- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #7
Het grote voetbaltopic #7
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Al liet Nederland zich wel weer véél te makkelijk vangen aan een rode kaart. Domme reactie van Lens, aan een aantal reacties hier te zien is dat blijkbaar ook wel een Nederlands trekje. "been doormidden hakken"?

In Belgie zijn dit soort zaken natuurlijk doodnormaal, toch?
Witsel, uche uche!
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Vind die Moussou maar een droeftoeter, maar dit is een mooie collumn..
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Was er sprake van een doodstackel dan? Nee, enkel van een dwaas natrapje. Hoeveel keer heeft de Nederlandse nationale ploeg zich daaraan al laten vangen ondertussen? Je kan er zeker van zijn dat de tegenstander gebriefd wordt voor de wedstrijd.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Vooral dat, echt een schandalige wedstrijd vond ik. Lam verdedigen, te weinig druk, zelfs met een 1-3 achterstand geen haast maken. Speel dan geen oefenwedstrijden als je ook niet wil strijden. Moet zeggen dat Nederland dat toch véél mooier deed tegen Colombia.
Dat het een leerrijk weekend mag geweest zijn voor de Belgen. De kwaliteit is er, de vechtlust ontbreekt nog steeds als het wat minder loopt.
Vond België scherp starten (eerste 20min) en scherp eindigen (laatste 20min). Daar tussen in werden ze eigenlijk gewoon weggespeeld door een frivool Japan. De vraag is natuurlijk hoe sterk Japan is. Daarom niet helemaal eens met je laatste zin. Die laatste 20min tonen wel aan dat ze bij een uitzichtloze 1-3 toch nog - bijna succesvol - terug knokten. Uiteindelijk hadden ze aan het eind nog genoeg kansen om aanspraak te maken op een punt. De bal vliegt er nu, in tegenstelling tot in de WK kwalificatie, alleen wat moeilijker in. Al mochten ze wel wat meer haast maken ja.
Mirallas was scherp en speelde met veel bezieling. De Bruyne viel zéér sterk in, maar verder weinig spelers die goed gespeeld hebben. Hazard onzichtbaar, Mertens wat ongelukkig in z'n acties. En ja, Lukaku blijf ik voetballend een pak minder vinden dan Benteke. Wilmots geeft aan dat z'n typeploeg klaar is. Denk dat die er zo zou uitzien: Courtois, Alderweireld, Kompany, Vermaelen, Vertonghen, Witsel, Defour, Fellaini, De Bruyne, Hazard en Benteke.
Enkele spelers moeten wel dringend aan spelen toekomenbij hun club: vooral Vermaelen, Fellaini en De Bruyne. Geeft ook Wilmots aan. Als zij niet zouden spelen komen Lombaerts, Dembele en Mirallas in beeld. Over de rest lijkt me weinig discussie te bestaan. Defour heeft zich wel sterk in de ploeg geknokt. Zo een bijter op het middenveld heeft dit België zeker nodig.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Nee natuurlijk was het geen doodschop
Zover ik weet is dit de eerste keer in lange tijd, sterker, ik kan me de laatste x dat een speler tijdens een wedstrijd van Oranje zich liet provoceren niet herinneren. Misschien Van Nistelrooy die werd uitgelachen toen hij een penalty mistte tegen Roemenië, maar even later juichend voor die meneer langs rende toen hij wel scoorde. Als je andere voorbeelden hebt, fris gerust mijn geheugen even op..?
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
en scherp eindigen (laatste 20min).
Echt? ... Herinner me nog een moment waar één Japannertje tussen vijf Duivels oprukt naar de baklijn, zonder dat iemand hem in de weg gaat lopen. Er zat amper druk op de Japanners, er werd wat rondgehobbeld rond de middellijn met teweinig ballen naar voren. Maar vooral dat de Belgen niet dichter op de Japanners zelf zaten kon ik amper begrijpen. Een Fellaini stapt over zo'n Japanner als hij wil, fysiek moeten de Belgen ze er gewoon kunnen uitspelen, maar dan toch de ruimte laten zodat de Japanners vlot kunnen combineren.
