• 15.963 nieuwsartikelen
  • 179.004 films
  • 12.272 series
  • 34.077 seizoenen
  • 649.206 acteurs
  • 199.262 gebruikers
  • 9.389.528 stemmen

Algemeen sporttopic (geen voetbal)

zoeken in:

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Bart De Clercq is eerste Vlaming op 05'56.

Eerste Nederlander is Wouter Poels, op 06'10.

Voor het Belkin-duo (Mollema / Ten Dam) lijkt de tour een week te lang.

Timmy757

• 3365 berichten
  • 598 stemmen

Top 10 wordt heel lastig voor Mollema.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Kom kom. Wordt gewoon een zesde / zevende plek.

Zes minuten voorsprong op 8 en daar staan types als Rogers, Kwiat en Ten Dam dus no probs.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Het moet toch mogelijk zijn om z'n plaats te behouden.

Quintana komt wel dicht voor de bollen.

1) Froome - 104

2) Quintana - 97

3) Riblon - 77

Het zal toch gaan tussen Quintana en Froome.

lucdecoster

• 1644 berichten
  • 6323 stemmen

Timmy757 schreef:

Top 10 wordt heel lastig voor Mollema.

Spijtig dat VDB er niet meer bij is. 4de eindigen zoals verleden jaar blijkt nu toch bijzonder knap.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Finisterra schreef:

Die hongerklop kwam er ook pas op 4km van de aankomst natuurlijk. Froome toont een menselijk gelaat! Wat me verder ook opviel is dat het groepje Froome zelfs amper tijd terug pakte op de vroege vluchters Riblon en TJ. Zó snel ging het daar dus niet. Pas toen Quintana en Rodri gingen aan het eind ging er anderhalve minuut af.

Weer een erg leuke en toch wel verrassende slotklim.

Suiker tekort zegt niets over je conditie of benen...

Maar zelfs met hongerklop ging ie ook erg sterk naar boven. Ik heb zelf ook wel eens een hongerklop gehad maar dan sta je echt geparkeerd hoor...

Ik ga eens de tijden vergelijken maar Froome rijdt iig nog goed door vond ik.

Ook weer enorm dom van Sky om Porte voor Froome te laten finishen haha.

Knisper

• 13041 berichten
  • 1279 stemmen

Ik denk niet dat je met de hongerklop nauwelijks iets verliest op Contador.

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

(afbeelding)

De rit voor morgen. Ideaal voor de vluchters die bergop kunnen.

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4717 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Contador werd 10e in de Dauphiné? Er is een verschil is niet pieken, niet in vorm zijn en gewoon slecht. Als je in een 1 weekse koers 2 weken voor de Vuelta gewoon op een halfuur wordt gereden is het niet alleen een gevalletje 'niet pieken' of uit vorm.

Wat je ook nu leuk aankaart is het principe van pieken. In het wielrennen draait alles om pieken. Renners maken hun agenda op in het voorjaar en bepalen daar al welke koers ze gebruiken als training en welke koers ze gebruiken als hoofdprio. Als je dat goed doet piek je op de koers die je als prio heb gesteld.

Dit jaar is daar echter 1 uitzondering op: Chris Froome. Die piekt het hele jaar door.

Wat wel grappig is, want het jaar van 2011 en 2012 was juist compleet andersom. Toen zag je hem het hele jaar niet! Weird?

(quote)

Ok, kunnen we dat afsluiten. Punt blijft dat je dan van elke renner uit de top 40 kunt aantonen dat hij als jonge renner bepaalde potentie had. Dat is nogal een zinloze opgave toch?

(quote)

Z'n wattages zijn niet uitzonderlijk? Dan zou ik dat artikel toch maar eens even goed gaan lezen. Grappe heeft gezegd dat zijn VO2max uitzonderlijk hoog ligt en tegen de aangenomen fysiologische grenzen aanligt. Oftewel, dat kun je dan wel uitzonderlijk noemen hoor!

En met wattages van Ax-3-Domaines zijn ook uitzonderlijk hoog.

Ik zal ook niet zeggen dat de tijd van Ventoux het bewijs is van doping ofzo, maar als jij wilt ontkennen dat 5,9W voor 1 uur lang niet uitzonderlijk is... En welke terugval bedoel je? Froome reed juist het snelste op het allerlaatste stuk van de Ventoux, na een monsteretappe van 240 (!) kilometer (langste ooit). Sowieso zie ik weinig verval want hij is de hele week al goed.

