- Home
- Filmforum
- Overig - Algemeen
- Het grote voetbaltopic
Het grote voetbaltopic
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Kun je dat onderbouwen met cijfers? Daarnaast kun je ook stellen dat er op het WK betere spelers rondlopen, dus dat het niet zo gek is dat er op het wk vaker wordt gescoord. Wat ik betwijfel.
En volgens jouw theorie wordt degene met de beste spelers en het meeste geld altijd kampioen. Maar hoe verklaar je dan het verschil in het spel van Real tussen dit en vorig jaar. Zijn immers vrijwel dezelfde spelers. Kortom, spelopvatting en randgebeuren zijn van grote invloed. Daarnaast is een wedstrijd altijd eenmoment opname en wat de ene keer oor werkt, kan de andere keer juist tegen werken.
Andere trainer, paar andere spelers, ander spelconcept, betere vorm, ik geloof het allemaal.
Maar het hernieuwde succes van Madrid heeft natuurlijk 0,0 met druk of supporters te maken.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Hoe verklaar je dan het feit dat heel veel spelers (bv. Sulejmani, Tiendalli, Wielaert, Kennedy) wel slagen bij clubs als Groningen en Twente en niet slagen bij Feyenoord of Ajax? Als het puur om kwaliteit ging, was Sulejmani al lang geslaagd bij Ajax.
Sulejmani werd op een verkeerde plek gezet en mocht 10 kilo aankomen. Ja, die is echt mislukt bij Ajax vanwege de druk... Bastos speelt in de Selecao beter dan bij Excelsior, maareh dat komt dan zeker door positieve druk ofzo. Kom op jongens, het is allemaal complete nonsens.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Ja inderdaad, want dat is precies het tegenovergestelde van wat ik eerder zei.
Oh wacht, toch niet...
Toch mooi dat je me feitelijk gewoon gelijk geeft. Ajax heeft meer kwaliteit, want ze hebben meer geld. Nou, wie had dat gedacht!?
Hoe verklaar je het dan dat Ajax de afgelopen 5 jaar geen kampioen is geweest, want ze hebben toch het meeste geld? Hoe verklaar je het dat Real vorig jaar geen kampioen is geworden, want ze hebben toch het meeste geld? Hoe verklaar je het dat Ajax beroemd is geworden door spelers opleiden uit de eigen jeugd (en dus niet met geld)?
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Sulejmani werd op een verkeerde plek gezet en mocht 10 kilo aankomen. Ja, die is echt mislukt bij Ajax vanwege de druk... Bastos speelt in de Selecao beter dan bij Excelsior, maareh dat komt dan zeker door positieve druk ofzo. Kom op jongens, het is allemaal complete nonsens.
Je veralgemeent het teveel. Je kan onmogelijk zeggen dat het de druk is of niet. Ieder persoon reageert er anders op. De ene snuift coke, de ander gaat de hele week op stap, de ander zit de hele week eenzaam binnen, weer de ander gaat er prima mee om. Genoeg voorbeelden van mensen waar het niet goed mee is gegaan en de druk niet aan konden. Ook weer genoeg voorbeelden van mensen die de druk wel aan kunnen.
Het verschilt per persoon otherfool.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Waar het eigenlijk gewoon op neerkomt, is dat met name de 'fans' van de (traditionele) top 3 elkaar wijs wil maken dat juist hun cluppie ONDANKS die IMMENSE druk (en natuurlijk ondanks de constante tegenwerking van de scheidsrechter, weergoden etc.) het toch tegen alle stromen in tot een hoop titels heeft gebracht. Daar is alleen geen enkele statistische of logische onderbouwing voor. Vandaar mijn linkje naar Psychologie van de Koude Grond.
The Almighty
-
- 1586 berichten
- 440 stemmen
Ander voorbeeldje. Drenthe werd in Madrid uitgefloten door het publiek (druk) en daardoor kreeg hij faalangst en durfde hij niet eens meer te voetballen in Madrid. Verklaar dat is.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Hoe verklaar je het dan dat Ajax de afgelopen 5 jaar geen kampioen is geweest, want ze hebben toch het meeste geld?