Nu vind ik Japan qua instelling wel een leuke ploegje. Proberen altijd snel te spelen en te combineren, maar Belgïe mag echt nooit van ze verliezen. Vond het elftal, ook (en zeker bij een 1-3 achterstand) mak en ongeïnspireerd ogen. En dat er weer een bal tegen een paal/lat vliegt is inderdaad waar (de derde in twee wedstrijden), maar da's dan voetbal. Scoren doe je door een bal in het doel te trappen, met de rest ben je niks.
Vind trouwens ook dat Mignolet het wat heeft laten afweten. Geregeld onzeker bij hoekschoppen en hoewel je bij de goals kan zeggen dat hij niet meteen in de fout ging, is Courtois wel iemand die per wedstrijd er één bal uitronseld waarbij hij anders niet de schuld had gekregen. (denk in dit geval aan de eerste of derde goal van de Japanners). Zoiets creeert ook veel meer rust natuurlijk.
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Misschien Van Nistelrooy die werd uitgelachen toen hij een penalty mistte tegen Roemenië, maar even later juichend voor die meneer langs rende toen hij wel scoorde. Als je andere voorbeelden hebt, fris gerust mijn geheugen even op..?
Andorra 
En ik zou het zo snel ook niet weten. Voor 2008 gebeurde dat regelmatig overigens.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Ah, dat is waar ja
Maar voor de rest weet ik het ook niet echt meer hoor. Ik mag tenminste hopen dat de beruchte schoppartij tegen Portugal niet meetelt in deze.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Daarvoor is die te vaak geblesseerd. Ronaldo nooit.
Bovendien laat Ronaldo 't bij United, Real Madrid en Portugal zien.
Messi alleen Barcelona en Argentinië...
We weten pas hoe goed die is als die naar een andere competitie verkast.
Dit is echt zulke onzin. Als je die bril opzet (en die gekleurde bril af) zie je gewoon hoe goed-ie is.
Eerst waren de verhalen: Barca is net zo goed zonder Messi en hij heeft Xavi en Iniesta nodig. Nu blijkt Barca een stuk minder zonder de koning.
mjk87 (moderator films)
-
- 14535 berichten
- 4519 stemmen
Messi is sowieso de betere van de twee. Minder atletisch (in alles), bijna evengoed met ruimte maar veel beter in de kleine ruimte en zijn balbeheersing is ook beter (wat ook maakt dat hij in de kleine ruimte beter is, en een betere dribbelaar).
Neemt niet weg dat Ronaldo, mede door blessures van Messi, een beter jaar heeft gedraaid: meer goals, belangrijk voor zowel club als land en beslissend op belangrijke momenten. En tot Messi dat ding vier maal op rij kreeg, was het ook vaak de speler die het best gepresteerd had die de bal won. Ronaldo dus de Gouden Bal 2013, Messi nog steeds de betere. (scoorde hij immers ook niet 5 maal tegen Leverkussen, een aantal maal tegen United, et cetera?)
Materny
-
- 10188 berichten
- 1026 stemmen
Of is Rocky ook al sinds zn 11de helemaal gekneed door een topclub en volgestopt met hormonen?
Whatever helps you trough the night
Vergeet niet dat Rocky nooit trek heeft in Argentijnse steak.
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan ook nog niet eens een avondje weg. Spanje B
. Beetje verliezen van inferieure Zuid-Afrikaantjes
.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Dit is echt zulke onzin. Als je die bril opzet (en die gekleurde bril af) zie je gewoon hoe goed-ie is.
Eerst waren de verhalen: Barca is net zo goed zonder Messi en hij heeft Xavi en Iniesta nodig. Nu blijkt Barca een stuk minder zonder de koning.