Iemand als Mollema, die toont verval.

Daarnaast had Grappe alleen beschikking over data van de afgelopen 2 jaar. Een Vayer/Porteleau doen ook allebei berekeningen die aantoonbaar een foutmarge van 2%-3% hebben. En die rekenen dus vanaf 2008/2009, hebben een pVAM formule opgesteld en komen tot de conclusie dat de enige renner is die boven z'n pVAM presteert Froome heet.

Je ziet zelf toch ook wel dat Froome een geweldige Tour rijdt? Hij is onverslaanbaar in zowel de bergen als in de tijdritten. Hoezo moet ik dan gaan zeggen dat hij uitzonderlijk goed fietst?

Z'n wattages zijn erg hoog ja maar komen blijkbaar niet in de buurt van de Armstrong-wattages (bijna 7). Ik zie toch ook een duidelijk verschil met toen. Froome valt erg explosief aan maar loopt daarna niet veel verder weg en anderen komen vaak gewoon weer aansluiten. En dat kan hij enkele malen herhalen per col. Armstrong viel vroeger aan en bleef gedurende de ganse col non-stop door accelereren. Die zag niemand meer terug. Pas op, ik zeg hier niet mee dat ik me er geen vragen bij stel. 6.4 is erg hoog maar ik zie gewoon ook andere mogelijkheden dan doping.

Ook puur op gevoel vind ik Froome wel degelijk kwetsbaar. Dat werd vandaag gewoon duidelijk, ook al was het door een hongerklop. Gisteren in de tijdrit werd hij ei zo na geklopt door Contador. Denk niet dat iemand dat verwacht zou hebben.

Waar ik je wel volledig gelijk in geef is over de eindeloze pieken van de Sky's. Vorig jaar Wiggins, dit jaar Porte en Froome. Dat is toch wel erg opvallend...

Wat denk je dan van een Quintana? Die gast is 23 jaar. Reed al een érg sterk voorjaar. Vertrekt nadien richting Colombia, zonder ook maar één voorbereidingskoers voor de Tour te rijden, en komt bergop toch akelig dicht in de buurt van Froome. Vandaag was hij zelfs beter.

Nicolage Rico

• 20222 berichten
  • 2367 stemmen

lucdecoster schreef:

(quote)

Spijtig dat VDB er niet meer bij is. 4de eindigen zoals verleden jaar blijkt nu toch bijzonder knap.

Toen ook al toch?

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Finisterra schreef:

Wat denk je dan van een Quintana? Die gast is 23 jaar. Reed al een érg sterk voorjaar. Vertrekt nadien richting Colombia, zonder ook maar één voorbereidingskoers voor de Tour te rijden, en komt bergop toch akelig dicht in de buurt van Froome. Vandaag was hij zelfs beter.

Als die niet sleutelt aan zijn vlakke tijdrit, dan komt die er niet.

Doorgaans zijn er zo 2 stuks in een tour: Als die 2 keer 2'30 verliest op de eerste, dan moet die al 5'00 goed maken in de bergen.

't Zou wel leuk zijn om voor 't eerst sinds 1998 (Pantani) nog eens een rasklimmer de tour te zien winnen. Maar het wordt moeilijk.

mjk87 (moderator films)

• 14577 berichten
  • 4538 stemmen

Mijn poultje bij De Stentor loopt aardig. 174e van de 3500. Maar ja, mijn broertje staat 17e daar. Ziekelijk hoog. Wel kan ik nog 100 punten krijgen extra als Quintana de bergtrui pakt.

Maar in ieder geval beter dan die van MoMe - die deed ik voor een eerste maal met duidelijk een verkeerde tactiek. Volgende keer beter.

Nicolage Rico

• 20222 berichten
  • 2367 stemmen

Quintana is een Colombiaantje, dus het is wachten tot hij een test krijgt en positief bevonden wordt op Speed.

Nicolage Rico

• 20222 berichten
  • 2367 stemmen

mjk87 schreef:

Maar in ieder geval beter dan die van MoMe - die deed ik voor een eerste maal met duidelijk een verkeerde tactiek. Volgende keer beter.

Tja, als je Froome niet neemt.

mjk87 (moderator films)

• 14577 berichten
  • 4538 stemmen

Nicolage Rico schreef:

(quote)

Tja, als je Froome niet neemt.

