• 15.775 nieuwsartikelen
  • 178.124 films
  • 12.218 series
  • 33.989 seizoenen
  • 647.166 acteurs
  • 199.038 gebruikers
  • 9.373.533 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal) #2

zoeken in:

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Als iedereen doet wat ze moet doen (en er geen inzinking komt) wordt het straks 1. België 2. Nederland 3. België 4. Nederland. Die Belgische Vidts blijkt een hele goede 800m te kunnen lopen, dus zou zelfs nog Vetter kunnen bedreigen als die het slechter doet. Dan heb je België 1 en 2 en Nederland 3 en 4. Die Amerikaanse moet wel te passeren zijn gezien haar persoonlijke record.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

gauke schreef:

In deze rubriek bestaat weerzin tegen mijn kritische noten die ik over de Nederlandse bijdrage aan de Olympics uit. Er werd me grof gezegd bijna gesommeerd om voortaan mijn bek te houden. Maar zo gemakkelijk laat ik me de mond niet snoeren!

Naast alle prachtige successen verbaas ik me over de geringe mentale weerbaarheid bij, vooral, Nederlandse teamsporten: handbal (regerend wereldkampioen), waterpolo, mannenhockey en ook voetbal..... Hoge verwachtingen, ook bij de teams zelf, maar zodra het belangrijk wordt, worden ze uiterst gemakkelijk afgeserveerd. Worden Nederlanders hier niet in getraind?

Dan kan ik jaloers zijn op de Britten, die op Olympische Spelen, met name door hun mentale veerkracht, steeds weer boven zichzelf weten uit te stijgen: inmiddels staat de UK op 15 gouden medailles!

Over judo: Nederlandse judoka's reisden met hoge posities op de wereldranglijst af naar Tokio, met als resultaat (net als 5 jaar terug in Rio) slechts één schamele bronzen medaille. Opvallend vond ik dat behoorlijk wat wedstrijden door zogenaamde strafjes (inactiviteit) werden verloren. Doodzonde!!!!! Is er geen aandacht op de trainingen om dat te voorkomen? Na Rio moest alles anders (o.a. verplicht gestelde centrale trainingen op Papendal) om in Tokio te kunnen oogsten......

Tot slot vind ik het merkwaardig dat de NOS geen livestreams aanbiedt. Eurosport heeft de rechten is de gegeven verklaring. Wel mochten een gigantisch aantal verslaggevers (het kon niet op!) richting Tokio afreizen, terwijl volgens mij de verslaggeving best online zou kunnen.

Vlaams België biedt, buiten het televisie aanbod, 4 livestreams aan. En minder verslaggevers werden naar Tokio gezonden.....

Je kritiek is zowaar een verademing. Wat tegengas na al het nationale fanatisme dat weinig kritiek duldt kon zeker geen kwaad.

Mijn observaties anno 2021

1) Sport blijft vooral interessant als landgenoten meedoen en nog ietsje meer als ze meedoen voor de prijzen

2) 3x3 basketbal, surfen, skateboarding en andere sporten die zogezegd recreatief zijn in de ogen van mensen die het niet leuk vinden, zijn onzin en horen niet thuis op de OS maar bijvoorbeeld pijltjes gooien naar een bord is een fantastische sport die iedereen leuk moet vinden omdat het erg populair is en toevallig wel leuk wordt gevonden door de criticus.

3) Kennelijk is het fijn om de populariteit van sporten na te gaan en te vergelijken, maar ook bij een hoge populariteit (kijkcijfers of aandacht van de media) wordt het alsnog in vraag gesteld. Ik ken niemand die sport X volgt is blijkbaar een argument om te veronderstellen dat de sport niet populair kan zijn. Ik heb maar niet durven zeggen (maar doe het nu toch) dat niemand die ik ken ook maar enige interesse heeft om darts te kijken

4) Kritiek op de prestaties van landgenoten is toegestaan maar hou het wel een beetje binnen de perken, geef af en toe eens een compliment, je moet trots zijn op de mensen die je land vertegenwoordigen

5) Succes van een 'land' wordt nog vooral gemeten aan het aantal behaalde medailles hoewel de regels niet toelaten om in elke sport de beste sporters ter wereld toe te laten omwille van limieten en inclusie. Een OS moet sporten hebben waarin elk continent vertegenwoordigd is al is dat bij de wat 'duurdere' sporten niet zo eenvoudig om vertegenwoordiging uit Afrika te hebben. Het weerhoudt bepaalde landen evenwel niet om in bepaalde sporten goud en zilver weg te kapen.