En dat gelul over dat Messi vaak geblesseerd is slaat al helemaal nergens op. Hij is juist al jarenlang altijd fit en inzetbaar, tot aan dit seizoen. Hij is begonnen met een hoop kleine blessures en omdat hij onmisbaar is bleef hij maar spelen. Hij is gewoon overbelast. Dat merkte je vorig seizoen al. Hij was verre van fit, maar moest tegen Milan en PSG zijn club wel redden van uitschakeling (en met succes).
Messi heeft zijn talent al vanuit zichzelf en Ronaldo heeft het zich grotendeels aan moeten trainen. Beide opties zijn prima. Ik heb ook veel respect voor Ronaldo, ondanks het een eikel is. Maar Messi is wel duidelijk de betere pure voetballer. Ronaldo is weer de perfecte atleet. Ronaldo is dit jaar de betere van Messi, maar dat mag ook best een keer.
Overigens zou het best leuk zijn als Messi eens naar Engeland gaat. Ik zou me als speler van Barcelona of Madrid doodvervelen in de Spaanse Liga als je daar langer dan een paar jaar speelt.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ze moeten toch met iets aankomen om Messi in de schaduw van Ronaldo te zetten hè. 
Ronaldo had natuurlijk ook al genoeg talent van zichzelf, daar niet van. Maar hij moet het in zijn spel meer hebben van snelheid en atletisch vermogen, Messi is snel met de bal.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ze moeten toch met iets aankomen om Messi in de schaduw van Ronaldo te zetten hè. 
Ronaldo had natuurlijk ook al genoeg talent van zichzelf, daar niet van. Maar hij moet het in zijn spel meer hebben van snelheid en atletisch vermogen, Messi is snel met de bal.
Natuurlijk heeft Ronaldo veel talent, maar hij heeft zich een hoop moeten aanleren, terwijl het bij Messi meer op gevoel gaat. Zoals Zlatan een hoop van die actie's ook op gevoel en puur instinct doet. Ronaldo moet dit op een andere wijze doen. En het lukt, dus ik snap niet dat Ronaldo fans altijd zo verongelijkt reageren bij deze bewering.
Hopelijk gaan beide spelers nog eens naar de PL toe. Dan worden ze elke week maximaal getest.
Nicolage Rico
-
- 20220 berichten
- 2365 stemmen
Ronaldo kan ook genoeg op gevoel. Het verschil tussen beide voetballers heeft meer te maken me hun speelstijlen dan het aanleren ergens van. Messi is ook veel beter geworden door training, of dacht jij van niet?
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ronaldo kan ook genoeg op gevoel. Het verschil tussen beide voetballers heeft meer te maken me hun speelstijlen dan het aanleren ergens van. Messi is ook veel beter geworden door training, of dacht jij van niet?
Beiden hebben training nodig gehad, maar je ziet echt wel bij wie het aangeleerd is en bij wie het natuurlijk is. Ronaldo heeft alles aangeleerd op zijn eigen wijze. Van trappen op doel tot het nemen van een vrije trap (waar hij trouwens vrij matig in is, maar dat snapt hij geloof ik niet).
Mentaal is Ronaldo wel ijzersterk. Vroeger faalde hij nog wel eens in de echte topduels, maar tegenwoordig is hij daarin ook enorm beslissend. Voor club en land.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Echt? ... Herinner me nog een moment waar één Japannertje tussen vijf Duivels oprukt naar de baklijn, zonder dat iemand hem in de weg gaat lopen. Er zat amper druk op de Japanners, er werd wat rondgehobbeld rond de middellijn met teweinig ballen naar voren. Maar vooral dat de Belgen niet dichter op de Japanners zelf zaten kon ik amper begrijpen. Een Fellaini stapt over zo'n Japanner als hij wil, fysiek moeten de Belgen ze er gewoon kunnen uitspelen, maar dan toch de ruimte laten zodat de Japanners vlot kunnen combineren.
