- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Algemeen sporttopic (geen voetbal)
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4717 stemmen
Tja, Contador werd in de Dauphiné tijdrit op 3 minuten gereden door Froome en gisteren was hij zelfs iets beter als hij z'n fiets had gewisseld. Dat lijkt me dan ook onverklaarbaar een maand voor de Tour? Froome zal gewoon nog niet in vorm geweest zijn in Polen, net als Contador in de Dauphiné.
Heel veel renners hebben veel potentieel als jonge renner ja maar er zijn er maar weinigen die het kunnen opbrengen om zo gefocust en getraind te zijn als een Froome. Kijk naar een Ullrich die in de winter telkens weer een vetlaag erbij kreeg. Verder probeer ik helemaal niets te voorspellen maar geef enkel aan dat Froome wel iets kon als jonge renner. Meer probeerde ik helemaal niet te zeggen.
Dus jij denkt dat Froome (en Sky) al 2-3 jaar het hele peloton belazerd met een soort van doping dat bijna niet kan worden getraceerd? Z'n bloedpasspoort is heel normaal, z'n wattages niet uitzonderlijk en ook de tijden niet zo abnormaal. Dat ze op de Ventoux zo een tijd halen, wordt duidelijk mee veroorzaakt de meewind. Een zeer belangrijke factor op een open berg als de Ventoux.
Net gaven ze nog aan op sporza dat Froome's wattages goed zijn maar niet uitzonderlijk. Blijkbaar is hij erg sterk op korte termijn (20min) maar krijgt hij wel degelijk een serieuze terugval bij een langere inspanning. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Armstrong die amper verzwakte op een col. En dat is al een constante gedurende 3 jaar.
Apollinisch
-
- 21299 berichten
- 0 stemmen
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4717 stemmen
Begrijp me niet verkeerd. Ik steek zeker niet m'n handen in het vuur voor Froome en zou ook niet verbaasd zijn moest hij gepakt worden. Maar ik ga toch liever ook wat op zoek naar andere mogelijke verklaringen voor prestaties dan weer maar meteen naar doping te wijzen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Tja, Contador werd in de Dauphiné tijdrit op 3 minuten gereden door Froome en gisteren was hij zelfs iets beter als hij z'n fiets had gewisseld. Dat lijkt me dan ook onverklaarbaar een maand voor de Tour? Froome zal gewoon nog niet in vorm geweest zijn in Polen, net als Contador in de Dauphiné.
Contador werd 10e in de Dauphiné? Er is een verschil is niet pieken, niet in vorm zijn en gewoon slecht. Als je in een 1 weekse koers 2 weken voor de Vuelta gewoon op een halfuur wordt gereden is het niet alleen een gevalletje 'niet pieken' of uit vorm.
Wat je ook nu leuk aankaart is het principe van pieken. In het wielrennen draait alles om pieken. Renners maken hun agenda op in het voorjaar en bepalen daar al welke koers ze gebruiken als training en welke koers ze gebruiken als hoofdprio. Als je dat goed doet piek je op de koers die je als prio heb gesteld.
Dit jaar is daar echter 1 uitzondering op: Chris Froome. Die piekt het hele jaar door.
Wat wel grappig is, want het jaar van 2011 en 2012 was juist compleet andersom. Toen zag je hem het hele jaar niet! Weird?
Heel veel renners hebben veel potentieel als jonge renner ja maar er zijn er maar weinigen die het kunnen opbrengen om zo gefocust en getraind te zijn als een Froome. Kijk naar een Ullrich die in de winter telkens weer een vetlaag erbij kreeg. Verder probeer ik helemaal niets te voorspellen maar geef enkel aan dat Froome wel iets kon als jonge renner. Meer probeerde ik helemaal niet te zeggen.
Ok, kunnen we dat afsluiten. Punt blijft dat je dan van elke renner uit de top 40 kunt aantonen dat hij als jonge renner bepaalde potentie had. Dat is nogal een zinloze opgave toch?
