• 15.747 nieuwsartikelen
  • 177.926 films
  • 12.203 series
  • 33.971 seizoenen
  • 646.938 acteurs
  • 198.972 gebruikers
  • 9.370.364 stemmen

Veelgemaakte taalfouten op MM

zoeken in:

Dk2008

• 11166 berichten
  • 788 stemmen

Nee, gebruik. Kinderen leren op school (mag je hopen) goed Nederlands maar als ze thuis komen moeten ze toch weer overschakelen naar het "foute" Nederlands

Baggerman

• 10839 berichten
  • 8277 stemmen

Dk2008 schreef:

Nee, gebruik. Kinderen leren op school (mag je hopen) goed Nederlands maar als ze thuis komen moeten ze toch weer overschakelen naar het "foute" Nederlands

Sowieso is dialect geen fout Nederlands, maar een variatie op standaard Nederlands. ABN is ook gewoon een dialect. En het is logisch dat mensen het ene dialect mooier vinden klinken dan het andere. Persoonlijk krijg ik de kriebels van hoe prinses Beatrix Nederlands spreekt, of mensen die 'meer' uitspreken als een Russisch ruimtestation.

Waar ik echt een schurfthekel aan heb zijn mensen die hun dialect en tongval helemaal wegcultiveren in gezelschap omdat ze het dom vinden klinken of doordat ze bang zijn dom gevonden te worden. Ik vind het heerlijk als mensen met een tongval spreken; het biedt gelijk gespreksstof (komt u uit Limburg?). Mensen zonder accent krijgen bij mij juist onbewust het label 'onbetrouwbaar'.

Het spreken van dialect is ook geen garantie voor fout schriftelijk taalgebruik. Zelf heb ik een behoorlijk Zaanse tongval en gebruik daardoor in mijn vocale taalgebruik bijvoorbeeld leggen en liggen en kennen en kunnen door elkaar heen. Maar ik schrijf dat nooit foutief!

Apollinisch

• 21297 berichten
  • 0 stemmen

Baggerman schreef:

Ik vind het heerlijk als mensen met een tongval spreken

Ik ook! Gek genoeg heb ikzelf eigenlijk totaal geen accent. En ik heb nota bene een Friese moeder en een Duitse vader. Maar goed, ik verdien ook wel het label onbetrouwbaar.

BlueVelvet

• 1316 berichten
  • 785 stemmen

Baggerman schreef:

Waar ik echt een schurfthekel aan heb zijn mensen die hun dialect en tongval helemaal wegcultiveren in gezelschap omdat ze het dom vinden klinken of doordat ze bang zijn dom gevonden te worden. Ik vind het heerlijk als mensen met een tongval spreken; het biedt gelijk gespreksstof (komt u uit Limburg?). Mensen zonder accent krijgen bij mij juist onbewust het label 'onbetrouwbaar'.

Het kan ook te maken hebben met verstaanbaarheid. Als (bijv.) een Limburger niet iedere zin "wat zeg je?" te horen wil krijgen in (bijv.) Amsterdam, is het voor hem/haar een stuk praktischer om de zwaarste elementen van zijn/haar accent te maskeren of aan te passen. Maar misschien valt dit ook niet onder jouw definitie van "wegcultiveren".

sparkie

• 100 berichten
  • 35 stemmen

Een dialect heeft ook zijn charmes.

Als heel Nederland perfect ABN sprak en zonder tongval,

dan zou je niet meer kunnen horen waar iemand nou precies vandaan komt.

Graaf Machine

• 9791 berichten
  • 1412 stemmen

Nee, maar als je het dan vraagt dan begrijpen ze de vraag wel.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

de plot = het plot.

otherfool

• 18519 berichten
  • 3403 stemmen

Nee heur, mag allebei (al heeft 'de' mijn persoonlijke voorkeur).

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Inderdaad allebei correct maar zelf schrijf ik 'het plot'. Zal wel iets met fonetische voorkeur te maken hebben.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

de plot klinkt toch absoluut niet. Kunnen we even goed "de meisje" zeggen

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Nee, meisje is altijd onzijdig dus 'het'. Topic kan beide, was ooit alleen met 'de'.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

het topic, het forum en de thread. "de topic" is ridicuul.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

De topic is juist, net als blijkbaar de plot. Ik zie nergens dat plot onzijdig is, dus 'het' kan dan niet.