Nu vind ik Japan qua instelling wel een leuke ploegje. Proberen altijd snel te spelen en te combineren, maar Belgïe mag echt nooit van ze verliezen. Vond het elftal, ook (en zeker bij een 1-3 achterstand) mak en ongeïnspireerd ogen. En dat er weer een bal tegen een paal/lat vliegt is inderdaad waar (de derde in twee wedstrijden), maar da's dan voetbal. Scoren doe je door een bal in het doel te trappen, met de rest ben je niks.
Vind trouwens ook dat Mignolet het wat heeft laten afweten. Geregeld onzeker bij hoekschoppen en hoewel je bij de goals kan zeggen dat hij niet meteen in de fout ging, is Courtois wel iemand die per wedstrijd er één bal uitronseld waarbij hij anders niet de schuld had gekregen. (denk in dit geval aan de eerste of derde goal van de Japanners). Zoiets creeert ook veel meer rust natuurlijk.
Die fase was echt wel frappant ja. Oke, misschien kon er wat meer 'drive' inzetten na de 1-3 maar voetballend werd het plots wel beter. Vooral door de inbreng van De Bruyne. Na de 1-3 werd het net meer geïnspireerd dan wat ze in de rest van de match op de mat brachten. Niet toevallig ging dit ook samen met de inbreng van Defour. Die zorgt toch voor veel inzet en vechtlust.
Het verschil met de kwalificatiematchen ligt niet zozeer in het geleverde spel (dat was vaak ook niet zo goed toen), maar wel in een combinatie van inzet, een tikje geluk, efficiëntie en vooral de organisatie. Hét sterke punt van de Belgen in de kwalificatie was dat ze erg weinig kansen weggaven en matchen zakelijk konden winnen zonder echt goed te spelen. Gisteren en donderdag liep het vooral daar fout. En hoe je het ook draait of keert, heb je een beetje geluk nodig. Zeker in het hedendaagse voetbal, waarin teams meer en meer aan elkaar gewaagd zijn. In de kwalifitcatiematch in Servië was het een wonder dat we na 20min niet minstens 2-0 achter stonden. Uiteindelijk winnen we daar met 0-3. Tegen Colombia hadden we na 50min gemakkelijk 2-0 kunnen voorstaan (en verdiend), uiteindelijk verliezen we met 0-2. Efficiëntie en meeval zijn gewoon erg belangrijk.
Eén van de dingen die duidelijk werden uit dit tweelijk is dat ik Defour stilaan een certitude vind. Hij is niet de verfijnde voetballer die Witsel of Dembele is, maar zijn vechtlust en gedrevenheid zijn essentieel voor dit Belgische team (voor een juiste balans op het middenveld).
Volledig eens met de analyse over de doelmannen trouwens. Na deze 2 matchen is Courtois onaantastbaar.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Zo, Zlatan is helemaal klaar voor het WK.
https://scontent-b-ams.xx.fbcdn.net/hphotos-frc3/1469941_662061157160774_1033566161_n.png
Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Eén van de dingen die duidelijk werden uit dit tweelijk is dat ik Defour stilaan een certitude vind. Hij is niet de verfijnde voetballer die Witsel of Dembele is, maar zijn vechtlust en gedrevenheid zijn essentieel voor dit Belgische team (voor een juiste balans op het middenveld).
Absoluut. Daar stoor ik me erg vaak aan bij een Fellaini en Witsel trouwens (ook gisteren weer). Bij balverlies staan die er steeds zo gelaten bij. En als ze al eens de moeite doen om de bal terug te veroveren is het vaak met een wat lompe fout, waardoor je vaak toch geen balrecuperatie hebt. Een Dufour is meer een kuitenbijtertje. Technisch allicht de mindere, maar qua inzet iemand die terug wat drive in een ploeg kan krijgen, snelheid brengt en de tegenstander onder druk kan zetten.
Heb gisteren ook wat van Nederland gezien, los van hun domme 10-man situatie viel het me op hoeveel meer tempo en inzet zij in een wedstrijd kunnen leggen, zelfs met 10 man. De Belgen hebben dat écht nodig om te kunnen winnen, puur op talent komen ze toch nog iets tekort.
