- Home
- Filmforum
- Filmdragers en apparatuur - Titels
- Nederlandse films/series op dvd
Nederlandse films/series op dvd
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Het Werkteater op DVD
[02.05.2007]
7 Mei verschijnt bij de VARA een dvd-box met daarin de acht films van, en twee documentaires over het Werkteater.
Het Werkteater: toen baanbrekend, nu legendarisch. De dvd-box bevat de films Avondrood, Toestanden, Hallo Medemens, Camping, Opname, Bosch & Lucht, Een Zwoele Zomeravond, U bent mijn moeder en 2 documentaires over het Werkteater. Het Werkteater: voor velen een dierbare herinnering, voor anderen een ontdekking of herontdekking. Het theatercollectief werd in 1970 opgericht en maakte de voorstellingen zelf, vaak aan de hand van een bepaald thema. Die voorstellingen werden gespeeld op diverse locaties, zoals ziekenhuizen, gevangenissen en jeugdinstellingen maar ook in kleine en grote theaters. In deze dvd-box zijn acht films en twee documentaires over het Werkteater gebundeld.
De dvd-box is (voorlopig) exclusief te bestellen bij de VARA voor 34,95 exclusief 2 euro verzendkosten (voor niet-VARA leden).
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Veel wat oudere en minder bekende titels toegevoegd aan de releaselijst. (zitten zelfs nog wat titels tussen die ik zelf nog niet gezien heb ) Opvallendste zijn:
- Ciske de Rat ( 1955 ); prachtig drama met uitstekend spel. Heel anders dan de 1984-versie van Ciske, maar zowaar nog beter.
- Jenny ( 1958 ); eerste Nederlandse bioscoopfilm in kleur.
- Op Hoop van Zegen ( 1934 ); stukken beter dan de 1986-versie.
- Twee films van/met Wim Sonneveld; Het wonderlijke leven van Willem Parel en Op de Hollandse Toer.
- Ook vermeldenswaardig de documentaire Mensen van Morgen van Kees Brusse. Daarnaast nog een stuk of zeven wat onbekende en oude titels.
Goed initiatief van Het Filmmuseum.
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
Geweldig! Ik zou graag meer oudere NL films willen zien dus het nieuws over Ciske, Jenny en Zegen maakt mij blij.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
"Scorpio-films op DVD
Exclusief van onze redactie - Met groot genoegen kunnen wij U mededelen dat er momenteel hard gewerkt wordt om de zeldzame en uiterst waardevolle films uit de Scorpio filmfabriek op dvd uit te brengen. De erven van Scorpio-kopstuk en regisseur Wim Verstappen zijn bezig de dertien lange speelfilms die het duo Pim de la Parra en Wim Verstappen in de periode 1966-1976 vervaardigde uit te brengen op dvd.
Hieronder behoren ook de nog nimmer op dvd verschenen films ‘De minder gelukkige terugkeer van Joszef Katús naar het land van Rembrandt’ (1966), ‘Liefdesbekentenissen’ (1967), ‘Drop Out (de meester kan me nog meer vertellen)’ (1969), ‘Obsessions’ (1969) ‘Rubia’s Jungle’ (1970), ‘Alicia’ (1974) en ‘Mens erger je niet’ (1975). ..."
http://www.neerlandsfilmdoek.nl/Nieuws.php?id=290
Ben al jaren op zoek naar Obsessions, mooi nieuws dus!
Wouter
-
- 18674 berichten
- 3014 stemmen
Altijd benieuwd geweest naar Obsessions met dialogen van Martin Scorsese.
niethie
-
- 7312 berichten
- 6696 stemmen
Goed nieuws inderdaad had echt nooit verwacht dat die films op dvd uitgebracht zouden worden.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
Voor de liefhebbers;
Pittige Tijden - 24 oktober 2007
Warner Home Video laat de beste persiflage van de Nederlandse televisie uit de Jaren ´90 herleven door ´Pittige Tijden´ met Carlo Boszhard en Irene Moors vanaf 24 oktober uit te brengen op DVD. Het tweetal maakte tussen 1996 en 1999 furore met ´Pittige Tijden´ in het door hen gepresenteerde populaire RTL4-kinderprogramma Telekids. Carlo Boszhard en Irene Moors haalden hiervoor hun inspiratie uit de karakters van de ´Moeder aller Soaps´, Goede Tijden Slechte Tijden.De hilarische wijze waarop beide TV-presentatoren de GTST-cast persifleerden, maar ook de 100 BN´ers die in ´Pittige Tijden´ voorbij kwamen, leveren vier DVD´s unieke televisie op. Warner Home Video brengt deel 1 en 2 uit op 24 oktober. Vervolgens deel 3 op 14 november en deel 4 op 12 december. Iedere DVD telt elf afleveringen van tien minuten en diverse extra´s, waaronder Pittige Momenten (bloopers), audio-commentaar van Carlo en Irene, repetitiebeelden en ´Pittige Liedjes´. WHV brengt met vier DVD´s dus in totaal 44 afleveringen van ´Pittige Tijden´ uit.