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

De plot klinkt niet nee, terwijl ik vrijwel altijd de plot gebruik.. Dit omdat ik vroeger altijd dacht dat de plot komt van de plotomschrijving. Tja, maar gelukkig zijn beide correct.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Waarom is het plot eigenlijk correct? Van het topic weet ik dat dit is goedgekeurd door de taalunie.

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Omdat het in de Vandale staat?

JacoBaco

• 10573 berichten
  • 2405 stemmen

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Ik zie het ja, dat klopt dan.

Woorden met twee geslachten blijven wel vreemd, maar dat is een andere discussie.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

Die apostrof-s-fouten blijven ook maar toenemen. Hoe moeilijk is het nu dat na een medeklinker of stomme klinker geen 's komt? Ik zie zelfs film's voorbijkomen.

EW101

• 1256 berichten
  • 2284 stemmen

mjk87 schreef:

Nee, meisje is altijd onzijdig dus 'het'. Topic kan beide, was ooit alleen met 'de'.

Is meisje ook geen verkleinwoord en daarom geschreven met 'het'? Je hebt ook nog 'de meid'. (als iemand dat woord nog gebruikt..)

Is het in het Duits ook niet 'das Mädchen' vanwege dezelfde reden? Ik weet wel dat hier nog vragen over waren bij Duits.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

EW101 schreef:

(quote)

Is meisje ook geen verkleinwoord en daarom geschreven met 'het'? Je hebt ook nog 'de meid'. (als iemand dat woord nog gebruikt..)

Is het in het Duits ook niet 'das Mädchen' vanwege dezelfde reden? Ik weet wel dat hier nog vragen over waren bij Duits.

Klopt, maar eenmaal verkleind ben je ook onzijdig geworden.

Donkerwoud

• 8660 berichten
  • 3940 stemmen

mjk87 schreef:

(quote)

Klopt, maar eenmaal verkleind ben je ook onzijdig geworden.

Klinkt poëtisch.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Zwolle84 schreef:

Die apostrof-s-fouten blijven ook maar toenemen. Hoe moeilijk is het nu dat na een medeklinker of stomme klinker geen 's komt? Ik zie zelfs film's voorbijkomen.

Het kan best ingewikkelder.

Hans' vrouw

Jans vrouw

Janes vrouw

Jana's vrouw

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

TornadoEF5 schreef:

Het kan best ingewikkelder.

In onzetaal.nl zeggen ze (bovenin) dat het gebruik van de 's bij dezelfde naam ook nog afhangt van de uitspraak ervan, dus het kan nóg ingewikkelder .

Zwolle84 schreef:

Afwijken van die regel wordt kennelijk geaccepteerd, zie onderin onzetaal.nl.

Zwolle84

• 8022 berichten
  • 0 stemmen

arno74 schreef:

Afwijken van die regel wordt kennelijk geaccepteerd, zie onderin onzetaal.nl.

Officieel niet, zie de laatste zin.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Dat bedoel ik met geaccepteerd . Mag niet, maar wordt geaccepteerd, tenminste wel door het Genoodschap Onze Taal. Wel een beetje wazig zo.

Het andere vaak voorkomende schrijffout (en hier al vaker genoemd) vind ik veel erger, namelijk dat alles los van elkaar wordt geschreven. Ik las net deze: "Geslaagde Super helden film. Door het hele verklein principe (...)"

horizons

• 5687 berichten
  • 2402 stemmen

Dat niet aan elkaar vastschrijven is volgens mij een probleem van de smartphone/tablet woordenboeken en de autocorrectie die daarbij komt kijken.

arno74

• 8700 berichten
  • 3342 stemmen

Dat zou inderdaad kunnen, het wordt wel tijd dat ze dat aanpassen.

mjk87 (moderator films)

• 14514 berichten
  • 4510 stemmen

Daar heb ik nooit last van dat autocorrectie woorden uitelkaar (zelfs hier niet als het wel moet) haalt. Eerder de invloed van het Engels.

TornadoEF5

• 5616 berichten
  • 1726 stemmen

Ik lees meer dan eens cloe terwijl dat een leenwoord is en clue moet zijn. Ik lees het echt opvallend vaak en enkel en alleen maar hier.

Gast

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.