Verder geef ik je wel gelijk dat er ook een beetje geluk bij komt kijken, al dwing je dat ook voor een deel zelf af. Een bal die op de pal/lat terecht komt is meestal gewoon niet zo goed ingetrapt. Die kans van Mertens bijvoorbeeld had er met 20 andere boogjes wel kunnen inliggen, dat maakt dat het verschil tussen een goeie spits en een wereldspits. En dat beetje kwaliteitsverschil maakt vaak het verschil tussen winst of verlies. Jammer genoeg missen we nog nét iets teveel spelers van het kaliber dat zo'n verschil kan maken (Kompany, Hazard en Courtois).
Respekked
-
- 6286 berichten
- 1229 stemmen
Alleen slaat het nergens op.
Dat was de charme juist.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4700 stemmen
Absoluut. Daar stoor ik me erg vaak aan bij een Fellaini en Witsel trouwens (ook gisteren weer). Bij balverlies staan die er steeds zo gelaten bij. En als ze al eens de moeite doen om de bal terug te veroveren is het vaak met een wat lompe fout, waardoor je vaak toch geen balrecuperatie hebt. Een Dufour is meer een kuitenbijtertje. Technisch allicht de mindere, maar qua inzet iemand die terug wat drive in een ploeg kan krijgen, snelheid brengt en de tegenstander onder druk kan zetten.
Heb gisteren ook wat van Nederland gezien, los van hun domme 10-man situatie viel het me op hoeveel meer tempo en inzet zij in een wedstrijd kunnen leggen, zelfs met 10 man. De Belgen hebben dat écht nodig om te kunnen winnen, puur op talent komen ze toch nog iets tekort.
Verder geef ik je wel gelijk dat er ook een beetje geluk bij komt kijken, al dwing je dat ook voor een deel zelf af. Een bal die op de pal/lat terecht komt is meestal gewoon niet zo goed ingetrapt. Die kans van Mertens bijvoorbeeld had er met 20 andere boogjes wel kunnen inliggen, dat maakt dat het verschil tussen een goeie spits en een wereldspits. En dat beetje kwaliteitsverschil maakt vaak het verschil tussen winst of verlies. Jammer genoeg missen we nog nét iets teveel spelers van het kaliber dat zo'n verschil kan maken (Kompany, Hazard en Courtois).
Eens met alles. Al deed Hazard gisteren wel gewoon mee. Tegen Colombia vond ik hem nog opvallend goed. Gisteren onzichtbaar in de eerste helft. Toch kijk ik uit naar het moment dat Hazard echt een dragende en bepalende speler wordt van de ploeg. Hij zal toch echt iets efficiënter moeten worden om een echte superspeler te worden (in goals en assists). Die potentie heeft hij wel, dat zie je vaak genoeg, maar Mourinho heeft wel gelijk in z'n analyse van Hazard.
Het valt trouwens te hopen dat De Bruyne onderdak vindt bij een andere club na nieuwjaar. Het is toch dé speler die België de laatste maanden geregeld naar een hoger niveau tilt. Gisteren was zijn inbreng ook weer een kantelpunt. Tegen Colombia was hij erg matig, maar dat gebrek aan matchritme verbloem je natuurlijk niet zomaar.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Mijn voetbalhart huilt. Een WK zonder Zlatan 
Ibrahimovic: ?WK zonder Zlatan is niet de moeite waard om te kijken? - voetbalzone.nl

Onderhond
-
- 87597 berichten
- 12852 stemmen
Het valt trouwens te hopen dat De Bruyne onderdak vindt bij een andere club na nieuwjaar.
Hier dezelfde hoop. Allemaal leuk dat hij bij één van de grootste clubs van Engeland aan de slag kan, maar hij is niet iemand om in een tribune te zitten.
