- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic #3
Het grote voetbaltopic #3
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Bij Ajax moet iedereen er zin in hebben en iedereen beschikbaar zijn, dan kunnen ze goed spelen. Vind ze toch te wisselvallig, Feyenoord, AZ en Utrecht kut maar tegen een Lyon en Zagreb goed. Ik mag Ajax niet, maar dat is gewoon zonde voor Ajax.
Klopt, veel te wisselvallig.
Overigens vind ik wel dat mensen heel makkelijk over PSV en Twente heen stappen. Verschil is maar 5 punten tussen ons en die 2. Twente en PSV verspelen ook bijna om de wedstrijd punten. De lijn van vorig jaar is gewoon doorgezet, alleen is er dit jaar AZ dat het wel goed doet.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Column van Ajax columnist Menno Pot. Erg indrukwekkend.
Uitgegeven: 7 november 2011 09:25
Laatst gewijzigd: 7 november 2011 09:25
De bal blijft rollen, met de geruststellende regelmaat van de seizoenen. Gelukkig maar. Waar balgevoel is, bruist het leven.
“Ik wil eigenlijk wel even weten hoe Ajax het doet”, zegt mijn moeder, terwijl ze de afstandsbediening van de televisie pakt.
Kijken hoe Ajax het doet… Ik grinnik. Lief mens. Ze houdt niet eens van voetbal, hoopt alleen dat Ajax wint omdat ik dat altijd hoop. Ze wil het over een andere boeg gooien, het over iets vrolijkers hebben, na ruim een uur samen huilen en praten over de kanker, de uitzaaiingen en het bericht van vandaag dat er niets meer aan te doen valt. Over de paar maanden die haar volgens de artsen nog resten.
Ze wil zeggen: ik ga dan wel dood, maar ik ben het nog niet, we hebben nog tijd, voorlopig voel ik me nog kiplekker en je moet proberen de leuke dingen gewoon leuk te blijven vinden.
Tranen
Ik kijk door mijn tranen heen naar de linkerbovenhoek van het tv-scherm. Ajax - Dinamo Zagreb: 2-0. Halfuur gespeeld.
Ach, ik was die wedstrijd al vergeten. Hij bestond niet meer op het moment dat woensdag 2 november veranderde van ‘de dag van Ajax - Zagreb’ in ‘de dag waarop ik hoorde dat ik mijn moeder ging verliezen’.
Ik wil nu nergens anders zijn dan hier, in het huis van mijn ouders. Thuis, in Amsterdam, ligt mijn kaartje voor Ajax - Zagreb in een la van mijn bureau waardeloos te worden.
Mijn moeders opzet slaagt. Weliswaar doet de tussenstand me niets, maar het feit dat de bal gewoon rolt en de gedachte dat mijn vrienden gewoon in de Arena staan, kalmeren me. We praten nog een uurtje. Over leuke dingen.
Geen lijdensweg
Twee dagen later zit ik aan haar sterfbed in het UMCG in Groningen. Niets ‘maanden’; het is al bijna gedaan. Haar nieren zijn door tumoren afgekneld, ze doen hun werk niet meer. Ze wil geen operatie of dialyse meer. Geen zwaar, riskant gevecht voor een beetje tijdwinst. Geen lijdensweg.
Ik ben zo trots op haar. Ze is zo sterk. We houden om beurten haar hand vast. Alles wat ik zeggen wilde, heb ik tegen haar gezegd, zoals ik dat altijd gedaan heb. Nu doet de morfine zijn werk. Ze heeft geen pijn, zegt ze. En ja, ze ligt lekker. Het is goed zo.
De vrijdagavond valt, en een dag later de zaterdagavond. Terwijl mijn moeder langzaam verder weg glijdt, realiseer ik me in de stilte van kamer 64 dat er overal in Nederland gevoetbald wordt. In de eredivisie, in de eerste divisie en lager.
Er wordt afgetrapt, gepasst en gescoord. In Venlo, Breda, Kerkrade, Rotterdam. Stadions stromen vol en weer leeg. En waarom ook niet? De bal rolt gewoon door, met de prettige onverstoorbaarheid van dag en nacht, van eb en vloed en de jaargetijden.
Rustig
Zondagmorgen. Mijn moeder is dood. Nog vóór we met de artsen konden praten over haar uitdrukkelijke euthanasiewens, besloot ze zelf te gaan. Rustig. Zonder pijn. Tot het einde toe zelf de baas. Pas 59 jaar, maar in vrede met de voldongen feiten.