6) Paardensport is niet geliefd, beetje begrijpelijk gezien het de paarden zijn die het meeste werk doen en enkel de ruiters in aanmerking komen voor medailles. Inderdaad volstrekt oneerlijk dat niet die paarden een stuk metaal rond de nek krijgen maar wel dat lompe gewicht op hun rug dat hen laat dansen, springen en rennen om een bepaald publiek te entertainen. Ik kan het begrijpen dat op een gegeven moment bepaalde paarden in staking gaan en weigeren over die kunstmatige hindernis te gaan en zo hun poten ik bedoel benen kunnen bezeren aan die vervelende balk die penalties kan opleveren.

7) Sport kijken blijft vooral een mannenaangelegenheid, erover lullen achteraf ook. Ik geef de dames geen ongelijk dat ze zich hier niet in bepaalde debatten wilden moeien.

8 ) Opportunisme bij sporter (en supporter) is nog steeds een middel om leegtes op te vullen maar mag ook niet in vraag worden gesteld als het om een 'landgenoot' gaat die een fantastische prestatie levert (vallen, opstaan en de concurrentie nog lachend voorbij rennen, haha je dacht toch niet dat ik jullie ging laten winnen sukkeltjes). Bij winst wordt Snollebollekes gespeeld en krijgt de journalist de wind van voren als hij een vraag stelt of de winnares deze artiest kent. Neen, dat is kennelijk racistisch want haar verhaal is toch mooi. In 2008 als 'Ethiopische' vluchtelinge op aanraden van haar moeder naar Nederland getrokken. In 2013 (versneld) genaturaliseerd. Sinds enkele jaren trok ze naar Amerika om te trainen en er te verblijven. Haar Nederlands is na 13 jaar een band met Nederland te hebben nog steeds beroerd maar ze doet toch haar best. Of ze wel echt Nederlandse is mag zelfs niet in vraag worden gesteld. Het is jaloezie zoals een voetbalclub die afgunstig is dat de concurrentie met de gegeerde sterspeler aan de haal is gegaan.

9) De Spelen kunnen best doorgaan in een Europees land, het is toch niet te doen dat de Europese kijker voor veel sporten midden in de nacht moeten opstaan als ze alles van een bepaalde sport live willen zien. Uitgesteld kijken of een samenvatting geeft immers niet dezelfde voldoening. Het nemen van een abonnement op een streamingdienst voor een maand is wel een optie maar zo fanatiek zijn we dan ook weer niet.

10) Uitstekende gelegenheid om de sporten die je nooit kijkt wel eens te gaan bekijken om vervolgens tot de conclusie te komen dat je ze om dezelfde reden als voorheen nog steeds niks vindt. Laten we dit dan toch maar met de buitenwereld delen hoewel dat totaal geen invloed zal hebben op de toekomst van de sport.

Ook ik pleit schuldig aan een aantal van deze conclusies.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Misschien moeten mensen sport kijken eens wat minder serieus nemen en kapot analyseren...

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Ai van Riessen hard gevallen. Zag er slecht uit. Braspenninx wel goed door.

Lavreysen en Hoogerland maken ook vandaag indruk. Gezien de laatste WK's gaan zij, kweetnie hoe de loting van de semi's is, strijden om goud samen.

Schip haalt een trucje uit waardoor hij de gedeelde leiding in het Omnium pakt.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Misschien moeten mensen sport kijken eens wat minder serieus nemen en kapot analyseren...

Grappig dat ik dan hierop kritiek krijg van een van de grootste knorrepotten hier. Als er eentje is die sport kijken erg serieus lijkt te nemen ben jij het wel.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Op punt 4 en 6 ben ik schuldig. Hoewel, als iets echt slecht is (de handbaldames, de hockeymannen) ik niet opeens complimenten ga geven. Bij Henk Grol of Dafne Schippers ben ik dan weer wat milder.