Hazard is inderdaad een ander probleem. Heeft absoluut de kwaliteit, maar toont af en toe ook een beetje die laksheid van een Fellaini of Witsel. Lijken soms iets teveel op hun talent te vertrouwen, in plaats van ervoor te zorgen dat die bal gewoon in de goal van de tegenstander komt te liggen.
Vossen trouwens ook compleet onzichtbaar gisteren, al kwam die natuurlijk wel op een moment in waarop er van een basisploeg nog amper sprake was.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Mijn voetbalhart huilt. Een WK zonder Zlatan 
Ibrahimovic: ?WK zonder Zlatan is niet de moeite waard om te kijken? - voetbalzone.nl
Mijn voetbalhart had gaan huilen als die ikea's naar het WK waren gegaan. Wat een droevig niveau zeg..
Naomi Watts
-
- 54554 berichten
- 3155 stemmen
Ik kan Zweden ook missen als herpes om eerlijk te wezen.
j0enne
-
- 9607 berichten
- 3777 stemmen
Ik ook. Liever Ronaldo en spelers die wel kunnen ballen dan Zlatan en spelers die niet kunnen ballen.
Pot 1: Brazilië, Spanje, Duitsland, Argentinië, Colombia, België, Uruguay*, Zwitserland
Pot 2: Nederland, Italië, Engeland, Portugal, Griekenland, Bosnië, Kroatië, Rusland
Pot 3: Chili, Ivoorkust, Frankrijk, Ecuador, Ghana, Algerije, Nigeria, Kameroen
Pot 4: Verenigde Staten, Mexico, Costa Rica, Honduras, Japan, Iran, Zuid-Korea, Australië
Zwitersland, Nederland, Algerije en Iran. 
Brazilië, Nederland, Frankrijk, Japan. 
Als je 't zo bekijkt kan je in feite 4 van de 8 hebben in pot 1. Colombia, België, Uruguay en Zwitserland.
Ik schat Italië, Portugal en Rusland toch hoger in.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Volgens VI gaat de KNVB voor 1 van deze 4 trainers:
Koeman
Hiddink
Advocaat
Rijkaard
Geen erg origineel lijstje dus. Hiddink is volgens VI de gewenste kandidaat en gesprekken schijnen ook te lopen volgens ingelichte bronnen, al wordt dit openlijk ontkend. Het zou ook verklaren waarom Hiddink er wat vaag over doet, zonder het te ontkennen.
The Oceanic Six
-
- 60517 berichten
- 4107 stemmen
Ik ook. Liever Ronaldo en spelers die wel kunnen ballen dan Zlatan en spelers die niet kunnen ballen.
Pot 1: Brazilië, Spanje, Duitsland, Argentinië, Colombia, België, Uruguay*, Zwitserland
Pot 2: Nederland, Italië, Engeland, Portugal, Griekenland, Bosnië, Kroatië, Rusland
Pot 3: Chili, Ivoorkust, Frankrijk, Ecuador, Ghana, Algerije, Nigeria, Kameroen
Pot 4: Verenigde Staten, Mexico, Costa Rica, Honduras, Japan, Iran, Zuid-Korea, Australië
Zwitersland, Nederland, Algerije en Iran. 
Brazilië, Nederland, Frankrijk, Japan. 
Als je 't zo bekijkt kan je in feite 4 van de 8 hebben in pot 1. Colombia, België, Uruguay en Zwitserland.
Ik schat Italië, Portugal en Rusland toch hoger in.
Het wordt toch weer een groep des doods, let maar op. Net als in 2004, 2006, 2008 en 2012. Alleen in 2010 hadden we een relatief makkelijke groep.
Ik tref trouwens liever Rusland dan Colombia. Ik hoef ook dit maal geen mooie groep, als we maar verder komen.
Zwitserland, Nederland, Algerije, Costa Rica
Waar kan ik tekenen?
Brazilië, Nederland, Frankrijk, Japan zou wel kut zijn jah.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.