Ach ja, ik dacht eigenlijk: een 3* en 2* samen pakken meer punten dan een 5* in zijn eentje. Dat Froome zoveel punten pakt kan ik ook niet verzinnen van tevoren. Dat is denk ik sinds 2005 niet meer gebeurd (of Contador wellicht nog eens?) En dan ook door mij net de verkeerde personen gekozen die het net niet redden. Alleen Sagan vond ik echt een zekerheidje. Naja, Vuelta dan maar. Wiggins staat er vast in.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Finisterra schreef:

(quote)

Z'n wattages zijn erg hoog ja maar komen blijkbaar niet in de buurt van de Armstrong-wattages (bijna 7). Ik zie toch ook een duidelijk verschil met toen. Froome valt erg explosief aan maar loopt daarna niet veel verder weg en anderen komen vaak gewoon weer aansluiten. En dat kan hij enkele malen herhalen per col. Armstrong viel vroeger aan en bleef gedurende de ganse col non-stop door accelereren. Die zag niemand meer terug. Pas op, ik zeg hier niet mee dat ik me er geen vragen bij stel. 6.4 is erg hoog maar ik zie gewoon ook andere mogelijkheden dan doping.

Sorry?! Armstrong 7W/kg? Welke klim was dat? Geloof ik niet!! Dan zou hij echt nog betere tijden moeten rijden hoor!!

Ik kan me herinneren dat Armstrong 6,7 W/kg heeft getrapt op de Alpe ooit, maar als hij 7W/kg heeft getrapt ben ik daar zeer benieuwd naar! Volgens mij zat zijn niveau meer rond de 6,5-6,7.

Echter, wattages hebben een disclaimer nodig. Ikzelf weet amper iets van W/kg. Jij neem ik ook niet. Waarop baseer jij dan dat 6,4W/kg niet verdacht hoog is? Het is een beetje zinloos om dat te gaan vergelijken met dat van Armstrong, aangezien dat niet schoon was en van Froome zou het dan wel schoon moeten zijn... Je kunt hoogstens concluderen dat een Armstrong met doping beter is dan een Froome met doping, maar het is onmogelijk dat je kunt zeggen dat Froome op basis van 6,4W/kg onschuldig is... Tenzij je daar goede bronvermelding voor hebt uiteraard.

Ikzelf baseer me graag op gasten als Vayer/Porteleau, die weten waar ze het over hebben. Vayer is zelf de 'uitvinder' van rijden op wattages en heeft een zeer uitgebreid onderzoek gedaan.

EenVandaag: di 16 jul 2013, 18:15 - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Kijk dit eens, vanaf 6:38. Dit is een onderzoeker die dus weet waar hij over praat.

Echter, hij zegt ook duidelijk dat je puur op basis van wattages niet kan zien of iemand doping gebruikt of niet!! Belangrijk gegeven.

Sterker nog, denk dat de prestatie van vandaag niet interessant genoeg is om iets over te zeggen. Porte was interessanter vandaag (rijdt zeer sterk!). Het is natuurlijk ook zinloos om dag in dag uit de wattages van Froome te gaan bekijken, zeker gezien de voorsprong die hij heeft.

Finisterra schreef:

Ook puur op gevoel vind ik Froome wel degelijk kwetsbaar. Dat werd vandaag gewoon duidelijk, ook al was het door een hongerklop. Gisteren in de tijdrit werd hij ei zo na geklopt door Contador. Denk niet dat iemand dat verwacht zou hebben.

Wat bedoel je met die laatste zin? Froome won die tijdrit maar toch vond je hem kwetsbaar?

Finisterra schreef:

Movistar zit toch ook gewoon aan de doping, je gaat mij niet vertellen dat Valverde beter rijdt dan zijn Fuentes periode.

Idem voor Saxo trouwens. Alleen de downfall van Belkin komt bij mij geloofwaardig over.

mjk87 (moderator films)

• 14577 berichten
  • 4538 stemmen

Pitakaas schreef:

Movistar zit toch ook gewoon aan de doping, je gaat mij niet vertellen dat Valverde beter rijdt dan zijn Fuentes periode.

Idem voor Saxo trouwens. Alleen de downfall van Belkin komt bij mij geloofwaardig over.

Interessante opmerking, Ik denk dat de Nederlanders weer eens het brave jongetje spelen, of in ieder geval braafste jongetje, en dat merk je na twee weken tour.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Laat ik eerlijk zijn, voor de klimtijdrit had ik ook mijn twijfels hoor (nog steeds wellicht).

Bauke is super talentvol dus had hem wel verwacht, maar zo sterk.