Ben het trouwens niet eens met Graaf Machine dat wij mentaal minder weerbaar zouden zijn dan de Engelsen. Het is gewoon een groter land met (ook) een grote sportgeschiedenis. Wordt ook ontiegelijk veel geld in gepompt. Zij hebben 48 medailles, wij 23. Qua verhouding doen wij het dan nog steeds beter . Heb je trouwens gister de Engelse hockeydames gezien Graaf Machine. Die gingen juichen na een doelpunt bij een 4-0 achterstand. Goh, wat een krijgers zijn het ook vergeleken bij die zwakke Nederlanders.

happie

• 6234 berichten
  • 426 stemmen

Ik kijk judo ook alleen voor de NLers en paardrijden zelfs niet met Nederlanders. Vind het eerste overigens wel heel suf. Waarschijnlijk zal het anders zijn als je dit zelf beoefent.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Punt 8 is trouwens vooral een klucht op sociale media volgens mij. Er waren mensen die niet eens wisten dat snollebollekes werd gedraaid in het stadion, maar wel gelijk commentaar geven als een journalist daar (aan het EIND van het interview) even een vraagje over stelt. Denk dat de meest Nederlanders daar niet over zijn gevallen hoor.

En tja, Hassan is nou eenmaal in Nederland terecht gekomen ipv Belgie of Duitsland. Dat ze nu medailles binnenhaalt voor Nederland is leuk, maar dat overdreven enthousiasme van sommigen deel ik niet. Het zit me ook nog steeds niet lekker dat ze met die 'dopingdokter' heeft getraind in Amerika. Maar goed, ze wordt bijna lek geprikt door de dopingautoriteiten dus het zal wel goed zitten.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

IH88 schreef:

Op punt 4 en 6 ben ik schuldig. Hoewel, als iets echt slecht is (de handbaldames, de hockeymannen) ik niet opeens complimenten ga geven. Bij Henk Grol of Dafne Schippers ben ik dan weer wat milder.

Ik ben ondanks het verlies van de Belgian cats (basketbaldames) tegen Japan ook heel mild. Ik wil zelfs niet kritisch zijn op de gemiste kans van een halve finale en mogelijke medaille. Ja er zijn fouten gemaakt, maar uiteindelijk was er volgens mij ook weinig te beginnen tegen die driepunters van de Japanners.

Ik ben ook niet ontgoocheld dat Van Aert geen goud heeft gewonnen. Hij heeft een fantastische Tour gereden en in de olympische wegrit waar ze vooral tegen hem reden was er uiteindelijk ook maar eentje beter. De tijdrit was duidelijk de rit te veel. De Belgische 3x3 basketters hebben ook boven de verwachtingen gepresteerd, als amateurs ambieerden ze ook geen medaille.

Natuurlijk zijn er Belgen die wel ontgoocheld hebben zoals Elise Mertens in het tennis die er zowel in dubbel als enkel al meteen uitging, maar het is niet meteen een sport die ik volg.

Splinters

• 2620 berichten
  • 1391 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Als mensen dat nou eens zouden doen dan zou ik mezelf hier hardop af kunnen vragen of bij de volgende halve finale atletiek halverwege het parcours geen dixi speciaal voor hassan kan worden geplaatst. Dan kan ze een beetje gewicht verliezen, zitten, en zo een beetje extra energie besparen tijdens de race.

Maar dat kan niet, want daar zijn we wel te serieus voor, niet?

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

alexspyforever schreef:

(quote)

Ik ben ondanks het verlies van de Belgian cats (basketbaldames) tegen Japan ook heel mild. Ik wil zelfs niet kritisch zijn op de gemiste kans van een halve finale en mogelijke medaille. Ja er zijn fouten gemaakt, maar uiteindelijk was er volgens mij ook weinig te beginnen tegen die driepunters van de Japanners.

Ik ben ook niet ontgoocheld dat Van Aert geen goud heeft gewonnen. Hij heeft een fantastische Tour gereden en in de olympische wegrit waar ze vooral tegen hem reden was er uiteindelijk ook maar eentje beter. De tijdrit was duidelijk de rit te veel. De Belgische 3x3 basketters hebben ook boven de verwachtingen gepresteerd, als amateurs ambieerden ze ook geen medaille.

Natuurlijk zijn er Belgen die wel ontgoocheld hebben zoals Elise Mertens in het tennis die er zowel in dubbel als enkel al meteen uitging, maar het is niet meteen een sport die ik volg.

