• 15.987 nieuwsartikelen
  • 179.048 films
  • 12.274 series
  • 34.085 seizoenen
  • 649.230 acteurs
  • 199.280 gebruikers
  • 9.390.588 stemmen

Het grote voetbaltopic

zoeken in:

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

Als we zo beginnen: Feyenoord zorgde voor de eerste Europacupkoorts. In 1963 al. Toen Feyenoord tegen het grote Benfica speelde.

En een tweede plaats stelt niet zoveel voor. We kunnen het weten na het afgelopen W.K.

rep_robert

• 27519 berichten
  • 4089 stemmen

Toch krijg je wel een grote naam door het voetbal dat je hebt gespeeld, zie bijvoorbeeld het Nederlands elftal dat in de jaren 70 twee keer 2e werd. Zo heeft Ajax ook als eerste Nederland echt op de internationale kaart gezet en ervoor gezorgd dat het Nederlandse voetbal 5 jaar heeft geregeerd in Europa en het Nederlands elftal dezelfde lijn heeft voortgezet.

1969 Ajax 2e

1970 Feyenoord kampioen

1971 Ajax kampioen

1972 Ajax kampioen

1973 Ajax kampioen

Nederlands elftal 1974 2e

Nederlands elftal 1978 2e

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

Ajax is de grootse club van Nederland qua historie. Dat is denk ik wel duidelijk. Of je nou Ajax-fan bent of niet dat valt niet tegen te spreken, het is gewoon een feit.

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

Ik had het over de eerste, niet de kwantiteit.

Film Fan

• 940 berichten
  • 2187 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

. Duuuhhh.

Wat een geweldige supporter ben jij zeg. Jij hebt meer LIVE wedstrijden van Ajax gezien dan een fanatiek Feyenoord supporter? Ik vraag me af waarom je nog niet in de hall of fame staat daar. Prachtig dat er zulke fans bestaan, wat een held.

(quote)

Of de concurrenten worden beter. En hoe slecht ze het ook doen een topclub blijven ze, je hebt het eerder over topploegen lijkt me.

(quote)

Ja, bij Ajax en Feyenoord is het niet anders. Maar in de provincie is het allemaal veel gemoedelijker. Is ook algemeen bekend, en er wordt spelers veel minder druk opgelegd.

(quote)

Nee hoor. Een topclub wordt voor mij gedefinieerd door een rijke historie en op een lange termijn met de top meedraait. Weinig relatiefs aan.

Ik begin nu zelfs te geloven dat jij zo'n supporter van op de sofa bent. Als jij werkelijk denkt dat men bijv. bij Heerenveen of Utrecht achterover leunt bij verlies en elkaar aanstoot met de opmerking "volgende keer beter joh!" dan snap je niet veel van het voetbalwereldje. Als je in de kop van de competitie staat is de druk gewoon groot. Dan maakt het geen pepernoot uit bij welke club je zit. Het is dus bullshit om te denken dat het er in de provincie veel gemoedelijker aan toe gaat. Hoezo de concurrentie wordt sterker. Als dat zo is dan zit je toch als "top club te slapen"? Waarom versterk je je dan niet? En al staat je club de komende 10 jaar in het rechter rijtje dan kan je toch lekker teren op de rijke club historie, hebben ze tenslotte ook bij Sparta gedaan.

Don Dijk

• 7079 berichten
  • 0 stemmen

Precies, laat de ''topclubs'' maar lekker over Druk lullen, ondertussen zijn er al weer 2 provinciaaltjes kampioen geworden de laatste 2 jaar.

Ongekend, in welk land ook. Daar hebben ze er blijkbaar minder last van.

De Druk. Oeff.

moviemafketel

• 19752 berichten
  • 2118 stemmen

Met minder geld worden clubs creatiever. Ajax is lui en gemakzuchtig geworden in hun aankoopbeleid. Misschien is het wel goed dat Ajax even weer helemaal opnieuw begint met zaken die ze groot heeft gemaakt.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Don Dijk schreef:

De Druk. Oeff.

Goed he. Met een ploegie vol internationals en multi-miljonairs tegen een stel semiprofs moeten spelen en dan druk voelen. Tja, je moet toch wat excuses kunnen bedenken als je verliest van een ploegie met 1/10 deel van jouw budget.