Het was meer LtD, de meesterknecht. Reed vorig jaar al heel sterk (zowel Nibali als Contador wilde hem toen halen!!), maar die stijgt ook boven zichzelf uit.

Misschien hebben ze wel onderschat wat de Spanjaarden en Sky allemaal op de rustdag zouden ondernemen?

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Nicolage Rico schreef:

(quote)

Toen ook al toch?

Zijn prestaties in de tour:

2009 - 13

2010 - 4

2011 - OPGAVE

2012 - 4

2013 - OPGAVE

Volgend jaar is ie natuurlijk al 31. Het moet dan toch bijna gaan komen.

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Pitakaas schreef:

Alleen de downfall van Belkin komt bij mij geloofwaardig over.

Ik zeg slechte doping.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Wie weet man.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Straffe kost, waarde volgers, op de flanken van de Alpe d'Huez waar het rood-wit-blauw weer eens van stal mocht worden gehaald, maar dan wel de verticale versie. Christophe Riblon pakte in extremis TJ terug en bracht de Franse natie in vervoering, terwijl kleine Nairo de grote winnaar aan de top van het algemeen klassement was. Vicks had onder andere TJ en Moser opgesteld en boekte een sensationele ritwinst, voor rensie32 die moest passen in de slotkilometer:

1 Vicks 73

2 rensie32 67

3 Paap 62

. SnakeDoc 62

5 david bohm 60

6 Kos 58

7 otherfool 57

8 Fox McCloud 55

9 mjk87 54

10 Sir Tinus 52

Duurt de Tour dan toch een week te lang voor citybird? De Maillot Jaune van de MoMeSubLiga kreeg aan de voet van de Alpe een hongerklop en zocht de bus op: jeroen dn urste zal de druk de komende dagen danig op gaan voeren:

1 citybird 754

2 jeroen dn urste 732

3 McSavah 695

4 Finisterra 690

5 Paap 676

6 Sir Tinus 666

7 lucdecoster 643

8 Powerman 578

9 Fox McCloud 572

10 El Loco 565

De SubLiga is over z'n theewater aan het koersen en zakte naar 7, de lanterne rouge blijft voor boemsjakalala die in bocht 7 gezellig een biertje meedeed, 221 punten en een impressionante 'voorsprong' nu op Knisper die kluns Peraud gisteren huilend op zag geven. Morgen klimmen we gewoon verder, graag à demain!

Onderhond

• 87616 berichten
  • 12875 stemmen

Sommigen weten het blijkbaar erg goed, gezien de stelligheid van een aantal uitspraken hier.

Turfje voor Froome nog: blijkbaar één van de weinigen die het hele jaar door als wielrenner leeft. De anderen durven het in de wintermaanden al eens wat breder laten hangen (volgens De Cauwer).

Nicolage Rico

• 20222 berichten
  • 2367 stemmen

mjk87 schreef:

Dat Froome zoveel punten pakt kan ik ook niet verzinnen van tevoren. Dat is denk ik sinds 2005 niet meer gebeurd (of Contador wellicht nog eens?)

Ieder jaar wel.

Sagan vorig jaar ruim 250 punten, bijv.

Wiggins ruim 230.

Froom ruim 220, terwijl het dit jaar zo goed als zeker was dat hij zou winnen.

Nicolage Rico

• 20222 berichten
  • 2367 stemmen

AGE-411 schreef:

(quote)

Zijn prestaties in de tour:

2009 - 13

2010 - 4

2011 - OPGAVE

2012 - 4

2013 - OPGAVE

Volgend jaar is ie natuurlijk al 31. Het moet dan toch bijna gaan komen.

Het was eigenlijk geen vraag. Zijn prestatie was destijds al knap.

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Onderhond schreef:

Sommigen weten het blijkbaar erg goed, gezien de stelligheid van een aantal uitspraken hier.

Flauwe opmerking. Je zit hier op een forum en kan er dus vanuit gaan dat bepaalde uitspraken hier bepaalde meningen reflecteren. Niemand pacht hier de waarheid te hebben.

Mag hopen dat je dat wel door had?

Finisterra

• 15532 berichten
  • 4717 stemmen

Pitakaas schreef:

(quote)

Sorry?! Armstrong 7W/kg? Welke klim was dat? Geloof ik niet!! Dan zou hij echt nog betere tijden moeten rijden hoor!!

Ik kan me herinneren dat Armstrong 6,7 W/kg heeft getrapt op de Alpe ooit, maar als hij 7W/kg heeft getrapt ben ik daar zeer benieuwd naar! Volgens mij zat zijn niveau meer rond de 6,5-6,7.