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
Hoe is de Bert Haanstra Compleet box die deze week is uitgekomen? Wat voor extra's zitten erop? Is er ergens een review te vinden?
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Schreef dit op een ander forum:
Gister bij de presentatie van de Bert Haanstra box geweest en alle films zijn opnieuw gescand en digitaal bewerkt. Daar niet van elke film nog een negatief voor handen was, is het resultaat niet altijd 100%, maar de fragmenten die ze lieten zien zagen er schitterend uit. De restauratie is onder toeziend oog van de vaste cameraman van Bert Haanstra - Anton van Munster - uitgevoerd en de kleuren zijn in oorspronkelijke staat hersteld. Een aantal van de fragmenten ontroerde gewoon al door de prachtige kleuren (vooral de scène uit een van zijn docu's met al die pinguins bij elkaar, met dat prachtige zwart en wit en goud-gele glans).
De box zag er ook mooi verzorgd uit, wat de extra's betreft: op negen van de tien dvd's staan extra's. Veelal interviews en korte setreportages. Op de meeste dvd slechts een minuut of 10, met hier en daar een uitschieter naar boven. Bij een van de films zit een item uit "Het Uur van de Wolf" (gemaakt in 1997) van zo'n 55 minuten, geloof bij 'Een Pak Slaag', maar kan dat nu even niet nakijken. Artikel over de presentatie met alle info volgt binnenkort.
Box of een deel ervan zal ook besproken gaan worden op onze site.
Harco
-
- 978 berichten
- 0 stemmen
Bedankt dat je dit postte. Hierdoor ben ik gaan Googlen naar de naam Bert Haanstra en kwam ik bij Fanfare. Laat dit nou een film zijn die al tijden in mijn hoofd omspookt, maar waar ik maar niet op de titel van kan komen. Heb de film ooit op school gezien tijdens muziek/CKV.
Ik zal deze box zeker in de gaten gaan houden. Bedankt.
starbright boy (moderator films)
-
- 21596 berichten
- 4579 stemmen
Mooi dat er een goed verzorgde box van gemaakt is waar geld in is gestoken.
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Zit inderdaad subsidie in van het Nederlands Fonds voor de Film, de Van den Ende Foundation, Holland Film en Thuiskopie fonds. Verder was natuurlijk Beeld en Geluid weer erg belangrijk, de producenten van de films en de erven van Haanstra. (en vast nog wel meer bedrijven/instanties met eindelijk eens veel goodwill)
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
Had de box daarnet vast bij Van Leest en ze ziet er uitstekend uit, stevig en mooi verzorgde extra's. Aanschaf toch maar eens overwegen.
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
leuk. Ik heb het bij de Volkskrant besteld want daar zit er een boek bij. Helaas krijg ik hem pas in Oktober.
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Heb dat boek hier al liggen, o.a. gesigneerd door Kees Brusse, die speciaal overgekomen was uit Australië om de presentatie bij te wonen. Aan het eind van zijn toespraak kwamen zelfs wat traantjes tevoorschijn. Vind Brusse echt een schitterend acteur en mens. Vooral leuk door de vele foto's, de verhalen rondom de films kennen we allemaal wel zo'n beetje. Overigens nog een verschil tussen de Volkskrant uitgave en de gewone uitgave: bij de gewone uitgave zitten de dvd's in slipcases, bij de Volkskrant editie gewoon in keepcases.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
De box bij Van Leest had ook alleen (slim)keepcases hoor.
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Ja, die dunne dus. De Volkskrant editie heeft gewoon het normale keepcase-formaat.
streeter
-
- 1436 berichten
- 6799 stemmen
o jee, neemt dus meer ruimte in beslag :S
Quido
-
- 14638 berichten
- 6056 stemmen
Hier de link naar het verslag van de dvd presentatie van de Bert Haanstra box.
Quentin
-
- 10202 berichten
- 8408 stemmen
Extra: “Het Grootste van het Grootste”
(Abraham Tuschinski en zijn Filmpaleis).
ROB HOUWER – PRODUCENT
Wanneer je het hebt over de Nederlandse Filmgeschiedenis en filmindustrie, kun je niet om Rob Houwer heen. Als producent heeft hij een groot aantal films gemaakt die miljoenen mensen naar de Nederlandse Bioscoopzalen heeft getrokken. Ook internationaal kreeg zijn werk veel erkenning.
De Rob Houwer Film Collectie omvat tot nu toe 14 speelfilms, welke allemaal in deze box zijn terug te vinden.
Het Grootste van het Grootste van Popperlaars dus voor het eerst verkrijgbaar.
http://www.filmkrant.nl/av/org/filmkran/archief/fk230/docuzone.html
EN
- De Zeemeerman – Producers Cut (2007)
ben benieuwd wat dat wordt, vast net zo succesvol als Houwer's cut van Het Woeden....