voor de sprint) 
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Wereldrecord staat blijkbaar op 21 minuten (voor de sprint)
Langste surplace:
"Het surplacen is onder meer in het baanwielrennen aan te treffen. Een goede beheersing van de surplace kan daarin een tactisch voordeel opleveren tijdens de wedstrijd. Een tegenstander die de techniek minder beheerst kan ermee gedwongen worden "op kop te rijden" en belandt zodoende in een minder overzichtelijke positie. Er worden tegenwoordig beperkingen aan het toepassen van de surplace opgelegd door de UCI zoals een maximale tijdsduur van een halve minuut. Tijdens wedstrijden kwamen vroeger duels voor met surplaces die soms langer dan een half uur duurden. De langste surplace (in 1968) eindigde na 63 minuten."
Haha, je zal maar in het publiek zitten, en een uur kijken naar stilstaande wielrenners.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Wie heeft verzonnen dat het leuk is om naar vele tientallen rondjes wielrennen te kijken? Wat een saaie boel. Da's gewoon 35 minuten ofzo.
Graaf Machine
-
- 9791 berichten
- 1412 stemmen
Volgens mij heb je zelf verzonnen om er naar te gaan kijken.
Ik heb het mooi niet gedaan.
mjk87 (moderator films)
-
- 14516 berichten
- 4514 stemmen
Die Nederlanders hebben geen moment kans gemaakt eigenlijk op goud, ook niet zonder val. GB was vanaf het begin al beter en scherper. Na de val ontbrak elke scherpte.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.