Klopt, maar de Belgische basketbaldames hebben er wel echt alles uitgeperst. Fysiek en mentaal waren ze er klaar voor. Een verlies tegen een goed Japan kan altijd gebeuren. Daarom ben ik ook mild voor de Nederlandse waterpolodames (behalve hun verdediging ). Hongarije is een grootmacht. Maar de handbaldames en de hockeymannen hebben gewoon echt gefaald. Fysiek en mentaal gewoon door de ondergrens gezakt. Dat mag best gezegd worden vind ik.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Is dat niet waar sportkijken zowat om draait? Uiteraard genieten van de prestatie, maar evenzeer ouwehoeren over wat beter had gekund. Sport is nu eenmaal emotie.(Misschien daarom dat het zo vaak ontaardt in gekissebis). Zalig toch om hierover door te bomen met wat maten op café ... of met een aantal nobele onbekenden op een forum?

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Ik hoop vandaag vooral voor Vidts dat het geen vierde plek wordt.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Onderhond schreef:

Dan hoop ik dat voor Emma Oosterwegel. Warempel nog een leuke Nederland-België strijd.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Onderhond schreef:

Ik plaats mijn volledige hoop op haar sterke 800m. Ik troost me voorlopig met haar sterke 2.09 die ze in juni liep, toch één van de beste van het pak. Die Amerikaanse is een stuk zwakker met 2.15. De Nederlandse zweeft rond 2.12.

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Maar inderdaad bij wijze van spreken “liever” vijfde dan vierde, zeker als het op een paar punten aankomt.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Fisico schreef:

(quote)

Is dat niet waar sportkijken zowat om draait? Uiteraard genieten van de prestatie, maar evenzeer ouwehoeren over wat beter had gekund. Sport is nu eenmaal emotie.(Misschien daarom dat het zo vaak ontaardt in gekissebis). Zalig toch om hierover door te bomen met wat maten op café ... of met een aantal nobele onbekenden op een forum?

Zeker, zo benader ik het dan ook. Maar ik kan niks met die dagboeken vol met analyseteksten waar ik op reageerde. Maar verder prima, iedereen moet zelf doen wat 'ie leuk vind. Ik kan bij voetbal ook niks met een uur analyse over looplijnen of 433 of 532. Hou het een beetje luchtig.

The Oceanic Six

• 60517 berichten
  • 4107 stemmen

Splinters schreef:

(quote)

Als mensen dat nou eens zouden doen dan zou ik mezelf hier hardop af kunnen vragen of bij de volgende halve finale atletiek halverwege het parcours geen dixie speciaal voor hassan kan worden geplaatst. Dan kan ze een beetje gewicht verliezen, zitten, en zo een beetje extra energie besparen tijdens de race.

Maar dat kan niet, want daar zijn we wel te serieus voor, niet?

Sorry, jou moeten ze hier gewoon doodzwijgen met je bullshit. Helaas.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Fisico schreef:

Maar inderdaad bij wijze van spreken “liever” vijfde dan vierde, zeker als het op een paar punten aankomt.

Eigenlijk is het in principe dom gewoon omdat ooit iemand heeft bedacht dat enkel top 3 een medaille verdient waardoor de 4de plaats de meest ondankbare is. Het is uiteindelijk niet logisch dat men liever plaats 5 heeft dan 4, want er zijn er uiteindelijk 'slechts' 3 beter dan jou en je doet het uiteindelijk wel beter dan 20 of meer anderen. Op die manier kan je in mindere mate ook zeggen dat een 2de plaats ondankbaar is, net niet Olympisch kampioen maar het levert wel een zilveren medaille op. Soms vinden mensen brons ook fijner dan zilver bijvoorbeeld in sporten met rechtstreekse uitschakeling. Je eindigt met een zege en niet met verlies zoals een zilveren medaille. Het blijft uiteindelijk een beetje willekeurig hoeveel waarde we moeten hechten aan de posities na de winnaar.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

alexspyforever schreef:

Eigenlijk is het in principe dom

Tja, de mens en emoties.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

Moet trouwens wel zeggen dat het ongelooflijk knap is dat Vetter überhaupt een medaille gaat pakken (als ze niet valt). Een jaar geleden mentaal helemaal in de goot, nu gewoon een medaille. Hoezo Nederlanders hebben geen mentale weerbaarheid gauke .