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

Sorry dat ik het zeg, maar hebben jullie de laatste tijd het voetbal gevolgd? Ajax verliest 1x en men klaagt meteen en er is weer een hoop onrust, vervolgens doen ze dat weer en dan begint het al helemaal te stormen. Twente verliest twee keer en wat is er aan de hand? Niks, want Twente MOET helemaal geen kampioen worden, dus gaan de supporters of andere helemaal niet zeuren over Twente. Idem bij Groningen. De druk bij een topclub is wel degelijk hoger. Als je zegt dat druk of ervaring niet bestaat heb je gewoon geen verstand, want dat is er wel degelijk. Het is een wereld van verschil als je bijvoorbeeld een AC Milan - Ajax speelt, dat niet meer zo belangrijk is omdat Real toch voorstaat, dan een AC Milan - Ajax waar Auxerre voorstaat en het staat bij je eigen wedstrijd nog 0-0. Dat verschil voel je, net zoals je het verschil voelt tussen Ajax en Groningen. Bij Groningen MOETEN ze niet kampioen worden, het is alleen aardig als dat een keer lukt. Bij Ajax wordt verwacht dat je ALLES wint en als je dan 4de staat met 1 punt achterstand op Groningen en 5 punten op Twente en PSV wordt de druk alleen maar groter. Bij Groningen zijn ze nu tevreden, terwijl als Ajax evenveel punten bij Groningen had dat echt niet het geval zou zijn. Het is gewoon een feit dat men bij Ajax betere resultaten verwacht dan bij Groningen en ja dat heeft invloed op de druk. En dan hebben we het alleen maar over het resultaat gehad, maar nog niet over de aandacht, de journalisten etc. etc. Maarja als je dat al niet ziet...

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Film Fan schreef:

Ik begin nu zelfs te geloven dat jij zo'n supporter van op de sofa bent.

Dat je in dit topic nieuw bent, ok maar lukraak conclusies trekken, mij notabene voor een ajacied aanzien en nu mij een sofa supporter noemen. Gaat nergens over natuurlijk.

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

Criminaliteit en dat soort bullshit heeft werkelijk niks te maken met druk of wat dan ook. Wat ik daarboven heb gezegd is gewoon een feit. Er wordt meer verwacht bij Ajax dan bij Groningen, bij Groningen mag je lekker ballen en een foutje die fataal wordt maakt nog niet eens zoveel uit als je er goed voor staat, maar bij Ajax moet je op nummer 1 eindigen, dus kan een foutje al fataal worden en kan je daardoor het kampioenschap wellicht op je buik schrijven. Nu jij, ik heb nog geen fatsoenlijke argumenten gelezen van jou, behalve een artikel wat er werkelijk niks mee te maken hebt. Alsof je appels met peren vergelijkt

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

rep_robert schreef:

Zo heeft Ajax ook als eerste Nederland echt op de internationale kaart gezet

Tuurlijk niet. Dat deed Feyenoord al in 1963, en anders wel in 1970, toen ze nota bene de beste en rijkste van de wereld waren.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Je hebt de insteek van het artikel niet begrepen.

Hint: de ploegen die zgn 'druk' voelen worden 99% van de gevallen kampioen.

Milan was trouwens lekker zonder 'druk' aan het ballen woensdag, ze waren echt 'bevrijd'.

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

Druk kan ook het beste in je naar boven halen, dus het kan ook positief werken. Maar zeggen dat het niet bestaat, is slap gelul.

Sommige spelers, vooral de jonge, onervaren spelers, hebben vaak moeite om met de druk om te gaan. Dat is ook bij de provinciale clubs zo, hoor. Alleen is het logisch dat de druk bij grote clubs hoger is (media, supporters, het moeten winnen). Andere spelers hebben er minder of geen last van.

En Milan had geen druk, maar ook geen motivatie. Dat zijn twee verschillende dingen. Doe je zwart/wit bril eens af, otherfool. Dan kom je er misschien ook achter dat je een kleurentelevisie hebt.

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

Dat bedoel ik, ze zeggen dat druk niet bestaat wat natuurlijk bullshit is. Druk kan inderdaad het beste naar boven halen, maar door druk kan je ook heel slecht gaan spelen gewoonweg omdat de druk dan te hoog is. Het kan dus twee kanten op werken. Bij sommige werkt het de verkeerde kant op.

Nicolage Rico

• 20223 berichten
  • 2367 stemmen

Het is jammer dat otherfool nooit op een hoog niveau heeft gesport, anders had hij wel anders gepraat.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

Ik heb destijds anders wel mooi effe de penalty-bokaal van onze voetbalvereniging gewonnen. Schoot de één na de ander voorbij Sjakie Storm. Niet omdat ik zo goed tegen de druk kon, maar omdat ik met goede vorm en techniek schoot. Dáár gaat het namelijk om.