Echter, wattages hebben een disclaimer nodig. Ikzelf weet amper iets van W/kg. Jij neem ik ook niet. Waarop baseer jij dan dat 6,4W/kg niet verdacht hoog is? Het is een beetje zinloos om dat te gaan vergelijken met dat van Armstrong, aangezien dat niet schoon was en van Froome zou het dan wel schoon moeten zijn... Je kunt hoogstens concluderen dat een Armstrong met doping beter is dan een Froome met doping, maar het is onmogelijk dat je kunt zeggen dat Froome op basis van 6,4W/kg onschuldig is... Tenzij je daar goede bronvermelding voor hebt uiteraard.

Ikzelf baseer me graag op gasten als Vayer/Porteleau, die weten waar ze het over hebben. Vayer is zelf de 'uitvinder' van rijden op wattages en heeft een zeer uitgebreid onderzoek gedaan.

EenVandaag: di 16 jul 2013, 18:15 - Uitzending Gemist - uitzendinggemist.nl

Kijk dit eens, vanaf 6:38. Dit is een onderzoeker die dus weet waar hij over praat.

Echter, hij zegt ook duidelijk dat je puur op basis van wattages niet kan zien of iemand doping gebruikt of niet!! Belangrijk gegeven.

Sterker nog, denk dat de prestatie van vandaag niet interessant genoeg is om iets over te zeggen. Porte was interessanter vandaag (rijdt zeer sterk!). Het is natuurlijk ook zinloos om dag in dag uit de wattages van Froome te gaan bekijken, zeker gezien de voorsprong die hij heeft.

(quote)

Wat bedoel je met die laatste zin? Froome won die tijdrit maar toch vond je hem kwetsbaar?

(quote)

Van die wattages weet ik inderdaad niet zoveel af. Gewoon wat ik erover hoor/lees. Meen gehoord te hebben dat Lance wel eens aan de 6.9 kwam maar volgens jou ligt het iets lager. Zou goed kunnen. Ik gaf zelf ook al aan dat 6.4 hoog is. Toen ik het voor het eerst hoorde dat Froome dat haalde op die eerste aankomst boven, heb ik ook m'n wenkbrauwen gefronst hoor. Toch merk ik dat renners meer koersen met limieten, zelfs Froome met z'n indrukwekkende aanvallen. Ik hoorde ook dat gedurende een 20-tal minuten 6.5 trappen wel degelijk goed doenbaar is en laat die Aix-3-Domaines nu net een korte en steile klim zijn.

Ik bedoel daarmee dat de meeste volgers Froome met de vingers in de neus die tijdrit zagen wegkapen met nog een dikke minuut erbij op Contador en co. Als Contador van fiets wisselt, had hij waarschijnlijk ook niet gewonnen. Dat is toch vrij verrassend.

Dus jij denkt dat de ploegen dan momenteel nieuwe, onopspoorbare doping hebben? Want kan me niet voorstellen dat ze allemaal aan de EPO of bloeddoping hangen. Froome's bloedwaarden zijn ook erg normaal. Het zou best kunnen hoor. Ik dacht dat doping eerder voor individuele gevallen was weggelegd ipv in teamverband na al de negatieve commotie (zie de gevallen Di Luca en Santam). Als ik een Contador zie fietsen en vergelijk met vroeger, zou ik geneigd zijn te geloven dat hij nu clean rijdt. Het verschil is zelfs zo groot dat het bijna een dopingbekentenis is van z'n eerste periode.

En vind je het dan ook niet erg om nog van het wielrennen te genieten (in de veronderstelling dat je dat nog altijd doet)? Eigenlijk denk ik bij mezelf dat het me weinig uitmaakt óf en wíe er doping neemt. Vandaag een erg leuke rit gezien waarbij dopingverdachte nummer 1 zelf even een inzinking kende. Al hoop ik dat er geen doping bij betrokken is.