Het is tijd om naar huis te gaan. We lopen richting de parkeergarage, door de verlaten gang van het ziekenhuis waar ik gisteren, geflankeerd door zijn ouders, een jongetje van een jaar of acht zag schuifelen: ziek, mager, zijn gezicht gezwollen en blauwig, ik vermoed van de chemo.
Hij duwde een ijzeren rek op wieltjes voort, waaraan een infuuszak bungelde. En hij droeg een FC Groningen-shirt met handtekeningen erop. Hij was er trots op, dat zag je.
Ik hoopte dat FC Groningen dit weekend voor hem zou winnen, en besloot meteen daarna dat Ajax zijn nederlaag in de Galgenwaard dit seizoen maar even buiten bereik van mijn belangstelling moest lijden.
De bal rolt gewoon door.
Buiten was het dauwig en fris. Het rook er heerlijk naar november.
* * *
In liefdevolle herinnering aan Anneke Pot
(22 augustus 1952 – 6 november 2011)
en altijd rolt de bal… | nusport.nl/balgevoel | Voor het laatste nieuws van elke sport
Kippenvel...
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
Wat is er zo indrukwekkend, de kanker bij de lieve moeder of omdat het om Ajax gaat?
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Je meent dit serieus? Ongelofelijk zeg.
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
. Aangezien het in een voetbaltopic staat lijkt het me dat de Ajax link er iets mee te maken heeft. Snap niet wat daar zo 'ongelooflijk' aan is.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Wat denk je dat ik indrukwekkend vind? Natuurlijk het verhaal van zijn moeder. En ik post het hier, omdat de link met voetbal wel erg duidelijk is, niet waar. Voetbal is soms maar een bijzaak. Man, dat ik dit serieus uit mijn gaan leggen.
kos
-
- 46720 berichten
- 8873 stemmen
Ik snap het nog steeds niet. Maar laat maar.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Ik vond het een indrukwekkende column, hou het daar maar op.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Hier nog de sneer van VI richting Studio Voetbal met die belachelijke 250x Jack van Gelder.

BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3286 stemmen
Overigens vind ik wel dat mensen heel makkelijk over PSV en Twente heen stappen.
Omdat Twente en PSV niet zo hard door de ondergrens zakken zoals Ajax dat deed tegen Utrecht. Ze zijn net zo goed wisselvallig maar hun dalen zijn veel minder diep. En of je dan met 1-0 of met 6-4 verliest, de punten worden er niet minder op.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Omdat Twente en PSV niet zo hard door de ondergrens zakken zoals Ajax dat deed tegen Utrecht. Ze zijn net zo goed wisselvallig maar hun dalen zijn veel minder diep. En of je dan met 1-0 of met 6-4 verliest, de punten worden er niet minder op.
Oja.
Twente-Excelsior 2-2
VVV-PSV 3-3
Wanneer zakt Ajax nou echt door de ondergrens heen qua score? Zondag was de eerste bizarre score.
En qua niveau is de rest echt niet beter. Ik heb die 2 clubs al heel wat hemeltergend slechte wedstrijden zien spelen, net als Ajax.
schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Weet niet om dit al gepost is, maar vind het erg komisch.
In de rust van een competitie wedstrijd in Tjechie!

Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2368 stemmen
Oja.
Twente-Excelsior 2-2
VVV-PSV 3-3
Wanneer zakt Ajax nou echt door de ondergrens heen qua score? Zondag was de eerste bizarre score.
En qua niveau is de rest echt niet beter. Ik heb die 2 clubs al heel wat hemeltergend slechte wedstrijden zien spelen, net als Ajax.
AZ speelt op dit moment verreweg het beste en mooiste voetbal. Gevolgd door PSV.
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3286 stemmen
Beide verre van een 6-4.
Ik vind de ondergrens van Ajax mijlenver verwijderd van de slechtste wedstrijden van PSV en Twente (en die zijn er inderdaad al veel geweest dit seizoen), en dat al een aantal seizoenen lang eigenlijk. Maar het meest verbaasd ben ik over de wisselvalligheid en het verschil in hun top- en flopwedstrijden. Zo goed spelen tegen Zagreb en vervolgens zo slecht tegen Utrecht. Dat zie je bij Twente en PSV al helemaal niet.
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Beide verre van een 6-4.
Ik vind de ondergrens van Ajax mijlenver verwijderd van de slechtste wedstrijden van PSV en Twente (en die zijn er inderdaad al veel geweest dit seizoen), en dat al een aantal seizoenen lang eigenlijk. Maar het meest verbaasd ben ik over de wisselvalligheid en het verschil in hun top- en flopwedstrijden. Zo goed spelen tegen Zagreb en vervolgens zo slecht tegen Utrecht. Dat zie je bij Twente en PSV al helemaal niet.