Maar wel leuk, eerst al die huilie huilie verhalen dat de druk zo hoog ligt, terwijl druk 'ook het beste in je kan bovenhalen'. Wordt lekker onbewijsbaar zo. Druk, ervaring, supporters, allemaal non-factoren, waar maak je je druk over.

Dat is dus psychologie van de koude grond. Kan nog wel 100 voorbeelden opnoemen, van 'niet trainen op strafschoppen want dat is zinloos' tot 'eerst de linkersok aan, dan de rechter'.

The Oceanic Six

• 60514 berichten
  • 4107 stemmen

Naomi Watts schreef:

Dat je in dit topic nieuw bent, ok maar lukraak conclusies trekken, mij notabene voor een ajacied aanzien

Je bent NIET voor Ajax?

The Almighty

• 1586 berichten
  • 440 stemmen

otherfool schreef:

Ik heb destijds anders wel mooi effe de penalty-bokaal van onze voetbalvereniging gewonnen. Schoot de één na de ander voorbij Sjakie Storm. Niet omdat ik zo goed tegen de druk kon, maar omdat ik met goede vorm en techniek schoot. Dáár gaat het namelijk om.

Maar wel leuk, eerst al die huilie huilie verhalen dat de druk zo hoog ligt, terwijl druk 'ook het beste in je kan bovenhalen'. Wordt lekker onbewijsbaar zo. Druk, ervaring, supporters, allemaal non-factoren, waar maak je je druk over.

Dat is dus psychologie van de koude grond. Kan nog wel 100 voorbeelden opnoemen, van 'niet trainen op strafschoppen want dat is zinloos' tot 'eerst de linkersok aan, dan de rechter'.

Jij snapt het echt niet. Het is een heel groot verschil of jij een penalty op de training moet nemen, of je de beslissende penaltly in de WK-finale moet nemen. Als jij door je eigen supporters toe wordt gezongen, zal jij beter spelen dan als je wordt uitgefloten door heel het stadion. Er zijn natuurlijk uitzonderingen (bv. Ibrahimovich).

The Oceanic Six

• 60514 berichten
  • 4107 stemmen

Waarom doen mensen nog hun best om otherfool ergens van te overtuigen? Die wil of kan het toch niet snappen...

Gewoon volhouden dat druk niet bestaat en dat er geen verschil is in presteren bij Ajax of pakweg Groningen.

Ik noem nogmaals het voorbeeld...waarom is het bij Feyenoord zo onrustig en bij Excelsior zo rustig, terwijl ze ongeveer even hoog staan? Juist.

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

Ajax&Litmanen1 schreef:

(quote)

Je bent NIET voor Ajax?

Sorry, ik snap dat dit rauw op je dak valt .

Naomi Watts

• 54554 berichten
  • 3155 stemmen

The Oceanic Six schreef:

Waarom doen mensen nog hun best om otherfool ergens van te overtuigen? Die wil of kan het toch niet snappen...

Verbaast me ook dat veel nog de moeite nemen. otherfool doet me altijd denken aan Nico Dijkshoorn, verstand er van heeft ie wel maar kan het toch niet laten om starrig vast te houden aan een provocatieve houding.

Ik kan er wel om lachen hoor, daar niet van. Maar zal nooit dei llusie hebben om een diepgaande discussie te voeren met 'm.

The Oceanic Six

• 60514 berichten
  • 4107 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Sorry, ik snap dat dit rauw op je dak valt .

*verscheurt uitnodiging die A&L1 aan Naomi wilde sturen om eens mee te gaan naar Ajax-Feyenoord en samen de Amsterdamse club naar de overwinning te juichen*

The Oceanic Six

• 60514 berichten
  • 4107 stemmen

Naomi Watts schreef:

(quote)

Verbaast me ook dat veel nog de moeite nemen. otherfool doet me altijd denken aan Nico Dijkshoorn, verstand er van heeft ie wel maar kan het toch niet laten om starrig vast te houden aan een provocatieve houding.

Ik kan er wel om lachen hoor, daar niet van. Maar zal nooit dei llusie hebben om een diepgaande discussie te voeren met 'm.

Dijkshoorn kan op zich zaken nog wel relativeren. Ik vind otherfool meer een Hugo Camps.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

The Almighty schreef:

Het is een heel groot verschil of jij een penalty op de training moet nemen, of je de beslissende penaltly in de WK-finale moet nemen.