Paap

• 133 berichten
  • 25 stemmen

Oei laat ik hier ook een keertje inloggen. Sinds de Vuelta van vorig jaar ben ik hier niet geweest. Even de leuke verhalen teruglezen. De pool liep vandaag weer prima. Morgen weer zo'n dag en dan mag ik aan de top 100 gaan denken. Hoewel met mijn 9e plek in het truienklassement is dat al een reële gedachte

Pitakaas

• 2962 berichten
  • 246 stemmen

Finisterra schreef:

Dus jij denkt dat de ploegen dan momenteel nieuwe, onopspoorbare doping hebben? Want kan me niet voorstellen dat ze allemaal aan de EPO of bloeddoping hangen. Froome's bloedwaarden zijn ook erg normaal. Het zou best kunnen hoor. Ik dacht dat doping eerder voor individuele gevallen was weggelegd ipv in teamverband na al de negatieve commotie (zie de gevallen Di Luca en Santam). Als ik een Contador zie fietsen en vergelijk met vroeger, zou ik geneigd zijn te geloven dat hij nu clean rijdt. Het verschil is zelfs zo groot dat het bijna een dopingbekentenis is van z'n eerste periode.

Onopspoorbare doping klinkt spannender dan het is. Hoe vaak is Lance positief getest?

Het aantal positieve gevallen in het wielrennen ligt best laag. Meeste renners worden indirect gepakt (zoals ook Operacion Puerto). Dus onopspoorbare doping vind ik nogal een sensationele benaming voor iets wat ook gewoon doping kan zijn. En hoezo zou men niet meer aan een nieuwe soort EPO gaan wat nog niet kan worden getraceerd? Elite sporters gaan heel ver als het gaat om winnen...

De bloedwaardes: tja. Ik had echt gehoopt dat het bloedpaspoort een oplossing zou zijn, maar vrees dat het een wassen neus is. Neem Froome. Die heeft Schistosomiasis. Dat is een ziekte dat je rode bloedcellen aantast, en dus voor fluctuaties in je bloedpaspoort zorgt. RBCs gaan dood en nieuwe worden sneller dan normaal aangemaakt. Dus zowel hemoglobine als reticulocyten gaan fluctueren. Dat dit bij Froome dus niet het geval lijkt te zijn kan 2 dingen betekenen: of het bloedpaspoort werkt niet, of Froome heeft inmiddels geen last meer van bilharzia.

Of wacht, er is nog een derde optie. Froome gebruikt EPO om zijn rode bloedcellen en reticolycten bij te vullen tot zijn 'normale' niveau waardoor er GEEN fluctuaties ontstaan in zijn paspoort en er niets aan de hand lijkt te zijn.

Sterker nog, ik vind het nogal vreemd dat de beste man al 3 jaar last heeft van deze parasiet terwijl het in principe binnen een week is te behandelen. Diverse medici hebben al aangegeven dat de verhalen die Sky naar buiten brengt mbt Schistosomiasis totale onzin zijn, zoals dat de parasiet in het lichaam nieuwe eitjes legt die ook weer uitkomen. Vreemd allerminst.

Maar ja, ik geloof dat Sky iets heeft gevonden wat hun renners sneller laat rijden. Of dat microdoses zijn, AICAR, GW1516 of een ander middeltje, ik weet het niet.

Maar ik geloof niet dat bepaalde renners zo'n enorme progressie kunnen boeken tot ronderenner, en dat allemaal bij 1 ploeg. Helemaal omdat niemand binnen Sky kan aangeven wat ze nu zo revolutionair doen. Mocht Froome echter clean zijn dan is het nu al een legendarische wielrenner.

Finisterra schreef:

En vind je het dan ook niet erg om nog van het wielrennen te genieten (in de veronderstelling dat je dat nog altijd doet)? Eigenlijk denk ik bij mezelf dat het me weinig uitmaakt óf en wíe er doping neemt. Vandaag een erg leuke rit gezien waarbij dopingverdachte nummer 1 zelf even een inzinking kende. Al hoop ik dat er geen doping bij betrokken is.

Dit wordt mij vaker gevraagd. Persoonlijk zie ik zelf geen causaal verband tussen een kritische blik naar renners en het genieten van de koers. Men doet altijd alsof je opeens niet meer kan genieten van een Touretappe als je twijfelt aan de winnaar... Maar dat lijkt me nogal onzin.

Na het USADA rapport verklaarde iedereen het wielrennen als zwaargewond, maar toch staan er weer honderduizenden mensen op de Alpen. Het zal dus wel meevallen.

Ik zie mijn visie op doping en het volgen van de koers dan ook los. Sterker nog, ik volg eigenlijk alle grote rondes wel.

Misschien heeft het er mee te maken dat ik zelf ook wekelijks fiets, maar om eerlijk te zijn ken ik weinig mensen die gestopt zijn met kijken....

AGE-411

• 10342 berichten
  • 750 stemmen

Froome en Porte krijgen 20 seconden straftijd.

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.