Fisico

• 10039 berichten
  • 5398 stemmen

Yep, denk maar aan Casse die met niets minder tevreden was dan goud, maar uiteindelijk zo blij als een kind is met brons. Weet niet of hij hetzelfde gevoel had gehad met zilver. Uiteindelijk wel natuurlijk, maar toch. De insteek is toch helemaal anders. Je verliest immers goud, je wint brons. Zeker in sporten met rechtstreekse uitschakeling als het judo.

Zie maar hoe onze hockeyers stonden te huilen met hun zilveren plak in Rio. Het verlies tegen Argentinië was duidelijk niet ingecalculeerd.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

happie schreef:

Ik kijk judo ook alleen voor de NLers en paardrijden zelfs niet met Nederlanders. Vind het eerste overigens wel heel suf. Waarschijnlijk zal het anders zijn als je dit zelf beoefent.

Ik heb judo als kind gedaan omdat mijn vader goed was bevriend met de judoleraar. Lang heb ik het niet gedaan omdat ik het gewoon niet leuk vond. Ik maakte er een sport van de judolessen op zaterdagvoormiddag te ontlopen. Judo kan wel leuk zijn maar er is tegenwoordig teveel passiviteit. Ook het puntensysteem is eigenlijk belachelijk versimpeld. Er zijn veel leukere sporten om te volgen.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

De baanwielrenners gaan intussen wel erg lekker zeg. Een finale Hoogland-Lavreysen? Dat zou wel subliem zijn.

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

De sport waar ik niets mee heb waar ik dit jaar even in opging was Skateboarden in het onderdeel park vanochtend. Geen Nederlander te bekennen en veel spectaculairder en veel meer een kijksport dan dat onderdeel eerder deze week met die trucjes. Was echt heel erg leuk.

starbright boy (moderator films)

• 22407 berichten
  • 5072 stemmen

Totaal onverwacht goud op keirin.

Onderhond

• 87594 berichten
  • 12843 stemmen

Fisico schreef:

Yep, denk maar aan Casse die met niets minder tevreden was dan goud, maar uiteindelijk zo blij als een kind is met brons. Weet niet of hij hetzelfde gevoel had gehad met zilver. Uiteindelijk wel natuurlijk, maar toch. De insteek is toch helemaal anders. Je verliest immers goud, je wint brons. Zeker in sporten met rechtstreekse uitschakeling als het judo.

Zie maar hoe onze hockeyers stonden te huilen met hun zilveren plak in Rio. Het verlies tegen Argentinië was duidelijk niet ingecalculeerd.

Ik denk wel dat er een groot verschil is tussen het moment zelf, of het terugkijken 1 jaar later. Op het moment zelf is brons allicht makkelijker te verwerken, één jaar later had je waarschijnlijk toch liever zilver dan brons gehad.

IH88

• 9731 berichten
  • 3184 stemmen

starbright boy schreef:

De sport waar ik niets mee heb waar ik dit jaar even in opging was Skateboarden in het onderdeel park vanochtend. Geen Nederlander te bekennen en veel spectaculairder en veel meer een kijksport dan dat onderdeel eerder deze week met die trucjes. Was echt heel erg leuk.

Ja bedoelt dat onderdeel waar die Nederlandse aan meedeed (en vijfde werd)? Dat was inderdaad echt verschrikkelijk. Dit was inderdaad veel leuker.

alexspyforever

• 21517 berichten
  • 2328 stemmen

Fisico schreef:

Mwah ik weet het niet zo goed met de hockeymannen. Een finale hadden ze in Rio niet verwacht. Toen hadden ze liever brons dan zilver gehaald wellicht, eindig je met een zege het tornooi. Maar nu gaan ze echt wel met niks minder dan goud tevreden zijn. Denk als ze het nu weer niet zouden halen, de ontgoocheling nog vele malen groter zal zijn dan 5 jaar geleden. Ook brons zou dat leed niet kunnen hebben verzacht. Maar goed ik blijf positief niet jinxen zoals ze dat tegenwoordig zeggen.

Flavio

• 4896 berichten
  • 5229 stemmen

IH88 schreef:

Moet trouwens wel zeggen dat het ongelooflijk knap is dat Vetter überhaupt een medaille gaat pakken (als ze niet valt). Een jaar geleden mentaal helemaal in de goot, nu gewoon een medaille. Hoezo Nederlanders hebben geen mentale weerbaarheid Graaf Machine .

Bedoel je niet gauke ipv Graaf Machine? Of had die het ook over de mentale weerbaarheid?

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.