Nou, dan zullen strafschoppen in de eredivisie er vast vaker ingaan dan op een WK (niet dus). Of ligt dan opeens de druk bij de keepers? Allemaal clutter, non-zin, nakletsen van elkaar.

Bij Ajax is meer druk dan bij Groningen. Toch wordt Ajax vaker kampioen... heeeee. Dat komt omdat de druk positief kan werken (oh, wanneer dan wel?). Die druk (vaak dus ook negatief (?)) komt oa van de supporters, maar wacht eens even, waren die supporters niet ohzo belangrijk voor de club? Maar hebben ze nu opeens een negatief effect (soms) (niet altijd) (ligt aan de speler) (kan ook positief werken).

Mooi verhaal van Gijp gisteren, over Bruins Slot die zo wijs deed dat ze bij Ajax trainden op 1x raken. 'En wij bij PSV maar trainen op 10x raken!' Alle clubs zijn hetzelfde, op 1 zaak na en dat is geld. Wie geld heeft, koopt kampioenschappen. Ook als er niemand op de tribune zit, ook als er 10.000 zitten, ook als er 100.000 zitten. Ook als een titel wordt geëist, ook als een titel wordt gevraagd, ook als een titel niet wordt verwacht.

Een (voetbal)wedstrijd win je door talent, en dat koop je door de juiste spelers aan te trekken. Dat is het hele eieren eten, de rest is leuk voor de roddelbladen en pundits. Van Marwijk met dat gelul over het hotel, alsof dat ook maar van enige invloed is.

Maar nee; bij Twente niet mogen praten over het kampioenschap (oh, de druk!), bij Ajax besloten trainen, Rutten met z'n hoog in de concentratie; het is allemaal complete bull-shit. Vermakelijk soms, maar wel bull-shit.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dijkshoorn kan op zich zaken nog wel relativeren. Ik vind otherfool meer een Hugo Camps.

Zeggen beide zinniger dingen over voetbal dan alle Jan van Halsten en Tom van't Heks bij elkaar. Hoewel Jan Mulder mijn echte held is, natuurlijk.

AjaxRulezzz

• 2085 berichten
  • 569 stemmen

otherfool schreef:

Bij Ajax is meer druk dan bij Groningen. Toch wordt Ajax vaker kampioen... heeeee.

Misschien omdat Ajax kwalitatief beter is dan Groningen? Hoe weinig verstand kun je hebben zeg?

Reinbo

• 70660 berichten
  • 0 stemmen

otherfool schreef:

(quote)

Nou, dan zullen strafschoppen in de eredivisie er vast vaker ingaan dan op een WK (niet dus).

Kun je dat onderbouwen met cijfers? Daarnaast kun je ook stellen dat er op het WK betere spelers rondlopen, dus dat het niet zo gek is dat er op het wk vaker wordt gescoord. Wat ik betwijfel.

En volgens jouw theorie wordt degene met de beste spelers en het meeste geld altijd kampioen. Maar hoe verklaar je dan het verschil in het spel van Real tussen dit en vorig jaar. Zijn immers vrijwel dezelfde spelers. Kortom, spelopvatting en randgebeuren zijn van grote invloed. Daarnaast is een wedstrijd altijd eenmoment opname en wat de ene keer oor werkt, kan de andere keer juist tegen werken.

otherfool

• 18537 berichten
  • 3404 stemmen

AjaxRulezzz schreef:
(quote)

Misschien omdat Ajax kwalitatief beter is dan Groningen? Hoe weinig verstand kun je hebben zeg?

Ja inderdaad, want dat is precies het tegenovergestelde van wat ik eerder zei.

Oh wacht, toch niet...

Toch mooi dat je me feitelijk gewoon gelijk geeft. Ajax heeft meer kwaliteit, want (geheimpje, ik zet het in de spoiler) ze hebben meer geld. Nou, wie had dat gedacht!?

The Almighty

• 1586 berichten
  • 440 stemmen

Hoe verklaar je dan het feit dat heel veel spelers (bv. Sulejmani, Tiendalli, Wielaert, Kennedy) wel slagen bij clubs als Groningen en Twente en niet slagen bij Feyenoord of Ajax? Als het puur om kwaliteit ging, was Sulejmani al lang geslaagd bij Ajax.

Naomi Watts schreef:

Het enige verschil is dat otherfool er geen verstand van heeft

Dit topic is gesloten. Alleen moderators kunnen nog berichten plaatsen.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.