1x een 6-4 is synoniem aan steeds door de ondergrens zakken?
PSV-RKC was niet zwaar door de ondergrens? NEC-PSV idem? PSV-Hapoel? Vitesse-PSV? Het enige verschil is dat PSV de resultaten niet tegen had omdat het zwakke tegenstanders waren.
Ajax is nergens door de ondergrens gezakt vergeleken met zondag. En zondag speelden ze op zich prima, maar was het Sinterklaas achterin.
Ik denk dat de piek van Ajax veel hoger ligt als bij jullie. Verschil is alleen dat Ajax dat niveau niet wekelijks vast kan houden nog.
Tonypulp
-
- 21231 berichten
- 4608 stemmen
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3286 stemmen
Groningen?
The Oceanic Six
-
- 60514 berichten
- 4107 stemmen
Was slecht ja, maar die potjes heeft elke ploeg erbij zitten. En pas na de rode kaart ging Ajax onderuit. Idem tegen AZ en Feyenoord, ook met 10 man geëindigd. En steeds weer opgekrabbeld en een achterstand ongedaan gemaakt.
Laten we niet doen of PSV en Twente zo leuk en goed spelen. Het is eerder lachwekkend dat een Ajax dat bijna wekelijks punten verspeeld nog erg dicht bij die 2 clubs staat.
De enige constante, volwassen ploeg is AZ.
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Elke club wil sowieso altijd 1 ding en dat is winnen van Ajax. Er komt dan toch wat extra's boven bij de tegenstander, waardoor Ajax altijd ook volle bak moet gaan. Helaas zit dat niet echt in dit Ajax.
Het is een compliment en vloek tegelijkertijd 
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ja, zo ken ik er nog een paar. Als er geen fouten worden gemaakt in een wedstrijd blijft het 0-0 en als Utrecht achterin niet 2 blunders en 2 fouten maakten had Ajax nooit 4x gescoord.
Je kunt alles wel tot een algemene regel herleiden ('zonder fouten eindigt elke wedstrijd in 0-0'), maar het lijkt me niet lastig om in te zien dat Ajax deze wedstrijd 9 van de 10 keer had gewonnen. In de rust had niemand ook maar het idee dat Utrecht het Ajax lastig kon maken, ondanks dat Ajax defensief al niet sterk oogde (Utrecht zette daar vreemd genoeg vrijwel geen druk op). Het verbaasde me hoe weinig druk Utrecht zette. Wat er in die zes minuten na rust gebeurde, was gewoon krankzinnig en gebeurt 1 op de tienduizend wedstrijden die gespeeld worden. Waarmee ik overigens niks af wil doen aan de overwinning van Utrecht, want als je als achterhoede zo'n offday hebt en er misschien wel beter niemand in het doel had kunnen staan, verdien je ook niks.
Ik ben altijd erg kritisch op Ajax en ook zondag vond ik het absoluut niet best, maar deze nederlaag vond ik niks met de kwaliteit van Utrecht te maken hebben, maar met het persoonlijk falen van enkele individuen aan onze kant.
En A&L: Ajax is wel vaker door haar ondergrens gezakt dit seizoen. Vergeleken daarbij was het zondag voetballend nog niet eens zo slecht, maar achterin heb ik het zelden slechter meegemaakt.
Chucky92
-
- 1688 berichten
- 378 stemmen
Je kunt alles wel tot een algemene regel herleiden ('zonder fouten eindigt elke wedstrijd in 0-0'), maar het lijkt me niet lastig om in te zien dat Ajax deze wedstrijd 9 van de 10 keer had gewonnen. In de rust had niemand ook maar het idee dat Utrecht het Ajax lastig kon maken, ondanks dat Ajax defensief al niet sterk oogde (Utrecht zette daar vreemd genoeg vrijwel geen druk op). Het verbaasde me hoe weinig druk Utrecht zette. Wat er in die zes minuten na rust gebeurde, was gewoon krankzinnig en gebeurt 1 op de tienduizend wedstrijden die gespeeld worden. Waarmee ik overigens niks af wil doen aan de overwinning van Utrecht, want als je als achterhoede zo'n offday hebt en er misschien wel beter niemand in het doel had kunnen staan, verdien je ook niks.