Laten we een quiz houden. Lag dat:
A. aan het aantrekken van de verkeerde spelers
B. een onduidelijk, rommelig technisch beleid
C. een goed functionerende concurrentie
D. de druk
Ander voorbeeldje. Drenthe werd in Madrid uitgefloten door het publiek (druk) en daardoor kreeg hij faalangst en durfde hij niet eens meer te voetballen in Madrid. Verklaar dat is.
Ja, 'verklaar dat is'. Verklaar jij Bastos maar lekker. Drenthe is gewoon te slecht voor Madrid, hoe moeilijk kan het zijn.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Maar constant door tienduizenden uitgefloten worden kan denk ik wel vernietigend zijn voor een persoon.
Druk bestaat gewoon altijd, hoe je het went of keert. Het komt alleen terug in verschillende vormen en sommigen hebben er wel/niet last van.
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Druk bestaat gewoon altijd, hoe je het went of keert. Het komt alleen terug in verschillende vormen en sommigen hebben er wel/niet last van.
Tja, ja, ja. Zo lust ik er nog wel een paar... Ik wacht wel op de relevante data (tot ik een ons weeg).
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Als jij de beslissende penalty moet nemen in een wk finale is er toch ook sprake van druk? Een hele natie die over je schouders meekijkt?
Als je ontkent dat er druk/stress bestaat dan leef je toch in een ideale wereld 
otherfool
-
- 18537 berichten
- 3404 stemmen
Is daarom in al die WK finales exact 1 strafschop gemist?
Quido
-
- 14649 berichten
- 6106 stemmen
Die keepers hebben ook druk, dus die blijven gewoon stijf van de zenuwen staan, of duiken weg van de bal omdat ze anders bang zijn dat ie door hun vingers glipt. Nogal wiedes dat je dan raakt schiet. Als er druk staat op de waterleiding, wil het ook niet zeggen dat ie knapt. Zelfde geldt voor de blaas van mijn buurvrouw, hoewel ik daar vaak het gevoel heb dat dat wel zo is.
Jawaddedadde
-
- 5348 berichten
- 2196 stemmen
Bah, moet zeggen dat ik dat druk-gedoe (drukke gedoe?) ook wat overdreven vind hoor, zeker in de voetballerij. Daar kan je de "druk" nota bene verdelen over 11 mensen. Wat moeten tennissers of atleten dan wel zeggen?
Enkel in het voorbeeld van de penalty kan ik wel begrijpen dat er sprake is van druk/stress.
chevy93
-
- 12755 berichten
- 1325 stemmen
A. aan het aantrekken van de verkeerde spelers
B. een onduidelijk, rommelig technisch beleid
C. een goed functionerende concurrentie
D. de druk
moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
Bah, moet zeggen dat ik dat druk-gedoe (drukke gedoe?) ook wat overdreven vind hoor, zeker in de voetballerij. Daar kan je de "druk" nota bene verdelen over 11 mensen. Wat moeten tennissers of atleten dan wel zeggen?
Enkel in het voorbeeld van de penalty kan ik wel begrijpen dat er sprake is van druk/stress.
Bij tennis vind ik het persoonlijk minder druk geven als ik alleen op de baan sta en verschrikkelijk slecht speel dan dat ik een elftal om me heen had en een blunder achterin maakte waardoor we 1-0 verloren bijvoorbeeld. Je neemt zo'n penalty in een WK niet alleen voor de natie, maar ook je teamgenoten. Je trekt je hele team omlaag door te missen. Dat gaat echt wel bij sommige spelers door het koppie.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Kijk het hele gebeuren met topclub druk en zo kan misschien overdreven komen. Dat is in veel gevallen ook zo. Maar het bewijs van het tegendeel kan niet geleverd worden. Feit blijft dat druk blijft bestaan. Dat is niet alleen in het voetbal zo, of in sport. Ook op de werkvloer en op school heb je er last van. Overal is er een drang tot presteren. We leven in een prestatie gerichte maatschappij. Dat er geen druk is vind ik echt onzin. Waar prestaties geleverd moeten worden bestaat er ook druk.