Dus jij denkt dat Froome (en Sky) al 2-3 jaar het hele peloton belazerd met een soort van doping dat bijna niet kan worden getraceerd? Z'n bloedpasspoort is heel normaal, z'n wattages niet uitzonderlijk en ook de tijden niet zo abnormaal. Dat ze op de Ventoux zo een tijd halen, wordt duidelijk mee veroorzaakt de meewind. Een zeer belangrijke factor op een open berg als de Ventoux.
Net gaven ze nog aan op sporza dat Froome's wattages goed zijn maar niet uitzonderlijk. Blijkbaar is hij erg sterk op korte termijn (20min) maar krijgt hij wel degelijk een serieuze terugval bij een langere inspanning. In tegenstelling tot bijvoorbeeld een Armstrong die amper verzwakte op een col.
Z'n wattages zijn niet uitzonderlijk?
Dan zou ik dat artikel toch maar eens even goed gaan lezen. Grappe heeft gezegd dat zijn VO2max uitzonderlijk hoog ligt en tegen de aangenomen fysiologische grenzen aanligt. Oftewel, dat kun je dan wel uitzonderlijk noemen hoor!
En met wattages van Ax-3-Domaines zijn ook uitzonderlijk hoog.
Ik zal ook niet zeggen dat de tijd van Ventoux het bewijs is van doping ofzo, maar als jij wilt ontkennen dat 5,9W voor 1 uur lang niet uitzonderlijk is... En welke terugval bedoel je? Froome reed juist het snelste op het allerlaatste stuk van de Ventoux, na een monsteretappe van 240 (!) kilometer (langste ooit). Sowieso zie ik weinig verval want hij is de hele week al goed.
Iemand als Mollema, die toont verval.
Daarnaast had Grappe alleen beschikking over data van de afgelopen 2 jaar. Een Vayer/Porteleau doen ook allebei berekeningen die aantoonbaar een foutmarge van 2%-3% hebben. En die rekenen dus vanaf 2008/2009, hebben een pVAM formule opgesteld en komen tot de conclusie dat de enige renner is die boven z'n pVAM presteert Froome heet.
Je ziet zelf toch ook wel dat Froome een geweldige Tour rijdt? Hij is onverslaanbaar in zowel de bergen als in de tijdritten. Hoezo moet ik dan gaan zeggen dat hij uitzonderlijk goed fietst?
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Ben wel benieuwd welke superdoping je in gedachten hebt als je binnen 2 weken van niks in Polen tot uitblinker in de Vuelta kunt worden. Lijkt me meer te maken te hebben met rol in de ploeg enzo.
Nou, ik zit er klaar voor 
mjk87 (moderator films)
-
- 14577 berichten
- 4538 stemmen
na een monsteretappe van 240 (!) kilometer (langste ooit).
Dat is dan weer overdreven, de Tour kende vroeger etappes van door de 450 km.
Verder goed onderbouwd stuk en netjes in een stuk uiteengezet. Inderdaad, geen bewijs, maar wel verdachtmakend goede prestaties.
mjk87 (moderator films)
-
- 14577 berichten
- 4538 stemmen
Ben wel benieuwd welke superdoping je in gedachten hebt als je binnen 2 weken van niks in Polen tot uitblinker in de Vuelta kunt worden. Lijkt me meer te maken te hebben met rol in de ploeg enzo.
Nou, ik zit er klaar voor
Landis had die superdoping ook, en werkte een dag later al 
david bohm
-
- 3085 berichten
- 3451 stemmen
Schitterende foto maar ik hou m'n hart vast of alles goed gaat.
Depri, la gente está muy loca.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Excuus, langste etappe met finish op De Kale Berg.
Je hebt uiteraard gelijk, vroeger waren er etappes van 500km.
Maar dit was niet alleen qua lengte al een enorme lange etappe (geloof langste in 5 jaar?) maar dan ook nog met die puistjes en de Ventoux. Het blijft uiteraard onmogelijk vergelijken met de tijden van Armstrong, maar er speelt meer dan alleen wind mee 
Ik ben ook benieuwd.