Ik ben altijd erg kritisch op Ajax en ook zondag vond ik het absoluut niet best, maar deze nederlaag vond ik niks met de kwaliteit van Utrecht te maken hebben, maar met het persoonlijk falen van enkele individuen aan onze kant.
En A&L: Ajax is wel vaker door haar ondergrens gezakt dit seizoen. Vergeleken daarbij was het zondag voetballend nog niet eens zo slecht, maar achterin heb ik het zelden slechter meegemaakt.
Haha, geloof het of niet. Maar ik was na de wedstrijd met een paar vrienden en hun hadden er niet veel vertrouwen meer in in de rust. Ik zei nou Utrecht maakt zeker nog kans, want Ajax kan er zomaar nog 10 inleggen maar Utrecht ook. Utrecht heeft niet voor niets al 2x gescoord. 
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Sinds Paul Gascoigne in 2004 zijn voetballoopbaan beëindigde ging het helemaal mis met de 57-voudig international van Engeland. In een interview met de Engelse televisiezender ITV1, dat zaterdag wordt uitgezonden, doet hij een boekje open.
'Ik lééfde voor het voetbal, daar werd ik voor wakker. Maar dat was ineens verdwenen. Dus dacht ik: Shit, wat nu?' Het werden drank en drugs. 'Ik dronk vier flessen whisky per dag. De zwaarste tijd was toen ik vier maanden lang niet at en geen water dronk.'
'Hoe ik dat volhield? Cocaïne! En daar kon ik op een gegeven moment niet meer mee stoppen', vervolgde de nu 44-jarige Gascoigne. 'Ik snoof zeker zestien lijntjes coke per dag. Ik ging toen naar een afkickcentrum en het duurde drie weken, voor ik weer water dronk.'
Gascoigne, die in zijn carrière uitkwam voor onder meer Newcastle United, Tottenham Hotspur, Lazio, Glasgow Rangers en Everton, openbaart verder dat hij nog steeds moet vechten tegen de demonen in zijn lichaam, ondanks het feit dat hij nu al een jaar droog staat en dagelijks in behandeling is.
'Vijftien jaar heb ik gedacht dat ik dat spul wel aankon, maar niet dus. Telkens ging het mis en dan begon ik weer met drinken.' Maar dat is verleden tijd. 'Ik denk dat ik nu geleerd heb dat ik ook lol kan hebben zonder drank. En als ik weer ga drinken, zal het weer mis gaan en weet ik hoe het zal eindigen: in een kist.'
Zo, daar zijn Maradona en Best niks bij 
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Nog even leuk over de scheidsdwalingen:
Venlo - Utrecht, zuiver doelpunt wordt niet gezien voor Utrecht. (scheelt 2 punten)
Vitesse - Utrecht, Vitesse krijgt penality wat duidelijk geen penality is. (scheelt 2 punten)
Exelcior - Utrecht, Mulenga kan zo aanleggen voor de 1-4 maar wordt door geen reden terug gefloten, het wordt 2-3 en nog bijna 3-3.
Nac - Utrecht, geen scheidsrechterlijke dwaling maar vooral pech dat er in de allerlaatste minuut gescoord wordt.
PSV Utrecht - Had rood voor Isaksson en een penality voor Utrecht moeten zijn. PSV komt gelukkig door een goede knal van Toivonnen op 1-0 en wint. (scheelt 2 punten)
Geen 10, maar dan 6 punten. Had je nu op 21 punten gestaan en gedeeltelijk 4de plaats. Maarja als dat was gebeurt had Johan weer lopen roepen dat ze zo geweldig hebben ingekocht etc.

schram101
-
- 16684 berichten
- 2293 stemmen
Het zit Chucky echt zwaar wat Derksen en consorten zeggen..
depri83
-
- 6812 berichten
- 1491 stemmen
Zo, daar zijn Maradona en Best niks bij
Ik heb laatst de biografie van Garrincha gelezen, die past ook mooi in dat rijtje. Niet te geloven wat voor leven die man heeft gehad.
Lord Flashheart
-
- 6454 berichten
- 2375 stemmen
Nac - Utrecht, geen scheidsrechterlijke dwaling maar vooral pech dat er in de allerlaatste minuut gescoord wordt.
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Ik zei nou Utrecht maakt zeker nog kans, want Ajax kan er zomaar nog 10 inleggen maar Utrecht ook. Utrecht heeft niet voor niets al 2x gescoord.
happie
-
- 6252 berichten
- 426 stemmen
Beide verre van een 6-4.
Goed voetbal is sowieso al een unicum in de nederlandse eredivisie. Leuk voetbal, maar goed is het niet.
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.