Druk/Stress hoeft trouwens niet altijd iets negatiefs te zijn, je kan er ook je voordeel uithalen en juist tot grote hoogten uitstijgen.
Nicolage Rico
-
- 20223 berichten
- 2367 stemmen
Stress bestaat ook vast niet, volgens otherfool. Terwijl het ongeveer de grootste ziekte in dit land is.
AjaxRulezzz
-
- 2085 berichten
- 569 stemmen
Otherfool, ik doelde met dat druk gebeuren op die vergelijking van de Groningen-spelers met de Ajax-spelers. Je bent het toch met me eens dat dat niet vergelijken valt? Als een paar spelers die nou bij Groningen spelen bij Ajax gaan spelen zou het goed kunnen zijn dat ze niet functioneren, dat kan liggen aan de kwaliteit, maar dat kan ook liggen aan DE DRUK. Sommige spelers kunnen daar nou eenmaal tegen en daarom zijn er nou TOPclubs. Daar moet je optimaal presteren, je mag niet veel fouten maken. Ofterwijl de beste spelers spelen (normaal gesproken) bij de TOPclubs. Als je zegt dat druk niet bestaat, heb je gewoon geen verstand.
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Definitief
Ebecilio en Blind maken sowieso deel uit van de definitieve selectie, aangezien De Boer achttien spelers selectie en niemand meer afvalt. Ook Aras Özbiliz, Mido en Rasmus Lindgren behoren tot de groep.
Özbiliz is - in tegenstelling tot El Hamdaoui - wel snel genoeg hersteld van ziekte, Mido miste het duel met AC Milan wegens privé-omstandigheden en Lindgren zat de laatste twee wedstrijden in de eredivisie een schorsing uit. Luis Suarez doet dat nog steeds.
Had al wel het vermoeden dat ze Blind bij de selectie zouden gooien, maar zo snel al 
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Zucht, PSV verspeelt ook weer is punten
Wordt maar weer profiteren van hun misstap 
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
PSV gaat gewoon weer verder met matennaaien. Rose heeft die gozer helemaal niet eens aangeraakt. Weer die Bakkal(die 10 sec later makkelijk opstaat)....
Misselijke ploeg is het toch ook 
BoordAppel
-
- 14274 berichten
- 3285 stemmen
Vreselijk inderdaad. Doen ze bij Ajax nooooit... Vooral niet in het strafschopgebied
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
Wij zijn heilig
En we faken geen rode kaarten of course 
WardT
-
- 274 berichten
- 3124 stemmen
Ook nog Bakkal die heel de wedstrijd op de bank heeft gezeten, wat een matennaaier!
Vascago
-
- 4798 berichten
- 3595 stemmen
PSV gaat ook weer vrolijk verder met het verliezen van punten. De kampioen dit jaar gaat erg weinig punten halen.
Pruim
-
- 1483 berichten
- 723 stemmen
PSV (weer) punten verspeeld. Twente verliest morgen in Friesland. Wij winnen van AZ. En zo solten wij volgende week zaterdag ab Woudestijn herbstmeister werden. Mooi toch? Ja sicher woll. Olé!
rep_robert
-
- 27519 berichten
- 4089 stemmen
AZ gaat winnen morgen. Geloof me maar
Ik heb elke keer gelijk als ik tegen collega's zeg dat Grunn gaat verliezen 
Pruim
-
- 1483 berichten
- 723 stemmen
Rep_robert, ik zal je morgen even een mooi shirtje kopen. Als Kerstkado. Voor jou, van mij:

moviemafketel
-
- 19752 berichten
- 2118 stemmen
van Dijk: Fuck hun fuck hun. 
Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.