In de Vuelta was Wiggins trouwens de kopman. Dus zelfs Sky onderschatte Froome, anders hadden ze die wel kopman gemaakt wellicht 
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Toch mooi ... al lijkt het al wat verloren, Saxo blijft gewoon proberen.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Idd, toch mooi om te zien die Contador.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Maar waar zit Vookt? Die ouwe Vookt zou hier toch in de buurt moeten zitten. Hier Van Garderen, dan kan Vookt niet ver weg zijn. Vookt geeft niet zomaar af, dat is een taaie. Ik denk dat Vookt nog terug komt, Maarten. Waarom zit er geen motor bij Vookt? Die moet hier ergens zitten, die ouwe taaie Vookt. Zes kinderen heeft-ie Maarten, die Vookt. Ja die Vookt zie ik nog wel meedoen voor de zege.
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4717 stemmen
Saxo moest natuurlijk gaan in de afdaling maar ze hadden Froome gewoon eerst moeten isoleren (waarschijnlijk op Porte na) voor die afdaling. Nu was het een maat voor niets met nog helpers van Froome. Als 'ie alleen moet dalen, heeft 'ie het veel moeilijker.
AHWA
-
- 16922 berichten
- 1293 stemmen
Maar waar zit Vookt? Die ouwe Vookt zou hier toch in de buurt moeten zitten. Hier Van Garderen, dan kan Vookt niet ver weg zijn. Vookt geeft niet zomaar af, dat is een taaie. Ik denk dat Vookt nog terug komt, Maarten. Waarom zit er geen motor bij Vookt? Die moet hier ergens zitten, die ouwe taaie Vookt. Zes kinderen heeft-ie Maarten, die Vookt. Ja die Vookt zie ik nog wel meedoen voor de zege.
Liever dit dan dat constante 'waar zit gesink' van de afgelopen jaren.
depri83
-
- 6811 berichten
- 1491 stemmen

otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Oh God en dan komt-ie nog terug ook...
En hij heeft nog steeds 6 kinderen, Maarten!
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Ten Dam er al af ... gaat pijn doen.
Edit: en Mollema ook al aan de bengel.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Mollema zit ook z'n parkeermeter bij te vullen.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Wat ik raar vind is de onderbreking van de etappe op de Belg van een halfuur voor het journaal terwijl op het tweede net niets vertoond wordt. Sta ik hier alleen in?
Vroeger werd er tijdens het journaal even overgeschakeld naar Canvas.
Geen idee waarom dat nu niet meer het geval is.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Je zou 't hem wel gunnen 
Timmy757
-
- 3365 berichten
- 598 stemmen
Maar nog altijd een Nederlander met de beste papieren voor de ritzege!!
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
1/4 Nederland bedoel je?
Of gaan we daar nu opeens blij mee zijn 
Porte is ook in goede doen! Rijdt zo even terug naar Froome/Quintana/Purito.
Sterk hoor!
Onderhond
-
- 87616 berichten
- 12875 stemmen
Hongerklop voor Froome ... dan toch zwakte. Prachtige laatste 60 km van deze rit.
Pitakaas
-
- 2962 berichten
- 246 stemmen
Met hongerklop rijdt Froome 40:20 tot de top, 40:55 tot de finish.
Ook een hele knappe prestatie zeg!
Finisterra
-
- 15532 berichten
- 4717 stemmen
Die hongerklop kwam er ook pas op 4km van de aankomst natuurlijk.
Froome toont een menselijk gelaat!
Wat me verder ook opviel is dat het groepje Froome zelfs amper tijd terug pakte op de vroege vluchters Riblon en TJ. Zó snel ging het daar dus niet. Pas toen Quintana en Rodri gingen aan het eind ging er anderhalve minuut af.
Weer een erg leuke en toch wel verrassende slotklim.
AGE-411
-
- 10342 berichten
- 750 stemmen
Riblon wint hem.
Wie had dat nog gedacht? 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.